• Σχόλιο του χρήστη 'Βαίλειος Χαλκιάς, Πρόεδρος HELLASTRON' | 6 Αυγούστου 2015, 10:53

    Τον Νοέμβριο του 2014 ιδρύθηκε ένας νέος φορέας με την συμμετοχή όλων των εταιριών διαχείρησης αυτοκινητοδρόμων και υποδομών με διόδια της χώρας μας. Ο νέος φορέας στον οποίο συμμετέχουν η Αττική Οδός, η Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, η Εγνατία Οδός, η Νέα Οδός, ο Μορέας, η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, η Ολυμπία Οδός και η Κεντρική Οδός πήρε την την μορφή μιας μη κερδοσκοπικής εταιρίας, η οποία για γραφειοκρατικούς και μόνο λόγους (να πάρει ΑΦΜ από την εφορία) ενεργοποιήθηκε πια τον Μάρτιο του 2015. Ονομάζεται «Ελληνικές Υποδομές και Οδοί με Διόδια», αγγλιστί HELLENIC ASSOCIATION OF TOLL ROAD NETWORK εξ' ου και ο διακριτικός τίτλος HELLASTRON. Δεν είναι συνδικαλιστικός σύλλογος, δεν είναι λόμπυ αλλά είναι το ελληνικό αντίστοιχο των επαγγελματικών φορέων του προηγμένου κόσμου, ήτοι της Ευρώπης με την αντίστοιχη “ASECAP” ASsociation Européenne des Concessionaires d’ Autoroutes et d’ ouvrages à Péage) και του Διεθνούς Οργανισμού “ΙΒΤΤΑ” / International Bridge, Tunnel and Turnpike Association) στους οποίους έγινε μέλος εκπροσωπόντας την ΕΛΛΑΔΑ. Θεμελειώδης διάταξη του Καταστατικού μας είναι η «με κάθε νόμιμο μέσο και σκοπό προώθηση της οδικής ασφάλειας των χρηστών των οδικών υποδομών με διόδια και του οδικού δικτύου της Ελλάδας γενικότερα». Ήδη από την γένννηση του μέχρι σήμερα οι ενέργεις του νέου αυτού φορέα επικεντρώθηκαν στα θέματα της οδικής ασφάλειας. Τα μέλη και τα στελέχη του νέου φορέα έχουν στην πλάτη τους χρόνια και χρόνια συνεπούς και αποδοτικής δουλειάς στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Ενός τομέα που χωρίς κανείς μας να είναι ικανοποιημένος από τα θετικά μεν αλλά ίσως όχι αρκετά αποτελέσματα, δεν μπορούμε όμως να φαντασθούμε την κατάσταση χωρίς αυτή τη προσπάθεια. Πέραν του ότι ο οποισδήποτε δικαιούται να εκφράσει την γνώμη του σε μια δημόσια διαβούλευση, πιστεύουμε ότι τα δείγματα γραφής που έχουμε δώσει στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, αποτελούν μετρήσιμο μέγεθος της όποιας "ΑΞΙΟΠΙΣΤΊΑΣ" μας, αλλά αυτό κρίνεται και θα κριθεί από τον καθένα. Με αυτή λοιπόν την εισαγωγή, θέλουμε και δημόσια και με παρρησία να εκφράσουμε την αντίθεση μας στο Άρθρο 21, με το οποίο, στο όνομα κάποιας «αμφιλεγόμενης εξυπηρέτησης των χρηστών» τίθεται στο περιθώριο και εξοστρακίζεται η οδική ασφάλεια. Το άρθρο 21 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου αναφέρει ότι : «Το εδάφιο β΄ του άρθρου 83 του Ν.4313/2014 καταργείται και αντικαθίσταται ως εξής: «Οι υφιστάμενες απ΄ ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας στα σημεία αυτά των προβλεπομένων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη καταργείται.» Πιστεύουμε συνολικά ότι η αντίθση μας στο Άρθρο 21 δεν καθοδηγείται από συντεχνιακά χαρακτηριστικά και γιαυτό καλούμε όσους φορείς κόπτονται για την οδική ασφάλεια να ενώσουν την φωνή τους (ή μάλλον να εκφράσουν και αυτοί την αγωνία τους) αλλά και όσους έχουν να εκφράσουν αντίλογο, να το κάνουν με όποιο τρόπο αρμόζει στον δημοκρατικό διάλογο. Στοιχειοθετώντας την πλήρη