Άρθρο 40 – Μεταβατικές διατάξεις περί ΦΟΔΣΑ – Τροποποίηση άρθρου 245 ν. 4555/2018

Στο άρθρο 245 του ν. 4555/2018 (Α΄133) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) καταργούνται οι παρ. 1 έως 9 και η παρ. 13, β) η παρ. 11 αντικαθίσταται, γ) προστίθενται παρ. 11Α και παρ. 14, 15 και 16 και το άρθρο 245 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 245
Μεταβατικές διατάξεις
1. [Καταργείται]
2. [Καταργείται]
3. [Καταργείται]
4. [Καταργείται]
5. [Καταργείται]
6. [Καταργείται]
7. [Καταργείται]
8. [Καταργείται]
9. [Καταργείται]
10. Η διαδικασία σύναψης και η εκτέλεση των συμβάσεων σύμφωνα με το ν. 3389/2005, που έχουν εκκινήσει μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος δεν θίγονται.
11. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η κυριότητα των ακινήτων, των έργων, των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, των οποίων η χρηματοδότηση προήλθε από δημόσιους και ενωσιακούς πόρους, καθώς και όσων ακινήτων παραχωρήθηκαν από το κράτος σε ΟΤΑ α΄ βαθμού, και των οποίων η αρμοδιότητα λειτουργίας ανήκε σε σύνδεσμο ή ανώνυμη εταιρεία ή σε δήμο ή σε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.)., περιέρχεται στον ΦΟΔΣΑ που έχει την ευθύνη λειτουργίας τους ή εξυπηρετούν τον σκοπό του, χωρίς την επιβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, φόρου, τέλους, εισφοράς, αμοιβής ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, εξαιρουμένων των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού αρμοδιότητας ΟΤΑ α΄ βαθμού, που εξυπηρετούν τις ανάγκες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων.
Με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδεται εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, συστήνεται και συγκροτείται τριμελής Επιτροπή Καταγραφής για την καταγραφή των περιελθόντων κατά κυριότητα ακινήτων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμών στον οικείο ΦΟΔΣΑ, η οποία απαρτίζεται από έναν (1) εκπρόσωπο της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ως πρόεδρο, τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του οικείου Δήμου και έναν (1) εκπρόσωπο του οικείου ΦΟΔΣΑ με τους νόμιμους αναπληρωτές τους. Η Επιτροπή υποχρεούται να ολοκληρώσει το έργο της καταγραφής εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία συγκρότησής της και να αποστείλει εντός της ίδιας προθεσμίας τη σχετική έκθεση στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ο Συντονιστής εκδίδει, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την αποστολή της έκθεσης καταγραφής, διαπιστωτική πράξη των ακινήτων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμών, που έχουν περιέλθει κατά κυριότητα στον ΦΟΔΣΑ, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Οι αποφάσεις που αφορούν ακίνητα, μεταγράφονται ατελώς στα οικεία βιβλία του Υποθηκοφυλακείου ή στο οικείο Κτηματολογικό Γραφείο, όπου αυτό λειτουργεί.
Εντός δέκα (10) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, συντάσσεται και υπογράφεται πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής.
Η μη τήρηση των προθεσμιών συνιστά για το αιρετό όργανο πειθαρχικό αδίκημα, κατά την έννοια των άρθρων 125 έως 130. Η μη άσκηση της πειθαρχικής δίωξης κατά του υπαιτίου από τον οικείο Επόπτη ΟΤΑ εντός ενός (1) μηνός από την παρέλευση των προθεσμιών του παρόντος συνιστά πειθαρχικό αδίκημα του οικείου Επόπτη Ο.Τ.Α..
11Α. Εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος τα ακίνητα, τα έργα, οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, των οποίων η χρηματοδότηση προήλθε από ίδιους πόρους των ΟΤΑ α΄ βαθμού και των οποίων η αρμοδιότητα λειτουργίας ανήκε σε σύνδεσμο ή ανώνυμη εταιρεία ή σε δήμο ή σε άλλο ν.π.δ.δ.., παραχωρούνται κατά χρήση, άνευ ανταλλάγματος, στον ΦΟΔΣΑ που έχει την ευθύνη λειτουργίας τους ή εξυπηρετούν τον σκοπό του για χρονικό διάστημα ίσο με τη χρονική διάρκεια λειτουργίας του ΦΟΔΣΑ, σύμφωνα με τη συστατική του πράξη ή τις τροποποιήσεις αυτής.
