• Σχόλιο του χρήστη 'Αιγαίο Δημοτική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Σύρου' | 19 Αυγούστου 2015, 11:59

    Ως ένας δημοτικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της νησιωτικής Ελλάδας που τα τελευταία χρόνια το έργο μας έχει δυσκολευτεί πάρα πολύ, σας καταθέτουμε την παρακάτω πρόταση τροποποίησης του Σ/Ν, ώστε οι δημοτικές τηλεοράσεις να μπορέσουν να συνεχίσουν απρόσκοπτα το έργο που μέχρι σήμερα επιτελούν ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ α. Ιστορικό Στην Ελλάδα, μέχρι το 1987 λειτουργούσε ΜΟΝΟ η ΔΗΜΟΣΙΑ Ραδιοτηλεόραση της οποίας φορέας ήταν και είναι η ‘Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμος Εταιρεία’ (ΕΡΤ Α.Ε.). Από το 1987 οι οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις επέτρεψαν και στην Ελλάδα να χορηγεί άδειες και σε άλλους φορείς ραδιοτηλεοπτικών μεταδόσεων. Με αυτό το άνοιγμα καθιερώθηκαν άλλες δύο κατηγορίες η α)Δημοτική ραδιοτηλεόραση και η β)Ιδιωτική ραδιοτηλεόραση, οι οποίες προσέδωσαν μεγαλύτερη πολυφωνία και πολυμέρεια στον ραδιοτηλεοπτικό τομέα. Ήδη, στη χώρα μας λειτουργούν περίπου τριάντα οκτώ (38) Δημοτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί. Από αυτούς οι έξι (6) είναι τηλεοπτικοί και οι υπόλοιποι ραδιοφωνικοί. Τη διοίκηση και διαχείριση αυτών των σταθμών, είχαν και έχουν Δημοτικές Εταιρείες με Ειδικό Σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού η τηλεοπτικού σταθμού, υπό την προϋπόθεση ότι λειτουργούσαν αντίστοιχες στους Δήμους, όπως προβλέπεται από την παρ. 1 του άρθρου 107 Ν. 3852/2010 Πρόγραμμα Καλλικράτης (ΦΕΚ Α΄ 87). Οι Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α Ειδικού Σκοπού Ραδιοφωνίας – Τηλεόρασης συστήθηκαν, ως ίδια κεφαλαιουχικά νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, διέπονται από τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων & Κοινοτήτων, του νόμου 3852/2010 Πρόγραμμα Καλλικράτης (ΦΕΚ Α΄ 87) και λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια προς εξυπηρέτηση του κοινού. Οι Φορείς της Δημοτικής Ραδιοτηλεόρασης, είναι αμιγείς Δημοτικές Επιχειρήσεις Ειδικού Σκοπού Ραδιοφωνίας τηλεόρασης των Δήμων και των Κοινοτήτων της Ελλάδος. Είναι επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η Δημοτική Ραδιοτηλεόραση, παρέχει εκτεταμένη πρόσβαση στο κοινό, χωρίς διακρίσεις, με βάση την ίση μεταχείριση, από πολλούς διάφορους τοπικούς ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς της περιφέρειας και με διάφορες υπηρεσίες που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να ικανοποιηθεί η ιδιαίτερη υποχρέωση της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας όπως ορίζει η παρ. 2, άρθρο 15 του Συντάγματος. Οι Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α Ειδικού Σκοπού Ραδιοφωνίας – Τηλεόρασης εκπληρώνουν στόχους δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας. Ως αντιστάθμιση για την παροχή δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, από το 1988 έχει θεσπισθεί με το ΠΔ 25/1988 (ΦΕΚ Α΄10) καθεστώς αντιστάθμισης που ισχύει και σήμερα. Δηλαδή, είναι υφιστάμενες αντισταθμίσεις, αφού καθιερώθηκαν πριν από πολλά χρόνια από την ανακοίνωση της Επιτροπής της ΕΕ το 2001 που είναι σχετική με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση. Η Δημοτική Ραδιοτηλεόραση, παρέχει εκτεταμένη πρόσβαση στο κοινό, χωρίς διακρίσεις, με βάση την ίση μεταχείριση, από πολλούς διάφορους τοπικούς ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς