Άρθρο 24 Διατακτικές σίτισης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 9 ν. 2336/1995, περ. ζ παρ. 1 ν. 4172/2013

 

1. Στην παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 2336/1995 (Α΄ 189), περί των παροχών σε είδος προς εργαζομένους για παραγωγικούς και λειτουργικούς σκοπούς των επιχειρήσεων, προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Παροχές σε είδος προς εργαζόμενους, οι οποίες χορηγούνται αυτούσιες εξ ελευθεριότητος του εργοδότη, δεν περιλαμβάνονται στις τακτικές αποδοχές των εργαζομένων, δεν θεωρούνται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ούτε υπόκεινται σε κοινωνικο-ασφαλιστικές ή άλλες κρατήσεις και αποτελούν παραγωγικές και λειτουργικές δαπάνες των επιχειρήσεων, εφόσον εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες της επιχείρησης, συμβάλλουν στην αύξηση της παραγωγικότητάς της και στην ποιότητα των συνθηκών εργασίας ή αποτελούν μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων και χορηγούνται προσωπικά προς τους δικαιούχους, μόνο αυτούσια και όχι σε χρήμα.
Στην έννοια των παροχών αυτών περιλαμβάνεται η χορήγηση τροφής (ελαφρό γεύμα, γεύμα, δείπνο), κατά τη διάρκεια του ημερήσιου εργάσιμου χρόνου και κατά την ώρα του διαλείμματος, ανεξάρτητα εάν ο χρόνος του διαλείμματος είναι αμειβόμενος.
Οι διατακτικές σίτισης που χορηγούνται σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή από τους εργοδότες στους εργαζομένους, εμπίπτουν στην έννοια των παροχών σε είδος του πρώτου και δεύτερου εδαφίου, οι οποίες δεν θεωρούνται εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες ούτε υπόκεινται σε κοινωνικοασφαλιστικές ή άλλες κρατήσεις, εφόσον είναι ονομαστικές, χορηγούνται σε μηνιαία βάση από τον εργοδότη στους εργαζομένους για την κάλυψη των αναγκών διατροφής τους κατά τη διάρκεια της εργασίας τους, η αξία τους δεν υπερβαίνει το ποσό των έξι (6) ευρώ ανά εργάσιμη μέρα και ανταλλάσσονται μόνο με γεύματα, έτοιμα φαγητά, τρόφιμα έτοιμα προς κατανάλωση, ροφήματα, σε συμβεβλημένο δίκτυο καταστημάτων, στη βάση συμβάσεων μεταξύ του εκδότη των διατακτικών σίτισης και των καταστημάτων, στις οποίες ρυθμίζεται ο τρόπος αποδοχής και ανταλλαγής των διατακτικών σίτισης από τους δικαιούχους εργαζομένους.».

