1. Όποιος, εκτός από τις περιπτώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 21, 22 και 23 του παρόντος νόμου, διακινεί παράνομα ναρκωτικά τιμωρείται με κάθειρξη και με χρηματική ποινή μέχρι τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ.
2. Ως έγκλημα διακίνησης ναρκωτικών νοείται κάθε πράξη, εκτός των αναφερόμενων στο άρθρο 29, με την οποία συντελείται η κυκλοφορία ναρκωτικών ουσιών ή πρόδρομων ουσιών που αναφέρονται στους πίνακες του άρθρου 1 του παρόντος νόμου και ιδίως η εισαγωγή, η εξαγωγή, η διαμετακόμιση, η πώληση, η αγορά, η προσφορά, η διανομή, η διάθεση, η αποστολή, η παράδοση, η αποθήκευση, η παρακατάθεση, η παρασκευή, η καλλιέργεια, η συγκομιδή, η κατοχή, η μεταφορά, η νόθευση, η πώληση νοθευμένων ειδών μονοπωλίου, η παραγωγή και η εκχύλιση ναρκωτικών ουσιών, η χορήγηση ουσιών για υποκατάσταση της εξάρτησης κατά παράβαση των σχετικών διατάξεων, η διεύθυνση καταστήματος στο οποίο γίνεται εν γνώσει του δράστη συστηματική διακίνηση ναρκωτικών, η χρηματοδότηση, η οργάνωση ή η διεύθυνση δραστηριοτήτων διακίνησης, η νόθευση ή η κατάρτιση ή η χρησιμοποίηση πλαστής ιατρικής συνταγής για την χορήγηση ναρκωτικών με σκοπό τη διακίνησή τους, καθώς και η καθοριστική μεσολάβηση σε κάποια από τις πράξεις αυτές.
3. Αν περισσότερες πράξεις διακίνησης αφορούν την ίδια ποσότητα ναρκωτικών συντρέχει μόνο ένα έγκλημα διακίνησης. Κατά την επιμέτρηση της ποινής λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των επιμέρους πράξεων διακίνησης, το είδος, η ποσότητα και η καθαρότητα του ναρκωτικού καθώς και η βαρύτητα των σχετικών επιπτώσεων στην υγεία.
Άρθρο 20 Διακίνηση ναρκωτικών
- 59 ΣχόλιαΆρθρο 1 Ορισμός ναρκωτικών
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 2 Παραγωγή, κατοχή και διακίνηση ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 3 Πρόδρομες ουσίεςΆρθρο 3 Πρόδρομες ουσίες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 4 Έλεγχος και εποπτεία επί των ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 5 Επιτροπή Ναρκωτικών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 6 Αμοιβή μελών και γραμματέα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτωνΆρθρο 7 Καθορισμός προϋποθέσεων διάθεσης σκευασμάτων και ιδιοσκευασμάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 8 Συνταγές χορήγησης ναρκωτικών και παραβάτες αυτών
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 9 Χορήγηση ναρκωτικών από φαρμακοποιούς
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 Προμήθεια ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 Κατεργασία ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίουΆρθρο 12 Φαρμακευτικά σκευάσματα οπίου
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 13 Πώληση ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιώνΆρθρο 14 Υποχρεώσεις φαρμακοποιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 Έλεγχος διάθεσης ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικώνΆρθρο 16 Καθορισμός τιμής ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικώνΆρθρο 17 Τελωνειακή φύλαξη ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 18 Εξαγωγή ναρκωτικών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 Αποστολή ναρκωτικών διαμέσου της Ελλάδας και εισαγωγή τους με δέματα ή επιστολές
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 20 Διακίνηση ναρκωτικών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 21 Προνομιούχες περιπτώσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 22 Διακεκριμένες περιπτώσεις
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 23 Ιδιαίτερα διακεκριμένες περιπτώσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 24 Πρόκληση και διαφήμιση
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 25 Οδήγηση μεταφορικών μέσων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 Ευθύνη και κυρώσεις νομικών προσώπων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 27 Ευνοϊκά μέτρα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνωνΆρθρο 28 Πράξεις ελεγκτικών οργάνων
- 79 ΣχόλιαΆρθρο 29 Προμήθεια και κατοχή ναρκωτικών ουσιών για προσωπική χρήση
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 30 Μεταχείριση εξαρτημένων χρηστών από ναρκωτικές ουσίες
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 31 Ειδική μεταχείριση χρηστών ναρκωτικών ουσιών στην προδικασία
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 32 Έννομες συνέπειες της συμμετοχής σε θεραπευτικά προγράμματα εκτός καταστημάτων κράτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 33 Έννομες συνέπειες της ολοκλήρωσης θεραπευτικού προγράμματος εκτός σωφρονιστικών καταστημάτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 Εισαγωγή σε θεραπευτικό ή ειδικό κατάστημα κράτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 35 Υφ’ όρον απόλυση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36 Απαγόρευση άσκησης επαγγέλματος
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Περιορισμοί διαμονήςΆρθρο 37 Περιορισμοί διαμονής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονήςΆρθρο 38 Εκτέλεση μέτρου περιορισμού διαμονής
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 39 Ανήλικοι και νεαροί ενήλικες δράστες
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 40 Δήμευση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση ΝαρκωτικώνΆρθρο 41 Κατάσχεση και Δήμευση Ναρκωτικών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 ΠροανάκρισηΆρθρο 42 Προανάκριση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 43 Προδικασία – Αρμοδιότητες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασηςΆρθρο 44 Εποπτεία προανάκρισης και προκαταρτικής εξέτασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 Διάθεση εσόδωνΆρθρο 45 Διάθεση εσόδων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεωνΆρθρο 46 Μεταφορά πιστώσεων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούςΆρθρο 47 Διάθεση ναρκωτικών ουσιών για εκπαιδευτικούς σκοπούς
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των ΝαρκωτικώνΆρθρο 48 Διυπουργική Επιτροπή για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 49 Εθνικός Συντονιστής για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 50 Εθνική Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την Αντιμετώπιση των Ναρκωτικών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 51 Γνωμοδοτικό Συμβούλιο
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 52 Εγκεκριμένοι Οργανισμοί θεραπείας στο πλαίσιο του ποινικού συστήματος
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 53 Διοίκηση του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 54 Σκοπός του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.Άρθρο 55 Πόροι του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 56 Προσωπικό του Ο.ΚΑ.ΝΑ.
