Άρθρο 8 Νεότερα ναυάγια

 

1. Στα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών, επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling), καθώς και η παρατήρηση του βυθού με πλοία διαφανούς πυθμένα ή άλλα μέσα παρατήρησης του βυθού.
2. Κατά την κατάδυση στα ναυάγια της προηγούμενης παραγράφου απαγορεύεται στους καταδυόμενους η οποιαδήποτε επέμβαση ή αλλοίωση στα ναυάγια, καθώς και η συλλογή, αποκομιδή ή και απλή μετακίνηση οποιωνδήποτε αντικειμένων από τα ναυάγια ή τον βυθό πέριξ αυτών.
3. Επιτρέπεται η πρόσδεση στα ναυάγια της παραγράφου 1 πλωτήρα χρώματος πορτοκαλί με το ειδικό σήμα ή της διεθνώς αναγνωρισμένης σημαίας υποδήλωσης καταδύσεων (κόκκινη με άσπρη διαγώνια γραμμή).
4. Με άδεια της Λιμενικής Αρχής κατόπιν υποβολής μελέτης αγκύρωσης και τοπογραφικού διαγράμματος κατά το Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς (ΕΓΣΑ 87) επιτρέπεται η πόντιση πλησίον των νεότερων ναυαγίων ή η πρόσδεση σε αυτά ναυδέτων για χρήση από τα καταδυτικά σκάφη, ώστε να αποφεύγεται η αγκυροβολία, υπό τον όρο να μην επέρχεται οποιαδήποτε αλλοίωση ή κίνδυνος αλλοίωσης στα ναυάγια. Τα ναύδετα θα φέρουν την κατάλληλη σήμανση σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υδρογραφικής Υπηρεσίας και της Υπηρεσίας Φάρων.

  • Το άρθρο θα πρέπει να αποσυρθεί και η επισκεψιμότητα σε νεότερα ναυάγια-ενάλια μνημεία να ρυθμιστεί σε νόμο του ΥΠ.ΠΟ.Α., με βάση τις διατάξεις του Ν. 3028/02, και με κριτήρια όπως, η κατάσταση διατήρησης κάθε ναυαγίου, η προστασία του, η τεκμηρίωσή του, το βάθος στο οποίο βρίσκεται, το καθεστώς ιδιοκτησίας, τα ηθικά θέματα που εγείρονται σε ναυάγια που είχαν νεκρούς και άλλα θέματα που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης μεταξύ του ΥΠ.ΠΟ.Α. και της καταδυτικής κοινότητας.

  • Προς:
    Υπουργείο Τουρισμού
    Υπόψιν:
    Κος Θεοχάρης (Χάρης) Θεοχάρης
    Υπουργός Τουρισμού