αντίθεση του Φορέα μας, καλούμε κάθε αρμόδιο και υπεύθυνο να κρίνει την άποψη μας αυτή, αφού όμως επισημάνουμε τα εξής: 1. Η οδική ασφάλεια είναι ένα μείζον εθνικό θέμα και πρέπει να αποτελεί πεδίο γόνιμης συνεργασίας και αμοιβαίας δέσμευσης. Η Ελλάδα καταλαμβάνει τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη αναφορικά με τους δείκτες που αφορούν τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με τον πληθυσμό της. Το οικονομικό και κοινωνικό κόστος αυτής της θλιβερής πραγματικότητας ξεπερνάει τα 3 δις € ετησίως (Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων). 2. Η κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων έχει ως στρατηγικό στόχο τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και την παροχή των υψηλότερων δυνατών επιπέδων οδικής ασφάλειας. Με προτάσεις, όπως αυτή του άρθρου 21 του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου, νομιμοποιούνται (α) ακατάλληλες συνθήκες για απευθείας συνδέσεις με τους αυτοκινητοδρόμους (β) καταστρατηγούνται σημαντικότατες προδιαγραφές ασφάλειας και θεμελιώδεις διατάξεις του Κ.Ο.Κ., διατάξεις που θίγουν αυτή καθαυτή την έννοια του «αυτοκινητόδρομου» και (γ) τίθεται σε κίνδυνο η δημόσια ασφάλεια και υγεία των πολιτών. 3. Η απουσία λωρίδων επιβράδυνσης και επιτάχυνσης σε απευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους θέτει σε απόλυτο κίνδυνο τους οδηγούς και τους συνεπιβάτες τους. Ο κίνδυνος αυτός έχει αναγνωριστεί από πλήθος αρμόδιων Αρχών (Δικαστήρια, Τροχαίες κλπ) οι οποίες παρεμβαίνουν αιτούμενες την λήψη μέτρων, ειδικά δε αφού στις εν λόγω συνδέσεις έχουν καταγραφεί και θανατηφόρα ατυχήματα. Οι συνδέσεις αυτές διακόπτουν την περίφραξη των αυτοκινητοδρόμων με αποτέλεσμα την ελεύθερη είσοδο των ζώων στους αυτοκινητοδρόμους που αποτελούν σήμερα αιτία ατυχημάτων. Η ύπαρξη, σε πολλές περιπτώσεις, παράπλευρης οδού μεταξύ του αυτοκινητοδρόμου και των εγκαταστάσεων αυτών, αποτελεί σημαντικό παράγοντα πρόκλησης μετωπικών συγκρούσεων των οχημάτων που εξέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο μέσω των συνδέσεων αυτών, με τα οχήματα που κινούνται επί των παράπλευρων οδών. 4. Η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με προγενέστερες θέσεις του Ελληνικού Δημοσίου, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην αιτιολογική έκθεση του Ν4313/2014, όπως επίσης και με πλήθος προηγούμενων δικαστικών αποφάσεων. Ήταν η οδική ασφάλεια την οποία σωστά επικαλέστηκε το Ελληνικό Δημόσιο και προχώρησε τα τελευταία έτη σε κλείσιμο πολλών παράνομων και επικίνδυνων προσβάσεων σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου των αυτοκινητοδρόμων της χώρας και αυτό βάσει και των σχετικών προβλέψεων των Συμβάσεων Παραχώρησης. Με την τροποποίηση του άρθρου 83 του Ν. 4313/14 υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να εγερθούν εκ νέου αξιώσεις επανασύνδεσης και για αυτές τις περιπτώσεις, προκαλώντας περαιτέρω αρνητικές συνέπειες για την ασφάλεια των οδηγών. Ελπίζουμε οι επισημάνσεις μας να πιάσουν τόπο. Άλλωστε εδώ είμαστε όλοι μας για να κριθούμε και να κρίνουμε. Με εκτίμηση, Βασίλης Χαλκιάς, Πρόεδρος HELLASTRON, Διευθύνων Σύμβουλος, Αττικές Διαδρομές ΑΕ