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 57 Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 58 Ειδικά προγράμματα απεξάρτησης στα Ψυχιατρικά Νοσοκομεία Αττικής και Θεσσαλονίκης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 59 Ανάπτυξη, εποπτεία και έλεγχος συμβουλευτικών σταθμών και θεραπευτικών κέντρων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 60 Κέντρα Απεξάρτησης Κρατουμένων
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 61 Προγράμματα πρόληψης
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
9 Σεπτεμβρίου 2011, 17:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
25 Σεπτεμβρίου 2011, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σε
Στατιστικά
7 Σχόλια 294 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 36284 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Παρεμβάσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας - Τροποποιήσεις σχετικά με τη δημοσίευση διαθηκών - Τροποποιήσεις στο ρυθμιστικό πλαίσιο των ανακοπών…
- Κώδικας Δικαστικών Υπαλλήλων
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και...»
- Αντιμετώπιση νέων μορφών βίας κατά των γυναικών –Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1385 – Πρόσθετες ρυθμίσεις στον νόμο περί ενδοοικογενειακής βίας –Αναδιοργάνωση των ιατροδικαστικών υπηρεσιών...
- ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΕ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ...
- Ενίσχυση του συστήματος ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων του ν. 5026/2023
- Τροποποίηση του π.δ. 18/1989 «Κωδικοποίηση διατάξεων νόμων για το Συμβούλιο της Επικρατείας» (Α΄ 8) – Μεταφορά διαφορών στα Τακτικά Διοικητικά Δικαστήρια -Ρυθμίσεις για πιλοτική ή κατόπιν...
- Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο και σύσταση Ενιαίου Ηλεκτρονικού Μητρώου Ενεχύρων επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων
- Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης
- Ενίσχυση δικηγορικής ύλης: Ρυθμίσεις για τα σωματεία, τα κληρονομητήρια, τις αποδοχές και αποποιήσεις κληρονομιών
- Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...
- ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2021/784 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 29ης ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2021 ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 4963/2022
- ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ,ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΚΑΙ ΙΔΡΥΣΗ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
- Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»
- Επικαιροποίηση ορολογίας...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση με τίτλο «Διεθνής εμπορική διαιτησία και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης»
- Διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, κυβερνοασφάλεια και προστασία προσωπικών δεδομένων πολιτών
- Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
- Ενσωμάτωση στην εθνική έννομη τάξη της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/884 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Απρίλιου 2019
- Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305)
- Ενσωμάτωση Οδηγιών (ΕΕ) 2019/770 & (ΕΕ) 2019/771
- Δημόσια Διαβούλευση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Δικαστική Αστυνομία»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/713
- ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ "ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ"
- Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσου στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της κοινής εθνικής νομοθεσίας...
- MΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Τροποποιήσεις του Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας»
- Ταχεία πολιτική δίκη, προσαρμογή των διατάξεων της πολιτικής δικονομίας για την ψηφιοποίηση της πολιτικής δικαιοσύνης και άλλες τροποποιήσεις στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
- Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Κώδικας οργανικών διατάξεων για το Ελεγκτικό Συνέδριο και άλλες συναφείς ρυθμίσεις»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας"
- Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίου
- EΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2017/1939-ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΑΣ
- Επιτάχυνση της εκδίκασης εκκρεμών υποθέσεων του ν. 3869/2010 σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 6§1 ΕΣΔΑ, τροποποιήσεις του Κώδικα Δικηγόρων και λοιπές διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για το ελεγκτικό συνέδριο και διατάξεις για την αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης»
- Ενσωμάτωση Οδηγιών ΕΕ, κύρωση Μνημονίου Διοικητικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας Κύπρου, τροποποιήσεις του ν. 3663/2008 (Α΄99) προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1727 και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο νόμου:"Τροποποιήσεις Ποινικού Κώδικα, Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και συναφείς διατάξεις"
- Τροποποίηση διατάξεων του νόμου 4512/2018 (A΄ 5) για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις
- Μονάδες Μέριµνας Νέων και άλλες διατάξεις
- Σχέδιο Νόμου για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Ως προς το άρθρο 20 Κ.Ν.Ν. θα πρέπει να παρατηρηθεί ότι με αυτό τυποποιείται ως έγκλημα η παράνομη διακίνηση ναρκωτικών. Ως διακίνηση ορίζεται κάθε πράξη με την οποία συντελείται η κυκλοφορία ναρκωτικών ουσιών κλπ. Μεταξύ όμως των ενδεικτικά αναφερόμενων στο άρθρο αυτό περιπτώσεων διακίνησης αναφέρονται και κάποιες που καθαυτές δεν περιλαμβάνουν στην έννοια τους διακίνηση, όπως η κατοχή, η αποθήκευση, η νόθευση, η παραγωγή, η εκχύλιση ναρκωτικών ουσιών. Περαιτέρω, πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι στην περίπτωση συστηματικής διακίνησης ναρκωτικών σε ορισμένο κατάστημα θα πρέπει να γίνεται υπό τη διεύθυνση του δράστη, δηλαδή η διευθυντική ενέργεια να μην αναφέρεται μόνο στη συνήθη λειτουργία του καταστήματος και την εν γνώσει τέλεση (ακόμη και δια παραλείψεως εάν υφίσταται σχετική διάταξη νόμου) της πράξης, όπως η φράση «στο οποίο γίνεται» δείχνει, αλλά να τυποποιηθεί ξεκάθαρα η διεύθυνση με τη μορφή λειτουργίας καταστήματος, της διακίνησης.