2. Η περ. ζ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί των εξαιρέσεων από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία, τροποποιείται, ως προς τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες η αξία των διατακτικών σίτισης εξαιρείται από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις εξαιρούνται:
α) η αποζημίωση εξόδων διαμονής και σίτισης και η ημερήσια αποζημίωση που έχουν καταβληθεί από τον εργαζόμενο αποκλειστικά για σκοπούς της επιχειρηματικής δραστηριότητας του εργοδότη,
β) η αποζημίωση για έξοδα κίνησης που καταβάλλονται από τον εργοδότη για υπηρεσιακούς λόγους, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης για τη δαπάνη ηλεκτρικού ρεύματος για τη φόρτιση ατομικού ή εταιρικού οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/ χλμ., εφόσον αφορούν έξοδα κίνησης που πραγματοποιήθηκαν από τον εργαζόμενο κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του και αποδεικνύονται από νόμιμα παραστατικά,
γ) το επίδομα αλλοδαπής που χορηγείται σε υπαλλήλους του Υπουργείου Εξωτερικών και των λοιπών δημόσιων πολιτικών υπηρεσιών,
δ) οι κρατήσεις υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, οι οποίες επιβάλλονται με νόμο,
ε) οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλει ο εργαζόμενος περιλαμβανομένων των εισφορών εργοδότη και εργαζομένου υπέρ των επαγγελματικών ταμείων που έχουν συσταθεί με νόμο,
στ) η εφάπαξ καταβαλλόμενη παροχή από ταμεία πρόνοιας και ασφαλιστικούς οργανισμούς του Δημοσίου, καθώς και επαγγελματικά ταμεία που έχουν συσταθεί με νόμο στους ασφαλισμένους και τα εξαρτώμενα μέλη του ασφαλισμένου,
ζ) η αξία των διατακτικών σίτισης αξίας έως έξι (6) ευρώ ανά εργάσιμη ημέρα, όταν αυτές είναι ονομαστικές και ανταλλάσσονται μόνο με γεύματα, έτοιμα φαγητά, τρόφιμα έτοιμα προς κατανάλωση, ροφήματα, σε συμβεβλημένο δίκτυο καταστημάτων, στη βάση συμβάσεων μεταξύ του εκδότη των διατακτικών σίτισης και των καταστημάτων, στις οποίες ρυθμίζεται ο τρόπος αποδοχής και ανταλλαγής των διατακτικών σίτισης από τους δικαιούχους εργαζομένους,
η) οι παροχές ασήμαντης αξίας μέχρι του ποσού των είκοσι επτά (27) ευρώ ετησίως,
ι) τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργαζόμενο ή τον εργοδότη για λογαριασμό του εργαζομένου στο πλαίσιο ομαδικών ασφαλιστηρίων συνταξιοδοτικών συμβολαίων,
ια) τα ασφάλιστρα που καταβάλλονται από τον εργοδότη για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή κάλυψη του υπαλληλικού του προσωπικού ή για την κάλυψη του κινδύνου ζωής ή ανικανότητάς του στο πλαίσιο ασφαλιστηρίου συμβολαίου, μέχρι του ποσού των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ ετησίως ανά εργαζόμενο,
ιβ) η αποζημίωση για αγορά μηνιαίων ή ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών μέσων μαζικής μεταφοράς,
ιγ) η αγοραία αξία της παραχώρησης ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. και με Λ.Τ.Π.Φ. έως σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ, προς έναν εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, με το υπόλοιπο της αξίας να θεωρείται φορολογητέο εισόδημα με βάση την κλίμακα των περ. α΄ έως στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 13,
ιδ) η παροχή σε είδος με τη μορφή μετοχών που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα ανεξαρτήτως, εάν συνεχίζει να ισχύει η εργασιακή σχέση, εφόσον ασκηθεί το δικαίωμα προαίρεσης και οι μετοχές που αποκτώνται, μεταβιβαστούν μετά από τη συμπλήρωση είκοσι τεσσάρων (24) ή τριάντα έξι (36) μηνών από την απόκτησή τους ανάλογα με την περίπτωση κατ’ αντιστοιχία με το άρθρο 42Α,
ιε) η ελεγκτική αποζημίωση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 70 του ν. 4647/2019 (Α΄ 204).
ιστ) το άνευ χρηματικού ανταλλάγματος κόστος φόρτισης επιβατικού αυτοκινήτου μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γρ. CO2/χλμ. στις εγκαταστάσεις του εργοδότη.
ιζ) η παροχή σε είδος με τη μορφή μετοχών που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή εταίρος ή μέτοχος από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα στο πλαίσιο προγραμμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών στα οποία τίθεται ως προϋπόθεση η επίτευξη συγκεκριμένων στόχων ή η επέλευση συγκεκριμένου γεγονότος, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η διάθεση των μετοχών.
ιη) η αξία των διατακτικών εσωτερικού τουρισμού συνολικής αξίας έως τριακοσίων (300) ευρώ ετησίως για τα φορολογικά έτη 2020 και 2021.
ιθ) ανεξαρτήτως του φορέα που το χορηγεί, το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.».

  • 6 Δεκεμβρίου 2022, 14:40 | Βασίλης

    Στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου παρατίθενται διαπιστώσεις, επισημάνσεις, ερωτήματα καθώς και σχετική πρόταση τροποποίησης της νέας διάταξης που αφορά στη διάθεση ηλεκτρονικών διατακτικών σίτισης.

