• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ' | 31 Ιουλίου 2015, 14:28

    Από πλευράς Ένωσης Διπλωματικών Υπαλλήλων (ΕΔΥ) έχουμε τα εξής σχόλια επί του σχεδίου νόμου. Α. ΓΕΝΙΚΑ Το ανωτέρω σχέδιο νόμου προβλέπει μίαν γιγάντωση του υφιστάμενου συστήματος της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, με δομές που αντιγράφουν εν πολλοίς την υφιστάμενη εκπροσώπηση της Εξωτερικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Εξωτερικών, εις βάρος των αρμοδιοτήτων του, αμφισβητώντας τον συντονιστικό του ρόλο και θέτοντας ως εκ τούτου σε κίνδυνο την ενιαία έκφραση της εξωτερικής πολιτικής της χώρας. Πέραν αυτών νεολογισμοί του τύπου «επικοινωνιακή διπλωματία» σε αντίθεση με καθιερωμένους όρους όπως «δημόσια διπλωματία» συσκοτίζουν και συγχέουν τα θέματα. Τέλος, το αίτημα τόσο του κλάδου των Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας, που έχει ευρεία υποστήριξη στο ΥΠΕΞ, για υπαγωγή στο ΥΠΕΞ δεν ευρίσκει καμία έκφραση. Β. ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΤΑ ΑΡΘΡΟ 1. Επικάλυψη αρμοδιοτήτων. Σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 3 του σχεδίου νόμου η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ασκεί εποπτεία, μεταξύ άλλων, στα Υπουργεία ως προς την εφαρμογή των επικοινωνιακών τους προγραμμάτων και δράσεων, κατά συνέπεια και στο ΥΠΕΞ. Σύμφωνα με τον Οργανισμό του ΥΠΕΞ (ν. 3566/2007, άρθρα 5 και 42) ανάλογη αρμοδιότητα ασκείται και από το ΥΠΕΞ. 2. Υφίσταται αλληλοεπικάλυψη και μάλιστα στο βαθμό που αμφισβητείται ο συντονιστικός ρόλος του ΥΠΕΞ στο σχεδιασμό και υλοποίησης της Εξωτερικής Πολιτικής της χώρας και ειδικότερα στο τομέα της Δημόσιας Διπλωματίας. Επιπλέον πιστεύουμε ότι τυχόν υιοθέτηση των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου θα θέσει σε κίνδυνο την ενιαία έκφρασης της εξωτερικής πολιτικής της χώρα. (άρθρο 6 πάρ.1 Οργανισμού ΥΠΕΞ, ν. 3566/2007). 3. Το άρθρο 4 έρχεται σε αντίφαση με τα άρθρα 5 (ιδίως το στοιχείο 7 αυτού), 6 και 42 του Οργανισμού του ΥΠΕΞ, βάσει του οποίου ο σχεδιασμός της επικοινωνιακής διπλωματίας γίνεται από αυτό. Ταυτόχρονα το υποβαθμίζει στο αντικείμενό του και είναι απαραίτητη η συναρμογή των ισχυουσών διατάξεων, το δε Συμβούλιο μοιάζει να λειτουργεί ως κεκαλυμμένο όργανο προπαγάνδας. Πιστεύουμε ότι η χρήση του όρου (στο σχεδίου νόμου, άρθρο 2) «επικοινωνιακή διπλωματία», η οποία παραπέμπει σε διπλωματία των ΜΜΕ είναι αδόκιμη. Θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί ο όρος «δημόσια διπλωματία» η οποία αποτελεί αρμοδιότητα του Υπουργείου Εξωτερικών, που μπορεί να ασκείται αποτελεσματικά μόνο εντός μιας ενιαίας, συνεκτικής και αυτοτελούς δομής του ΥΠΕΞ λαμβάνοντας υπόψη και την εκπεφρασμένη θέληση των Συμβούλων και Γραμματέων Τύπου να ενταχθούν σε αυτό. 4. Στο άρθρο 5 παρ.1 αναφέρεται ότι η «επικοινωνιακή διπλωματία» της οποία οι στρατηγικοί στόχοι καθορίζονται από το ΣΕΕΠ (Διυπουργικό Συμβούλιο αποτελούμενα από 6 υπουργεία, Εσωτερικών & ΔΑ, Οικονομίας Υ.Ν&Τα, Εθνικής Αμυνας, Πολιτισμού, Π&Θ, Εξωτερικών και Οικονομικών) «εναρμονίζεται με την εξωτερική πολιτική της χώρας» . Το ΥΠΕΞ δεν έχει καθοριστικό ρόλο στην εναρμόνιση αυτή. 5. Στο άρθρο 5 παρ.2 του σ.