Η διακίνηση παραμένει κακούργημα, που αφήνει τεράστια ερμηνευτικά περιθώρια στον δικαστή. Θα εξακολουθήσουμε να έχουμε φαινόμενα «τοπικής δικαιοσύνης», όπου για αντίστοιχες παράνομες πράξεις θα υπάρχουν καταδίκες πενταετίας και καταδίκες εικοσαετίας σε διαφορετικά ποινικά δικαστήρια της Ελλάδας. Ιδιαίτερος κίνδυνος διαφορετικών ερμηνειών σχετίζεται με την καλλιέργεια κάνναβης, καθώς η καταχώρησή της στην διάταξη που αφορά στην διακίνηση κάνει ακόμη πιο δυσδιάκριτα τα όρια μεταξύ πταίσματος και κακουργήματος, φλερτάροντας στην πράξη με τα όρια του παραλόγου.
Θετικό στοιχείο η κατάργηση της από αμέλεια διακίνησης ουσιών, καθώς και η οριστική επίλυση του ζητήματος της τέλεσης περισσοτέρων πράξεων διακίνησης αναφορικά με την ίδια ποσότητα ναρκωτικών.
Η Ελλάδα, πάντως, θα εξακολουθεί να έχει ένα από τα αυστηρότερα πλαίσια ποινών για τους διακινητές, αποκλίνοντας από τις σχετικές κατευθύνσεις του Συμβουλίου της ΕΕ σύμφωνα με τις οποίες το έγκλημα της διακίνησης επισύρει “μέγιστη στερητική της ελευθερίας ποινή διάρκειας μεταξύ ενός και τριών ετών τουλάχιστον”.
Τα ναρκωτικά είναι ουσίες , άλλες είναι ευφορικές άλλες τονωτικές άλλες κατασταλτικές και άλλες απαλύνουν τον σωματικό πόνο.
Υπάρχουν όπως όλες οι ουσίες και αυτό δε μπορεί να το αλλάξει κανείς.
Κάθε μια έχει την χρησιμότητα της στην ιατρική επιστήμη. Διαχωρίζοντας τις σε παράνομες και νόμιμες στερούνται από τους επιστήμονες μοναδικά εργαλεία για την εξέλιξη της επιστήμης. Τουλάχιστον πρέπει να δοθούν δικαιώματα στους επιστήμονες και στα πανεπιστήμια για τη χρήση όλων των ουσιών για μελέτη και θεραπεία, με αυτό το νέο νομοσχέδιο.
Επίσης η βιομηχανική Κάνναβη μπορεί να αντικαταστήσει τα τούβλα, το πλαστικό , το ύφασμα , τα ξύλα και άλλα . Το κόστος καλλιέργειας είναι μηδενικό σε σχέση με το βαμβάκι αφού θέλει πολύ λίγο νερό. Η Ε.Ε. επιδοτεί την καλλιέργεια .
Και αυτό θα πρέπει να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο.
Τέλος έχει αναφερθεί σε πολλά σχόλια ότι το καινούργιο νομοσχέδιο είναι ελαστικό απέναντι στο χρήστη Κάνναβης αλλά δεν αναφέρετε πουθενά από που μπορεί να γίνει η προμήθεια. Θα πρέπει στο ν.σ. να υπάρχουν όροι για την προμήθεια είτε μέσω του κράτους είτε μέσω της αυτοκαλλιέργειας. Αυτό θα κρατήσει τους νέους μακριά από τις επικίνδυνες ουσίες και θα λήξει αυτός ο άδικος πόλεμος που δυστυχώς έχει πολλούς νεκρούς.
