Άρθρο 14: Σκοπός και αρμοδιότητες του ΕΟΠΠΕΠ

1. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. αποτελεί τον εθνικό φορέα πιστοποίησης των εισροών και εκροών της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης και λειτουργεί ως εθνική δομή των Ευρωπαϊκών Δικτύων που διαχειρίζονται θέματα προσόντων και ευρωπαϊκών εργαλείων διαφάνειας και κινητικότητας, όπως το Εθνικό Σημείο Συντονισμού του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, το Εθνικό Κέντρο Ευρωδιαβατηρίου, Ελληνικό Εθνικό Κέντρο Πληροφόρησης για τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Euroguidance, το Εθνικό Σημείο Αναφοράς στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (EQA-VET) .
2. Σκοποί του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. είναι ιδίως:
α) η πιστοποίηση των εισροών της μη τυπικής εκπαίδευσης και, ειδικότερα: αα) η πιστοποίηση των δομών, των επαγγελματικών περιγραμμάτων, των προγραμμάτων των φορέων της αρχικής και της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης και γενικότερα της μη τυπικής εκπαίδευσης, περιλαμβανομένης της γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, ββ) η πιστοποίηση των φορέων συνοδευτικών υποστηρικτικών υπηρεσιών και των φορέων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού και γγ) η χορήγηση άδειας λειτουργίας των φορέων αυτών, όπου αυτό απαιτείται,
β) η εξασφάλιση των προϋποθέσεων και η εξυπηρέτηση των στόχων που αναφέρονται στα εθνικά, τα ευρωπαϊκά και τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης σε σχέση με την πιστοποίηση των εισροών και εκροών της μη τυπικής εκπαίδευσης,
γ) η δημιουργία και ανάπτυξη του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και η αντιστοίχισή του με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων,
δ) η αντιστοίχιση των προσόντων που αποκτώνται μέσω της τυπικής εκπαίδευσης, της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης, στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων,
ε) η δημιουργία των κλαδικών περιγραφικών δεικτών σε μορφή γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων, που αντιστοιχούν στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων,
στ) η πιστοποίηση των εκροών της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης και, ειδικότερα: αα) η ανάπτυξη συστήματος αναγνώρισης και πιστοποίησης των προσόντων που αποκτώνται μέσω της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης, η πιστοποίηση των προσόντων αυτών και η αντιστοίχισή τους στα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, ββ) η πιστοποίηση των εκπαιδευτών ενηλίκων, των στελεχών συνοδευτικών υποστηρικτικών εργασιών και των στελεχών παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού και γγ) η αδειοδότηση, ο έλεγχος και η εποπτεία της λειτουργίας φορέων πιστοποίησης των προσόντων που αποκτώνται μέσω της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης,
ζ) η ανάπτυξη και η εφαρμογή συστήματος μεταφοράς πιστωτικών μονάδων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση,
η) η διασφάλιση της ποιότητας της δια βίου μάθησης και της δια βίου ΣΥΕΠ , σε συνεργασία με τους λοιπούς αρμόδιους δημόσιους φορείς,
θ) η εισήγηση του καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων προσόντων που αποκτώνται στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, πλην της ανώτατης εκπαίδευσης,
ι) η αντιστοίχιση στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων διεθνών κλαδικών προσόντων,
κ) η αναγνώριση των τίτλων που απονέμονται από ελληνικούς φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και η αναγνώριση της ισοτιμίας τίτλων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης της αλλοδαπής, με εξαίρεση αυτών της ανώτατης εκπαίδευσης,
κα) η επιστημονική και τεχνική υποστήριξη των αρμόδιων φορέων των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Εθνικής Πολιτικής για τη Συμβουλευτική και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό,
κβ) η ανάπτυξη της επικοινωνίας και ο συντονισμός της δράσης των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών «Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού» με σκοπό τη βελτίωση των ήδη παρεχόμενων υπηρεσιών, μέσω της συνεχούς ενημέρωσης και ανταλλαγής πληροφοριών,
κγ) η δημιουργία Εθνικού Δικτύου Ενημέρωσης και Πληροφόρησης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων και προσώπων σε θέματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και ανταλλαγών με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
