• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ & ΦΟΡΕΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ' | 7 Ιουλίου 2017, 13:31

    1. Είναι γεγονός ότι η σημερινή δομή και οργάνωση των φορέων που διαχειρίζεται τους λιμένες πάσχει σοβαρά. 2. Για τον κλάδο της κρουαζιέρας, που εκπροσωπούμε, συμβαίνει να είναι πιο αισθητά τα προβλήματα του σημερινού καθεστώτος και αυτό προφανώς οφείλεται στο γεγονός της σύγκρισης, που γίνεται από τους χρήστες – διαχειρίστριες εταιρείες, με τις συχνές προσεγγίσεις των πλοίων σε πολλούς λιμένες άλλων χωρών, διαπιστώνοντας με τον τρόπο αυτό τις διαφορές στην λειτουργία των λιμένων από πολλές πλευρές. 3. Η Ένωση και τα Μέλη μας, θα ήθελε κατ’ αρχάς να ασχοληθεί το Διυπουργικό Όργανο σε βάθος, εξετάζοντας το καθεστώς άλλων λιμένων και κυρίως της Ε.Ε, όπου λειτουργούν συστήματα με πολύ αποτελεσματικό τρόπο στην εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες και το πολυσύνθετο των αναγκών, όσον αφορά τις υποδομές για τα πλοία, αλλά και τις ευκολίες εξυπηρέτησης των εκατομμυρίων επισκεπτών – τουριστών που μεταφέρονται με αυτά. 4. Για την Χώρα μας, με το μεγάλο νησιωτικό σύμπλεγμα και τους πολλούς προορισμούς κρουαζιέρας – λιμένες, που ξεπερνούν τους 45, επιβάλλεται ιδιαίτερη προσοχή, λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι αρκετοί μικροί σε πληθυσμό και γεωγραφική έκταση τέτοιοι προορισμοί, συμβαίνει να έχουν δυσανάλογα μεγάλη επισκεψιμότητα κρουαζιεροπλοίων. Εδώ απαιτείται ο σχεδιασμός κατάλληλης και επαρκούς στελέχωσης με έμπειρο προσωπικό αλλά και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό. 5. Οι ιδιαιτερότητες μάλιστα αρκετών προορισμών, όπως για παράδειγμα Σαντορίνη, Πάτμο και Μύκονο, είναι ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να εξεταστεί προσεχτικά και η Ένωσή μας είναι πρόθυμη να συμβάλλει σε αυτό,. 6. Κυρίαρχο ρόλο παίζει πάντα ο παράγων εξασφάλιση κονδυλίων, που απαιτούνται για την εκτέλεσή των έργων. Στα προαναφερόμενα πάσχει το καθεστώς διαδικασιών, με αποτέλεσμα να καθυστερούν υπέρμετρα τα έργα, όσα βέβαια από αυτά καταφέρνουν να χαρακτηριστούν ώριμα. 7. Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι, οι Αρχές Διαχείρισης των Λιμένων έχουν σοβαρά εισοδήματα από τα διάφορα τέλη που εισπράττονται από τους χρήστες αυτού του κλάδου και αυτό είναι ένα στοιχείο που θα πρέπει να αξιοποιείται στις παρεχόμενες υπηρεσίες. 8. Όσον αφορά τα επιβαλλόμενα τέλη, σε αυτά πρέπει να ακολουθείται ενιαία πολιτική και να μην χειρίζεται κάθε αρχή όπως κρίνει, παραγνωρίζοντας γενικότερη πολιτική που σκοπεύει στη δημιουργία όρων ανταγωνισμού. Επίσης, στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί η κακή αρχή πολιτικής τελών χωρίς καμία διαβούλευση με τους χρήστες, αλλά και η εφαρμογή των επιβαλλομένων τελών, χωρίς περιθώριο έγκαιρης ενημέρωσης των χρηστών. 