http://www.maps.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp
Επιτέλους μια κίνηση προς την σωστή κατεύθυνση. Από τους τελευταίους στην Ευρώπη (όπως πάντα) αλλά έστω. Όντας 45 ετών και χρήστης κάνναβης από τα 15 έχουνε δει τα μάτια μου τόσα που δεν μπαίνω καν στο κόπο να διαβάσω τα σχόλια στη δημόσια διαβούλευση. Εχω μόνο να καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία αν αυτή ενδιαφέρει κάποιον. Στη μακρόχρονη διαδρομή μου στον «χώρο» αναγκάστηκα να συναγελαστώ με νταβατζήδες, μπράβους και φυσικά πρεζέμπορους που ήθελαν να σπρώξουν την πραμάτια τους. Αν δεν υπήρχε ένα θεωρητικό υπόβαθρο και λίγη οξυδέρκεια τώρα θα ήμουν κι εγώ ένας στατιστικός αριθμός όπως τόσες χιλιάδες παιδιά. Αντ΄αυτού έχω φτιαξει τη ζωή μου με τη δική μου οικογένεια, επιχείρηση κλπ. Συνεχίζω να καπνίζω ένα τσιγαράκι κάνναβης κάθε βράδυ μετά τη δουλειά και χαλαρώνω χωρίς να ενοχλώ κανέναν. Το μόνιμο πρόβλημα μου όμως είναι «κι αν?» Μήπως ξεφτυλίσω την οικογένεια μου? Μήπως ντρέπεται το παιδί μου αύριο να πάει σχολείο? Και όμως ΟΧΙ κύριοι! Πλέον αποφάσισα να διεκδικήσω το ανθρώπινο δικαίωμα μου. Πληρώνω φόρους και εισφορές πολλών εκατοντάδων ευρώ κάθε μήνα, και στον αντίποδα οι διωκτικές αρχές αν με ήξεραν θα με αντιμετώπιζαν ως εγκληματία με δημόσια διαπόμπευση και στο χώρο δουλειάς κλπ. Θα προτιμούσαν την προφυλάκιση μου κι ας είμαι εγώ αυτός που τους πληρώνω. Επιτέλους όμως νομίζω το νομοσχέδιο σας είναι στη σωστή κατεύθυνση αν και λιγο άτολμο στο θέμα της καλλιέργειας καθώς αποποινικοποιείται η χρήση αλλά ο νομοθέτης δεν ξεκαθαρίζει τι και πως στο θέμα της προμήθειας. Τουτέστιν και πάλι νταβατζήδες και λοιπά αποβράσματα θα λυμαίνονται την προμήθεια. Παρ΄’ολα αυτά στηρίζω το τολμηρό (για τα ελληνικά δεδομένα) βήμα σας και σας εύχομαι καλή δύναμη και συνέχεια.
ΚΒ
Το ν/σ εισηγείται θεωρητικά την μείωση των ποινών διακίνησης, αφού προβλέπει κάθειρξη αλλά δεν προσδιορίζει ελάχιστη (ή μέγιστη) ποινή. Η διακίνηση παραμένει κακούργημα (αφού προβλέπεται κάθειρξη και όχι φυλάκιση), ενώ η μη αναφορά σε μέγιστη (ή ελάχιστη) ποινή αφήνει να εννοηθεί ότι ο δικαστικός θα μπορεί να επιλέξει από 5 έως 20 χρόνια. Η χρηματική ποινή αυξάνει φτάνοντας μέγιστα τις 300.000 ευρώ (από 290.000), ενώ δεν προσδιορίζεται ελάχιστο όριο. Το ότι δεν προβλέπεται μέγιστη ποινή φυλάκισης και ελάχιστο όριο χρηματικής ποινής ίσως οδηγήσει σε αυστηρή ερμηνεία του νόμου από τους δικαστές.
Παρατηρούμε ότι καταργούνται δύο σημαντικές διατάξεις. Η πρώτη αφορά τη “καλλιέργεια και συγκομιδή οποιοδήποτε φυτού του γένους της κάνναβης” (που αντιμετωπίζει στο άρθρο 29 σαν πταίσμα πλέον και όχι κακούργημα που ισχύει σήμερα, αλλά χωρίς ιδιαίτερη αναφορά στο “οποιοδήποτε φυτό του γένους της κάνναβης” αφήνοντας ένα παράθυρο για την νομιμοποίηση της κλωστικής κάνναβης). Η δεύτερη αφορά τη συνδρομή με οποιονδήποτε τρόπο στη “διάδοση της χρήσης” των ναρκωτικών (που αντιμετωπίζεται στο άρθρο 24 σαν πλημμέλημα, αλλά μέχρι σήμερα απειλούσε με κακουργηματική κάθειρξη όσους εμπορεύονταν ρούχα από κλωστική κάνναβη).
Στα θετικά επίσης ότι θεωρείται πλέον άσκοπη η διατήρηση ως εγκλήματος της από αμέλεια διακίνησης ουσιών, καθώς και η οριστική επίλυση του ζητήματος της τέλεσης περισσοτέρων πράξεων διακίνησης αναφορικά με την ίδια ποσότητα «ναρκωτικών».
Αν και γίνεται μια προσπάθεια ελαστικοποίησης και μείωσης των ποινών διακίνησης, για να αποσυμφορηθούν τα σωφρονιστικά ιδρύματα, η Ελλάδα θα εξακολουθεί να έχει από τα αυστηρότερα πλαίσια ποινών για τους διακινητές, πολύ πιο αυστηρά από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Η έκδοση της Απόφασης – πλαίσιο του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2004 (2004/757/ΔΕΥ) [1] προβλέπει όρια ποινών, για τα βασικά εγκλήματα διακίνησης ναρκωτικών και που είναι αισθητά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα της ελληνικής νομοθεσίας. Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από πρόσφατη ειδική συγκριτική Έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά και τις Εξαρτήσεις (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, Selected Issue 2009. Drug Offences: Sentencing and other Outcomes) [2] . Η συγκεκριμένη Έκθεση επισημαίνει ότι παρά την έκδοση της Απόφασης – Πλαίσιο του 2004 οι νομοθεσίες των ευρωπαϊκών χωρών εμφανίζουν σημαντικές ανομοιομορφίες ως προς τους ορισμούς, τις διακρίσεις μεταξύ εγκλημάτων διακίνησης και άλλων που υπηρετούν την προσωπική χρήση, καθώς και ως προς το μέγεθος των ποινών. Οι διαφορές αυτές οδηγούν αντίστοιχα σε σημαντικές διαφοροποιήσεις του αριθμού και του ποσοστού των καταδίκων.