κδ) Η παροχή κάθε είδους και μορφής υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού προς τους αρμόδιους φορείς των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, τα Κέντρα και τους φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τις επιχειρήσεις, καθώς και τις οργανώσεις των εργοδοτών και εργαζομένων,
κε) η εκπαίδευση, κατάρτιση και επιμόρφωση στελεχών του τομέα «Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού» σε συνεργασία ή/και συμπληρωματικά με τους υπάρχοντες φορείς (δομές) των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας,
κστ) ο προσδιορισμός αφενός των προϋποθέσεων και κανόνων λειτουργίας των φορέων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και αφετέρου της επάρκειας των προσόντων των στελεχών παροχής υπηρεσιών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και η τήρηση αντίστοιχων μητρώων,
3. Για την εκπλήρωση των σκοπών του ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ιδίως:
α) μελετά, αναπτύσσει, οργανώνει και εφαρμόζει τις προδιαγραφές των συστημάτων πιστοποίησης των εισροών της μη τυπικής εκπαίδευσης,
β) καταρτίζει και τηρεί τα μητρώα των πιστοποιημένων δομών, εκπαιδευτών, στελεχών δια βίου συμβουλευτικής και ελεγκτών – αξιολογητών των δομών αυτών,
γ) ασκεί συνεχή έλεγχο και αξιολογεί τη λειτουργία των πιστοποιημένων δομών της μη τυπικής εκπαίδευσης, περιλαμβανομένων και των φορέων παροχής συνοδευτικών υποστηρικτικών υπηρεσιών και των φορέων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού,
δ) εισηγείται την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για τις προϋποθέσεις, τους όρους και τη διαδικασία πιστοποίησης των δομών, των επαγγελματικών περιγραμμάτων, των προγραμμάτων της μη τυπικής εκπαίδευσης, περιλαμβανομένων των φορέων παροχής συνοδευτικών υποστηρικτικών υπηρεσιών και των φορέων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού,
ε) υποβάλλει προτάσεις στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και στο Συμβούλιο Δια Βίου Μάθησης και Σύνδεσης με την Απασχόληση για τη χάραξη κατευθύνσεων, το σχεδιασμό και τον προγραμματισμό μέτρων πολιτικής για τη συνεχή βελτίωση και ανάπτυξη του συστήματος πιστοποίησης των εισροών της μη τυπικής εκπαίδευσης,
στ) συνεργάζεται με διεθνείς ή ευρωπαϊκούς φορείς ή φορείς άλλων χωρών, οι οποίοι έχουν ανάλογο σκοπό, εκπροσωπεί το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού σε όργανα διεθνών ή ευρωπαϊκών οργανισμών σε ζητήματα πιστοποίησης εισροών, αναγνώρισης και πιστοποίησης των προσόντων και επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής, παρακολουθεί τις διεθνείς και τις ευρωπαϊκές εξελίξεις στα ζητήματα αυτά, εκπονεί τις αναγκαίες έρευνες, μελέτες και εμπειρογνωμοσύνες, οργανώνει σχετικές εκδηλώσεις και εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού τη διαμόρφωση της δημόσιας πολιτικής, των κανόνων και των προγραμμάτων που αφορούν τα συστήματα πιστοποίησης των εισροών και εκροών της μη τυπικής εκπαίδευσης και της άτυπης μάθησης, καθώς και του επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής,
ζ) εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για τις προϋποθέσεις, τους όρους και τη διαδικασία πιστοποίησης των προσόντων, περιλαμβανομένου συστήματος εξέτασης, αξιολόγησης και επικύρωσης των γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων όσων επιθυμούν την αναγνώριση και πιστοποίηση των προσόντων τους, εφαρμόζει το κανονιστικό πλαίσιο, τηρεί μητρώο των πιστοποιηθέντων και ενημερώνει το Ηλεκτρονικό Μητρώο Δια Βίου Μάθησης της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης,
η) εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για τις προϋποθέσεις, τους όρους και τη διαδικασία αδειοδότησης φορέων πιστοποίησης των προσόντων, αδειοδοτεί τους φορείς αυτούς, ελέγχει την εφαρμογή του κανονιστικού πλαισίου και τηρεί μητρώο των αδειοδοτηθέντων φορέων,
θ) εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού για την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για την απονομή τίτλων της μη τυπικής εκπαίδευσης, όπως τα διπλώματα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, τα πιστοποιητικά, οι βεβαιώσεις επάρκειας και άλλοι τίτλοι που βεβαιώνουν επιτυχώς περατωθείσα επαγγελματική κατάρτιση, καθώς και επιτυχώς περατωθείσα επαγγελματική κατάρτιση που μπορεί να απαιτείται συμπληρωματικά προς τους κύκλους σπουδών του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος,
ι) εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού για την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων προσόντων που αποκτώνται στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης, πλην της ανώτατης εκπαίδευσης.
