ΜΕΡΟΣ Ε’ – ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – Άρθρο 32 – Διαχείριση στερεών αποβλήτων στο σύνολο της Επικράτειας – Κατάργηση «Φορέων Σχεδιασμού Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων» («ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ») – Τροποποίηση άρθρου 225 ν. 4555/2018

1. Στο άρθρο 225 του ν. 4555/2018 (Α’ 133) επέρχονται οι εξής αλλαγές: α) στον τίτλο οι λέξεις «ηπειρωτικής χώρας» αντικαθίστανται από τη λέξη «Επικράτειας», β) η παρ. 1 τροποποιείται ως προς τους δήμους που συνιστούν Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων και διαγράφονται οι λέξεις «, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του παρόντος και με το άρθρο 245», γ) η παρ. 2 τροποποιείται με τη συγκεκριμενοποίηση της νομικής φύσης των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, δ) μετά από την παρ. 2 προστίθεται νέα παρ. 2Α, ε) καταργούνται οι παρ. 3, 4, 5, 7 και 8, στ) στην παρ. 6 διαγράφεται το πέμπτο εδάφιο ως προς τον επιτρεπόμενο χρόνο μεταβολής της νομικής μορφής των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων και επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις, ζ) στην παρ. 9 διαγράφονται οι λέξεις «και ΦΟ. Σ. ΠΕΣΔΑ» και οι λέξεις «εφαρμόζονται οι, περί συνδέσμων, διατάξεις του ν. 3463/2006» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εφαρμόζονται τα άρθρα 245 έως 251 άρθρα του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, περί συνδέσμων», και το άρθρο 225 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 225
Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στους δήμους της Επικράτειας
1. Οι δήμοι της χώρας συνιστούν Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) είτε ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με τη μορφή συνδέσμου είτε ως επιχειρήσεις Ο.Τ.Α. με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας του άρθρου 236 του παρόντος.
2. Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και αποτελούν δημόσια νομικά πρόσωπα ειδικού σκοπού.
2Α. H διαχείριση και λειτουργία των εγκαταστάσεων προσωρινής αποθήκευσης, επεξεργασίας και διάθεσης στερεών αποβλήτων δήμων, καθώς και η υλοποίηση των στόχων και δράσεων του ισχύοντος Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων στα διοικητικά όρια κάθε περιφέρειας από την έναρξη ισχύος του παρόντος και με την επιφύλαξη της παρ. 14 του άρθρου 245, ασκείται από έναν (1) ΦΟΔΣΑ, εξαιρουμένων των Περιφερειών του Νοτίου Αιγαίου και των Ιονίων Νήσων, για τις οποίες ισχύει το άρθρο 226Α, της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, για την οποία ισχύει το άρθρο 226Β, της Περιφέρειας Κρήτης, για την οποία ισχύει το άρθρο 226Γ του παρόντος και της Περιφέρειας Αττικής, για την οποία ισχύει το άρθρο 211 του ν. 3852/2010 (Α’ 87).
3. [Καταργείται]
4. [Καταργείται]
5. [Καταργείται]
6. ΦΟΔΣΑ με τη νομική μορφή του συνδέσμου, μπορεί να μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114) και αντίστοιχα ΦΟΔΣΑ που έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, μπορεί να μετατραπεί σε σύνδεσμο, εφόσον αυτό αποφασιστεί από τα δημοτικά συμβούλια των δήμων – μελών του που εκπροσωπούν ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) του πληθυσμού του συνόλου των δήμων – μελών. Η απόφαση κάθε δημοτικού συμβουλίου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.
Το νομικό πρόσωπο με τη νέα νομική μορφή, είτε αυτό έχει τη νομική μορφή του συνδέσμου είτε της επιχείρησης Ο.Τ.Α. με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, καθίσταται από τον χρόνο σύστασής του καθολικός διάδοχος σε όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία του προηγούμενου νομικού προσώπου και υπεισέρχεται, αυτοδικαίως, σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτού. Εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται χωρίς καμία διατύπωση από το διάδοχο νομικό πρόσωπο και χωρίς να απαιτείται πράξη συνέχισης.
Το μόνιμο και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικό των ΦΟΔΣΑ που μετατρέπονται, συμπεριλαμβανομένων και όσων απασχολούνται με σχέση έμμισθης εντολής, μεταφέρεται αυτοδικαίως στον ΦΟΔΣΑ που προκύπτει από τη μετατροπή, από τον χρόνο σύστασης του νομικού προσώπου με τη νέα νομική μορφή και κατατάσσεται σε αντίστοιχες θέσεις του οικείου ΟΕΥ ή κανονισμού προσωπικού, που συνιστώνται σύμφωνα με το άρθρο 241, κατά κατηγορία / εκπαιδευτική βαθμίδα και κλάδο / ειδικότητα ή έμμισθη εντολή. Αν στον οικείο ΟΕΥ ή κανονισμό δεν υπάρχουν κενές θέσεις, αυτές δημιουργούνται με τροποποίησή του μέσα σε προθεσμία έξι (6) μηνών από τη μετατροπή. Το προσωπικό εξακολουθεί να διέπεται από το ασφαλιστικό καθεστώς κύριας, επικουρικής ασφάλισης, πρόνοιας και υγειονομικής περίθαλψης, καθώς και από το συνταξιοδοτικό καθεστώς, στο οποίο υπαγόταν πριν από τη μετατροπή, η δε προηγούμενη απασχόλησή του αναγνωρίζεται ως προϋπηρεσία για κάθε έννομη συνέπεια. Το μόνιμο προσωπικό εξακολουθεί να διέπεται, ως προς τα δικαιώματα και τις υπηρεσιακές μεταβολές του, από τις διατάξεις στις οποίες υπαγόταν πριν από τη μετατροπή. Συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου που βρίσκονται σε ισχύ συνεχίζονται από τον νέο φορέα μέχρι τη λήξη τους.
Προκηρυσσόμενες θέσεις των ΦΟΔΣΑ που μετατρέπονται, μεταφέρονται στον φορέα που προκύπτει από τη μετατροπή, ο οποίος συνεχίζει τη διαδικασία πρόσληψης, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Στην περίπτωση μετατροπής ανώνυμης εταιρείας σε σύνδεσμο, η διαπιστωτική πράξη της αυτοδίκαιης μεταφοράς του προσωπικού εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, με αναδρομική ισχύ από τον χρόνο σύστασης του νομικού προσώπου με τη νέα νομική μορφή. Η πράξη κατάταξης σε θέσεις εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Οι προβλεπόμενες θέσεις με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου είναι προσωποπαγείς και καταργούνται μόλις κενωθούν, με οποιονδήποτε τρόπο.
7. [Καταργείται]
8. [Καταργείται]
9. Για θέματα που διέπουν τη σύσταση και λειτουργία των ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με τη μορφή συνδέσμου και δεν ρυθμίζονται από τις διατάξεις του παρόντος, εφαρμόζονται τα άρθρα 245 έως 251 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, περί συνδέσμων.».