    Αγαπητέ Κύριε Υπουργέ,
    Όπως θα έχετε διαπιστώσει στους κόλπους της καταδυτικής κοινότητας υπάρχει τεράστια και ομόφωνη αντίθεση στο σημείο του άρθρου 8 στο οποίο ανατίθεται η αποκλειστική εκμετάλλευση των ναυαγίων σε παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών.
    Σε συνέχεια της προηγούμενης κατάθεσης των απόψεων εμού και των μελών ομάδας μου:
    1. Καταλαβαίνετε ότι η εξερευνητική δραστηριότητα η οποία ξεκίνησε από την δεκαετία του 1990 και κορυφώθηκε με μεγάλη επιτυχία και εξαιρετικά αποτελέσματα κατά την περίοδο 2005 (μετά την άρση της απαγόρευσης) έως το 2020 θα πληγεί ανεπανόρθωτα?
    2. Τι θα πρέπει να κάνει η κάθε εξερευνητική ομάδα όταν μπει ο Χειμώνας και οι παροχείς δεν λειτουργούν? Θα διακόψει δραστηριότητες? Καταλαβαίνετε ότι το άρθρο αυτό θα αναγκάσει είτε στην διακοπή των εξερευνητικών δραστηριοτήτων είτε σε μια κατάστασης χαρακτηρισμού «Παράνομης δραστηριότητας».
    3. Τι θα πρέπει μια εξερευνητική ομάδα να κάνει εάν στην περιοχή Ναυαγίου δεν υπάρχουν παροχείς?
    4. Πως γίνεται κάποιος που σπαταλούσε επανειλημμένως μέρες ή εβδομάδες, χρόνο, κόπο, χρήμα, τις πιο πολλές φορές άσκοπα, (αγωνιζόμενος να βρει τις φθηνότερες επιλογές για να μειώσει τα έξοδα για αυτόν και τα μέλη της ομάδας του) χωρίς επιτυχία για να ψάξει κατόπιν πληροφοριών για ένα ναυάγιο να μπορεί να καλύψει το υψηλό κόστος ενός παροχέα? Θα εκτιναχθεί το κόστος της ορθής λειτουργίας της ομάδας μας και κάθε ομάδας σαν την δική μας.
    5. Τι θα κάνει ο οποιοσδήποτε δαπάνησε ένα σοβαρό ποσό χρημάτων για να αγοράσει ένα σκάφος είτε για να απολαμβάνει το χόμπι του είτε για να το χρησιμοποιεί για τις εξερευνητικές του ανάγκες τώρα που θα υποχρεούται να πάει εκεί με παροχείς? Για ποιο λόγο να επαναγοράσει ένας αυτοδύτης σκάφος?
    6. Τι θα πρέπει να κάνει μια εξερευνητική ομάδα εάν βρει ένα νέο Ναυάγιο? Τι κίνητρο έχει να το δημοσιοποιήσει όταν ξέρει ότι από την επόμενη ημέρα δεν θα έχει πρόσβαση παρά μόνο πληρώνοντας πολύ μεγάλα ποσά, σε αυτούς που θα αποκομίζουν κέρδη από το έργο του.
    7. Εφόσον το Νομοσχέδιο έχει καθαρά εμπορικό και μόνο προσανατολισμό γιατί οι παροχείς δεν θα είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν ποσοστά επί του κέρδους τους σε αυτούς που ανακάλυψαν τα ναυάγια?
    8. Δεδομένου ότι δεν λειτουργούμε ανταγωνιστικά με τους παροχείς η πρόσβασή μας στα ναυάγια σε εμάς εφόσον ΔΕΝ προκύπτει οικονομικό κέρδος θα πρέπει να είναι ελεύθερη.
    9. Καταλαβαίνετε ότι μια εξερευνητική δραστηριότητα είναι μια πολύ εξειδικευμένη πράξη και σαφέστατα δεν γίνεται να πραγματοποιηθεί ομαδικά όπως λογικά θα συμφέρει τους παροχείς? Ως εκ τούτου θα χρειαστεί ο εξερευνητής και η ομάδα του να πληρώσει ιδιαίτερα μεγάλο ποσό για την μη συνύπαρξη στο σκάφος και άλλων ατόμων.
    10. Καταλαβαίνετε ότι εμείς οι εξειδικευμένοι τεχνικοί αυτοδύτες δεν επιθυμούμε για λόγους ασφαλείας κυρίως την συνοδεία από ένα παροχέα υποβρυχίως? Αυτός δεν είναι δυνατόν να έχει ούτε τις ικανότητες, ούτε τις διαδικασίες, ούτε να γνωρίζει την νοοτροπία που έχουν τα μέλη μιας εξερευνητικής ομάδας που εργάζεται επί αυτού για χρόνια.
    11. Καταλαβαίνετε ότι η κάθε ομάδα έχει μοναδικά ερευνητικά χαρακτηριστικά και μεθόδους (ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑ) που δεν είναι σωστό και δίκαιο να γίνονται γνωστά στους παροχείς.
    12. Καταλαβαίνετε ότι η τιμολογιακή πολιτική που υφίσταται αυτή την στιγμή από τους παρόχους κάνει απρόσιτη την κατάδυση στον μέσο Έλληνα αποκλείοντας τον από το αγαπημένο του χόμπι? Καταλαβαίνετε ότι αυτή η αποκλειστικότητα καταλύει την αγορά ελεύθερου ανταγωνισμού και οι τιμές θα ανέβουν κατακόρυφα, γεγονός που ήδη ισχύει.
    13. Καταλαβαίνετε ότι δεν είναι δυνατόν, δεν είναι ορθό, δεν έχει το χρόνο και τη δυνατότητα ο κάθε παροχέας να αναλάβει το ρόλο του λιμενικού – αστυνομικού? Η παρουσία των Ελλήνων αυτοδυτών προστάτευσε τόσα χρόνια τον υποβρύχιο πλούτο μας σε όποια μορφή, χλωρίδας, πανίδας, αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, ναυάγια, σπήλαια κλπ. Τι θα γίνει από εδώ και πέρα? Ο επαγγελματίας – παροχέας αποκλείεται να ασχοληθεί παρά μόνο την στιγμή που θα πάει εμπορικά για μια κατάδυση στο ναυάγιο.
    14. Μια λύση θα ήταν θα ήταν όπως:
    a. Ο αυτοδύτης να είναι πιστοποιημένος
    β. Να πληρώνει ένα ετήσιο παράβολο στο κράτος.
    γ. Να ενημερώνει το λιμενικό εφόσον θέλει να πάει με
    δικά του μέσα.
    δ. Ο πάροχος να ενημερώνει λιμενικό εφόσον ο
    αυτοδύτης επιθυμεί να καταδυθεί μέσω αυτού.
    15. Το ελάχιστο που οφείλει να κάνει το κράτος για αυτές τις μικρές ή μεγάλες ομάδες που κάνουν εξερευνητικό ή ερευνητικό ή επιμορφωτικό έργο είναι να:
    a. τους εξαιρέσει από τις υποχρεώσεις του άρθρου 8
    β. να τους δώσει κίνητρα, πχ να τους επιδοτεί, να συνεχίσουν το έργο τους
    γ. να υποχρεωθούν οι παροχείς που θα εκμεταλλεύονται το έργο τους να δίνουν ένα ποσοστό σε αυτούς που ανακάλυψαν το ναυάγιο.
    Μια και υπήρξα παλαιότερα παροχέας για πολλά έτη καταλαβαίνω απόλυτα το ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλον στο οποίο εργάζονται υπό δυσχερείς συνθήκες. Είναι σωστό να δοθούν κίνητρα και προνόμια αλλά σε καμία περίπτωση να μην πάμε σε ένα λανθασμένο άλλο άκρο όπως αυτό που θέτει το άρθρο 8. Θέλω να πιστεύω ότι το νόημα αυτής της διαβούλευσης είναι να έχετε μια πιο αναλυτική ενημέρωση από όλη τη καταδυτική κοινότητα και όχι μόνο από την καθαρά εμπορική οπτική γωνία των παρόχων.
    Γνωρίζουμε ότι έχετε καλέσει και συνομιλήσει με Συλλόγους Αυτοδυτών (Καταδύσεις Αναψυχής) αλλά ΔΕΝ έχετε καλέσει αυτούς τους φορείς που ασχολούνται με τις Τεχνικές καταδύσεις και Εξερευνήσεις.
    Περιμένουμε να μας καλέσετε εμάς οι οποίοι ασχολούμαστε με τις τεχνικές καταδύσεις και παράγουμε εδώ και πολλά χρόνια ερευνητικό έργο με μεγάλη επιτυχία να σας ενημερώσουμε για όλες αυτές τις πολύ σοβαρές παραμέτρους δια ζώσης.
    Είμαστε στην διάθεσή σας για να συμβάλουμε στην καλύτερη και ασφαλέστερη ανάπτυξη της κατάδυσης.
    Μετά Τιμής
    Γιώργος Πέτρου
    Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών
    Ιδρυτής και Αρχηγός Εξερευνητικής και Επιμορφωτικής ομάδας
    Hellas Underwater Explorers
    http://www.hue.gr

