• Με την προτεινόμενη ρύθμιση με την οποία επιχειρείται η σύνδεση των αυτοκινητόδρομων με πρατήρια καυσίμων και λοιπές εγκαταστάσεις με την αντίστοιχη κατάργηση - τροποποίηση του εδαφ. β΄ του άρθρου 83 του Ν. 4313/2014 (ΦΕΚ Α΄261). Γνωρίζετε όμως ότι η αόριστη αυτή ρύθμιση έρχεται σε πλήρη σύγκρουση -με την Ευρωπαική νομοθεσία (Οδηγία 2008/96/ΕΚ) -με την Ελληνική νομοθεσία (ΚΟΚ, Π.Δ 118/2006, ΦΕΚ Α΄119/16.6.2006) και το Σύνταγμα (άρθρο 2 παρ.1 σεβασμός και προστασία της αξίας του ατόμου, άρθρο 5 παρ.1, άρθρο 25 παρ.1 τήρηση της αρχή της αναλογικότητας και της ανεμπόδιστης άσκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με την εγγύηση του κράτους) και -με τη νομολογία των Ελληνικών Δικαστηρίων; Πώς λοιπόν προτείνεται προς ψήφιση η συγκεκριμένη διάταξη και μάλιστα σε ένα άσχετο νομοσχέδιο και πώς μπορεί να προταθεί του Δημοσίου Συμφέροντος η εξυπηρέτηση των αυτοκινητιστών, η οποία άλλωστε μπορεί να γίνει μέσω του δευτερεύοντος οδικού δικτύου και των σταθμών εξυπηρέτησης, που υφίστανται σε αυτό; Στο άρθρο 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κ.ν. 2696/1999, Α΄57) ως ΄΄κλειστός αυτοκινητόδρομος΄΄, ορίζεται η οδός ειδικής μελέτης και κατασκευής για την κυκλοφορία αυτοκινήτων, οχημάτων και μοτοσικλετών, η οποία μεταξύ άλλων ΄΄............β) δεν διασταυρώνεται ισόπεδα με άλλη οδό, μονοπάτι, σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή...΄΄ Αν επομένως δοθεί η δυνατότητα να ανοίξουν πρατήρια ή/και καντίνες καθ΄όλο το μήκος του κλειστού αυτοκινητόδρομου δεν καταργείται αυτόματα πλήρως η ίδια η έννοια του κλειστού αυτοκινητόδρομου; Γνωρίζετε ακόμα ότι οι οδικοί άξονες της χώρας μας εντάσσονται στο Διευρωπαικό Οδικό Δίκτυο (πχ.ΠΑΘΕ) και ότι επομένως η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρείται ανεπίτρεπτη σύμφωνα με την σχετική Ευρωπαική Οδηγία 2008/96/ΕΚ; Παράλληλα η νομοθεσία για τους αυτοκινητόδρομους, προβλέπει ειδικές προδιαγραφές σχετικά με τα πρατήρια, που εντάσονται σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), μεταξύ των οποίων και ο τρόπος σύνδεσης αυτών με τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους. Συγκεκριμένα προβλέπονται ειδικές διατάξεις εισόδου – εξόδου από αυτά προκειμένου να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη ασφάλεια και η αποτροπή των τεράστιων κινδύνων, που δημιουργούνται με την απευθείας σύνδεση αυτών με τους αυτοκινητόδρομους, που αποτελούν σημαντική αιτία ατυχημάτων. Πώς λοιπόν εξασφαλίζεται με την υπό ψήφιση διάταξη το Δημόσιο Συμφέρον (Οδική Ασφάλεια) και η υποχρέωση του Κράτους να μεριμνά για την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων του άνθρώπου (άρθρο 2 παρ. 1, άρθρο 5.παρ.1 άρθρο 25 παρ.1) του Συντάγματος; Τέλος πώς παραβλέπεται η σημαντική επιβάρυνση, που μπορεί να επιφέρει η εφαρμογή της υπό ψήφιση διάταξης στον κρατικό προυπολογισμό; Ειδικότερα η σύνδεση των υφιστάμενων αυτοκινητόδρομων με σταθμούς ανεφοδιασμού, που δεν πληρούν τις απαραίτητες προυποθέσεις ασφαλείας αντιτίθεται στο δημόσιο συμφέρον και διότι μπορεί να οδηγήσει – όπου αυτό είναι εφικτό – σε χρήση των αυτοκινητοδρόμων με την παράκαμψη των διοδίων και επομένως την αποφυγή καταβολής του σχετικού αντιτίμου και άρα σε απώλεια εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο. Η απώλεια εσόδων του Δημοσίου μπορεί να προκύψει και από την καταβολή μικρότερων των προυπολογισθέντων μισθωμάτων από την παραχώρηση χρήσης των ΣΕΑ, εξαιτίας της απώλειας εσόδων των τελευταίων από την παράλληλη λειτουργία μη πληρούντων τις απαραίτητες προυποθέσεις ασφαλείας και απόστασης σταθμών. Τα συγκεκριμένα θέματα είναι σοβαρά και πρέπει να ληφθούν οπωσδήποτε υπόψη κατά την σύνταξη της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που υποχρεωτικά θα πρέπει συνοδεύει το υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Με εκτίμηση Νικόλαος Μουσές Διευθύνων Σύμβουλος OLYMPUS PLAZA A.E