• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΛΩΡΑΣ' | 2 Ιανουαρίου 2011, 23:02

    ΚΑΤΑΓΓΕΛΊΕΣ ΑΠΟ ΙΔΙΩΤΕΣ   Η Αρχή για το ξέπλυμα Μαύρου χρήματος θα πρέπει να επιζητεί την συνεργασία και ιδιωτών, εκτός από τους καθιερωμένους φορείς (πιστωτικά ιδρύματα κλπ), για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης του μαύρου χρήματος (όπως για παράδειγμα η καταγγελία σχετικά με τα μέλη ενός καρτέλ). Η ενεργοποίηση ιδιωτών είναι σημαντικός παράγοντας της επιτυχίας του έργου αλλά και αναπόφευκτη ενέργεια όταν η «εγκληματική» ενέργεια αφορά άμεσα ή έμμεσα τον ιδιώτη. Θα πρέπει να προβλεφθεί ο τρόπος συνεργασίας της Αρχής με τον ιδιώτη ώστε να αποφευχθούν παρεξηγήσεις αλλά και οποιοδήποτε ενδεχόμενο παράβασης καθήκοντος από κακόπιστους συνεργάτες εντός της Αρχής. Μην ξεχνάμε ότι η Αρχή καταδιώκει ανθρώπους που ξεπλένουν μαύρο χρήμα από εγκληματικές ενέργειες και όχι οικονομικά ανήμπορους ανθρώπους. Με δεδομένες παράνομες συμπεριφορές στο παρελθόν αξιωματούχων σε άλλες ανεξάρτητες αρχές (πχ Επιτροπή Ανταγωνισμού) με στόχο να ευνοήσουν τους οικονομικά δυνατούς, θα πρέπει να είναι οι διαδικασίες απολύτως διαφανείς. Για παράδειγμα σήμερα η Αρχή δεν έχει καμία υποχρέωση ενημέρωσης ενός ιδιώτη για την εξέλιξη της καταγγελίας του ή για την θέση αυτής στο αρχείο. Επίσης η Αρχή σήμερα επιβάλει την απομάκρυνση των ιδιωτών που υποβάλλουν καταγγελίες με αποκλεισμό τους από την είσοδο στον χώρο της και με υποχρέωση αποστολής εγγράφων μόνο με υπηρεσία ταχυμεταφορών (γεγονός πρωτοφανές στον Δημόσιο τομέα). Η αντιμετώπιση καταγγελιών από ιδιώτες (ή ιδιωτικά νομικά πρόσωπα) θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερη ταχύτητα διότι ο ιδιώτης που θα προσφύγει στην Αρχή αναλαμβάνει σημαντικές ευθύνες. Πουθενά στον Ν3691/2008 ή στις προτεινόμενες αλλαγές με το παρόν νομοσχέδιο δεν ορίζεται ρητός χρόνος εξέτασης μιας καταγγελίας από έναν ιδιώτη (ή νομικό πρόσωπο), γεγονός που αφήνει ανοιχτό παράθυρο αυθαιρεσιών από την Αρχή (όπως έπραττε επί σειρά ετών η Επιτροπή Ανταγωνισμού). Θα πρέπει λοιπόν να οριστεί ρητός χρόνος, μέγιστο 2 μηνών από την καταγγελία, χρόνος εντός του οποίου η Αρχή οφείλει να ερευνήσει και να ενημερώσει τον καταγγέλοντα για την καταγγελία του (αν δε έχει προλάβει στο ενδιάμεσο να ολοκληρώσει τις ενέργειες της).   ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ Η Αρχή θα πρέπει να υποχρεούται να ενημερώνει άμεσα τις φορολογικές αρχές για ενδεχόμενα φορολογικά αδικήματα που θα διαπιστώσει κατά την διάρκεια των ερευνών της. Σήμερα η Αρχή ενημερώνει τις αρμόδιες φορολογικές αρχές μόνο μετά το πέρας των ερευνών της. Αν το πέρας αυτό επέλθει ύστερα από 2 χρόνια, στο ενδιάμεσο διάστημα ο παραβάτης της φορολογικής νομοθεσίας ευνοείται σκανδαλωδώς.΄   ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΦΟΡΕΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Στον 3691/2008, άρθρο 3, παράγραφος ιη, αναφέρει ρητά ότι στα βασικά αδικήματα περιλαμβάνεται: «κάθε άλλο αδίκημα που τιμωρείται με ποινή στερητική της ελευθερίας, της οποίας το ελάχιστο όριο είναι άνω των έξι μηνών και από το οποίο προκύπτει περιουσιακό όφελος». Θα πρέπει να γίνει κατανοητό σε κάθε φορέα του δημοσίου και της δικαιοσύνης ότι όποιος εμπίπτει με παραβάσεις της νομοθεσίας σε αυτό το αδίκημα θα πρέπει να παραπέμπεται αυτομάτως και στην Αρχή για το μαύρο χρήμα. Για παράδειγμα σήμερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού (με τον ισχύοντα νόμο 703/77) όταν διαπιστώνει με απόφαση της ότι δυο εταιρείες παραβίασαν τον 703, παράβαση που σημαίνει τουλάχιστον 6 μήνες φυλάκιση και αδιαμφισβήτητα έχει περιουσιακό όφελος για τους παραβάτες, ΔΕΝ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΥΡΟ ΧΡΗΜΑ παρά μόνο τον Εισαγγελέα. Αυτό σημαίνει ότι εάν δεν δράσει ιδιωτικά κάποιος ενδιαφερόμενος (ο οποίος με την σειρά του θα αντιμετωπιστεί με αδιαφορία από την Αρχή για το μαύρο χρήμα) τα μέλη του καρτέλ συνεχίζουν να εκμεταλλεύονται απρόσκοπτα τα παράνομα κέρδη τους.   Φλωράς Γιώργος