ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4557/2018

Άρθρο 100

Αύξηση του διοικητικού προστίμου που επιβάλλεται σε νομικά πρόσωπα ή οντότητες όταν το κέρδος από παράβαση σχετιζόμενη με τη νομιμοποίηση εσόδων δεν μπορεί να προσδιοριστεί και απάλειψη της προϋπόθεσης προηγούμενης αμετάκλητης καταδίκης φυσικού προσώπου για την επιβολή του προστίμου – Τροποποίηση παρ. 1 και 2 άρθρου 45 ν. 4557/2018

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 45 του ν. 4557/2018 (Α’ 139) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στο δεύτερο εδάφιο της περ. α), οι λέξεις «ένα εκατομμύριο (1.000.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τέσσερα εκατομμύρια (4.000.000)», β) το τέταρτο εδάφιο καταργείται και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Αν αξιόποινη πράξη νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή κάποιο από τα βασικά αδικήματα τελείται προς όφελος ή για λογαριασμό νομικού προσώπου ή οντότητας από φυσικό πρόσωπο που ενεργεί είτε ατομικά είτε ως μέλος οργάνου του νομικού προσώπου ή της οντότητας και κατέχει διευθυντική θέση εντός αυτών ή έχει εξουσία εκπροσώπησής τους ή εξουσιοδότηση για τη λήψη αποφάσεων για λογαριασμό τους ή για την άσκηση ελέγχου εντός αυτών, επιβάλλονται αιτιολογημένα στο νομικό πρόσωπο ή την οντότητα, σωρευτικά ή διαζευκτικά, οι εξής κυρώσεις:

α) Διοικητικό πρόστιμο από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ έως δέκα εκατομμύρια (10.000.000) ευρώ. Το ακριβές ποσό του προστίμου ορίζεται κατ` ελάχιστον στο διπλάσιο του ποσού του κέρδους που προήλθε από την παράβαση, εφόσον το κέρδος μπορεί να προσδιοριστεί, είτε εφόσον δεν μπορεί να προσδιοριστεί σε τέσσερα εκατομμύρια (4.000.000) ευρώ.

β) Οριστική ή προσωρινή, για χρονικό διάστημα από έναν (1) μήνα έως δύο (2) έτη, ανάκληση ή αναστολή της άδειας λειτουργίας ή απαγόρευση άσκησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ή λύση του νομικού προσώπου ή της οντότητας και θέση αυτού ή αυτής υπό εκκαθάριση.

γ) Απαγόρευση άσκησης ορισμένων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων ή εγκατάστασης υποκαταστημάτων ή αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου, για το ίδιο χρονικό διάστημα.

δ) Οριστικός ή προσωρινός για το ίδιο χρονικό διάστημα αποκλεισμός από δημόσιες παροχές, ενισχύσεις, αναθέσεις έργων και υπηρεσιών, προμήθειες, επιδοτήσεις, διαφημίσεις και διαγωνισμούς του ελληνικού Δημοσίου ή των νομικών προσώπων δημόσιου δίκαιου συμπεριλαμβανομένων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και των νομικών τους προσώπων, με την επιφύλαξη των άρθρων 73 και 74 του ν. 4412/2016 (Α` 147) και 39 και 42 του ν. 4413/2016 (Α 148).

Το διοικητικό πρόστιμο της περ. α` επιβάλλεται πάντοτε ανεξαρτήτως της επιβολής άλλων κυρώσεων. Οι ίδιες κυρώσεις επιβάλλονται και όταν φυσικό πρόσωπο που έχει κάποια από τις αναφερόμενες στο πρώτο εδάφιο ιδιότητες είναι ηθικός αυτουργός ή συνεργός στις ίδιες πράξεις.».

  1. Στο δεύτερο εδάφιο της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 45 του ν. 4557/2018, οι λέξεις «ένα εκατομμύριο (1.000.000)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δυόμιση εκατομμύρια (2.500.000)» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Όταν η έλλειψη εποπτείας ή ελέγχου από φυσικό πρόσωπο που αναφέρεται στην παρ. 1 κατέστησε δυνατή την τέλεση από ιεραρχικά κατώτερο στέλεχος ή από εντολοδόχο του νομικού προσώπου ή της οντότητας της πράξης νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή του βασικού αδικήματος προς όφελος ή για λογαριασμό του νομικού προσώπου ή της οντότητας, επιβάλλονται αιτιολογημένα στο νομικό πρόσωπο ή την οντότητα, σωρευτικά ή διαζευκτικά, οι εξής κυρώσεις:

α) Διοικητικό πρόστιμο από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ.

Το ακριβές ποσό του προστίμου ορίζεται κατ` ελάχιστον στο διπλάσιο του ποσού του κέρδους που προήλθε από την παράβαση, εφόσον το κέρδος μπορεί να προσδιοριστεί, είτε εφόσον δεν μπορεί να προσδιοριστεί σε δυόμιση εκατομμύρια (2.500.000) ευρώ.

β) Οι προβλεπόμενες στις περ. β`, γ` και δ` της παρ. 1 κυρώσεις, για χρονικό διάστημα έως ένα (1) έτος.».