  • 8 Μαρτίου 2020, 21:00 | Βάρδας Κ. Βασίλειος

    Σχετικά με το άρθρο 8. αυτό που γράφετε στην Αιτιολογική Έκθεση βασίζεται σε εσφαλμένα και ελλιπή στοιχεία.

    Συγκεκριμένα: «Επί του άρθρου 8 : Με το άρθρο 8 αξιοποιούνται για πρώτη φορά με ταυτόχρονη προστασία τους τα νεότερα ναυάγια. Στα ναυάγια ηλικίας άνω των 50 ετών που με την ΥΠΠΟ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/48604/3385/5.9.2003 (Β΄ 1701) απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού έχουν χαρακτηρισθεί ως πολιτιστικά αγαθά, δεν επιτρέπονταν έως σήμερα οι καταδύσεις αναψυχής.»

    Η συντάκτης της αιτιολογικής έκθεσης παραβλέπει τον ισχύοντα ν. 3409/2005 όπου αναφέρεται ότι:
    «Η άσκηση υποβρύχιας δραστηριότητας στη θάλασσα µε αναπνευστικές συσκευές ή άλλα υποθαλάσσια µέσα, χάριν αναψυχής, επιτρέπεται σε όλη την επικράτεια, ενώ απαγορεύεται:
    α) σε προσδιορισµένες από τις αρµόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισµού θαλάσσιες περιοχές εναλίων αρχαιολογικών χώρων σύµφωνα µε τα οριζόµενα στα άρθρα 12 και 15 του Ν. 3028/2002 (ΦΕΚ 153 Α΄).

    Σήμερα λοιπόν απαγορεύεται η κατάδυση μόνο σε ΚΗΡΥΓΜΕΝΟΥΣ ενάλιους αρχαιολογικούς χώρους όπως ορίζει το άρθρο 12: Οριοθέτηση αρχαιολογικών χώρων του ν. 3028/2002, όπως αναφέρει:
    «1. Οι αρχαιολογικοί χώροι κηρύσσονται και οριοθετούνται ή αναοριοθετούνται με βάση τα δεδομένα αρχαιολογικής έρευνας πεδίου και απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου, συνοδεύεται από τοπογραφικό διάγραμμα και δημοσιεύεται μαζί με αυτό στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»

    Για την ενημέρωση των Πολιτών οι κηρυγμένοι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στους οποίους σήμερα απαγορεύεται η κατάδυση είναι στον επόμενο σύνδεσμο: http://listedmonuments.culture.gr/search_declarations.php