2. Κάθε αναφορά στην κείμενη νομοθεσία σε Φορέα ή Φορείς Σχεδιασμού Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ) καταργείται.

  • 21 Ιουνίου 2022, 08:40 | ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

    Άρθρο 32:
    1. Μετά την κατάργηση της παρ. 3 του άρθρου 225 του ν. 4555/2018, δεν καθορίζονται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ. Μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν ΦοΔΣΑ – σφραγίδες.
    2. Στο άρθρ. 32 «Διαχείριση στερεών αποβλήτων στο σύνολο της Επικράτειας – Κατάργηση «Φορέων Σχεδιασμού Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων» («ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ») – Τροποποίηση άρθρου 225 ν. 4555/2018» περιλαμβάνεται τροποποίηση της παρ. 1 και 2 του άρθρ. 225 Ν. 4555/18, σύμφωνα με την οποία οι ΦοΔΣΑ χαρακτηρίζονται «δημόσια νομικά πρόσωπα».
    Η άστοχη ανωτέρω διατύπωση, επαναφέρει εκ νέου, μία ατελέσφορη συζήτηση περί τη νομική φύση των ΦοΔΣΑ, συνιστώντας ευθεία παρέμβαση του Κράτους στην ελεύθερη βούληση των Ο.Τ.Α. να επιλέξουν οι ίδιοι τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης που έχουν, κατά νόμο, συστήσει.
    Επισημαίνεται ότι ο λόγος που υποκίνησε τη Δημόσια Διοίκηση να παρέχει (μετά από μακρά διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με τη διατύπωση των άρθρων 30 του Ν. 3536/07, 2 της KYA 2527/09 και 13 παρ. 2 του Ν. 4071/12, των αρ. 225 παρ. 1 Ν. 4555/18) στα ανωτέρω νομικά πρόσωπα εναλλακτικά, τη δυνατότητα να λειτουργούν και με την νομική μορφή της Α.Ε., ήταν η ανάγκη τους να τύχουν πληρέστερης διοικητικής και λειτουργικής αυτοτέλειας. Πράγματι, τα Ν.Π.Ι.Δ. με τη νομική μορφή των Α.Ε. διατηρώντας πιο ευέλικτο σχήμα οργάνωσης και διοίκησης, επιτυγχάνουν ταχύτητα στη λήψη των αναγκαίων αποφάσεων και προσαρμογή στις συνθήκες που επικρατούν στην ελεύθερη αγορά, χρησιμοποιώντας τις πλέον κατάλληλες διαχειριστικές και λογιστικές μεθόδους και συστήματα, όπως και μεθόδους εργασίας της ίδιας φύσης με εκείνα που εφαρμόζονται από τα παρεμφερή ιδιωτικά νομικά πρόσωπα του Δημοσίου που τους παρέχουν ευελιξία τόσο σε σχέση με τους τρίτους συναλλασσόμενους συνεργάτες τους όσο και με το προσωπικό τους.
    Ωστόσο, ο επιδιωκόμενος σκοπός για τον οποίο ιδρύθηκαν όλοι οι ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που επέλεξαν να λειτουργούν ως Ν.Π.Ι.Δ. με την νομική μορφή της Α.Ε., ήτοι η παροχή από αυτούς υπηρεσιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις που ορίζει το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, παραμένει αναλλοίωτος. Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, αποσκοπώντας πρωτίστως στην εξυπηρέτηση του Δημοσίου Συμφέροντος. Ο χαρακτηρισμός μιας Επιχείρησης εξάλλου, ως «κοινής ωφέλειας», δεν εξαρτάται από τη νομική μορφή της (δημόσια ή ιδιωτική, Σύνδεσμος ή ΑΕ) ούτε από το νομικό καθεστώς που διέπει την ίδρυση και τη λειτουργία της, αλλά από τη φύση των υπηρεσιών που παρέχει, οι οποίες έχουν ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου.
    Οι ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν ως Α.Ε. δεν επιδιώκουν την επίτευξη κερδών (δεν είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), αλλά την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση των οριζόμενων από τον νόμο αρμοδιοτήτων κοινωφελούς χαρακτήρα και παρόλο που διέπονται συνδυαστικά και από ιδιαίτερο νομοθετικό πλαίσιο οργάνωσης (Ν. 2190/20 όπως ισχύει), είναι σαφές ότι δεν διαφοροποιούνται κατά τα λοιπά ως προς το αντικείμενο και την εμβέλεια δράσης τους με τους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με τη νομική μορφή του Συνδέσμου. Περαιτέρω το Διοικητικό Συμβούλιο των ανωνύμων εταιρειών ΦΟΔΣΑ διορίζεται από την Γενική Συνέλευση των μετόχων τους ΟΤΑ, οι οποίοι κατέχουν αποκλειστικά το σύνολο του μετοχικού τους κεφαλαίου, τα δε όργανα διοίκησης αυτών οργανώνουν και υλοποιούν δράσεις, απολαμβάνοντας καταρχήν επιχειρησιακή αυτοτέλεια.
    Συμπερασματικά δεν προκύπτει από καμία διάταξη, αλλά και πρακτικά δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος ώστε να χαρακτηριστούν «δημόσια νομικά πρόσωπα» τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ. Αρκεί ο ήδη υφιστάμενος χαρακτηρισμός του άρθρου 225 παρ.2 του ν. 4555/2018, σύμφωνα με τον οποίο «Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και λειτουργούν χάριν του δημοσίου συμφέροντος.».

    Άρθρο 33:
    Η αρμοδιότητα της παρ. β’ του άρθρου αυτού, αντιστοιχεί στην περίπτωση η’ του άρθρου 227 παρ. 1 του ν. 4555/2018, όπως ισχύει σήμερα : «…η. Την παρακολούθηση της παραγωγής και διαχείρισης των αποβλήτων στην περιοχή ευθύνης τους μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων (ΗΜΑ) της κοινής υπουργικής απόφασης 43942/4026/2016 (Β` 2992).».
    Η παρακολούθηση των στοιχείων αυτών από τους οικείους Περιφερειακούς ΦοΔΣΑ είναι απολύτως απαραίτητη, προκειμένου οι ΦοΔΣΑ να ελέγχουν την πορεία υλοποίησης των ΠΕΣΔΑ, τόσο από τεχνικής, όσο και από οικονομικής πλευράς, και να προβαίνουν στη λήψη αποφάσεων για τις απαιτούμενες τροποποιήσεις των ΠΕΣΔΑ. Δεν υπάρχει κανένας λόγος αφαίρεσης της αρμοδιότητας. Η αφαίρεση απαξιώνει τους ΦοΔΣΑ και δημιουργεί ουσιώδη προβλήματα στη δυνατότητα παρακολούθησης και τροποποίησης των ΠΕΣΔΑ.