Σε γενικές γραμμές παρατηρήθηκαν τα ακόλουθα, με βάση τα δεδομένα των χωρών που απήντησαν:
1. Για τις περισσότερες χώρες το μέσο ύψος ποινής, για εγκλήματα χρήσης ή προσωπικής κατοχής ναρκωτικών ήταν σημαντικά χαμηλότερο από το ένα έτος, ενώ υπάρχουν χώρες που δεν διώκεται η ατομική χρήση και κατοχή. Οι ποινές για τη βασική μορφή διακίνησης δεν φαίνεται να υπερβαίνει τα τρία έτη και σε αρκετές περιπτώσεις αναστέλλονται.
2. Ιδιαίτερο συγκριτικό ενδιαφέρον εμφανίζουν οι ποινές για τις πιο επιβαρυμένες μορφές διακίνησης. Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι ότι επιβάλλονται σπάνια. Το εύρημα αυτό οδηγεί στη διάγνωση μιας σημαντικής διαφοράς με τη χώρα μας, όπου η ανώτατη ποινή της ισόβιας κάθειρξης επιβάλλεται σε αρκετές περιπτώσεις (πάνω από τετρακόσιους (400) ισοβίτες για υποθέσεις ναρκωτικών). Για την αξιολόγηση αυτής της διαφοράς πρέπει να ληφθεί υπόψη , ότι η εξάρτηση στις πλείστες ευρωπαϊκές χώρες εκτιμάται ως γενικό ελαφρυντικό, κι όχι ως ειδικός λόγος μείωσης της απειλούμενης ποινής. Οι ευρωπαϊκές χώρες, δείχνουν μια αυξημένη τάση επιβολής εναλλακτικών μέτρων θεραπείας αντί φυλάκισης. Η Ελλάδα θεωρείται ως μία από τις πιο αυστηρές χώρες όσον αφορά την ποινική αντιμετώπιση της χρήσης και διακίνησης ναρκωτικών.
Σύμφωνα λοιπόν, με την Απόφαση-πλαίσιο 2004/757/ΔΕΥ του Συμβουλίου, της 25ης Οκτωβρίου 2004 (για τη θέσπιση ελάχιστων διατάξεων σχετικά με τα στοιχεία της αντικειμενικής υπόστασης των εγκλημάτων και τις ποινές που ισχύουν στον τομέα της παράνομης διακίνησης ναρκωτικών) το έγκλημα της διακίνησης επισύρει “μέγιστη στερητική της ελευθερίας ποινή διάρκειας μεταξύ ενός και τριών ετών τουλάχιστον”.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Πολιτεία θα μπορούσε λοιπόν να θέσει πιο αντικειμενικά κριτήρια (ποσότητες, ορισμός διακινητή και εμπόρου) και να μετατρέψει τη διακίνηση σε πλημμέλημα (φυλάκιση 1 μέχρι 3 έτη), ιδιαίτερα αν νομιμοποιούσε την καλλιέργεια κάνναβης για προσωπική χρήση.
Επίσης, εδώ προτείνουμε τον άμεσο διαχωρισμό (και αποποινικοποίηση) των περιπτώσεων διακίνησης προϊόντων από κλωστική κάνναβη, ή άλλα υποπροϊόντα του φυτού της κάνναβης για διατροφική και βιομηχανική χρήση.
[1] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004F0757:EL:HTML
[2] http://www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_93232_EN_TDSI09001ENC.pdf
Ακολουθεί η σύνοψη της κριτικής του νομοσχεδίου ενώ το αναλυτικό κείμενο της κριτικής είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα μας http://www.iliosporoi.net
Αποποινικοποίηση της χρήσης αλλά εξάρτηση από το παράνομο εμπόριο
Σύνοψη:
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου για τον νέο “Κώδικα Ναρκωτικών” είναι ένα πρώτο βήμα εξορθολογισμού της ελληνικής πολιτικής περί “ναρκωτικών” ουσιών, αφού αποποινικοποιείται η κατοχή και προμήθεια ουσιών για προσωπική χρήση (άρα και η ίδια η χρήση), ενώ ταυτόχρονα μειώνονται οι ποινές για καλλιέργεια φυτών κάνναβης -για προσωπική χρήση- (από πλημμέλημα σε πταίσμα), καθώς και οι ποινές διακίνησης. Παράλληλα, κατοχυρώνεται το δικαίωμα του τοξικοεξαρτημένου χρήστη στην θεραπεία- απεξάρτηση.
Με μια πρώτη ματιά φαίνεται ο στόχος της Πολιτείας να αποσυμφορηθεί το σωφρονιστικό σύστημα και να εξοικονομηθούν Αστυνομικοί και Δικαστικοί πόροι. Με μια πιο προσεχτική ανάγνωση όμως βλέπουμε ότι ενώ γίνεται μια προσπάθεια να μην θεωρείται ο χρήστης εγκληματίας (με την αποποινικοποίηση της χρήσης- προμήθειας- κατοχής), δεν γίνεται η ίδια προσπάθεια για να καταπολεμηθεί ή να ρυθμιστεί το παράνομο εμπόριο και να απεξαρτηθεί ο χρήστης από αυτό.