    Διαπιστώσεις – Επισημάνσεις
    Η ισχύς των διατακτικών σίτισης μόνο σε δίκτυο συμβεβλημένων επιχειρήσεων, όπως γίνεται με τις έντυπες διατακτικές σίτισης, αποκλείει επιχειρήσεις που έχουν διαθέσει ήδη ηλεκτρονικές διατακτικές σίτισης (π.χ. προπληρωμένες κάρτες) αλλά δεν συμβάλλονται απευθείας με συμβεβλημένες επιχειρήσεις παροχής γευμάτων, έτοιμων φαγητών και εν γένει τροφίμων έτοιμων προς κατανάλωση καθώς και ροφημάτων. Οι εν λόγω ηλεκτρονικές διατακτικές σίτισης, μέχρι σήμερα ανταλλάσσονται μόνο σε καταστήματα που βάσει του Κωδικού Κατηγορίας Εμπόρου (MCC), διαθέτουν τέτοια προϊόντα. Επομένως, εγείρεται θέμα αποκλειστικότητας στη διάθεση διατακτικών σίτισης μόνο από συγκεκριμένες επιχειρήσεις που διαθέτουν και τις έντυπες διατακτικές σίτισης και έχουν ήδη πλαίσιο λειτουργίας και διάθεσης στη βάση συμφωνίας με συμβεβλημένες επιχειρήσεις. Επιπλέον, αυτό συνεπάγεται περαιτέρω κόστος για τις επιχειρήσεις παροχής γευμάτων, καθώς για να συμμετέχουν σε δίκτυο καταστημάτων, θα απαιτείται πληρωμή προμήθειων προς τον εκδότη
    Σε απομακρυσμένες περιοχές, μικρούς δήμους και όπου υπάρχουν πληθυσμιακά χαμηλοί αριθμοί, το επακόλουθο κόστος παροχής της υπηρεσίας των διατακτικών, καθιστά ουσιαστικά αδύνατη την παροχή τους. Έτσι αποκλείονται της παροχής μεγάλα κομμάτια της χώρας και επέρχεται επιλεκτική μεταχείριση εργαζομένων (ακόμα και εντός της ίδιας επιχείρησης).

    Ερωτήματα
    Πως θα ελέγχεται, ότι η χρήση θα γίνεται κατά τη διάρκεια της εργασίας?
    Πως θα ελέγχεται η αγορά μόνο των αναφερόμενων προϊόντων?
    Τι γίνεται με τα S/M που παρέχουν τα αναφερόμενα προϊόντα, πως θα ελέγχονται?

    Πρόταση
    Επομένως, για τις ηλεκτρονικές διατακτικές σίτισης που χορηγούνται σε ηλεκτρονική μορφή (π.χ. προπληρωμένες κάρτες), προτείνεται η τροποποίηση της διάταξης που είναι σε διαβούλευση, ώστε να μπορούν να ανταλλάσσονται οι ηλεκτρονικές διατακτικές σίτισης μόνο σε καταστήματα που βάσει του Κωδικού Κατηγορίας Εμπόρου (MCC), διαθέτουν γεύματα, έτοιμα φαγητά, τρόφιμα έτοιμα προς κατανάλωση, ροφήματα και συναφή αγαθά.

  • 2 Δεκεμβρίου 2022, 15:42 | Δημήτρης

    Πρέπει να διορθωθεί το σημείο ιβ «η αποζημίωση για αγορά μηνιαίων ή ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών μέσων μαζικής μεταφοράς» και να αναδιατυπωθεί συμπεριλαμβάνοντας τα ταξί ως Δημοσίας Χρήσης οχήματα. Αρκετές εταιρίες καλύπτουν τέτοιες δαπάνες για τους εργαζομένους τους και είναι αδιανόητο να μην εκπίπτουν όταν αφορούν εργαζομένους, ενώ εκπίπτουν οι δαπάνες του ΟΑΣΑ. Συνεπώς το ιβ) πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: «η αποζημίωση για αγορά μηνιαίων ή ετήσιων καρτών απεριορίστων διαδρομών μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς και υπηρεσίες μετακίνησης με Μέσα Δημοσίας Χρήσης.