της περιφέρειας και με διάφορες υπηρεσίες που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να ικανοποιηθεί η ιδιαίτερη υποχρέωση της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας όπως ορίζει η παρ. 2, άρθρο 15 του Συντάγματος. Ο θεσμός της δημοτικής ραδιοτηλεόρασης είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τις δημοκρατικές, κοινωνικές και πολιτιστικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών καθώς και με την ανάγκη να διασφαλίζεται η πολυφωνία στα μέσα ενημέρωσης. Με τη λειτουργία της δημοτικής ραδιοτηλεόρασης, διασφαλίζεται η κάλυψη πολλών περιοχών της περιφέρειας και οι πολίτες αυτών των περιοχών δύνανται να επωφεληθούν από περισσότερες επιλογές, νέα προγράμματα και περισσότερη πολυφωνία. Η λειτουργία της δημοτικής ραδιοτηλεόρασης, διασφαλίζει την ενημέρωση των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών του Αιγαίου και του Ιονίου. Η κάλυψη των περιοχών αυτών περιλαμβάνει πάρα πολλές περιοχές της περιφέρειας που δεν έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνικές συνδέσεις διαδικτύου, ενώ οι υποδομές για να επιτευχθεί η πρόσβαση αυτή έχουν απαγορευτικό κόστος. Επίσης, η δημοτική ραδιοτηλεόραση διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στη λειτουργία της σύγχρονης δημοκρατίας στην περιφέρεια, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την ανάπτυξη και διάδοση των κοινωνικών αξιών. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος, που από την εμφάνισή της το 1987 στο ερτζιανό γίγνεσθαι αποτέλεσε αντικείμενο ειδικής νομοθετικής ρύθμισης, για να έχει το ρόλο δημόσιου γενικού συμφέροντος. Οι επιχειρήσεις αυτές, μη έχουσες κερδοσκοπικό χαρακτήρα και μη δυνάμενες να επιβάλουν τέλη, δεν είναι δυνατόν να εξασφαλίσουν τη λειτουργία τους κατ΄ άλλο τρόπο παρά μόνο με την οικονομική αρωγή των Δήμων στους οποίους συστήθηκαν. Η Δημοτική Ραδιοτηλεόραση, επειδή εκπληρώνει τους στόχους της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας, της έχει θεσμοθετηθεί η παροχή αντιστάθμισης (επιχορήγηση) δίχως : 1. να επηρεάζει τις συνθήκες του εμπορίου και τον ανταγωνισμό εντός της κοινότητας και 2. η λειτουργία της να προκαλεί δαπάνες σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. Η επιχορήγηση αυτών των δημοτικών επιχειρήσεων επιτρέπεται σύμφωνα με την παραγ. 3 του άρθρου 4 του ΠΔ 25/1988 (ΦΕΚ 10Α/1988), την υπ΄ αριθ. 4740/1998 απόφαση του ΣΤ΄ τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας και την προσθήκη της παραγράφου 8 στο άρθρο 277 του ΠΔ 410/1995. Εξάλλου, το «Το σχέδιο Ανακοίνωσης της Επιτροπής της ΕΕ σχετικά με την εφαρμογή των Κανόνων για τις Κρατικές ενισχύσεις στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση (Κείμενο που παρουσιάζει ενδιαφέρον για το ΕΟΧ)», προβλέπει: α. με την παράγραφο 6 του κεφαλαίου 1 προβλέπεται ότι η αντιστάθμιση για την παροχή δημόσιας υπηρεσίας δεν συνιστά κρατική ενίσχυση. β. με την παράγραφο 28 του κεφαλαίου 4 (εφαρμογή του άρθρου 87 παράγραφος 1) και σύμφωνα με το άρθρο 1 σημείο β) στοιχείο (v) του διαδικαστικού κανονισμού η επιχορήγηση των δημοτικών επιχειρήσεων ραδιοφωνίας – τηλεόρασης, θεωρείται υφισταμένη ενίσχυση, καθόσον όταν τέθηκε σε ισχύ, με την παραγ. 