Είναι υποκριτικό και παράλογο, ιδιαίτερα για τους καταναλωτές κάνναβης που αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών, να είναι νόμιμο να κατέχουν και να προμηθεύονται μια μικρή ποσότητα από ένα διακινητή, ενώ παράνομο να καλλιεργούν για ιδία κατανάλωση. Θα τρίβουν τα χέρια τους οι έμποροι και τα κυκλώματα που τους συντηρούν, καθώς ο χρήστης θα προτιμά να προμηθεύεται μια μικρή ποσότητα από τη μαύρη αγορά, αφού θα έχει λιγότερες συνέπειες από ότι αν καλλιεργήσει. Με αυτό το τρόπο διαιωνίζεται το πρόβλημα, το κράτος ενθαρρύνει την προμήθεια από τη μαφία, και η κάνναβη παραμένει στη μαύρη αγορά χωρίς κανένα έλεγχο πάνω στη παραγωγή και τη διάθεσή της, χωρίς καμία πρόβλεψη για μείωση της βλάβης. Έτσι το μόνο που μένει στους Έλληνες χρήστες κάνναβης είναι να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να καλλιεργήσουν μαζικά για ιδία κατανάλωση, συμβάλλοντας αυτόκλητα στη μάχη ενάντια στο οργανωμένο έγκλημα, τη μαφία και τους εμπόρους.
Επιπλέον, επειδή δεν προσδιορίζονται τα όρια ποσότητας της κάθε επί μέρους ναρκωτικής ουσίας [1] (όπως είχαν προσδιοριστεί από το άρθρο 15 του νόμου 3727/2008 [2]), αλλά και ο αριθμός φυτών κάνναβης που δικαιολογούν τη προσωπική χρήση, ο εισαγγελέας (ή χειρότερα ο δικαστής) θα πρέπει να λαμβάνει αυτή την απόφαση (διαχωρισμός χρήστη- εμπόρου), βάση υποκειμενικών κριτηρίων. Επομένως όποιος συλλαμβάνεται ακόμη και με σχετικά μικρές ποσότητες στη κατοχή του, δυνητικά θα εξακολουθεί να περνάει νομικές περιπέτειες, αφού η αστυνομία δεν θα έχει στη διάθεσή της το αντικειμενικό κριτήριο αθωότητας (μέγιστη ποσότητα που δικαιολογεί προσωπική χρήση) με ότι συνεπάγεται αυτό (περαιτέρω συμφόρηση πλημμελειοδικείων, χαμένος χρόνος και δαπάνες για αστυνομικούς και δικαστές, έξοδα δικηγόρων, ταλαιπωρία χρηστών). Επίσης, δεν υπάρχει σαφές πλαίσιο διαχωρισμού διακινητή και εμπόρου, με ότι συνεπάγεται αυτό για την εκμετάλλευση του διακινητή από τον έμπορο.
Αν και γίνεται μια προσπάθεια ελαστικοποίησης και μείωσης των ποινών διακίνησης, για να αποσυμφορηθούν τα σωφρονιστικά ιδρύματα, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει από τα αυστηρότερα πλαίσια ποινών για τους διακινητές, πολύ πιο αυστηρά από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Η έκδοση της Απόφασης – πλαίσιο του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2004 (2004/757/ΔΕΥ) [3] προβλέπει όρια ποινών, για τα βασικά εγκλήματα διακίνησης ναρκωτικών που είναι αισθητά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα της ελληνικής νομοθεσίας, ακόμη και από τις μειωμένες ποινές που προτείνονται από αυτό το νομοσχέδιο.
Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται επίσης από εισπρακτικού χαρακτήρα διατάξεις (για την δημόσια χρήση ουσιών και την αυτοκαλλιέργεια κάνναβης για προσωπική χρήση), οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα παράλογο κυνήγι συλλήψεων για εισπρακτικούς λόγους εν καιρό κρίσης, αλλά και από ασαφή πλαίσια ποινών που έγκειται στην ερμηνεία του εισαγγελέα (ή του δικαστικού) για το εύρος και τον χαρακτήρα τους. Οι ουσίες δεν αντιμετωπίζονται με βάση την επικινδυνότητα τους, αφού δεν λαμβάνεται υπόψη ο βαθμός βλαπτικότητας της κάθε ναρκωτικής ουσίας και ιδιαίτερα η κατηγορία στην οποία ανήκει, ενώ αναπαράγει δυστυχώς την ακατάληπτη κατηγοριοποίηση των ουσιών του νόμου 3459/2006 [4], αν και ο νέος ορισμός του άρθρου 1 αναγνωρίζει ότι διαφορετικές ουσίες, με διαφορετική επικινδυνότητα (χημική δομή και δράση στο κεντρικό νευρικό σύστημα) προκαλούν διαφορετική βλάβη (εξάρτηση διαφορετικής φύσης και ποικίλου βαθμού) στον χρήστη.
Πολύ σημαντικό και απογοητευτικό το γεγονός ότι δεν γίνεται καμία αναφορά ή διάκριση σε ότι αφορά την απελευθέρωση της καλλιέργειας κλωστικής κάνναβης για βιομηχανικούς σκοπούς, καθώς και την θεραπευτική- ιατρική- διατροφική χρήση της κάνναβης.