  • 2 Δεκεμβρίου 2022, 13:57 | Μιχαήλ

    Ο περιορισμοί που τίθενται για τη χρήση των διατακτικών ΄σίγουρα θα εγείρουν σύγχυση και ερωτήματα τόσο στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους που τα χρησιμοποιούν καθώς και στις επιχειρήσεις που τις δέχονται ως αντάλλαγμα. Πρακτικά πως θα ελέγχεται αν κάποιος που τις χρησιμοποιεί βρίσκεται σε ωράριο εργασίας και επίσης ποια ακριβώς προϊόντα διατροφής μπορεί να αγοράζει με αυτά?
    Πολλές επιχειρήσεις έχουν βρει ένα τρόπο να παρέχουν κάτι επωφελές στο προσωπικό τους ώς ανταμοιβή για τις υπηρεσίες τους, την απόδοση τους κλπ με μια φορολοελαφρυνση
    Το μέτρο αυτό σίγουρα θα λειτουργήσει εις βάρος της χρήσης των διατακτικών και ενδεχομένως της όποια κατανάλωσης γίνεται με αυτές με ότι αυτό συνεπάγεται.
    Είναι τόσο σημαντικό το όφελος του κράτους από τη φορολόγηση των 1.400 ευρώ ώστε να ασχολείται με τέτοια μέτρα και διατάξεις δημιουργώντας εμπόδια και προβληματισμούς στη μέχρι σήμερα ομαλή χρήση και λειτουργία του θεσμού αυτού?

  • 30 Νοεμβρίου 2022, 16:28 | Γιάννης

    Μια διάταξη που θα προκαλέσει απίθανη γραφειοκρατία για το πως θα αποδεικνύονται όλα αυτά στην πράξη:
    – Οι ονομαστικές διατακτικές αφού θα χορηγηθούν θα τηρούνται αντίγραφα;;
    – Πως θα αποδεικνύεται στον έλεγχο τι αγόρασε ο κάθε υπάλληλος και εάν δεν αγόρασε τρόφιμα που θα φαίνεται;;
    – Θα πρέπει να συγκεντρώνονται οι αποδείξεις των καταστημάτων και που θα φαίνεται το είδος;;
    Πρέπει να ξανακοιταχθεί η διάταξη γιατί δεν έχει καθόλου μελετηθεί στην ουσία της και στα προβλήματα που θα προκαλέσει! Φορολογικά ήταν πιο σωστή η υπάρχουσα διάταξη!

  • 30 Νοεμβρίου 2022, 10:32 | ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

    Παρακαλούμε να γίνει προσπάθεια στην ερμηνευτική για τις εν λόγω διατάξεις να απαντηθούν όλα τα ερωτήματα που προκύπτουν. Κάποια από αυτά θα μπορούσαν να είναι τα εξής:
    – Τι ισχύει με τις διατακτικές που έχουν εκδοθεί μέχρι τις αλλαγές; Ένα σκεπτικό θα ήταν πως οι διατακτικές πάντα θεωρούνταν παραγωγικές και λειτουργικές δαπάνες που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες αλλά με το νέο νόμο τίθενται επιπλέον προϋποθέσεις.
    – Πως ορίζονται οι ονομαστικές διατακτικές;
    – Οι διατακτικές που εκδίδουν τα SUPERMARKET αποκλείονται;
    – Οι διατακτικές προς μέλη ΔΣ ή μετόχους (όταν δεν υπάρχει σχέση μισθωτών υπηρεσιών αποκλείονται;

    Τέλος θα ήταν καλό να ξεκαθαριστεί το τοπίο εν γένει για τις παροχές σε είδος. Ιδίως για αυτοκίνητα που είναι μια συνήθης πρακτική των εταιρειών.

    Ευχαριστώ

  • 25 Νοεμβρίου 2022, 13:30 | Σπύρος

    Σχετικά με το άρθρο 24 καλό θα ήταν το υπουργείο να σκεφτεί την ακρίβεια που ζούμε και ίσως να δώσει στις επιχειρήσεις την δυνατότητα και πιθανώς το κίνητρο να μπορούν να δίνουν παραπάνω από 6 ευρώ χωρίς εισφορές καθώς όλη η αγορά αυτή τη στιγμή δίνει το κατώτατο που μπορεί στον εργαζόμενο ώστε οι ίδιοι να μην επιβαρύνονται με επιπλέον εισφορές.

    Επίσης ορθό θα ήταν λόγω του ακραίου πληθωρισμού που ζούμε και της ακρίβειας να σκεφτούν κάποια στιγμή ότι παροχές σε ειδός όπως για παραδείγμα η παροχή αυτοκινήτου, όταν οι τιμές πλέον έχουν ανέβει κατακόρυφα θα έπρεπε να υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη καθώς όσο οι λιανικές τιμές των αυτοκινήτων ανεβαίνουν αντίστοιχα ανεβαίνει και ο φόρος των εργαζομένων και είναι άδικο.