    Συνεπώς έως σήμερα ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ οι καταδύσεις αναψυχής, και με το άρθρο 8 θα ΑΠΑΓΟΡΕΥΘΟΥΝ για τους ιδιώτες ερασιτέχνες αυτοδύτες, ενώ θα συνεχίσουν να επιτρέπονται για τους επαγγελματίες.Επομένως νόμος εισάγει μια απαγόρευση, και το παρουσιάζει ως δήθεν νέα απελευθέρωση για τους επαγγελματίες! Αλλά και για αυτούς όπως αναφέρεται θα υπάρχουν περιορισμοί, αφού θα θα πρέπει πλέον να ενημερώνουν εγγράφως το λιμεναρχείο δύο ώρες πριν την κατάδυση. Ακόμα ένας γραφειοκρατικός μηχανισμός εμπόδιο στην όποια ανάπτυξη μπορεί να υπάρξει.

    Ως τελευταία σκέψη θα ήθελα να καταθέσω τον προβληματισμό σχετικά με τον τρόπο ενημέρωσης των Πολιτών σχετικά με τους χώρους στους οποίους θα απαγορεύεται η κατάδυση αν ισχύσει απαγόρευση για τους ερασιτέχνες στα νεότερα ναυάγια.

    Με εκτίμηση,
    Βάρδας Κ. Βασίλειος

  • Η τοποθέτηση της Ένωσης Αυτοδυτών Θεσσαλονίκης για το άρθρο 8, εναρμονίζεται πλήρως με την τοποθέτηση των (7) επτά συλλόγων ερασιτεχνών αυτοδυτών, όπως δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της διαβούλευσης στις 7 Μαρτίου 2020, 19:47

  • 8 Μαρτίου 2020, 17:42 | Αλκιβιάδης Κυριάκου

    Άρθρο 8 Παρ1:
    επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling)

    Το συγκεκριμένο προτεινόμενο άρθρο είναι αναχρονιστικό, προσβλητικό για την καταδυτική κοινότητα, χωρίς ουσία, καθώς από μόνο του είναι αυθαίρετο χωρίς να υπάρχει τεκμηρίωση και πιθανώς αντισυνταγματικό. Στην εφαρμογή του θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα σε όλους, ερασιτέχνες δύτες, επαγγελματίες και λιμενικές αρχές, καθώς οδηγεί σε απαγορεύσεις που ίσχυαν πριν το 2005 που ήταν άσκοπα περιοριστικές και αντιαναπτυξιακές.

    Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός και σχετικός με το αντικείμενο για να καταλάβει ότι έρχεται να ικανοποιήσει συντεχνιακές απαιτήσεις, ενώ η εισήγησή του εκθέτει τον νομοθέτη.

    Σε διεθνές επίπεδο η επίσκεψη σε νεότερα ναυάγια ή ακόμα και καταδυτικά πάρκα συνδέεται με κανόνες προσβασιμότητας και όχι απαγορεύσεις ή αποκλειστική συνοδεία από παρόχους. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα από τον τρόπο διαχείρισης και πρόσβασης σε χώρους νεότερων ναυαγίων στη Μάλτα, στην Κύπρο στην Αίγυπτο, Τουρκία, Ισπανία κτλ

    Οι ερασιτέχνες αυτοδύτες θα πρέπει να έχουν δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης είτε ιδιωτικά είτε ομαδικά μέσω των Συλλόγων Ερασιτεχνών Αυτοδυτών, εφόσον διαθέτουν την κατάλληλη εκπαίδευση, εμπειρία και εξοπλισμό και τηρούν όλους τους κανόνες ασφαλείας σε σχέση με την καταδυτική δραστηριότητα στο σημείο και την παρακείμενη ναυσιπλοΐα. Οι καταδύσεις σε νεότερα ναυάγια θα μπορούσε απλά να γίνεται μετά από μία απλή γνωστοποίηση στις αρμόδιες λιμενικές αρχές ή στον φορέα διαχείρισης αν το νεότερο ναυάγιο βρίσκεται εντός χώρου αρμοδιότητας.

    Είναι αξιοσημείωτο ότι η συγκεκριμένη παράγραφος του άρθρου 8, βρίσκει αντίθετη και μέρος της κοινότητας των επαγγελματιών όπως φαίνεται από σχετικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της διαβούλευσης.