κ) εισηγείται στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού για την έκδοση κανονιστικού πλαισίου για την αναγνώριση των τίτλων που απονέμονται από ελληνικούς φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και την αναγνώριση της ισοτιμίας τίτλων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης της αλλοδαπής, με εξαίρεση αυτών της ανώτατης εκπαίδευσης,
κα) εκπονεί τα πρότυπα και τα μέσα που αφορούν την αναγνώριση και πιστοποίηση των προσόντων, αναπτύσσει τη σχετική τεχνογνωσία και συνεργάζεται με τους φορείς της δια βίου μάθησης, ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός του και οι στόχοι των περιπτώσεων β΄, γ΄, δ΄, ε΄ και η΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 1 του Ν. 3879/2010 (ΦΕΚ Α’ 163),
κβ) παρέχει πρόσβαση στις πληροφορίες και καθοδήγηση στους ενδιαφερόμενους φορείς σχετικά με τη συσχέτιση των εθνικών προσόντων, μέσω του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων,
κγ) αναπτύσσει κριτήρια και πρότυπες μεθόδους αξιολόγησης ανθρώπινου δυναμικού για εκπαίδευση και κατάρτιση,
κδ) αναπτύσσει την επικοινωνία και συντονίζει τη δράση των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού, με σκοπό τη βελτίωση των ήδη παρεχόμενων υπηρεσιών, μέσω της συνεχούς ενημέρωσης και ανταλλαγής πληροφοριών.
κε) συνεργάζεται για θέματα της αρμοδιότητάς του με Οργανισμούς, Κέντρα και Ινστιτούτα της ημεδαπής και της αλλοδαπής προς επίτευξη των στόχων του,
κστ) εκπονεί και αναθέτει έρευνες, μελέτες και προγράμματα για την επίτευξη των σκοπών του,
κζ) σχεδιάζει και υλοποιεί προγράμματα που εντάσσονται στους σκοπούς του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., είτε από τον ίδιο τον Οργανισμό είτε σε συνεργασία με άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, στο πλαίσιο εθνικών, ευρωπαϊκών και διακρατικών προγραμμάτων,
κη) μεριμνά για τη διασφάλιση της ποιότητας της δια βίου μάθησης και της δια βίου ΣΥΕΠ, σε συνεργασία με τους λοιπούς αρμόδιους δημόσιους φορείς.
κθ) διενεργεί ελεγκτικό έργο για λογαριασμό άλλων φορέων του Δημόσιου ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
κι) σχεδιάζει, παράγει και διαχειρίζεται τις απαραίτητες βάσεις δεδομένων και τα κάθε μορφής λογισμικά εργαλεία, που κρίνονται απαραίτητα για την αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων του και την εκπλήρωση των σκοπών του, είτε από το ίδιο το νομικό πρόσωπο είτε σε συνεργασία με άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, στο πλαίσιο εθνικών, ευρωπαϊκών και διακρατικών προγραμμάτων.
3. Η άσκηση των αρμοδιοτήτων της παραγράφου 2 μπορεί να εξειδικεύεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
4. Προς τούτο, ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. δύναται να:
α) απογράφει, προβαίνει στη χαρτογράφηση και κτηματογράφηση και συγκεντρώνει τους τίτλους ιδιοκτησίας των ως άνω κινητών και ακίνητων περιουσιακών στοιχείων του με σκοπό τη δημιουργία ενημερωμένου αρχείου,
β) εκμισθώνει τα περιουσιακά στοιχεία του ή παραχωρεί με εύλογο αντάλλαγμα ή δωρεάν τη χρήση αυτών σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλους φορείς του δημόσιου φορέα, μισθώνει ή αποδέχεται την παραχώρηση χρήσης κινητών ή ακινήτων πραγμάτων στο όνομα του για τη θεραπεία των σκοπών του,
γ) αποδέχεται ή αποποιείται δωρεές, κληρονομιές, χορηγίες και άλλες χαριστικές παροχές από οποιαδήποτε πηγή και για λογαριασμό του Δημοσίου.
δ) αναθέτει την εκπόνηση μελετών που αφορούν στην ανοικοδόμηση, επισκευή, συντήρηση, ανακαίνιση καθώς και οποιονδήποτε αναγκαίων εργασιών για την αξιοποίηση των ακινήτων του.