    Άρθρο 34:
    1. Ενώ ο σκοπός του νομοθέτη είναι η επίτευξη της ευρύτερης δυνατής συναίνεσης μεταξύ των ΟΤΑ που συμμετέχουν σε κάθε ΦΟΔΣΑ, η διατύπωση του άρθρου αυτού οδήγησε ήδη στην εκδήλωση κρίσης, εξ αιτίας του αποκλεισμού μιας Περιφερειακής Ενότητας από το Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων. Κρίνεται σκόπιμη η διασφάλιση της εκπροσώπησης όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων στο Δ.Σ. των ΦΟΔΣΑ.
    ΠΡΟΤΑΣΗ :
    «Κάθε Δήμος δικαιούται να συμμετέχει μόνο με έναν υποψήφιο στις εκλογές για την ανάδειξη του Δ.Σ. του Διαβαθμιδικού ΦΟΔΣΑ. Η εκλογή δύο εκπροσώπων από την ίδια Περιφερειακή Ενότητα στο Δ.Σ. είναι επιτρεπτή μόνο στην περίπτωση που οι υποψήφιοι σύμβουλοι δεν επαρκούν για την κάλυψη των θέσεων του Δ.Σ.
    Κατά τη διαδικασία εκλογής του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ, η εκπροσώπηση όλων των περιφερειακών ενοτήτων διασφαλίζεται με την ανάδειξη ως τακτικού μέλους του Δ.Σ., του πρώτου επιλαχόντος εκπροσώπου δήμου-μέλους προερχόμενου από περιφερειακή ενότητα που δεν εκπροσωπείται στο εκλεγέν Δ.Σ., αντί του τελευταίου εκλεγέντος μέλους του Δ.Σ. που προέρχεται από περιφερειακή ενότητα η οποία εκπροσωπείται από δύο τουλάχιστον μέλη.»

    2. Το άρθρο αυτό όπως και τα δύο επόμενα, εξαντλούνται σε περιπτωσιολογική ρύθμιση λειτουργίας συγκεκριμένων ΦοΔΣΑ. Το μέγεθος των άρθρων αυτών, είναι σχεδόν ίσο με το μέγεθος όλων των υπόλοιπων άρθρων του σχεδίου. Πρακτικά, το σχέδιο νόμου δεν ρυθμίζει ζητήματα που απασχολούν τους ΦοΔΣΑ. Ρυθμίζει σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα τα θέματα των συγκεκριμένων ΦοΔΣΑ.
    Παρεμπιπτόντως και επιδερμικά, ασχολείται και με τους υπόλοιπους ΦοΔΣΑ της χώρας, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψη του τις προτάσεις των ΦοΔΣΑ και χωρίς να επιλύει κανένα από τα προβλήματα που έχουν ήδη εντοπιστεί από την εφαρμογή του ν. 4555/2018.

    Άρθρο 35:
    Η παρ. 7 του άρθρου, περί των μετοχών της ΠΕΔ Β. Αιγαίου, είναι περιττή. Ηδη, μετά από την άσκηση σχετικής αίτησης ακύρωσης από το Δήμο Δυτ. Λέσβου, έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση, η υπ’ αρ. Α 350/2021 του Διοικ. Εφετείου Πειραιά (Τμήμα Α3 Ακυρωτικό), η οποία λύνει το θέμα : μέτοχοι των ΦοΔΣΑ μπορούν να είναι μόνο οι ΟΤΑ. Με την απόφαση αυτή, ακυρώθηκε αντίθετη διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή Αποκ. Διοίκησης Αιγαίου. Εχει ήδη εκδοθεί η υπ’ αρ. 15920/11-4-2022 διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή Αποκ. Διοίκησης Αιγαίου, που έχει τακτοποιήσει το θέμα οριστικά. Επομένως, δεν απαιτείται νομοθετική ρύθμιση.

    Άρθρο 36:
    Να απαλειφθεί η πρόβλεψη της παρ. 3 περί μεταβατικής περιόδου λειτουργίας του ΦοΔΣΑ Β. Πεδιάδας μέχρι την 31.12.2028. Σε περίπτωση που δεν απαλειφθεί, να προστεθεί παρ. 5:
    5. Μετά την πάροδο της μεταβατικής περιόδου της παρ. 3 του άρθρου αυτού, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί στο ΦοΔΣΑ Βόρειας Πεδιάδας, συμπεριλαμβανομένων των δικηγόρων που απασχολούνται με έμμισθη εντολή, καθίσταται, αυτοδικαίως, από το χρόνο δημοσίευσης της πράξης του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης περί συγχώνευσης, με την ίδια σχέση εργασίας, προσωπικό του ΕΣΔΑΚ και κατατάσσεται σε αντίστοιχες προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις του ΕΣΔΑΚ, οι οποίες καταργούνται κατά την αποχώρηση του υπαλλήλου. Η πράξη κατάταξης του προσωπικού εκδίδεται από το αρμόδιο προς διορισμό όργανο και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο χρόνος προϋπηρεσίας του ανωτέρω προσωπικού αναγνωρίζεται για όλες τις συνέπειες. Το ανωτέρω προσωπικό εξακολουθεί να διέπεται από το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς στο οποίο υπαγόταν πριν την κατάταξη του στον ΕΣΔΑΚ. Συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που βρίσκονται σε ισχύ, συνεχίζονται από τον ΕΣΔΑΚ μέχρι τη λήξη τους.