    Επιπλέον η συγκεκριμένη παράγραφος έρχεται σε αντίθεση και με το άρθρο 9 όπου «Επιτρέπεται η χωρίς αντάλλαγμα πόντιση σε θαλάσσιους χώρους, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 41 του ν. 3153/2003 (Α΄ 153) και του ν. 4014/2011 (Α΄ 209), καθαρισμένων πλοίων, ναυαγίων,…..
    Οι ελεύθερες ή αυτόνομες καταδύσεις αναψυχής και η επιφανειακή παρατήρηση του βυθού στα ελεύθερα τεχνητά υποβρύχια αξιοθέατα είναι ελεύθερες για όλους και δεν επιτρέπεται να εισπράττεται αντάλλαγμα για την είσοδο και χρήση του θαλάσσιου χώρου, όπου ευρίσκονται.»

    Με το άρθρο 9 θα μπορεί κάποιος με δικές του δαπάνες και αυξημένο κόστος να καθαρίσει και να ποντίσει έναν ναυάγιο (για τον εμπλουτισμό της υποθαλάσσιας χλωρίδας και πανίδας και την εν γένει βελτίωση της ελκυστικότητας του υποβρύχιου τοπίου) χωρίς στη συνέχεια να είναι νόμιμη η είσπραξη αντάλλαγμα για τη χρήση του θαλάσσιου χώρου ενώ αντίθετα ένας πάροχος καταδυτικών υπηρεσιών θα εκμεταλλεύεται και θα κερδίζει από έναν ναυάγιο στο οποίο δεν θα έχει κάνει καμία δαπάνη (για συντήρηση, φύλαξη ή ότι άλλο). Με το νόμο δηλαδή ακυρώνεται οποιαδήποτε σκέψη επένδυσης στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

    Άρθρο 8 Παρ 2:
    Κατά την κατάδυση στα ναυάγια της προηγούμενης παραγράφου απαγορεύεται στους καταδυόμενους η οποιαδήποτε επέμβαση ή αλλοίωση στα ναυάγια, καθώς και η συλλογή, αποκομιδή ή και απλή μετακίνηση οποιωνδήποτε αντικειμένων από τα ναυάγια ή τον βυθό πέριξ αυτών.

    Η παράγραφος θα πρέπει να παραμείνει ως έχει

    Άρθρο 8 Παρ 2:
    Επιτρέπεται η πρόσδεση στα ναυάγια της παραγράφου 1 πλωτήρα χρώματος πορτοκαλί με το ειδικό σήμα ή της διεθνώς αναγνωρισμένης σημαίας υποδήλωσης καταδύσεων (κόκκινη με άσπρη διαγώνια γραμμή).

    Η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η πρόσδεση σήμανσης πάνω στα ναυάγια μπορεί να επιταχύνει φθορές και αλλοιώσεις εξαιτίας των καιρικών συνθηκών. Η τοποθέτηση μόνιμων αγκυροβολίων πλησίον των ναυαγίων αποτελεί τη μόνη ενδεδειγμένη λύση όπως αποδεικνύουν καλές πρακτικές σε διεθνές επίπεδο (Ναυάγιο Thistlegorm Αίγυπτος, Zenobia Κύπρος κτλ)

    Τέλος είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ένα ναυάγιο ή ένα τεχνητό υποβρύχιο αξιοθέατο από μόνο του δεν είναι πάντοτε ελκυστικό.

    Η παρουσία θαλάσσιας ζωής είναι σε όλες τις περιπτώσεις ένα σημαντικό στοιχείο βελτίωσης της ελκυστικότητας ενός υποβρύχιου προορισμού.

    Η μόνη απαγόρευση που θα πρέπει να εφαρμόζεται σημειακά (τουλάχιστον σε ακτίνα 150 μέτρων) στο χώρο των ναυαγίων ή των υποβρύχιων αξιοθέατων, είναι η κάθε μορφής αλιευτική δραστηριότητα.

    Ο συγκεκριμένος περιορισμός είναι απαραίτητος τόσο για την προστασία των ναυαγίου από τα διάφορα αλιευτικά εργαλεία όσο και για την ασφάλεια των καταδυόμενων επισκεπτών. Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι είναι η μόνη αναπτυξιακή απαγόρευση καθώς πολύ γρήγορα βοηθάει στην αύξηση των αλιευτικών αποθεμάτων της ευρύτερης περιοχής

    Με εκτίμηση
    Αλκιβιάδης Κυριάκου

  • 7 Μαρτίου 2020, 19:47 | Σύλογοι ερασιτεχνών αυτοδυτών

    “Στα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν βυθισθεί προ των τελευταίων πενήντα ετών, επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling), καθώς και η παρατήρηση του βυθού με πλοία διαφανούς πυθμένα ή άλλα μέσα παρατήρησης του βυθού.”