  • 15 Δεκεμβρίου 2023, 09:52 | ΦΛΩΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

    Η παραβίαση του Ν3959/2011 περί Ανταγωνισμού (εναρμονισμένη πρακτική, κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης κ.λπ.) σημαίνει ότι τα νομικά πρόσωπα εγκλημάτισαν και τα κέρδη τους είναι προϊόν εγκληματικής δραστηριότητας. Αναρωτιέμαι γιατί δεν ενεργοποιείται ο Νόμος 4557/2018 και για αυτές τις περιπτώσεις. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού στέλνει στην Εισαγγελία κάθε απόφαση της συνεπώς η Δικαιοσύνη μπορεί και γνωρίζει το έγκλημα και τους εγκληματίες (τα νομικά πρόσωπα). Το δε ύψος του παράνομου κέρδους μπορεί να προσδιοριστεί με διάφορους τρόπους καθώς η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει όλα τα δεδομένα στη διάθεσή της. Για παράδειγμα στην απόφαση 828/2023 (καρτέλ στα rapid test) το κέρδος από το παράνομο στήσιμο του διαγωνισμού ήταν 3,6 εκ. ευρώ, όπως αναφέρει η απόφαση (με βάση τα δεδομένα που δίνει) και το τελικό πρόστιμο ήταν μόλις 375.000€, δηλαδή το 10% του παράνομου κέρδους. Η άμεση ενεργοποίηση του Νόμου για την Νομιμοποίηση Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα και στις υποθέσεις των καρτέλ είναι εξαιρετικά σημαντική για να αποφέρει Κοινωνική Δικαιοσύνη και για να συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών.

  • 30 Νοεμβρίου 2023, 10:41 | γεωργιος φραγκος

    ΑΓΑΠΗΤΕ Κ. ΥΠΟΥΡΓΕ,
    ΟΝΟΜΑΖΟΜΑΙ ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΡΑΓΚΟΣ (ΑΔΤ ΑΖ 452468). ΕΙΜΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΚΩ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΙΚΟΣΙ ΧΡΟΝΙΑ.
    Ο ΛΟΓΟΣ ΠΟΥ ΣΑΣ ΓΡΑΦΩ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΞΗΣ :
    ΤΟ 2014 ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΗΚΑ ΜΕ ΜΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΡΑΠΕΖΙΚΗΣ ΕΓΓΥΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΧΡΕΙΑΖΟΜΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΤΑΜΙΕΥΣΗ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΠΟΥ ΕΙΧΑ ΕΚΠΟΝΗΣΕΙ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ Η ΤΡΑΠΕΖΙΚΗ ΕΓΓΥΗΤΙΚΗ ΠΟΥ ΜΟΥ ΧΟΡΗΓΗΘΗΚΕ ΗΤΑΝ ΠΛΑΣΤΗ.
    ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΥΠΟΘΕΣΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΕΜΦΕΡΕΙΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ. ΚΑΤΑΛΗΞΗ ΤΗΣ ΕΝ ΛΟΓΩ ΕΡΕΥΝΑΣ ΗΤΑΝ ΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΗΘΟΥΜΕ ΟΛΟΙ, ΘΥΤΕΣ ΚΑΙ ΘΥΜΑΤΑ, ΚΑΙ ΝΑ ΚΡΙΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΡΙΜΕΛΕΣ ΚΑΚΟΥΡΓΟΔΙΚΕΙΟ. Η ΔΙΚΑΣΙΜΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΛΕΣ ΑΝΑΒΟΛΕΣ, ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΟΛΛΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ, ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΟ 2020 ΚΑΙ ΔΙΕΚΟΠΗ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2021, ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΓΙΑ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΣΥΣΤΑΣΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ. ΑΠΕΡΓΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΔΙΑΡΚΕΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ. ΠΕΡΑΝ ΑΥΤΟΥ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ ΤΟΥ 2023, ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΑΜΕ ΟΤΙ Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΗΣ ΑΡΙΟΥ ΠΑΓΟΥ ΚΑΙ Η ΔΙΚΗ ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΤΟΥ 2024. ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΩ ΟΤΙ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2021 Η ΔΙΚΗ ΕΙΧΕ ΦΤΑΣΕΙ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΗΣ ΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ. Η ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΕΙΧΕ ΒΓΑΛΕΙ ΤΗΝ ΕΤΥΜΗΓΟΡΙΑ ΤΗΣ, Η ΟΠΟΙΑ ΠΑΡΕΠΙΠΤΟΝΤΩΣ ΜΕ ΕΚΡΙΝΕ ΑΘΩΟ.
    ΟΝΤΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΙΑ ΛΥΣΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΠΙΣΠΕΥΘΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΘΟΥΝ ΟΛΕΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΜΟΝΗΣ. ΙΣΩΣ Η ΝΕΑ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ΥΠΟΨΙΝ ΤΙΣ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΚΙ ΤΙΣ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΩΝ. ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΩΣ. ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΞΟΥΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΒΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΚΑΣΙΜΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΙΝΕΣ
    ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ,
    ΜΕ ΕΚΤΙΜΗΣΗ