Τέλος σε ότι αφορά τους εξαρτημένους χρήστες υπάρχουν μερικές ευνοϊκές διατάξεις που κατοχυρώνουν το δικαίωμα στη θεραπεία (απεξάρτηση), αν και το τελικό αποτέλεσμα απέχει πολύ από τις διεθνείς καλές πρακτικές και εμπειρία. Με το παρόν νομοσχέδιο δεν ενθαρρύνεται ο πλουραλισμός στις θεραπευτικές μεθόδους απεξάρτησης μέσα από εναλλακτικές προσεγγίσεις και οργανισμούς (πέραν των 4 κρατικών οργανισμών θεραπείας), δεν υπάρχει συγκεκριμένη ρύθμιση για προγράμματα απεξάρτησης και μείωσης της βλάβης μέσα στα σωφρονιστικά ιδρύματα, ενώ εξακολουθεί η εμμονή στην παροχή ιδιαίτερα εξαρτησιογόνων υποκαταστάτων, αντί για ανάπτυξη προγραμμάτων κρατικά ελεγχόμενης χορήγησης ηρωίνης στους εξαρτημένους με στόχο την συντήρηση και σταδιακή απεξάρτησή τους. Αν και αποκεντρώνονται οι θεραπευτικές δομές παροχής υποκαταστάτων του ΟΚΑΝΑ μέσα από τη διάχυσή τους στο ΕΣΥ (με απόφαση του Υπουργείου Υγείας), αυτό γίνεται με ελλειπή και ασυντόνιστο τρόπο καθώς δεν αναπτύσσονται παράλληλα κατάλληλες δομές ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και επανένταξης, τα νοσοκομεία στερούνται εξειδικευμένου προσωπικού και κατάλληλων υποδομών, ενώ τα κονδύλια που προορίζονται για πρόληψη και απεξάρτηση συνεχώς μειώνονται.
Αν και θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο για το νέο Κώδικα Ναρκωτικών κινείται σε σωστή κατεύθυνση, πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνει μια πιο ολοκληρωμένη, επιστημονικά επικαιροποιημένη, προσέγγιση ακολουθώντας τις παρακάτω προτάσεις:
1. Κατηγοριοποίηση των ουσιών και αντιμετώπιση της εξάρτησης τους στα πλαίσια της μείωσης τη βλάβης, με βάση την επικινδυνότητα τους.
2. Περαιτέρω εξορθολογισμός των ποινών τιμωρίας του βασικού εγκλήματος της διακίνησης, κατά τα πρότυπα της Απόφασης – πλαίσιο του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2004 (2004/757/ΔΕΥ).
3. Θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων αθωότητας που δικαιολογούν τη προσωπική χρήση (όπως όρια ποσότητας της κάθε επί μέρους ναρκωτικής ουσίας, αριθμός φυτών κάνναβης, αλλά και ο βαθμός βλαπτικότητας της κάθε ναρκωτικής ουσίας και ιδιαίτερα η κατηγορία στην οποία ανήκει).
4. Αποποινικοποίηση της καλλιέργειας 5 θηλυκών φυτών κάνναβης ανά άτομο για προσωπική χρήση.
5. Την ελεγχόμενη από το Κράτος διάθεση κάνναβης, μέσα από τη λειτουργία συλλόγων (κλαμπ μελών) για συλλογική, μη-κερδοσκοπική, καλλιέργεια κάνναβης για προσωπική (θεραπευτική ή ευφορική) χρήση, αλλά και ειδικών φαρμακείων όπου θα παρέχουν, κατόπιν ιατρικής συνταγής, την κάνναβη για προσωπική χρήση.
6. Τη νομιμοποίηση της κάνναβης για ιατρικούς και θεραπευτικούς σκοπούς.
7. Τη νομιμοποίηση της καλλιέργειας κλωστικής κάνναβης για κατασκευαστικούς και βιομηχανικούς σκοπούς, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μαζική και συστηματική παραγωγή της κλωστικής κάνναβης, όπως έχει αποδείξει και σχετική μελέτη των ΕΘΙΑΓΕ – Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2000), μπορεί να έχει σπουδαία αποτελέσματα για την τόνωση της ελληνικής οικονομίας και της υπαίθρου.
8. Τον άμεσο διαχωρισμό (και αποποινικοποίηση) των προϊόντων από κλωστική κάνναβη, ή άλλων υποπροϊόντων του φυτού της κάνναβης για διατροφική και βιομηχανική χρήση.
9. Την δημιουργία κέντρων ελεγχόμενης- κλινικής χορήγησης οπιούχων στους εξαρτημένους, αλλά και καινοτόμων προγραμμάτων απεξάρτησης, επανένταξης και μείωσης της βλάβης, όχι μόνο από τους 4 εγκεκριμένους Κρατικούς οργανισμούς θεραπείας, αλλά και από άλλους οργανισμούς σε συνεργασία με το Δημόσιο κατά τα πρότυπα πολλών Ευρωπαϊκών χωρών (Ελβετία, Πορτογαλία, κλπ), που να καλύπτονται από όλους τους ασφαλιστικούς φορείς ή να παρέχονται δωρεάν μέσα από τις δομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ).
10. Ανάπτυξη περισσότερων προγραμμάτων δωρεάν πρωτοβάθμιας περίθαλψης και υγειονομικής φροντίδας εξαρτημένων χρηστών, καθώς και περισσότερων κέντρων απεξάρτησης κρατουμένων.