    Άρθρο 37:
    Ως προς τις συναρμοδιότητες με τους ΟΤΑ (παρ. 3) :
    Οι ΦοΔΣΑ δεν αποτελούν ξένο σώμα σε σχέση με τους ΟΤΑ. Είναι νομικά πρόσωπα στα οποία εκπροσωπούνται όλοι οι ΟΤΑ κάθε Περιφέρειας. Η σύσταση των ΦοΔΣΑ κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να υπάρξει ένα ενιαίο κέντρο λήψης αποφάσεων για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία των έργων διαχείρισης αποβλήτων σε μια Περιφέρεια, δεδομένου ότι η λήψη των σχετικών αποφάσεων από τους 20-30 ΟΤΑ κάθε Περιφέρειας είναι μια δύσκολη και ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία.
    Αν οι ΟΤΑ καταστούν συναρμόδιοι σε αυτά τα ζητήματα, τότε, για τη λήψη απόφασης για το σχεδιασμό, την υλοποίηση και τη λειτουργία κάθε έργου, θα απαιτείται η απόφαση όχι μόνο των οργάνων διοίκησης των ΦοΔΣΑ, αλλά και η απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων των ΟΤΑ κάθε Περιφέρειας (συνυπολογιζομένων των πιθανών προσφυγών για τον έλεγχο νομιμότητας σε α’ και β’ βαθμό) που θα οδηγήσουν σε αδυναμία έγκαιρης λήψης αποφάσεων.
    Ποια ακριβώς είναι η σκοπιμότητα μιας τέτοιας διάταξης, και πώς ακριβώς θα εφαρμοστεί;
    Για παράδειγμα, πόσοι ΟΤΑ πρέπει να συμφωνήσουν για να ληφθεί μια απόφαση;
    Θα ισχύουν απόλυτα αριθμητικά κριτήρια (πλειοψηφία – μειοψηφία ΟΤΑ) ή θα υπάρχουν και κριτήρια πληθυσμιακά, ποσοτήτων αποβλήτων κλπ ;
    Η διάταξη αυτή είναι παντελώς αδύνατο να εφαρμοστεί. Θα οδηγήσει σε πλήρη αδυναμία λήψης αποφάσεων.

    Προς διευκόλυνση της κατασκευής και λειτουργίας των εγκαταστάσεων των Φο.Δ.Σ.Α. προτείνεται οι εγκαταστάσεις επεξεργασίας αστικών αποβλήτων ευθύνης των Φο.Δ.Σ.Α. να υπάγονται στην κατηγορία των «Κτιρίων κοινής ωφελείας» του άρθρου 7 του Π.Δ. 24/31-5-1985 (ΦΕΚ 270/Δ/31-05-1985) «Όροι δόμησης γηπέδων εκτός σχεδίου πόλεων-εκτός ορίων προ 1923 οικισμών» και να τυγχάνουν εφαρμογής των παρεκκλίσεων των παρ. 3 και 4 του άρθρου αυτού.

    Άρθρο 38:
    Στην παρ. 2 του ήδη ισχύοντος άρθρου 228, προβλεπόταν επίσης η αρμοδιότητα των ΟΤΑ «…β. στην υλοποίηση και λειτουργία Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ) μέχρι και Β` κατηγορίας της 4ης ομάδας «Συστήματα Περιβαλλοντικών Υποδομών» της αριθμ. 37674/2016 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με την επιφύλαξη των προβλέψεων του οικείου ΠΕΣΔΑ»
    Η αφαίρεση αυτής και μόνο της αρμοδιότητας από τους ΟΤΑ, σε σχέση με τη διατύπωση του άρθρου 228 όπως ισχύει σήμερα, δεν έχει κανένα απολύτως λογικό έρεισμα και κανένα νόημα. Δεν πρόκειται να διευκολύνει, αλλά αντιθέτως θα δυσχεράνει τη διαχείριση των ανακυκλώσιμων, ειδικά σε απομακρυσμένους ή νησιωτικούς ΟΤΑ.

    Εξακολουθούν να ισχύουν τα άρθρα 231 – 235 του ν. 4555/2018. Με τα συγκεκριμένα άρθρα, οι ΦοΔΣΑ με τη μορφή Συνδέσμου γίνονται λιγότερο ευέλικτοι από πριν, δεδομένου ότι δίνονται όλες σχεδόν οι αρμοδιότητες στο Δ.Σ, ενώ η Εκτελεστική Επιτροπή που είναι πιο ολιγομελής και πιο ευέλικτη μπορεί να λάβει ουσιαστικές αρμοδιότητες για την λειτουργία των ΦοΔΣΑ μόνο αν θέλει να τις εκχωρήσει το Δ.Σ.
    Σε περίπτωση που η Πολιτεία επιμείνει στη λειτουργία Φο.Δ.Σ.Α. με τη μορφή του Συνδέσμου, προτείνεται να καταργηθούν τα άρθρα 231-235 και να αναφερθεί στο άρθρο 230, ότι οι ΦοΔΣΑ με αυτή τη νομική μορφή Συνδέσου λειτουργούν σύμφωνα με τα άρθρα 245 έως 250 του ν. 3463/2006.

    1. Εξακολουθεί να μην τροποποιείται η διάταξη του άρθρου 236 παρ. 6 εδ. γ΄ του ν. 4555/2018, σύμφωνα με την οποία στο Δ.Σ. μιας Α.Ε. συμμετέχουν εκπρόσωποι από όλους τους Δήμους – μετόχους. Η διάταξη είναι αντισυνταγματική (αντίθετη στην αρχή της αναλογικότητας, άρθρα 25 παρ. 4 και 106 Συντ/τος), ενώ έρχεται και σε αντίθεση με τη διάταξη του άρθρου 77 παρ.3 του ν. 4548/2018, που ορίζει ως ανώτατο αριθμό μελών του Δ.Σ. τα δεκαπέντε (15) μέλη.
    Με την ισχύουσα διατύπωση επιβάλλεται η εκπροσώπηση κάθε Δήμου – μέλους στο Δ.Σ. του ΦοΔΣΑ με την νομική μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Α.Ε.), με αποτέλεσμα το Δ.Σ. να εξισώνεται με την Γενική Συνέλευση. Έτσι όμως, δημιουργούνται πολυμελή και δυσκίνητα Δ.Σ. που μπορεί να φτάσουν και τα 38 μέλη. Η διάταξη καθίσταται ακόμα πιο προβληματική, αν ληφθεί υπ’ όψη ότι στο αρ. 234 του ίδιου νόμου προβλέπεται για τους ΦοΔΣΑ με τη νομική μορφή των Συνδέσμων η συγκρότηση επταμελούς εκτελεστικής επιτροπής, δηλαδή η συγκρότηση οργάνου πολύ πιο ευέλικτου από το αντίστοιχο όργανο μιας Α.Ε.
    ΠΡΟΤΑΣΗ:
    «γ) η υποχρεωτική συμμετοχή στο Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ, ενός τουλάχιστον μέλους από κάθε περιφερειακή ενότητα της οικείας Περιφέρειας. Κατά τη διαδικασία εκλογής του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ, η εκπροσώπηση όλων των περιφερειακών ενοτήτων διασφαλίζεται με την ανάδειξη ως τακτικού μέλους του Δ.Σ., του πρώτου επιλαχόντος εκπροσώπου δήμου-μέλους προερχόμενου από περιφερειακή ενότητα που δεν εκπροσωπείται στο εκλεγέν Δ.Σ., αντί του τελευταίου εκλεγέντος μέλους του Δ.Σ. που προέρχεται από περιφερειακή ενότητα η οποία εκπροσωπείται από δύο τουλάχιστον μέλη.»

