• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΑΤΑΛΙΑ ΧΡ. ΓΡΕΒΙΑ, ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΑΡΤΑΣ' | 24 Ιανουαρίου 2011, 22:51

            Η προτεινόμενη ρύθμιση, της εξίσωσης της παραγραφής, είναι θετική, διότι έρχεται να διορθώσει, ένα λάθος του παρελθόντος, και μόνο έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Είναι αυτονόητο σε μια ευνομούμενη πολιτεία να ισχύει απόλυτα η αρχή της ισονομίας. Πρέπει λοιπόν να δούμε την τροποποίηση ως θετική και διορθωτική πράξη του παρελθόντος και όχι σαν σημαντική κατάκτηση. Ούτε στο παρελθόν, ούτε τώρα υπάρχει  ειδικός λόγος, τα πολιτικά πρόσωπα, να απολαύουν ειδικών ευεργετικών δικονομικών ρυθμίσεων, σε βάρος των υπολοίπων προσώπων. Το αντίθετο μάλιστα, θα έπρεπε οι δικονομικές ρυθμίσεις να είναι πιο αυστηρές, διότι οι αξιόποινες πράξεις των μελών της κυβέρνησης κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, πλήττουν το κράτος και το λαό. Επομένως δεν είναι «σήμερα αναγκαίο», όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, αλλά ήταν πάντοτε.      Η τροποποίηση, που επιχειρείται είναι μεν απλά  θετική, αλλά χωρίς αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντ., δεν λύνεται το πρόβλημα της εξάλειψης του αξιοποίνου σε βάρος πολιτικών προσώπων. Κρυβόμαστε πίσω από τροποποιήσεις, διαβουλεύσεις και συζητήσεις επί των συζητήσεων, αν πιστεύουμε, ότι η εξίσωση της παραγραφής, λύνει το πρόβλημα, διότι η αποσβεστική προθεσμία ( μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου) έρχεται πολύ νωρίτερα από την παραγραφή.      Το απόλυτο εμπόδιο στη δίωξη πολιτικών προσώπων είναι η αποσβεστική προθεσμία που καθιερώνει το Σύνταγμα και σε εκείνο το χρονικό σημείο  σταματάει συνήθως κάθε διαδικασία απόδοσης ευθυνών.      Έστω όμως και η επιχειρούμενη προς το ορθότερο τροποποίηση του ν. 3126/2003 μπορεί να λύσει προσωρινά το ζήτημα της ατιμωρησίας των πολιτικών προσώπων, με την προϋπόθεση όμως ότι θα τεθούν αυστηροί χρονικοί περιορισμοί.      Υπό το πρίσμα των διατάξεων του νόμου 3126/2003, δεν υπάρχει ταχθείσα προθεσμία α) στην απόφαση της Βουλής για τη συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρτικής εξέτασης, β) στην έκδοση του πορίσματος, γ) στην εισαγωγή προς συζήτηση στην Ολομέλεια και δ) στην απόφαση της Ολομέλειας για άσκηση δίωξης.      Με την τροποποίηση που επέρχεται και πάλι δεν ορίζεται συγκεκριμένη προθεσμία για την διενέργεια των απαιτούμενων πράξεων, τη στιγμή που στα παραπάνω, προστίθεται και ένα νέο όργανο, το τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο.    Από τη μία πλευρά θετική κρίνεται η σύσταση τριμελούς γνωμοδοτικού συμβουλίου, από την άλλη πλευρά όμως διευρύνονται τα στάδια ελέγχου με αποτέλεσμα να επιμηκύνεται ο απαιτούμενος χρόνος και με άμεση επίπτωση να έρχεται το γνωστό εμπόδιο {βλ. αποσβεστική προθεσμία}.       Πιστεύω, πως στα στάδια που μεσολαβούν από τη πρόταση για δίωξη μέχρι την άσκηση δίωξης πρέπει να υπάρχουν αυστηρότατες και συντομότατες προθεσμίες και απειλή πειθαρχικού ελέγχου σε περίπτωση μη τήρησης των προθεσμιών. Στα αδικήματα των κοινών θνητών, η προκαταρτική εξέταση πρέπει να ολοκληρωθεί σε τρεις μήνες. Γιατί στα αδικήματα των υπολοίπων πολιτών, στα οποία δεν υπάρχει το εμπόδιο της αποσβεστικής προθεσμίας, να ολοκληρώνονται γρήγορα οι διαδικασίες, ενώ πχ. η προκαταρτική εξέταση σε βάρος πολιτικών προσώπων να μην έχει προθεσμία; Γιατί σε περίπτωση καθυστέρησης εκ μέρους δικαστικών λειτουργών υπηρετούντων σε Πρωτοδικεία και Εφετεία ή σε περίπτωση απόφασης αναβολής μιας ποινικής δίκης να υφίσταται ο δικαστικός λειτουργός πειθαρχικό έλεγχο από τους επιθεωρητές του Αρείου Πάγου, ενώ οι Αρεοπαγίτες, όταν απαρτίζουν το τριμελές γνωμοδοτικό όργανο ή το δικαστικό συμβούλιο να μην υφίσταται; Γιατί να μην ελέγχονται και να μην τιμωρούνται οι βουλευτές και τα μέλη της ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής σε περίπτωση καθυστέρησης; Η βουλευτική ιδιότητα θα πρέπει να δίνει τέτοιο προνόμιο;       Προτείνω 1) να οριστούν αυστηρές προθεσμίες στον εκτελεστικό νόμο περί ευθύνης υπουργών, 2)  οι προθεσμίες θα πρέπει να είναι ταχύτατες.  και να μην υπερβαίνουν για κάθε στάδιο τον ένα μήνα, τόσο για την ταχύτατη περάτωση της διαδικασίας για λόγους που ανάγονται στο δημόσιο συμφέρον, όσο και για την αποφυγή του κινδύνου της αποσβεστικής προθεσμίας και 3) να προβλέπεται πειθαρχικός έλεγχος και τιμωρία σε περίπτωση μη τήρησης των προθεσμιών.       Φρονώ ότι χωρίς την θέσπιση προθεσμιών στη επιχειρούμενη τροποποίηση του άρθρου 5 του ν. 3126/2003, θα έχει για άλλη μια φορά ψηφιστεί νόμος, που θα υπάρχει δημοσιευμένος στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης για να λέμε απλά ότι υπάρχει και όχι για να τον εφαρμόζουμε. Κάθε φορά που θα προκύπτει ζήτημα ευθύνης, θα κλείνει η Βουλή, όπως έπραξε η τότε κυβέρνηση, το θέρος του 2009, και θα έρθουν νέα δικαστικά συμβούλια να μας πουν αυτό που αποφάνθηκαν (νομικά ορθά βάσει του συντάγματος) στην γνωστή υπόθεση του Βατοπεδίου, δηλαδή εξάλειψη αξιοποίνου-παραγραφή.