[1] http://www.emcdda.europa.eu//html.cfm//index99321EN.html?#T1
[2] http://www.dsvol.gr/_Portal/Documents/nomothesia/3727.pdf
[3] http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004F0757:EL:HTML
[4] http://www.dsanet.gr/Epikairothta/Nomothesia/n3459_06.htm
Η παρ.3 του αρ.20 θα εξακολουθήσει να δημιουργεί ασάφειες και αντιφατικές αποφάσεις. (Αν περισσότερες πράξεις διακίνησης αφορούν την ίδια ποσότητα συντρέχει μόνο ένα έγκλημα). Υπόθεση εργασίας : Συλλαμβάνεται κάποιος να πωλεί 10 γρ. κοκκαίνη. Κατά την έρευνα στην οικία του έχει 60 γρ. χασίς, ενώ κατέχει και κλειδιά αυτοκινήτου όπου βρίσκονται εκεί 40 γρ. χασίς. Οι ποσότητες είναι 3 ; Οι ποινές θα είναι 3; Ή μήπως είναι μία ποσότητα ;(100γρ.χασις και 10 κοκαίνη;) Ή μήπως είναι 2 (ανάλογα με το είδος); Και τις τρείς αυτές ποσότητες κάποια στιγμή τις αγόρασε !!(θα κατηγορηθεί για αγορά 100γρ. χασίς και 10 γρ. κοκκαίνης). Κάποια στιγμή τις κατείχε- πριν τις χωρίσει. Αποτέλεσμα : Αν κατηγορηθεί για α)αγορά και κατοχή 100 γρ.χασίς + 10 γραμ.κοκκαίνης και β) πώληση 10 γρ. κοκκαίνης πιθανότατα θα καταδικαστεί σε μία ποινή αφού οι κατασχεθείσες ουσίες ενωποιούνται σε μια αγορά μιας συνολικής ποσότητας. Αν κατηγορηθεί, ξεχωριστά, για α) κατοχή 60 γρ.χασίς στο σπίτι β)κατοχή 40 γρ. χασίς στο αυτοκίνητο και γ) πώληση 10 γρ. κοκκαίνης είναι πιθανόν να καταδικαστεί σε τρείς ποινές. Συμπέρασμα : ΠΛΗΡΗΣ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ και ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ. Πρόταση : Σε περίπτωση τέλεσης περισσότερων πράξεων διακίνησης επιβάλλεται μία ποινή.
πολυ θετικη προσπαθεια χωρις προκαταληψεις και στο πνευμα της εποχης ομως γινεται και παλι το ιδιο λαθος να μην καθοριζεται ρητα ποια ποσοτητα εινα πταισμα ποια πλημμελημα και ποια κακουργημα .παλι θα εχουμε χρηστες που θα διωκονται για 10 γραμμαρια για παραδειγμα αλλος σε βαθμο πλημμεληματος και αλλος για την ιδια ποσοτητα σε βαθμο κακουργηματος αναλογα σε ποιον εισαγγελεα η δικαστη θα πεσει.δεν ειναι δυνατον να ειναι στην κριση του καθε δικαστικου λειτουργου η μοιρα των δεκαδων χιλιαδων χρηστων.επισης οποιος εχει χρηματα θα μπορει να προσλαβει τον οποιοδηποτε μεγαλοδικηγορο και να εξασφαλισει πταισμα η πλημμελημα και οποιος δεν εχει να δικαζεται σε βαθμο κακουργηματος και να γινεται τροφη στην κρεατομηχανη του σωφρονιστικου συστηματος .η προσωπικη μου αποψη ειναι οτι 50 δενρυλλια ινδικης κανναβης και μεχρι 25 κιλα ειτε κατεργασμενη ειτε ακατεργαστη καναβη να ειναι πταισμα και οι οποιεσδηποτε ποσοτητες παραπανω ,ακομα και τονους να ειναι πλημμελημα με ποινη φυλακισης μεχρι 6 μηνες ειτε προκειται για προσωπικη χρηση ειτε για πωληση.για ολες τις υπολοιπες ουσιες ανεξαιρετως μεχρι 1 κιλο θα πρεπει να ειναι πλημμελημα με ποινη μεχρι 6 μηνες και απο εκει και πανω κακουργημα με ποινη 6 ετων .και στις δυο περιπτωσεις ειτε προκειται για κατοχη για προσωπικη χρηση ειτε για πωληση .οι ποινες των ισοβιων και των καθειρξεων που ακουμε μονο την τιμη των ουσιων ανεβαζουν και αυξανουν αναλογα και την εγκληματικοτητα των χρηστων που δεν εχουν χρηματα να τις αγορασουν .συμφωνω απολυτα με την ατιμωρησια των χρηστων οταν κατεχουν ποσοτητες για προσωπικη χρηση αρκει να καθοριστει ρητα η ποσοτητα αυτη ωστε να ξεχωρισουν αμεσα οι πωλητες απο τους χρηστες και να μην ασκειται καν ποινικη διωξη και η χρονοβορα διαδικασια που ακολουθει.με επομενο βημα βεβαια την νομιμοποιηση των ουσιων ωστε να μπορει ο χρηστης να καλιεργησει να παρασκευασει η να προμηθευτει απο το φαρμακειο και τον επιστημονα φαρμακοποιο τη δοση του εφοσον ειναι ενηλικος ανω των 18 ετων ετσι ωστε να εξαφανιστουν οι εμποροι ναρκωτικων να μειωθει η εγκληματικοτητα κατα 70 της εκατο ,να μηδενιστουν οι θανατοι απο νοθευμενες ουσιες γιατι δεν θα υπαρχουν πλεον τετοιες και επισης να μειωθει ο αριθμος των χρηστων κατα 200 της κατο λογω του οτι θα μπαινουν πολυ λιγοτερα νεα ατομα στη χρηση καθε χρονο.δυστυχως οι 8 στους 10 χρηστες δοκιμασαν ναρκωτικα επειδη ακριβως ηταν απαγορευμενα ,πραξη που δεν θα εκαναν εαν ηταν νομιμα . σας ευχαριστω πολυ που μου δωσατε την ευκαιρια να εκφρασω την αποψη μου. βασιλης αλεξιου ,αδερφος νεκρου χρηστη ηρωινης που αγορασε νοθευμενη απο το δρομο