9. Πιστεύουμε πως χρειάζεται αναμόρφωση της συνολικής οργάνωσης, με τη δημιουργία συστήματος που θα είναι μεν αυτόνομο για κάθε λιμένα, όπου θα του παρέχεται η ευχέρεια flexible διαδικασιών, μακριά από τις Αρχές του Δημόσιου Λογιστικού. Θα προβλέπεται η παρακολούθηση των σχεδιαζόμενων έργων από Κεντρική Διοίκηση, που θα έχει τη γενικότερη πολιτική και θα βρεθούν τρόποι υποκίνησης των τοπικών φορέων για ανάληψη πρωτοβουλιών, στον βαθμό όπου θα ενεργοποιούνται όλοι οι μηχανισμοί και θα υπάρχει συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς και τις άλλες δυνάμεις του τόπου (Λιμεναρχείο, Τελωνείο, Αστυνομία, Υπηρεσίες ελέγχου ταξιδιωτικών εγγράφων) και κυρίως τον Δήμο. 10. Όμως, η Κεντρική Διοίκηση, εν προκειμένου η ΓΓΛΛΠ του ΥΝΑ, θα πρέπει να παίξει τον ρόλο της, όσον αφορά την παρακολούθηση των σχεδιασμών από την κάθε αρχή διαχείρισης του λιμένος, ώστε, λαμβάνοντας υπόψιν τη γενικότερη εικόνα που επιβάλλεται να υπάρχει περιφερειακός έλεγχος, να μπορεί να επεμβαίνει και να υποδεικνύει, για κάθε προορισμό – λιμένα της Επικράτειας, τις αναγκαίες κατευθύνσεις. 11. Με την ευκαιρία αυτής της επικοινωνίας, είναι σκόπιμο να αναφέρουμε ότι, στους κόλπους της νέας μορφής Διοίκησης και Διαχείρισης λιμένος θα πρέπει να υπαχθούν οι πλοηγοί, γιατί πιστεύουμε πως με τον τρόπο αυτό θα παύσουν τα πολλά προβλήματα που παρατηρούνται επί χρόνια στην εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων. 12. Δεν παραλείπουμε να επισημάνουμε ακόμα ότι, η μη εφαρμογή του πολυπόθητου berth allocation, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αδυναμία των Αρχών Διαχείρισης των λιμένων, ένεκα της ανεπαρκούς στελέχωσης αυτών με το σημερινό καθεστώς. 13. Ακόμα, η τακτική επιβολής τελών, όπως για παράδειγμα στον τομέα των reception facilities που, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου με νέες συμβάσεις με παρόχους καθορίζονται υψηλά τιμολόγια, αρκετές φορές στο τετραπλάσιο και πλέον και οι υπεύθυνοι, όταν απευθύνεται διαμαρτυρία των χρηστών, με πολύ εύκολο απλό και ανεύθυνο τρόπο, να απαντούν ότι αυτό είναι αποτέλεσμα διαγωνισμού. 14. Έχει επισημανθεί σε συναντήσεις – συσκέψεις με τον ΟΛΠ, ότι είναι σκόπιμο και θα συνδράμει στην καλύτερη λειτουργεία των λιμένων, ο συντονισμός όλων των Υπηρεσιών που λειτουργούν σε αυτούς (Λιμεναρχεία, Τελωνεία, Υπηρεσίες ελέγχου των πιστοποιητικών των πλοίων, αλλά κυρίως των ταξιδιωτικών εγγράφων των εκατομμυρίων επιβατών – τουριστών ακόμα και των πληρωμάτων). Με αυτή τη λογική θα λαμβάνονται ιδιαίτερα υπόψιν το γεγονός παραχώρησης, από κάθε φορέα διαχείρισης του λιμένος, καταλλήλου χώρου για στέγαση όλων των προαναφερομένων Υπηρεσιών. 15. Η νέα μορφή φορέα θα πρέπει να είναι δομημένη κατά τέτοιο τρόπο, που να μπορεί να λειτουργεί σε μορφή ελεύθερης διαχείρισης, χωρίς δυσκαμψίες που επιβάλει ο κρατικός παρεμβατισμός, εμποδίζοντας τον τρόπο ανάπτυξης. Ο ρόλος της Κεντρικής Διοίκησης εν προκειμένω, όπως για παράδειγμα της ΓΓΛΛΠ / ΥΝΑ θα είναι η παροχή κατευθυντηρίων οδηγιών, έχοντας την γνώση συλλογικά των αναγκών της Περιφέρειας και των καταστάσεων γενικότερα που συνηγορούν στην σκοπιμότητα ανάπτυξης προκειμένου για εξυπηρέτηση συγκεκριμένης κατηγορίας πλοίων.