ν. δεν προβλέπεται ο τρόπος συνεργασίας της ΓΓΕΕ με την Υπηρεσία Ενημέρωσης και Δημόσιας Διπλωματίας του ΥΠΕΞ προκειμένου να εξασφαλιστεί εναρμονισμένη δράση. 6. Στο άρθρο 5 παρ.3 του σ.ν. με την αναφορά ότι συστατικό στοιχείο της επικοινωνιακής διπλωματίας είναι «η εσωτερική ενημέρωση των πολιτών για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής» αμφισβητείται ο ρόλος της Υπηρεσίας Ενημέρωσης και του Εκπροσώπου Τύπου του ΥΠΕΞ. 7. Όσον αφορά την διάρθρωση των Γραφείων Τύπου (άρθρο 8 σν), πιστεύουμε ότι τα ΓΤ σε χώρες ΒRICS θα έπρεπε να είναι αναβαθμισμένα σε τουλάχιστον Β΄ Τάξεως (πχ. Μπραζίλια, Γιοχάνεσμπουργκ ή Πρετόρια). Στην αναφερόμενη περίπτωση είναι Γ΄ Τάξεως και δεν λειτουργούν. Eνδεικτικά αναφέρουμε ως άλλο παράδειγμα το Γρ. Τύπου και Επικοινωνίας της Ρώμης που θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε ανώτερη Τάξη. Γ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Από το αναφερόμενο νομοσχέδιο δεν δίδεται συνέχεια στην αντίληψη περί χρησιμότητας υπαγωγής του Κλάδου των Συμβούλων και Γραμματέως Επικοινωνίας στο Υπουργείο Εξωτερικών, ζήτημα που θα εξυπηρετούσε την ενιαία εκπροσώπηση του Κράτους προς τα έξω και θα οδηγούσε σε εξοικονόμηση πόρων. Επιπλέον, «υφαρπάζεται» ο συντονιστικός ρόλος του ΥΠΕΞ και τίθεται σε κίνδυνο η ενιαία έκφραση της εξωτερικής πολιτικής της χώρας. Ως εκ τούτου ζητούμε την απόσυρση του αναφερόμενου σχεδίου νόμου. Διευκρινήσεις: Η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ασκεί εποπτεία στα Υπουργεία και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα κατά την έννοια των διατάξεων του Κεφαλαίου Α’ του ν. 3429/2005 (Α’ 314), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις διατάξεις της παραγράφου 1α του άρθρου 1 του ν. 3899/2010 (Α’ 212), ως προς την εφαρμογή των επικοινωνιακών τους προγραμμάτων και δράσεων με βάση το στρατηγικό σχέδιο της παραγράφου 1. Ο τρόπος και η διαδικασία άσκησης της εποπτείας καθορίζονται με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σχετικά άρθρα Οργανισμού ΥΠΕΞ. Αρθρο 5 παρ. 3. Η ενημέρωση των ξένων κρατών, των διεθνών οργανισμών και της διεθνούς κοινής γνώμης, καθώς και η παροχή πληροφοριών επί των ελληνικών θεμάτων Αρθρο 5 παρ. 7. Ο συντονισμός των Υπουργείων και φορέων στο σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση της ευρωπαϊκής και της εν γένει εξωτερικής πολιτικής της χώρας. Αθρο 5 παρ. 12. Η ανάπτυξη των διεθνών πολιτικών, οικονομικών και πολιτιστικών σχέσεων της Ελλάδας. Αρθρο 5 παρ. 13. Η διεθνής προβολή της Ελλάδας, του ελληνικού πνεύματος και πολιτισμού. Αρθρο 5 παρ. 18. Η διατήρηση και σύσφιγξη των δεσμών της Ελλάδας με τους ανά τον κόσμο ομογενείς Αρθρο 6 παρ. 1 όσον αφορά την εξασφάλιση της ενιαίας έκφρασης της εξωτερικής πολιτικής της χώρας “1. Η επικοινωνιακή διπλωματία αποτελεί ειδικότερο τομέα της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής, ο οποίος εναρμονίζεται με την εξωτερική πολιτική της χώρας. Το Σ.Ε.Ε.Π. είναι αρμόδιο για τον καθορισμό των στρατηγικών στόχων της Επικοινωνιακής Διπλωματίας”. “3. Συστατικά στοιχεία της επικοινωνιακής διπλωματίας είναι η δημόσια διπλωματία, η διπλωματία των μέσων μαζικής ενημέρωσης, η δημοσιογραφική διαμεσολάβηση και η εσωτερική ενημέρωση των πολιτών για ζητήματα εξωτερικής πολιτικής”