Άρθρο 47 Έγκριση αποφάσεων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 52 ν. 2696/1999

Στην παρ. 1 του άρθρου 52 του ν. 2696/1999 (Α’ 57) α) τροποποιείται το δεύτερο εδάφιο, προκειμένου να τεθεί προθεσμία για την έκδοση των σχετικών αποφάσεων από τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, γ) προστίθεται νέο τρίτο εδάφιο και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Μέτρα που αφορούν στη ρύθμιση της κυκλοφορίας, όπως στον καθορισμό των μονόδρομων, ποδηλατοδρόμων και κατευθύνσεων της κυκλοφορίας, στην προτεραιότητα οδών, στην αλλαγή της διατομής του οδοστρώματος ή της οδού, στην εγκατάσταση και λειτουργία φωτεινής σηματοδότησης, στον προσδιορισμό και τη λειτουργία των χώρων στάθμευσης οχημάτων σε κοινόχρηστους χώρους και γενικά στον καθορισμό χώρων στάθμευσης και στην επιβολή περιορισμών ή απαγορεύσεων κυκλοφορίας ή στάθμευσης, λαμβάνονται με αποφάσεις του Περιφερειακού ή Δημοτικού Συμβουλίου στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους, με βάση μελέτες που έχουν εκπονηθεί από ή για λογαριασμό των αρμοδίων Τεχνικών Υπηρεσιών τους. Οι αποφάσεις αυτές εγκρίνονται από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος αποφαίνεται εντός δύο (2) μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης. Αν παρέλθει άπρακτη η ανωτέρω προθεσμία, η χορήγηση της εγκρίσεως τεκμαίρεται.
Κατ’ εξαίρεση, τα μέτρα του πρώτου εδαφίου, που καθορίζονται στις μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εγκριθεί από τις Υπηρεσίες κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών, και Μεταφορών ή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, λαμβάνονται με αποφάσεις των κατά τόπους αρμοδίων Περιφερειακών Αστυνομικών Διευθύνσεων ή Διευθύνσεων Τροχαίας, όταν αυτά αφορούν:
α) Τους αυτοκινητόδρομους, τις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας, τις παρακαμπτήριες οδούς αυτών και αυτές που τα επηρεάζουν.
β) Τα εκτελούμενα ή υπάρχοντα ή προγραμματιζόμενα συγκοινωνιακά έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο αστικό και υπεραστικό δίκτυο.
γ) Το βασικό οδικό δίκτυο, όπως αυτό ορίζεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών:
– Των Δήμων της Περιφέρειας Αττικής εκτός των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων.
– Του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης ήτοι των Δήμων Θεσσαλονίκης, Κορδελιού- Ευόσμου, Παύλου Μελά, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Καλαμαριάς, Νεάπολης- Συκεών, πλην της δημοτικής ενότητας Πεύκων, Πυλαίας-Χορτιάτη, πλην της δημοτικής ενότητας Χορτιάτη, της δημοτικής ενότητας Θέρμης του Δήμου Θέρμης και της δημοτικής κοινότητας Καλοχωρίου του Δήμου Δέλτα.
– Του πολεοδομικού συγκροτήματος Βόλου, ήτοι των δημοτικών ενοτήτων Βόλου, Ν. Ιωνίας, Αισωνίας και Ιωλκού του Δήμου Βόλου.
– Του πολεοδομικού συγκροτήματος Ηρακλείου, ήτοι των δημοτικών ενοτήτων Ηρακλείου και Νέας Αλικαρνασσού του Δήμου Ηρακλείου και της δημοτικής Ενότητας Γαζίου του Δήμου Μαλεβιζίου.
– Του πολεοδομικού συγκροτήματος Πατρών, ήτοι των Δημοτικών Κοινοτήτων Ανατολικού, αρκτικού, Κεντρικού και Νότιου Τομέα Δήμου Πατρέων, της Δημοτικής Κοινότητας Ρίου (Αγίου Γεωργίου Ρίου), της Τοπικής Κοινότητας Ακταίου (Βερναδαίικων) και της Δημοτικής Κοινότητας Παραλίας.
– Του πολεοδομικού συγκροτήματος Λάρισας, ήτοι της δημοτικής Ενότητας Λαρισαίων.
δ) Τις παρακαμπτήριες οδούς του βασικού δικτύου της προηγούμενης περίπτωσης και στις οδούς που επηρεάζουν το ανωτέρω δίκτυο.
ε) Την κυκλοφορία στο οδικό δίκτυο επί των ορίων, μεταξύ ομόρων ΟΤΑ.
Οι παραπάνω κανονιστικές αποφάσεις γνωστοποιούνται άμεσα στις κατά τόπους Υπηρεσίες Τροχαίας ή στις Αστυνομικές Υπηρεσίες που ασκούν καθήκοντα Τροχαίας, καθώς και στις αρμόδιες υπηρεσίες κυκλοφορίας της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Αν από τη λήψη των μέτρων της παρούσας παραγράφου επηρεάζονται οι υπηρεσίες οδικής μαζικής μεταφοράς, απαιτείται και η σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (Ο.Α.Σ.Α.), για την περιοχή αρμοδιότητάς του ή των αρμοδίων Υπηρεσιών των Περιφερειών για λεωφορειακές διαδρομές ΚΤΕΛ ή των Δήμων για αστικές λεωφορειακές διαδρομές, για τις άλλες περιοχές της χώρας.».