Με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδεται εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, συστήνεται και συγκροτείται τριμελής Επιτροπή Καταγραφής για την καταγραφή των ακινήτων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμών που έχουν παραχωρηθεί κατά χρήση, η οποία απαρτίζεται από έναν (1) εκπρόσωπο της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ως πρόεδρο, τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του οικείου δήμου και έναν (1) εκπρόσωπο του οικείου ΦΟΔΣΑ με τους νόμιμους αναπληρωτές τους. Οι ανωτέρω φορείς ορίζουν τους εκπροσώπους τους στην Επιτροπή της παρούσας και κοινοποιούν τον ορισμό τους στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Η Επιτροπή υποχρεούται να ολοκληρώσει το έργο της καταγραφής εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία συγκρότησής της και να αποστείλει, εντός της ίδιας προθεσμίας, τη σχετική έκθεση στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ο Συντονιστής εκδίδει, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την αποστολή των έκθεσης καταγραφής, διαπιστωτική πράξη των ακινήτων, εγκαταστάσεων και εξοπλισμών που έχουν παραχωρηθεί κατά χρήση στον ΦΟΔΣΑ, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Εντός δέκα (10) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης συντάσσεται και υπογράφεται πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής.
Η μη τήρηση των προθεσμιών του παρόντος συνιστά για τον υπαίτιο που είναι αιρετό όργανο πειθαρχικό αδίκημα, κατά την έννοια των άρθρων 125 έως 130. Η μη άσκηση της πειθαρχικής δίωξης κατά του υπαιτίου από τον οικείο Επόπτη ΟΤΑ εντός ενός (1) μηνός από την παρέλευση των τασσόμενων με το παρόν προθεσμιών συνιστά πειθαρχικό αδίκημα του οικείου Επόπτη Ο.Τ.Α.
12. Σε περίπτωση που στο μετοχικό κεφάλαιο ΦΟΔΣΑ με τη νομική μορφή ανώνυμης εταιρείας συμμετέχουν Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. των Ο.Τ.Α. α` βαθμού, οι μετοχές αυτές περιέρχονται υποχρεωτικά στους Δήμους που είναι μέλη του οικείου ΦΟΔΣΑ, χωρίς την επιβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, τέλους ή φόρου.
13. [Καταργείται]
14. Σε περιφέρειες όπου κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος υφίστανται και λειτουργούν άνω του ενός ΦΟΔΣΑ είτε με τη μορφή συνδέσμου είτε με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας αυτοί συνεχίζουν τη λειτουργία τους, μη επιτρεπομένης της συστάσεως επιπλέον ΦΟΔΣΑ οποιασδήποτε νομικής μορφής.
15. Δήμοι – μέλη Συνδέσμων ή ανώνυμων εταιρειών ή άλλων επιχειρήσεων και ν.π.δ.δ. των ΟΤΑ α΄ βαθμού που ασκούσαν αποκλειστικές αρμοδιότητες ΦΟΔΣΑ για τους οποίους, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, έχει εκδοθεί διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την ένταξή τους σε ΦΟΔΣΑ που πληροί τις προϋποθέσεις και αποτελεί το μοναδικό όργανο διαχείρισης των αποβλήτων στο σύνολο της Περιφέρειας σύμφωνα με τις προβλέψεις του οικείου ΠΕΣΔΑ, συγχωνεύονται υποχρεωτικά σε αυτόν. Η συγχώνευση και η περιέλευση της κινητής και ακίνητης περιουσίας των φορέων διαπιστώνονται με πράξη του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ύστερα από καταγραφή των περιουσιακών τους στοιχείων.