ε) προβαίνει στην προμήθεια του πάσης φύσεως εξοπλισμού που είναι απαραίτητος για την αξιοποίηση και την εκμετάλλευση της περιουσίας του.
στ) φροντίζει για την επαγγελματική εκπαίδευση και συνεχή επαγγελματική κατάρτιση των εργαζομένων του.
ζ) εκμεταλλεύεται τα δικαιώματα πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας του.
η) ενεργεί ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης ή τελικός δικαιούχος προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων, εν όλω ή εν μέρει, από εθνικούς πόρους ή την Ευρωπαϊκή Ένωση ή από άλλους διεθνείς οργανισμούς, καθώς και συγχρηματοδοτούμενων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
θ) συμμετέχει σε συζητήσεις, διαλέξεις, συνέδρια, εκθέσεις, ομάδες εργασίας στην Ελλάδα ή το εξωτερικό κλπ, που έχουν στόχο την προώθηση θεμάτων που αναφέρονται στους τομείς αρμοδιότητας του.
ι) αναλαμβάνει καθήκοντα συμβούλου διαχείρισης ή συμβούλου αξιολόγησης ή συμβούλου μελετών και γενικότερα προγραμμάτων που αφορούν στους τομείς δραστηριότητας του και χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή κοινοτικούς ή άλλους πόρους και εκτελούνται από Υπουργεία, Ν.Π.Δ.Δ, Ο.Τ.Α, Α.Ε.Ι και γενικότερα φορείς του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα καθώς και φορείς της αλλοδαπής, κατόπιν εντολής του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ή κατόπιν απόφασης του Δ.Σ.
ια) αναλαμβάνει και εκτελεί προγράμματα μελετών εθνικής κλίμακας σχετικών με τις δραστηριότητες του, χρηματοδοτούμενα από εθνικούς, κοινοτικούς ή άλλους πόρους μετά από απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
ιβ) πραγματοποιεί κάθε σχετική δραστηριότητα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του, που του αναθέτει ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού.
ιγ) ενάγει ή ενάγεται και γενικά διεξάγει στο όνομα του κάθε δίκη και επιχειρεί κάθε μέτρο εκτέλεσης που αφορά τα περιουσιακά στοιχεία αυτού και των συγχωνευόμενων φορέων.
5. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. λειτουργεί ως φορέας διοίκησης της διά βίου μάθησης σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν.3879/2010 (ΦΕΚ 163 Α).

  • 26 Νοεμβρίου 2012, 09:05 | ΒΜ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Αρθρο 14, παρ.2 κγ
    Πώς γίνεται ένας από τους σκοπούς του ΕΟΠΠΕΠ να αποτελεί η δημιουργία Εθνικού Δικτύου Ενημέρωσης και Πληροφόρησης όλων των ενδιαφερόμενων φορέων και προσώπων σε θέματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και ανταλλαγών με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τη στιγμή που κάτι τέτοιο αποτελεί αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Διά Βίου Μάθησης;

  • 26 Νοεμβρίου 2012, 09:01 | ΒΜ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Άρθρο 14, παρ.1
    Αξίζει να τονισθεί ότι η Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης σύμφωνα με τον 3879/2010 συντονίζει την εκπροσώπηση του Ευρωπαϊκού Δικτύου (European Ligeflong Guidance-Policy Network)

  • 24 Νοεμβρίου 2012, 16:43 | Άκης
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Και τους τίτλους της Τυπικής Εκπαίδευσης ποιος θα τους πιστοποιεί; Ποιος θα πιστοποιεί πως το απολυτήριο ενός γυμνασίου πχ της Σπάρτης ισοδυναμεί με το απολυτήριο των γυμνασίων της Θεσσαλονίκης; Αν δεν χρειάζεται να είναι ισότιμα, με ποια λογική μοριοδοτούνται απο το ΑΣΕΠ σε διαγωνισμούς; Κύριοι αν θέλετε να διορθώσετε πράγματα πρέπει να σπάσετε αυγά. Καταργείστε όλες τις ενδοσχολικές εξετάσεις στο γυμνάσιο και αντικαταστήστε τις με εξετάσεις πιστοποίσης των μαθητών, σε γ και στ δημοτικού και σε γ γυμνασίου. Ακόμα να καταλάβετε πως δεν γίνεται τίποτα αλλάζοντας συνεχώς ρυθμίσεις στο λύκειο;