    2. Εξακολουθεί να μην τροποποιείται η διάταξη του άρθρου 236 παρ.6 εδ. δ΄’ του ν. 4555/2018, με την οποία η αναμόρφωση του προϋπολογισμού της Α.Ε. καθίσταται αρμοδιότητα της Γενικής Συνέλευσης. Στη διάρκεια του έτους, οι προϋπολογισμοί αναμορφώνονται αρκετές φορές. Για κάθε αποδοχή χρηματοδότησης π.χ. ενός έργου, απαιτείται αποδοχή του και εγγραφή του στον προϋπολογισμό του ΦΟΔΣΑ με τη μορφή της Α.Ε. Η ανάθεση της αρμοδιότητας αναμόρφωσης του προϋπολογισμού στη Γενική Συνέλευση της Α.Ε. και όχι στο Δ.Σ., οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην αδυναμία λειτουργίας της Α.Ε., αφού η σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης της, σύμφωνα με τις διατάξεις των ν. 2190/1920 και 4548/2018, απαιτεί χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο μηνών.
    ΠΡΟΤΑΣΗ :
    «δ) η αποκλειστική αρμοδιότητα της Γενικής Συνέλευσης, υποχρεωτικά για τη λήψη απόφασης για τα παρακάτω ζητήματα: αα) ο καθορισμός τιμολογιακής πολιτικής προς τους δήμους – μέλη του ΦΟΔΣΑ, με την επιφύλαξη του άρθρου 9 του ν. 2939/2001, ββ) η ευθύνη εκπόνησης, υλοποίησης και παρακολούθησης της υλοποίησης του ΠΕΣΔΑ, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 4042/2012, αν είναι ο μοναδικός ΦΟΔΣΑ της οικείας περιφέρειας, γγ) η έγκριση του τεχνικού προγράμματος, δδ) η κατάρτιση του κανονισμού λειτουργίας του, εε) η ψήφιση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, στστ) η λήψη απόφασης της περίπτωση α` της παραγράφου 4 του άρθρου 225 του παρόντος Μέρους, ζζ) η παράταση της χρονικής διάρκειας λειτουργίας του ΦΟΔΣΑ.»

    Άρθρο 39:
    Η φράση «ή του τέλους των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον οικείο ΦΟΔΣΑ» που συμπεριλήφθηκε στην παρ. 4, πρέπει να προστεθεί και στην παρ. 3, στην οποία προφανώς εκ παραδρομής δεν συμπεριλήφθηκε, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται η είσπραξη των ποσών από υποστηρικτικές υπηρεσίες μέσω της παρακράτησης.
    Κατά συνέπεια, η παρ. 3 πρέπει να διαμορφωθεί ως εξής :
    «Το ποσό της ετήσιας εισφοράς ή του τέλους των παρεχόμενων υπηρεσιών ή οποιουδήποτε ποσού πάσης φύσεως συμμετοχής μετοχικού κεφαλαίου, των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού προς τον οικείο ΦΟΔΣΑ, παρακρατείται υποχρεωτικά…»
    Εξακολουθεί να μην τροποποιείται η διάταξη του άρθρου 240 του ν. 4555/2018, που εξομοιώνει τις α.ε. με τους συνδέσμους και προβλέπει τον ίδιο έλεγχο νομιμότητας ανεξαρτήτως νομικής μορφής, σε αντίθεση με τις αναπτυξιακές αε, όπου προβλέπεται μόνο ο έλεγχος σύμφωνα με τη νομοθεσία περί α.ε., και όχι ο έλεγχος νομιμότητας που προβλέπεται από το ν. 3852/2010 για τα νπδδ των ΟΤΑ.
    Προτείνεται να ισχύσει για τους ΦοΔΣΑ με τη νομική μορφή της Α.Ε. των ΟΤΑ, το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει για τους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς των ΟΤΑ, που επίσης έχουν τη νομική μορφή της Α.Ε. των ΟΤΑ, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1, 3 ν. 4674/2020.
    Εξακολουθεί να μην τροποποιείται το άρθρο 241 του ν. 4555/2018, με αποτέλεσμα να μην λύνεται το θέμα της πρόσληψης μόνιμου προσωπικού των Φο.Δ.Σ.Α., παρά το γεγονός ότι το κόστος μισθοδοσίας δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά καλύπτεται από τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας που καταβάλλουν οι δημότες.
    Άρθρο 40:
    1. Σε καμία διάταξη δεν προβλέπονται οι προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ, αφού έχει καταργηθεί η παρ. 3 του άρθρου 225 του ν. 4555/2018. Πρέπει ρητά να προβλεφθεί ότι ένας Φο.Δ.Σ.Α. παύει να λειτουργεί νόμιμα, σε περίπτωση που εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου αδυνατεί να παρέχει υπηρεσίες ολοκληρωμένης διαχείρισης των αστικών αποβλήτων των Δήμων – μελών του, και συγχωνεύεται στον πλησιέστερο ΦοΔΣΑ..