Με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος συστήνεται Επιτροπή Καταγραφής, με σκοπό την καταγραφή της περιουσίας των φορέων. Η Επιτροπή αποτελείται από έναν (1) εκπρόσωπο της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, τους πρόεδρους των συγχωνευόμενων φορέων, καθένας από τους οποίους μετέχει στη σύνθεση της Επιτροπής όταν καταγράφεται η περιουσία του αντίστοιχου νομικού προσώπου και έναν (1) εκπρόσωπο του ΦΟΔΣΑ, με τους νόμιμους αναπληρωτές τους.
Η Επιτροπή Καταγραφής ολοκληρώνει το έργο καταγραφής μέσα σε ένα (1) μήνα από την ημερομηνία συγκρότησής της και μέσα σε πέντε (5) ημέρες από την ολοκλήρωση της καταγραφής αποστέλλει τη σχετική έκθεση στο ΦΟΔΣΑ, στον οποίο συγχωνεύονται οι φορείς και στον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη συγχώνευσης και περιέλευσης της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους. Αν η Επιτροπή Καταγραφής αδυνατεί να ολοκληρώσει το έργο της λόγω παρακώλυσης, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, από μέλος της Επιτροπής ή οποιονδήποτε εμπλεκόμενο φορέα, ο Συντονιστής της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών από τη διαπίστωση της αδυναμίας ολοκλήρωσης της διαδικασίας, εκδίδει απόφαση με την οποία ορίζει ορκωτούς ελεγκτές, οι οποίοι υποχρεούνται να διενεργήσουν την καταγραφή των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων των φορέων που συγχωνεύονται και να ολοκληρώσουν το έργο τους μέσα σε προθεσμία δύο (2) μηνών από την ημερομηνία ορισμού τους. Με την ίδια απόφαση ορίζεται το ύψος της αμοιβής των ορκωτών ελεγκτών, η οποία βαρύνει τον υπαίτιο φορέα. Η έκθεση των ορκωτών ελεγκτών διαβιβάζεται με ευθύνη των ιδίων στο Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ο οποίος εκδίδει αμελλητί διαπιστωτική πράξη συγχώνευσης και περιέλευσης των περιουσιακών στοιχείων των φορέων, καθώς και στον ΦΟΔΣΑ στον οποίο αυτοί συγχωνεύονται.
Απαιτήσεις τρίτων που δεν έχουν αποτυπωθεί στην έκθεση της Επιτροπής Καταγραφής ή των ορκωτών ελεγκτών κατά περίπτωση, βαρύνουν τον οικείο δήμο.
Από τη δημοσίευση της διαπιστωτικής πράξης του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκηση περί συγχώνευσης και περιέλευσης των περιουσιακών στοιχείων των φορέων, ο ΦΟΔΣΑ στον οποίο συγχωνεύονται οι ανωτέρω φορείς θεωρείται καθολικός διάδοχος σε όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία τους και υπεισέρχεται σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτών. Οι αποφάσεις που αφορούν ακίνητα μεταγράφονται ατελώς στα οικεία βιβλία του υποθηκοφυλακείου ή κτηματολογικού γραφείου.
Οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται από τον ΦΟΔΣΑ, χωρίς να διακόπτονται και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για καθεμία από αυτές.
Εντός δέκα (10) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης συντάσσεται και υπογράφεται πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής. Για διαπιστωτικές πράξεις Συντονιστών Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που έχουν εκδοθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, η δεκαήμερη προθεσμία εκκινεί από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Αν οι εκπρόσωποι των φορέων παρακωλύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο τη σύνταξη και υπογραφή του πρωτοκόλλου παράδοσης-παραλαβής, λογίζεται ότι παραδόθηκαν και παραλήφθηκαν τα περιγραφόμενα στην έκθεση της Επιτροπής Καταγραφής ή των ορκωτών ελεγκτών, κατά περίπτωση.
Οι ανωτέρω φορείς μέχρι τη συγχώνευσή τους συνεχίζουν να λειτουργούν και να ασκούν τις αρμοδιότητές τους. Επιπροσθέτως, λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα και μεριμνούν για την ομαλή μετάβαση των λειτουργιών τους στον ΦΟΔΣΑ στον οποίο συγχωνεύονται.
16. Εκδοθείσες διαπιστωτικές πράξεις που αφορούν στην άσκηση αρμοδιοτήτων ΦΟΔΣΑ του άρθρου 227 κατ’ εφαρμογή του άρθρου 226, θεωρούνται ως μη εκδοθείσες.».

