• Όπως αναφέρουμε και στο σχόλιό μας στο άρθρο 48. Το καθεστώς των Άμισθων Υποθηκοφυλακείων και ο θεσμός του άμισθου υποθηκοφύλακα απαλλάσσει το δημόσιο από κάθε ευθύνη λειτουργική και μισθολογική. Το ελληνικό δημόσιο ευθύνεται μόνο για τα Έμμισθα Υποθηκοφυλακεία!! Τα Άμισθα Υποθηκοφυλακεία είναι ένα πελατειακό μόρφωμα!! Συντηρείται χρόνια τώρα σε βάρος των Ελλήνων πολιτών και των υπαλλήλων των Αμίσθων Υποθηκοφυλακείων!! Σήμερα ο πανελλαδικός χάρτης των υποθηκοφυλακείων περιλαμβάνει 394 υποθηκοφυλακεία και κτηματολογικά γραφεία τριών τύπων (τριφασικό σύστημα): 1. 17 Έμμισθα υποθηκοφυλακεία (στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα 2 κτηματολογικά γραφεία Ρόδου και Κω-Λέρου. 13 (11+2) κτηματολογικά γραφεία και 4 Υποθηκοφυλακεία με 246 υπαλλήλους (226 δικαστικούς υπαλλήλους και 20 Ι.Δ.Α.Χ.). 2. 239 Ειδικά άμισθα υποθηκοφυλακεία. 83 εξ αυτών λειτουργούν ως κτηματολογικά γραφεία για τους δήμους της αρμοδιότητας τους που έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και 156 υποθηκοφυλακεία. Στο σύνολό τους απασχολούνται 750 υπάλληλοι (Ι.Δ.Α.Χ.) και 187 Υποθηκοφύλακες – Προϊστάμενοι. Ο αριθμός των Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων εμφανίζεται μειωμένος λόγω των αποχωρήσεων-συνταξιοδοτήσεων και το πάγωμα των διαγωνισμών από το 2011, κυρίως λόγου της διαδικασίας μετάβασης στο Κτηματολόγιο. 3. 138 Μη ειδικά άμισθα υποθηκοφυλακεία. 10 εξ αυτών λειτουργούν ως κτηματολογικά γραφεία για τους δήμους της αρμοδιότητας τους που έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και 128 Υποθηκοφυλακεία. (τα οποία δεν απασχολούν προσωπικό και υποθηκοφύλακας είναι ο Συμβολαιογράφος της περιοχής στην οποία έχει συσταθεί το Υποθηκοφυλακείο) Η προτεινόμενη διάταξη ακόμα και με την προσθήκη δυνατότητας συγχωνεύσεων σε Πρωτοδιακειακή αρμοδιότητα είναι πισωγύρισμα αφού έχει αγνοηθεί η διάταξη του ν.4205/2013 άρθρο 8 παράγραφος 11 στην οποία υπήρχε η δυνατότητα κατάργησης και συγχώνευσης για τα ΜΗ ΕΙΔΙΚΑ ΑΜΙΣΘΑ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΑ. Όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη μπορεί να προκύψει η συγχώνευση ενός ΕΙΔΙΚΟΥ ΑΜΙΣΘΟΥ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΟΥ με ΜΗ ΕΙΔΙΚΟ ΑΜΙΣΘΟ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΟ αφού υπάρχει η δυνατότητα συγχώνευσης με όμορο άμισθο υποθηκοφυλακείο, χωρίς όμως να εξειδικεύεται αν πρόκειται για ΕΙΔΙΚΟ ΑΜΙΣΘΟ ή ΜΗ ΕΙΔΙΚΟ ΑΜΙΣΘΟ. Αυτό μας βάζει σε σκέψεις μήπως δεν πρόκειται απλά για κακοδιατύπωση ή λεκτική αστοχία αλλά για διάταξη σκούπα (κυρίως για την επαρχία) αφού από την διάταξη απουσιάζει τελείως οποιαδήποτε αναφορά για την διασφάλιση και την μεταφορά του υπάρχοντος προσωπικού. (αναφέρουμε ότι στα ΜΗ ΕΙΔΙΚΑ ΑΜΙΣΘΑ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΑ δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις υπαλλήλων) Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ για την μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό: 1. Κατάργηση των τριών τύπων υποθηκοφυλακείων (ΕΜΜΙΣΘΑ, ΕΙΔΙΚΑ ΑΜΙΣΘΑ, ΜΗ ΕΙΔΙΚΑ ΑΜΙΣΘΑ) και θεσμοθέτηση ενός τύπου: ΕΜΜΙΣΘΟ υποθηκοφυλακείο. 2. Συνενώσεις υποθηκοφυλακείων με ΕΝΙΑΙΑ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΑ και ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ βάση του διπλού κριτηρίου α. ένα ΕΜΜΙΣΘΟ υποθηκοφυλακείο σε κάθε ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ και β. ένα ΕΜΜΙΣΘΟ υποθηκοφυλακείο σε κάθε Πρωτοδικείο. 3. Πρόβλεψη νησιωτικότητας (κυρίως στις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου) με κριτήριο ένα ΕΜΜΙΣΘΟ υποθηκοφυλακείο στα νησιά με πληθυσμό μεγαλύτερο από 4.000 κατοίκους. 4. Πρόβλεψη για 8 έως 10 ΕΜΜΙΣΘΑ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΑ στην Περιφέρεια Αττικής (με πληθυσμό 3.000.000 κατοίκους - απογραφή 2011). 5. Άμεση απλοποίηση του τρόπου υπολογισμού των εισπραττομένων τελών για την μεταγραφή των πράξεων και θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής πληρωμής (e-παράβολο). 6. Κάλυψη και διασφάλιση του υπηρετούντος προσωπικού (υποθηκοφύλακες και υπάλληλοι). Η πρόταση μας οδηγεί σε 100 (ή 150 αν μείνουμε στην Ειρηνοδιακειακή αρμοδιότητα σε κάποιες περιπτώσεις) βιώσιμα υποθηκοφυλακεία ενός τύπου με θετικό δημοσιονομικό αποτύπωμα, με εξυπηρέτηση του πολίτη χωρίς γεωγραφικούς αποκλεισμούς και με την πλήρη διασφάλιση του προσωπικού. ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