  • 12 Ιουνίου 2022, 16:21 | Π.Δ

    Για πολύ μικρές (τοπικού χαρακτήρα) κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, καθώς και γαι επείγουσες, με βάση πάντα τη σχετική μελέτη των Τ.Υ των ΟΤΑ , να μην απαιτείται η αποστολή των σχετικών αποφάσεων των Δ.Σ έγκρισης των στην Αποκεντρωμένη.

    Στην Αποκεντρωμένη να αποστέλνονται οι αποφάσεις όταν αφορούν κυκλοφοριακές μελέτες μεγάλου χαρακτήρα (που επηρεάζουν το κυκλοφοριακό π.χ ολόκληρων πόλεων) και μάλιστα χωρίς το προτεινόμενο χρονικό όριο των δύο μηνών του παρόντος.

  • Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
    Επιπλέον της υπό θέσπιση διάταξης, η οποία αφορά την έγκριση ΜΟΝΙΜΩΝ κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και κρίνεται ως απολύτως θετική και αναγκαία, προτείνουμε να θεσμοθετηθεί και διάταξη αναφορικά με την έγκριση ΠΡΟΣΩΡΙΝΩΝ κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, καθώς η ισχύουσα σήμερα διάταξη είναι δυσλειτουργική και ταλαιπωρεί όποιους φορείς χρειάζεται να την εφαρμόσουν. Ειδικότερα, προτείνω να αποκτήσει πάγια βάση η διάταξη της παρ.7 του ά.65 του Ν. 4688/2020, η οποία θεσπίστηκε στα μέσα του 2020 λόγω covid-19 και η ισχύς της είχε παραταθεί έως τις 31.5.2021 χωρίς να ανανεωθεί έκτοτε.
    Η διατύπωση της προτεινόμενης διάταξης είναι η ακόλουθη: «Με Απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου Δήμου ή της οικείας Περιφέρειας, η οποία εκδίδεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57) και του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), και ύστερα από μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, είναι δυνατή η απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων σε οδούς αρμοδιότητάς τους, είτε για ορισμένες ώρες της ημέρας είτε για το σύνολο της ημέρας, καθώς και η προσωρινή απαγόρευση στάσης και στάθμευσης, υπό την προϋπόθεση ακώλυτης διέλευσης οχημάτων άμεσης ανάγκης και διέλευσης/στάσης/στάθμευσης οχημάτων μονίμων κατοίκων και ΑμεΑ. Με όμοια Απόφαση είναι δυνατή η δημιουργία προσωρινών πεζοδρόμων, προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας. Οι Αποφάσεις της περίπτωσης αυτής έχουν προσωρινό χαρακτήρα και ισχύουν μόνο για το έτος κατά το οποίο ελήφθησαν».