    Με το άρθρο 8 του Σχ/Ν αδικείται κατάφωρα η καταδυτική κοινότητα και ειδικά τα μέλη των Συλλόγων Ερασιτεχνών Αυτοδυτών τα οποία συμβάλουν αποτελεσματικά στην ανακάλυψη, την έρευνα και την παγκόσμια προβολή των ναυαγίων-νεότερων ναυαγίων προκαλώντας παγκόσμιο ενδιαφέρον στηρίζοντας άμεσα την ανάπτυξη του καταδυτικού τουρισμού που είναι και το ζητούμενο του παρόντος Σχ/Ν. Θεωρούμε απαράδεκτο με το παρόν άρθρο να υποχρεώνονται τα μέλη μας, αλλά και άλλες ομάδες της καταδυτικής κοινότητας να συνεχίσουν τις δραστηριότητες και την απαιτητική έρευνά τους, μόνο με πάροχους καταδυτικών υπηρεσιών. Πολλοί από τους πάροχους καταδυτικών υπηρεσιών αδυνατούν να προσφέρουν καταδυτικές υπηρεσίες αυτού του είδους, δεν λειτουργούν τους χειμερινούς μήνες. Εκτός των άλλων στα περισσότερα σημεία νεότερων ναυαγίων δεν υπάρχουν πάροχοι καταδυτικών υπηρεσιών, εκεί λοιπόν τι γίνεται, θα περιμένουμε να έρθει το κάλοκαίρι, σταματάει κάθε έρευνα;
    Θεωρούμε ακόμα προσβλητική την καθοδηγούμενη από πάροχους, (εκτός των άλλων), την περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling), όχι μόνο για την καταδυτική κοινότητα που ανέδειξε τα ναυάγια, αλλά για το σύνολο των Ελλήνων και ξένων πολιτών.

    Για τους παραπάνω λόγους, προτείνουμε την προσαρμογή του παρόντος άρθρου, να αφαιρεθεί η φράση “επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής” και να επιτρέπεται στα μέλη των αναγνωρισμένων Συλλόγων Ερασιτεχνών Αυτοδυτών και σε όλους τους αυτοδύτες,ανάλογα με το επίπεδο της εκπαίδευσής τους με δικά τους μέσα, να καταδύονται ελευθερα χωρίς περιορισμούς στα νεότερα ναυάγια τηρώντας στο ακέραιο τις διατάξεις του άρθρου 8, παρ. 2.

    Στην παρ. 3, επιτρέπεται την πρόσδεση πλωτήρων και ναυδέτων πάνω στα ναυάγια για χρήση από τα καταδυτικά σκάφη. Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το άρθρο 2 , το οποίο απαγορεύει την οποιαδήποτε επέμβαση ή αλλοίωση του ναυαγίου.
    Προτείνουμε:
    Για να αποφεθχεί η οποιαδήποτε αλλοιώση των ναυαγίων να μην επιτρέπεται η πρόσδεση πλωτήρα, ναυδέτων κ.λ.π. πάνω στο ναυάγιο για χρήση από τα καταδυτικά σκάφη, αντ’ αυτού να τοποθετηθούν ναύδετα σε απόσταση περίπου 10m από το ναυάγιο.

    Ηβμεγαλύτερη αλλοιώση των ναυαγίων προέρχεται από δίχτια αλιείας τα οποία μένουν για πάντα μπλεγμένα στο ναυάγιο.
    Προτείνουμε:
    Nα απαγορευτεί η αλιεία σε απόσταση τουλάχιστον 1 ΝΜ από το εκάστοτε ναυάγιο.

    Με εκτίμηση
    Τα Διοικητικά Συμβούλια των Συλλόγων Ερασιτεχνών αυτοδυτών

    Σ.Ε.Α “Τηθύς”, Σ.Α. Βόλου, Σ.Α. Σάμου, Σ.Α. Αχαΐας “OCEANOS”,
    E.A. Θεσσαλονίκης, Σύλλογος δυτών Νομού Φωκίδας “KRISSAIOS”,
    ΑΥΤΟΔΥΤΕΣ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ

  • 7 Μαρτίου 2020, 16:08 | Ιωάννης Μπρας

    Στο παρόν άρθρο υπάρχουν αντικρουόμενες καταστάσεις όπου από την μία μπορείς να δέσεις επάνω σε ναυάγιο και από την άλλη μπορείς να ποντίσεις ναύδετα μακριά από τα ναυάγια για χρήση από τα καταδυτικά σκάφη για να μην προξενήσεις ζημιά στα ναυάγια.

    Θα πρέπει το άρθρο 3 να καταργηθεί πλήρως καθώς προέχει η προστασία των ναυαγίων επιτρέποντας μονάχα την πόντιση ναυδέτων εκτός περιοχής ναυαγίων.

    Μάλιστα θα ήταν καλό να ποντίζονται κάθε φορά 2, ένα στην αρχή την καταδυτικής διαδρομής και ένα στο πέρας έτσι ώστε να δημιουργούνται συνθήκες διαδρομής που θα βοηθήσει στο πολλαπλασιασμό του καταδυτικού ενδιαφέροντος μέσο της αύξησης της δυνατότητας για πολλαπλά γκρουπ (όταν το 1 είναι στην μέση της διαδρομής θα μπορεί να ξεκινά το δεύτερο).