3 του άρθρου 4 του ΠΔ 25/1988, δεν αποτελούσε ενίσχυση αλλά στη συνέχεια έγινε ενίσχυση λόγω της εξέλιξης της κοινής αγοράς και χωρίς να μεταβληθεί ή καταργηθεί στη Χώρα μας η προαναφερθείσα διάταξη του ΠΔ 25/1988. Ακόμη, ενώ οι προσλήψεις του προσωπικού στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ειδικού Σκοπού Ραδιοφωνίας – Τηλεόρασης πραγματοποιούνται με τους κανόνες που ισχύουν για τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα που εκπληρώνουν στόχους δημόσιας υπηρεσίας, με την παράγραφο 8 του άρθρου 282 (Γενικές Μεταβατικές διατάξεις) του νόμου 3852/2010, αναστάλθηκαν οι «προσλήψεις κάθε κατηγορίας και ειδικότητας προσωπικού με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στις δημοτικές επιχειρήσεις με ειδικό σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού.» Κατόπιν τούτων και προκειμένου να αποτραπεί η εμπλοκή των δημοτικών επιχειρήσεων ραδιοφωνίας τηλεόρασης σε περιπέτειες και να δημιουργηθεί κοινωνικό πρόβλημα από την απόλυση εκατοντάδων εργαζομένων σε αυτές, προτείνεται να γίνει αποδεκτή από τον Υπουργό Επικρατείας η συνημμένη Τροπολογία – Προσθήκη στο σχέδιο νόμου για την αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ Στο Σχέδιο Νόμου Για την «Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης – Ίδρυση συνδεδεμένης εταιρίας παρ. 4 άρθρου 1 του Ν. 4324/2015 (ΦΕΚ Α΄ 44/2015) – Ρύθμιση θεμάτων Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων *Ε.Ε.Τ.Τ.), τροποποίηση διατάξεων Ν. 4070/2012 (ΦΕΚ Α΄ 82/2012) και άλλες διατάξεις.» Στο άρθρο 9 του σχεδίου νόμου για την Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης, προστίθεται παράγραφος 6, ως εξής: 6.α. Στις επιχειρήσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) δεν ορίζεται ελάχιστος αριθμός προσωπικού, καθώς η ύπαρξη και λειτουργία τους ικανοποιούν την κοινή ωφέλεια και την ιδιαίτερη υποχρέωση της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας όπως ορίζει η παράγραφος 2 του άρθρου 15 του Συντάγματος. β. Εφόσον δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, οι δημοτικές επιχειρήσεις με ειδικό σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού σταθμού ή/και λειτουργία πάροχου υπηρεσιών επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής (πρώην λειτουργία τηλεόρασης), μπορούν να προβούν σε προσλήψεις κάθε κατηγορίας και ειδικότητας προσωπικού με οποιαδήποτε σχέση εργασίας. γ. Εφόσον πιστοποιείται ότι η προσφορά αυτή γίνεται αφιλοκερδώς και χωρίς κανένα χρηματικό όφελος, οι δημότες μπορούν να συνεργάζονται σε εθελοντική βάση με τις επιχειρήσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) με ειδικό σκοπό τη λειτουργία ραδιοφωνικού σταθμού ή/και λειτουργία πάροχου υπηρεσιών επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής (πρώην λειτουργία τηλεόρασης) παράγοντας ή συμμετέχοντας σε εκπομπές λόγου ή/και μουσικής. δ. Me την δημοσίευση του παρόντος παύει η ισχύ των ρυθμίσεων της παραγράφου 8 του άρθρου 282 του ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α ́). Από τις παραπάνω προτεινόμενες διατάξεις δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Επί του παραπάνω κειμένου της Τροπολογίας Προσθήκης. 1. Οι διατάξεις της νέας παραγράφου που προστίθενται στο σχέδιο του νόμου είναι σχετικές με την απρόσκοπτη συνταγματική υποχρέωση της δημόσιας ραδιοτηλεοπτικής υπηρεσίας (παρ. 2, άρθρο 15 του Συντάγματος της Ελλάδας), μιας και οι σκοποί και οι υπηρεσίες που προσφέρει η Δημοτική ραδιοτηλεόραση είναι ίδιες με εκείνες της Δημόσιας ραδιοτηλεόρασης (παρ.1, του άρθρου 2 του Νόμου 4324/2015 (ΦΕΚ Α 44) περί ιδρύσεως ΕΡΤ ΑΕ) 2. Οι διατάξεις του νέου εδαφίου (6.β.) είναι σχετικές με την παρ.23, του άρθρου 1 του Νόμου 2328/1995 (ΦΕΚ Α 159΄)