    Σε περίπτωση που η ανωτέρω πρόταση δεν γίνει δεκτή, θέλω να τονίσω ότι υπάρχει σοβαρότατο πρόβλημα εξαιτίας της εσφαλμένης ερμηνείας που έχει υιοθετηθεί από τις αρμόδιες Υπηρεσίες αναφορικά με την έννοια των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Ειδικότερα, η αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Μεταφορών, με την υπ’ αριθμ πρωτ. ΔΟΥ/οικ/220/15.1.2015 Εγκύκλιό της, έχει αποδώσει, ΟΛΩΣ ΑΥΘΑΙΡΕΡΤΩΣ και σε προφανή αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα του ά.52 του Κ.Ο.Κ., την έννοια της «προσωρινότητας» μόνο σε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις διάρκειας έως 48 ωρών και έχει υποδείξει στους λοιπούς φορείς (Δήμους, Περιφέρειες, Τροχαία κτλ) ότι για ρυθμίσεις με ισχύ πέραν των 48 ωρών, θα πρέπει να τηρείται η διαδικασία έγκρισης μόνιμων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων. Η ανωτέρω ερμηνεία είναι απολύτως εσφαλμένη, καθώς η έννοια της προσωρινότητας διακρίνεται από εκείνη της μονιμότητας αποκλειστικά με κριτήριο την ύπαρξη χρονικού ορίου ισχύος του υποκειμένου της και σε καμία περίπτωση με κριτήριο την χρονική απόσταση του ορίου αυτού (αρκεί να ανοίξει κανείς ένα λεξικό για να το διαπιστώσει ή να συγκρίνει με άλλες περιπτώσεις που η Διοίκηση χαρακτηρίζει ως προσωρινή μια άδεια). Η τήρηση της ανωτέρω ερμηνείας, οδηγεί στην πράξη σε τραγελαφικές καταστάσεις, όπου η έγκριση ρυθμίσεων διάρκειας ακόμα και τριών ημερών, αντί να γίνεται εύκολα και γρήγορα, να γίνεται με την ακόλουθη πολύμηνη διαδικασία: 1. ψήφιση κανονιστικής Απόφασης αρμοδίου Συλλογικού Οργάνου, 2. έλεγχος από την Υπηρεσία τεχνικού ελέγχου της Αποκ. Διοίκησης, 3. έλεγχος από την Υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας της Αποκ. Διοίκησης, 4. έγκριση από τον Συντονιστή Αποκ. Διοίκησης, 5. έγκριση από το ΓΚΛ, 6. έγκριση από τη Νομική Υπηρεσία της Κυβερνήσεως, 7. έκδοση ΦΕΚ από το Ε.Τ. Με τον τρόπο αυτό, βέβαια, η διαδικασία θεσμοθέτησης της ρύθμισης έχει πολλαπλάσια διάρκεια από την διάρκεια της ίδιας της ρύθμισης και προκαλεί απολύτως περιττή γραφειοκρατία και τεράστιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση επειγόντων και σύντομων έργων. Στην πραγματικότητα είναι κοινό μυστικό ότι συχνά απολύτως αναγκαίες προσωρινές ρυθμίσεις πέραν των 48 ωρών, όπως για έργα ή άλλες επιτακτικές ανάγκες, επιβάλλονται με τεχνάσματα (π.χ. διαδοχικές 48ωρες εγκρίσεις) ή εφαρμόζονται στο πεδίο χωρίς έγκριση.
    Ακόμα, δε, και με την θέσπιση της νέας ρύθμισης που θα θέσει ως όριο για την θεσμοθέτηση των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων τους δύο μήνες, ο παραπάνω παραλογισμός θα συνεχίσει να υπάρχει.
    Με την ρύθμιση που προτείνω το παραπάνω πρόβλημα θα λυθεί δια παντός με τον πλέον λειτουργικό τρόπο.
    Με εκτίμηση,
    Γιάννης Δημητριάδης,
    Δήμαρχος Πόρου