  • 7 Μαρτίου 2020, 02:15 | Τηλέμαχος Μπεριάτος

    Ο νόμος θα μπορούσε αντί να απαγορεύει τις καταδύσεις σε «ιστορικά» ναυάγια από ερασιτέχνες δύτες, να θέτει διαδικασίες ελέγχου: Να ελέγχει την προσωπική ικανότητα/επάρκεια των δυτών, όπως και τα μέσα/διαδικασίες υποστήριξης της κατάδυσης (εξοπλισμός ασφαλείας, σχέδιο έκτακτης ανάγκης, ασφάλεια αυτοδύτη, ενημέρωση αρχών με ηλεκτρονικό τρόπο και όχι χαρτιά κ.ά. τέτοιου είδους προβλέψεις). Θα πρέπει δηλαδή να ακολουθούνται καταρχήν οι ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ (σύμφωνα και με τα διεθνή πρότυπα και πρακτικές) στις οποίες βασίζεται η ασφαλής κατάδυση αλλά και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς (ώστε να αποφεύγεται η αλλοίωση τους).

    Φυσικά πρέπει να υπάρχουν διαβαθμίσεις απαιτήσεων οι οποίες αφορούν τις κατηγορίες κατάδυσης σύμφωνα με την δυσκολία/απαιτήσεις όπως βάθος κλπ. συνθήκες που διαχωρίζουν για παράδειγμα την απλή, προχωρημένη, βαθιά, τεχνική κατάδυση, με CCR κλπ. Επομένως όλοι οι πιστοποιημένοι και επαρκείς αυτοδύτες θα έπρεπε να είναι ελεύθεροι να επιλέξουν που θα καταδυθούν, εφόσον πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις.

    Εδώ τίθεται το θέμα ποια ναυάγια είναι «ιστορικά» και ποια όχι, το οποίο πρέπει να διευθετηθεί. Όπως και τα μνημεία στην ξηρά (<1830), πρέπει να υπάρχει ένα χρονικό σημείο το οποίο διαχωρίζει τα ιστορικά από τα μη ιστορικά, για τα θαλάσσια μνημεία ίσως να είναι καταλληλότερο το τέλος του Β'Π.Π. (1945). Νεότερα (από το οριζόμενο χρονικό σημείο) ναυάγια με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, θα μπορούσαν βεβαίως να προστατεύονται κατά περίπτωση (ακόμη και λόγω καλλιτεχνικής αξίας, σχεδιαστικής καινοτομίας, απώλειας ανθρώπινης ζωής κλπ.). Το θέμα είναι σημαντικό γιατί του ορισμού, χαρακτηρισμού και οριοθέτησης ενός μνημείου προηγείται η τεκμηρίωση. Αλλιώς πως θα είναι γνωστό που απαγορεύεται η κατάδυση με περιορισμούς και που όχι?

    Επομένως πριν συζητήσουμε για επιπλέον προστασία θα πρέπει να γίνει καταγραφή από το σύνολο της καταδυτικής κοινότητας (αλλιώς δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ με τους σημερινούς ρυθμούς), πριν μάλιστα την αλλοίωση των νεότερων (σε αντιδιαστολή με τα αρχαία) ναυαγίων, από την φθορά του χρόνου. Με τα σημερινά μέσα και την ελεύθερη κατάδυση με ίσως συλλογή οπτικοακουστικού υλικού και παρατηρήσεων από τους δύτες και (οικειοθελή) παράδοση στις αρχές, θα γίνει κάποια καταγραφή πριν τα ναυάγια αρχίσουν να εξαφανίζονται! Και τότε θα γνωρίζει και η πολιτεία ποια είναι τα ιστορικά ναυάγια έχοντας μια καλή εικόνα και μια βάση πληροφοριών.

    Και δύο απορίες:
    1) το Υπουργείο έχει εξετάσει πρακτικές/νομοθεσία από άλλες χώρες που το έχουν αντιμετωπίσει πριν από μας? π.χ.
    2) αφού προς το παρόν τουλάχιστον, διαθέτουμε οριοθετημένα μόνο Ε.Χ.Υ. (χωρικά ύδατα), μιλάμε προφανώς (αφού το θέμα είναι ισχύς ελληνικού νόμου) μόνο για τα εντός αυτών ναυάγια, δηλαδή μπορούμε να επισκεπτόμαστε ελεύθερα ναυάγια στα π.χ. 6,1 ν.μ. από την ακτή? Αναρωτιέμαι αν υπάρχει λόγος για κάποια ρύθμιση ή διευκρίνηση για αυτό εφόσον εκκρεμούν και άλλες θαλάσσιες ζώνες.