    2. Η παρ. 14 του άρθρου αυτού, προβλέπει τη συνέχιση της λειτουργίας όσων ΦοΔΣΑ υφίστανται σήμερα και λειτουργούν, πέραν του ενός ανά Περιφέρεια. Δεν τίθεται καμία απολύτως προϋπόθεση νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ. Δεν προβλέπεται ότι απαιτείται να είναι σε θέση να διαχειρίζονται τα απόβλητα των Δήμων μελών τους, όχι μόνο σε Μονάδες Επεξεργασίας Αποβλήτων, αλλά ακόμα και σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής. Με τη διάταξη αυτή, ΦοΔΣΑ που δεν διαχειρίζονται κανένα απολύτως έργο, μπορούν να λειτουργούν νόμιμα.
    3. Στην παρ. 15, προβλέπεται όχι η συγχώνευση Φο.Δ.Σ.Α. που έχει κριθεί με διαπιστωτική πράξη ότι πρέπει να συγχωνευθούν, αλλά η συγχώνευση των Δήμων – μελών αυτών των Φο.Δ.Σ.Α. Πρόκειται για τυπικό λάθος που πρέπει να διορθωθεί. Επίσης πρέπει να οριστούν πειθαρχικές ποινές τόσο για τους εκπροσώπους των ΦοΔΣΑ που δεν συγχωνεύονται, όσο και για τους εποπτεύοντες που δεν ασκούν πειθαρχικές διώξεις.
    4. Η υποχρέωση παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων στους ΦοΔΣΑ, να αφορά και τους ΟΤΑ β’ βαθμού.
    Σε κάθε περίπτωση, η ανωτέρω πρόβλεψη του νόμου να περιέλθουν οι εγκαταστάσεις διάθεσης απορριμμάτων που κατέχουν σήμερα οι ΦΟΔΣΑ με μακροχρόνιες συμβάσεις χρησιδανείου κατά κυριότητα σε αυτούς, πρέπει να αφορά μόνο τις λειτουργικές εγκαταστάσεις διάθεσης και επεξεργασίας απορριμμάτων, που δύνανται πραγματικά να εξυπηρετήσουν τη λειτουργία των ΠΕΣΔΑ, για την οποία υπεύθυνοι είναι οι ΦΟΔΣΑ, και όχι τη μετακύληση της ευθύνης των Δήμων ή Συνδέσμων ΟΤΑ αποκατάστασης και μεταφροντίδας κορεσμένων ή ανενεργών εγκαταστάσεων διαχείρισης στερεών αποβλήτων (π.χ. ΧΥΤΑ) που δεν εξυπηρετούν σήμερα τη διαχείριση των απορριμμάτων σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΠΕΣΔΑ.
    Οι ίδιοι οι Δήμοι ή Σύνδεσμοι που λειτουργούσαν με μέριμνα και ευθύνη τους τις ανωτέρω εγκαταστάσεις θα πρέπει να συνεχίζουν να διατηρούν την ευθύνη για την αποκατάστασή τους κατά το τέλος του κύκλου ζωής τους, για την οποία μάλιστα εισέπρατταν επί έτη τέλη μεταφροντίδας ειδικά προοριζόμενα για τον λόγο αυτό.

  • 20 Ιουνίου 2022, 17:34 | Ε.Δ.Α.Κ.Ι. Α.Ε. Ο.Τ.Α.

    Ε.Δ.Α.Κ.Ι. Α.Ε. Ο.Τ.Α.

    Στο αρχείο με τίτλο «Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης» που συνοδεύει και ερμηνεύει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ αναφέρεται για το άρθρο 32 ότι: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι σε κάθε περιφέρεια το σύνολο των αρμοδιοτήτων των ΦΟΔΣΑ ασκείται μόνον από έναν φορέα, καταργούμενης της δυνατότητας συστάσεως περισσοτέρων του ενός. Και τούτο, προκειμένου να διασφαλιστεί η ενιαία διαχείριση των στερεών αποβλήτων του συνόλου των δήμων κάθε περιφέρειας σύμφωνα με όσα ορίζονται στα εγκεκριμένα ΠΕΣΔΑ.»

    Ωστόσο στο άρθρο 36 του εν λόγω νομοσχεδίου με τίτλο «Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιφέρεια Κρήτης – Προσθήκη άρθρου 226Γ στον ν. 4555/2018» αναφέρεται ότι για την Περιφέρεια Κρήτης ως μοναδικοί φορείς οι οποίοι ασκούν αρμοδιότητες διαχείρισης στερεών αποβλήτων είναι ο Φορέας με την επωνυμία ΔΕΔΙΣΑ ΑΕ ΟΤΑ για την ΠΕ Χανιών και ο φορέας με την επωνυμία ΕΣΔΑΚ για τις υπόλοιπες τρεις Περιφερειακές Ενότητες.

    Επίσης στην παρ.3 του άρθρου 36 υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τον φορέα με την επωνυμία «ΦΟ.Δ.Σ.Α. ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΕΔΙΑΔΑΣ Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ» ο οποίος αν και δεν αποτελεί πλέον φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων της νησιωτικής περιφέρειας Κρήτης, προβλέπεται εξαίρεση και αναφέρεται ότι: «έως τις 31.12.2028 μεταξύ των σκοπών της ανώνυμης εταιρείας δύναται να περιληφθούν η συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας και η λειτουργία των εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Χερσονήσου και προβλέπονται στο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Κρήτης.»
    Η συγκεκριμένη πρόβλεψη παρέχει έμμεσα την δυνατότητα άσκησης από τον συγκεκριμένο Φορέα, μέρος των αρμοδιοτήτων του άρθρου 227 του ν. 4555/18 που αναφέρεται στις αρμοδιότητες των Φο.Δ.Σ.Α.

    Οι συγκεκριμένες προβλέψεις βρίσκονται σε αντίθεση με όσα αναφέρονται για το άρθρο 32 του αρχείου «Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης» που ερμηνεύει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

    Το γεγονός ότι στις Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Κρήτης δίνεται η δυνατότητα λειτουργίας 2 φορέων με αρμοδιότητες Φο.Δ.Σ.Α. και έμμεσα ενός τρίτου φορέα με εξαίρεση έως το έτος 2028, δημιουργεί προβληματισμούς και ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι οι Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Κρήτης δεν αντιμετωπίζουν στον ίδιο βαθμό το στοιχείο της νησιωτικότητας συγκριτικά με τις Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων όπου κάθε ΠΕ αποτελεί και ξεχωριστή νήσο με τεκμηριωμένα διαφορετικές και ανομοιογενείς ανάγκες ως προς την διαχείριση των στερεών απορριμμάτων.

    Η Περιφέρεια Κρήτης αποτελεί πρόσφορο έδαφος εφαρμογής ενιαίας διαχείρισης των στερεών αποβλήτων του συνόλου των δήμων της, σε αντίθεση με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων που παρουσιάζει έντονο το στοιχείο της νησιωτικότητας. Ωστόσο, το νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ προβλέπει έναν ενιαίο διαβαθμιδικό Φορέα για την Π.Ι.Ν. και έμμεσα τρεις φορείς για την Περιφέρεια Κρήτης.