  • 20 Ιουνίου 2022, 14:21 | ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

    1. Σε καμία διάταξη δεν προβλέπονται οι προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ, αφού έχει καταργηθεί η παρ. 3 του άρθρου 225 του ν. 4555/2018. Πρέπει ρητά να προβλεφθεί ότι ένας Φο.Δ.Σ.Α. παύει να λειτουργεί νόμιμα, σε περίπτωση που εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου αδυνατεί να παρέχει υπηρεσίες ολοκληρωμένης διαχείρισης των αστικών αποβλήτων των Δήμων – μελών του, και συγχωνεύεται στον πλησιέστερο ΦοΔΣΑ..

    2. Η παρ. 14 του άρθρου αυτού, προβλέπει τη συνέχιση της λειτουργίας όσων ΦοΔΣΑ υφίστανται σήμερα και λειτουργούν, πέραν του ενός ανά Περιφέρεια. Δεν τίθεται καμία απολύτως προϋπόθεση νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ. Δεν προβλέπεται ότι απαιτείται να είναι σε θέση να διαχειρίζονται τα απόβλητα των Δήμων μελών τους, όχι μόνο σε Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων, αλλά ακόμα και σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής. Με τη διάταξη αυτή, ΦοΔΣΑ που δεν διαχειρίζονται κανένα απολύτως έργο, μπορούν να λειτουργούν νόμιμα.

    3. Στην παρ. 15, προβλέπεται όχι η συγχώνευση Φο.Δ.Σ.Α. που έχει κριθεί με διαπιστωτική πράξη ότι πρέπει να συγχωνευθούν, αλλά η συγχώνευση των Δήμων – μελών αυτών των Φο.Δ.Σ.Α. Πρόκειται για τυπικό λάθος που πρέπει να διορθωθεί. Επίσης πρέπει να οριστούν πειθαρχικές ποινές τόσο για τους εκπροσώπους των ΦοΔΣΑ που δεν συγχωνεύονται, όσο και για τους εποπτεύοντες που δεν ασκούν πειθαρχικές διώξεις.

    4. Η υποχρέωση παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων στους ΦοΔΣΑ, να αφορά και τους ΟΤΑ β’ βαθμού.
    Σε κάθε περίπτωση, η ανωτέρω πρόβλεψη του νόμου να περιέλθουν οι εγκαταστάσεις διάθεσης απορριμμάτων που κατέχουν σήμερα οι ΦΟΔΣΑ με μακροχρόνιες συμβάσεις χρησιδανείου κατά κυριότητα σε αυτούς, πρέπει να αφορά μόνο τις λειτουργικές εγκαταστάσεις διάθεσης και επεξεργασίας απορριμμάτων, που δύνανται πραγματικά να εξυπηρετήσουν τη λειτουργία των ΠΕΣΔΑ, για την οποία υπεύθυνοι είναι οι ΦΟΔΣΑ, και όχι τη μετακύληση της ευθύνης των Δήμων ή Συνδέσμων ΟΤΑ αποκατάστασης και μεταφροντίδας κορεσμένων ή ανενεργών εγκαταστάσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων (π.χ. ΧΥΤΑ) που δεν εξυπηρετούν σήμερα τη διαχείριση των απορριμμάτων σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΠΕΣΔΑ.
    Οι ίδιοι οι Δήμοι ή Σύνδεσμοι που λειτουργούσαν με μέριμνα και ευθύνη τους τις ανωτέρω εγκαταστάσεις θα πρέπει να συνεχίζουν να διατηρούν την ευθύνη για την αποκατάστασή τους κατά το τέλος του κύκλου ζωής τους, για την οποία μάλιστα εισέπρατταν επί έτη τέλη μεταφροντίδας ειδικά προοριζόμενα για τον λόγο αυτό.

  • Στο άρθρο προβλέπεται ότι:
    «11. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η κυριότητα των ακινήτων, των έργων, των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, των οποίων η χρηματοδότηση προήλθε από δημόσιους και ενωσιακούς πόρους, καθώς και όσων ακινήτων παραχωρήθηκαν από το κράτος σε ΟΤΑ α΄ βαθμού, και των οποίων η αρμοδιότητα λειτουργίας ανήκε σε σύνδεσμο ή ανώνυμη εταιρεία ή σε δήμο ή σε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.)., περιέρχεται στον ΦΟΔΣΑ που έχει την ευθύνη λειτουργίας τους ή εξυπηρετούν τον σκοπό του, χωρίς την επιβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, φόρου, τέλους, εισφοράς, αμοιβής ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, εξαιρουμένων των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού αρμοδιότητας ΟΤΑ α΄ βαθμού, που εξυπηρετούν τις ανάγκες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων.
    ………………………»
    Η ανωτέρω νομοθετική πρόβλεψη μπορεί να συμπεριλάβει και τους ΟΤΑ β’ βαθμού (Περιφέρειες) έτσι ώστε να μπορεί να περιέλθει στη ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) (ΦοΔΣΑ Π.Ε. Χανίων) η κυριότητα των ακινήτων (συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του ΧΥΤΥ – Γ’ φάση) και όλων των σχετικών υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού (ΕΜΑΚ και ΧΥΤΥ Χανίων) που τώρα ανήκουν στην Περιφέρεια Κρήτης.