    Τηλέμαχος Μπεριάτος

  • 7 Μαρτίου 2020, 00:09 | Νεκτάριος Αθανασιάδης

    Άρθρο 8 Παρ1:
    επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο η καθοδηγούμενη από παρόχους καταδυτικών υπηρεσιών αναψυχής ελεύθερη ή αυτόνομη κατάδυση ή περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα (snorkeling)

    Διαφωνώ Ολοκληρωτικά.

    Τα σπάργανα της επαγγελματικής κατάδυσης (παροχείς) προέρχονται από την ερασιτεχνική κατάδυση όπου το πάθος και η ανιδιοτέλεια υπάρχουν σε μεγαλύτερο βαθμό.

    Ούτως ή αλλιώς Δεν Αποκλείονται οι παροχείς από οποιοδήποτέ σημείο προς κατάδυση και εμείς οι ίδιοι ‘’ερασιτέχνες’’ είμαστε Πελάτες τους.

    Η Εισερχόμενη Τουριστική Κατάδυτική Πελατεία εξυπηρετείται αποκλειστικά από Καταδυτικά Κέντρα Παρόχους.

    Δεν γίνεται αντί να πηγαίνουμε μπροστά και να δίνουμε κίνητρο στον κάθε ένα για ανάδειξη της υποθαλάσσιας ιστορίας μας , να δημιουργούμε αποκλειστικά Μονοπωλιακά καθεστώτα.

    Η νομοθεσία έως τώρα είναι επαρκής για κάθε έκνομη δραστηριότητα στην θάλασσα

    Ως εκ τούτου δεν βρίσκω τον λόγο περιορισμού της εκτέλεσης Ελέυθερης ή Αυτόνομης Κατάδυσης αποκλειστικά και μόνο μέσω παροχέων Καταδυτικών Υπηρεσιών.

    Με Εκτίμηση
    Νεκτάριος Αθανασιάδης

  • 6 Μαρτίου 2020, 22:36 | Σεϊσιδης Ακης

    Στα 30 χρόνια που ασχολούμαι με το χόμπι κατάδυσης εχω ζησει διάφορες καταστάσεις. Το χειρότερο ήταν η απαγόρευση που ίσχυε μέχρι το 2005! Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ασχολούνται με τη κατάδυση ένας μικρός αριθμός ανθρώπων και μάλιστα σε μια χώρα που βρέχεται παντού από θάλασσα! Όταν λοιπόν απελευθερώθηκε η καταδυση υπήρξε τεράστια ανάπτυξη!
    Θεωρώ λοιπόν μεγάλο σφάλμα να επιστρέψουμε σε καταστάσεις του παρελθόντος όπου η καταδυση ήταν προνόμιο λίγων!
    Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι οι περισσότερες καταδυτικές έρευνες έχουν πργματοποιηθει από ερασιτέχνες δύτες οι οποίοι ξόδεψαν χρόνο και πολύ χρήμα για κάτι το οποίο αγαπούν χωρίς να ζητούν κάποιο αντίτιμο για αυτό! Ίσα ίσα που με φωτογραφίες και βίντεο έχουν διαφημίσει τον βυθό της πατρίδας μας σε όλο το κόσμο! Ομάδες από ερασιτέχνες δύτες έχουν συμβάλει τα μέγιστα στη προστασία του περιβάλλοντος με δράσεις όπως την αφαίρεση διχτυών από ναυάγια τα οποία τώρα θέλουν να τα παραχωρήσουν προς εκμετάλλευση σε παρόχους! Πάροχοι οι οποίοι, εκτός ορισμένων λαμπρών εξαιρέσεων, δεν έχουν συμβάλει ούτε στην έρευνα αλλα ούτε και στη προστασία αυτών των ναυαγίων! Είτε επειδή δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό και εκπαίδευση είτε γιατι δεν έχουν να κερδίσουν κάτι από αυτό!
    Επίσης αναρωτιέμαι ποιο το όφελος στον τουρισμό μας όταν τίθεται όρος ότι με μάσκα και αναπνευστήρα-ξαφνικά ανακαλύψαμε το όρο snorkeling- θα πρεπει να συνοδευόμαστε από κάποιον πάροχο. Θα έρθει ο τουρίστας για διακοπές και θα του κόψουμε πρόστιμο επειδή φόρεσε τη μάσκα του! Δεν ειναι σοβαρά πράγματα αυτά! Η δυσφήμιση θα ειναι τεράστια!
    Δεν πρεπει λοιπόν και δεν επιτρέπεται να παραχωρήσουμε αποκλειστικότητες σε μια μικρή ομάδα επαγγελματιών οι οποίοι στην πλειοψηφία τους έχουν αποδείξει ότι το μόνο που τους ενδιαφέρει ειναι το προσωπικό τους κέρδος και τίποτα άλλο!