  • 20 Ιουνίου 2022, 14:26 | ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ

    1. Μετά την κατάργηση της παρ. 3 του άρθρου 225 του ν. 4555/2018, δεν καθορίζονται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ. Μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν ΦοΔΣΑ – σφραγίδες.
    2. Στο άρθρ. 32 «Διαχείριση στερεών αποβλήτων στο σύνολο της Επικράτειας – Κατάργηση «Φορέων Σχεδιασμού Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων» («ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ») – Τροποποίηση άρθρου 225 ν. 4555/2018» περιλαμβάνεται τροποποίηση της παρ. 1 και 2 του άρθρ. 225 Ν. 4555/18, σύμφωνα με την οποία οι ΦοΔΣΑ χαρακτηρίζονται «δημόσια νομικά πρόσωπα».
    Η άστοχη ανωτέρω διατύπωση, επαναφέρει εκ νέου, μία ατελέσφορη συζήτηση περί τη νομική φύση των ΦοΔΣΑ, συνιστώντας ευθεία παρέμβαση του Κράτους στην ελεύθερη βούληση των Ο.Τ.Α. να επιλέξουν οι ίδιοι τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης που έχουν, κατά νόμο, συστήσει.
    Επισημαίνεται ότι ο λόγος που υποκίνησε τη Δημόσια Διοίκηση να παρέχει (μετά από μακρά διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με τη διατύπωση των άρθρων 30 του Ν. 3536/07, 2 της KYA 2527/09 και 13 παρ. 2 του Ν. 4071/12, των αρ. 225 παρ. 1 Ν. 4555/18) στα ανωτέρω νομικά πρόσωπα εναλλακτικά, τη δυνατότητα να λειτουργούν και με την νομική μορφή της Α.Ε., ήταν η ανάγκη τους να τύχουν πληρέστερης διοικητικής και λειτουργικής αυτοτέλειας. Πράγματι, τα Ν.Π.Ι.Δ. με τη νομική μορφή των Α.Ε. διατηρώντας πιο ευέλικτο σχήμα οργάνωσης και διοίκησης, επιτυγχάνουν ταχύτητα στη λήψη των αναγκαίων αποφάσεων και προσαρμογή στις συνθήκες που επικρατούν στην ελεύθερη αγορά, χρησιμοποιώντας τις πλέον κατάλληλες διαχειριστικές και λογιστικές μεθόδους και συστήματα, όπως και μεθόδους εργασίας της ίδιας φύσης με εκείνα που εφαρμόζονται από τα παρεμφερή ιδιωτικά νομικά πρόσωπα του Δημοσίου που τους παρέχουν ευελιξία τόσο σε σχέση με τους τρίτους συναλλασσόμενους συνεργάτες τους όσο και με το προσωπικό τους.
    Ωστόσο, ο επιδιωκόμενος σκοπός για τον οποίο ιδρύθηκαν όλοι οι ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που επέλεξαν να λειτουργούν ως Ν.Π.Ι.Δ. με την νομική μορφή της Α.Ε., ήτοι η παροχή από αυτούς υπηρεσιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις που ορίζει το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, παραμένει αναλλοίωτος. Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, αποσκοπώντας πρωτίστως στην εξυπηρέτηση του Δημοσίου Συμφέροντος. Ο χαρακτηρισμός μιας Επιχείρησης εξάλλου, ως «κοινής ωφέλειας», δεν εξαρτάται από τη νομική μορφή της (δημόσια ή ιδιωτική, Σύνδεσμος ή ΑΕ) ούτε από το νομικό καθεστώς που διέπει την ίδρυση και τη λειτουργία της, αλλά από τη φύση των υπηρεσιών που παρέχει, οι οποίες έχουν ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου.
    Οι ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν ως Α.Ε. δεν επιδιώκουν την επίτευξη κερδών (δεν είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), αλλά την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση των οριζόμενων από τον νόμο αρμοδιοτήτων κοινωφελούς χαρακτήρα και παρόλο που διέπονται συνδυαστικά και από ιδιαίτερο νομοθετικό πλαίσιο οργάνωσης (Ν. 2190/20 όπως ισχύει), είναι σαφές ότι δεν διαφοροποιούνται κατά τα λοιπά ως προς το αντικείμενο και την εμβέλεια δράσης τους με τους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με τη νομική μορφή του Συνδέσμου. Περαιτέρω το Διοικητικό Συμβούλιο των ανωνύμων εταιρειών ΦΟΔΣΑ διορίζεται από την Γενική Συνέλευση των μετόχων τους ΟΤΑ, οι οποίοι κατέχουν αποκλειστικά το σύνολο του μετοχικού τους κεφαλαίου, τα δε όργανα διοίκησης αυτών οργανώνουν και υλοποιούν δράσεις, απολαμβάνοντας καταρχήν επιχειρησιακή αυτοτέλεια.
    Συμπερασματικά δεν προκύπτει από καμία διάταξη, αλλά και πρακτικά δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος ώστε να χαρακτηριστούν «δημόσια νομικά πρόσωπα» τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ. Αρκεί ο ήδη υφιστάμενος χαρακτηρισμός του άρθρου 225 παρ.2 του ν. 4555/2018, σύμφωνα με τον οποίο «Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και λειτουργούν χάριν του δημοσίου συμφέροντος.».

  • 19 Ιουνίου 2022, 23:15 | ΠΛΙΑΚΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

    6. ΦΟΔΣΑ με τη νομική μορφή του συνδέσμου, μπορεί να μετατραπεί σε ανώνυμη εταιρεία του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114) και αντίστοιχα ΦΟΔΣΑ που έχει τη μορφή ανώνυμης εταιρείας του άρθρου 265 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, μπορεί να μετατραπεί σε σύνδεσμο, εφόσον αυτό αποφασιστεί από τα δημοτικά συμβούλια των δήμων – μελών του που εκπροσωπούν ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%) του πληθυσμού του συνόλου των δήμων – μελών. Η απόφαση κάθε δημοτικού συμβουλίου λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του.

    Το ποσοστό του πληθυσμού των Δήμων θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και στην αντιπροσώπευση των Δήμων στο Διοικητικό Συμβούλιο των ΦΟΔΣΑ. Προτείνουμε ο αριθμός των εκλεκτόρων του Διοικητικού Συμβουλίου να σχετίζονται άμεσα με τον πληθυσμό του κάθε Δήμου ή με τον όγκο απορριμμάτων του κάθε Δήμου. Έτσι, αντίστοιχα, η αντιπροσώπευση στο Διοικητικό Συμβούλιο του κάθε ΦΟΔΣΑ θα είναι δικαιότερη μιας και θα πληρείται το κριτήριο της δημοκρατικής αντιπροσώπευσης.

  • 17 Ιουνίου 2022, 14:53 | ΠΛΙΑΚΟΣ ΜΙΧΑΗΛ

    Στο άρθρο 225 παρ.2Α » H διαχείριση και λειτουργία των εγκαταστάσεων προσωρινής αποθήκευσης, επεξεργασίας και διάθεσης στερεών αποβλήτων δήμων, καθώς και η υλοποίηση των στόχων και δράσεων του ισχύοντος Περιφερειακού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων στα διοικητικά όρια κάθε περιφέρειας από την έναρξη ισχύος του παρόντος και με την επιφύλαξη της παρ. 14 του άρθρου 245, ασκείται από έναν (1) ΦΟΔΣΑ,..»

    Στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων έχουμε την εμπειρία της λειτουργίας του μοναδικού ΑΔΣΑ που λειτούργησε αναποτελεσματικά και προτείνουμε την δημιουργία Φορέων ανά Περιφερειακή Ενότητα ύστερα από απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων.

  • ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ)

    Στο Άρθρο 36 «Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην περιφέρεια Κρήτης – Προσθήκη άρθρου 226Γ στον ν. 4555/2018»
    χρειάζεται διόρθωση του αναφερόμενου διακριτικού τίτλου Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Α.Ε. (Ο.Τ.Α.) του ΦοΔΣΑ «ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (Ο.Τ.Α.)», στο ορθό: ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ).

    Στο Άρθρο 37 «Αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ»
    Στην παράγραφο 4 όπου αναφέρονται οι δραστηριότητες στις οποίες δύνανται να προβαίνουν οι ΦοΔΣΑ προτείνεται η συμπλήρωση των ακόλουθων:
    ε. στην υλοποίηση και λειτουργία Εγκαταστάσεων αποθήκευσης και μεταφόρτωσης επικινδύνων αποβλήτων (εργασία R12, R13, D13, D15)
    στ. στην υλοποίηση και λειτουργία Εγκαταστάσεων αποθήκευσης στερεών μη επικινδύνων αποβλήτων συμπεριλαμβανομένων των σύμμεικτων και των χωριστών ρευμάτων αποβλήτων υλικών που προορίζονται για ανακύκλωση και προέρχονται από τα αστικά στερεά απόβλητα μετά από διαλογή στην πηγή (εργασίες R12, R13, D13, D14, D15), ανεξαρτήτως της κατάταξής τους στις κατηγορίες έργων και δραστηριοτήτων του ν. 4014/2011 (Α’ 209),
    ζ. στην υλοποίηση και λειτουργία Κέντρων διαλογής / ταξινόμησης Αποβλήτων Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ),
    η. στην υλοποίηση και λειτουργία Εγκαταστάσεων επεξεργασίας ΑΕΚΚ (εργασία R5, R12 και R13),
    θ. στην υλοποίηση και λειτουργία Οργανωμένων χώρων διάθεσης αδρανών υλικών και καταλοίπων από την επεξεργασία ΑΕΚΚ (εργασία D1) ή/και ΟΕΔΑ ΑΕΚΚ,
    ι. στην εκτέλεση εργασιών που σχετίζονται με τις αρμοδιότητες του άρθρου 228 για δήμους μέλη τους.

    Στο άρθρο 40 «Μεταβατικές διατάξεις περί ΦΟΔΣΑ – Τροποποίηση άρθρου 245 ν. 4555/2018» του σχεδίου νόμου προβλέπεται ότι:
    «11. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η κυριότητα των ακινήτων, των έργων, των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, των οποίων η χρηματοδότηση προήλθε από δημόσιους και ενωσιακούς πόρους, καθώς και όσων ακινήτων παραχωρήθηκαν από το κράτος σε ΟΤΑ α΄ βαθμού, και των οποίων η αρμοδιότητα λειτουργίας ανήκε σε σύνδεσμο ή ανώνυμη εταιρεία ή σε δήμο ή σε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.)., περιέρχεται στον ΦΟΔΣΑ που έχει την ευθύνη λειτουργίας τους ή εξυπηρετούν τον σκοπό του, χωρίς την επιβολή οποιουδήποτε ανταλλάγματος, φόρου, τέλους, εισφοράς, αμοιβής ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου, εξαιρουμένων των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού αρμοδιότητας ΟΤΑ α΄ βαθμού, που εξυπηρετούν τις ανάγκες συλλογής και μεταφοράς των στερεών αποβλήτων.
    ………………………»
    Η ανωτέρω νομοθετική πρόβλεψη μπορεί να συμπεριλάβει και τους ΟΤΑ β’ βαθμού (Περιφέρειες) έτσι ώστε να μπορεί να περιέλθει στη ΔΕΔΙΣΑ Α.Ε. (ΟΤΑ) η κυριότητα των ακινήτων (συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του ΧΥΤΥ – Γ’ φάση) και όλων των σχετικών υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού (ΕΜΑΚ και ΧΥΤΥ Χανίων) που τώρα ανήκουν στην Περιφέρεια Κρήτης.

    Τα ανωτέρω τα παραθέτουμε και στα σχόλια ανά άρθρο.

  • 15 Ιουνίου 2022, 14:23 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Στο άρθρο 17 §1 περ.ε του Ν.2367/1953 (ΦΕΚ Α’ 82) (ΣΧΕΤ.2), ως ισχύει σήμερα, ορίζεται : «1. Απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας : α)..… ε) Τα φορτηγά, υδροφόρα, αυτοκίνητα καθαριότητος και πυροσβεστικά τ’ανήκοντα κατά κυριότητα εις Δήμους, Κοινότητας, Λιμενικούς Οργανισμούς και Λιμενικά Ταμεία ως και τα ανήκοντα κατά κυριότητα εις Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου υδροφόρα αυτοκίνητα».
    Με βάση το προηγούμενο άρθρο, εξαιρούνται της καταβολής των τελών κυκλοφορίας όλα τα απορριμματοφόρα και υδροφόρα οχήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και έτσι εφαρμόζεται έως σήμερα.

    Σύμφωνα με τα ανωτέρω θεωρούμε ότι πρέπει να τύχουν απαλλαγής τελών κυκλοφορίας και τα απορριμματοφόρα των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), ανεξαρτήτως μορφής, δεδομένου ότι εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό, ήτοι μεταφορά απορριμμάτων, από τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.) στους χώρους τελικής διάθεσης απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α.).

    Ως εκ τούτου προτείνουμε στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο να γίνει προσθήκη στο άρθρο 17 παρ.1 του Ν. 2367/1953 ως κατωτέρω :
    «Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), ανεξαρτήτως νομικής μορφής, των Δήμων, απολαμβάνουν τις απαλλαγές από τα τέλη κυκλοφορίας της περίπτωσης ε) της παρ.1 του άρθρου 17 του Ν.2367/1953 όπως ισχύει, τις οποίες απολαμβάνουν και οι Δήμοι. Απαλλάσσονται δε οφειλές προηγούμενων ετών που οφείλονται στην ίδια αιτία».

  • 15 Ιουνίου 2022, 09:09 | ΧΡΗΣΤΟΣ

    Στο άρθρο 17 §1 περ.ε του Ν.2367/1953 (ΦΕΚ Α’ 82) (ΣΧΕΤ.2), ως ισχύει σήμερα, ορίζεται : «1. Απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας : α)..… ε) Τα φορτηγά, υδροφόρα, αυτοκίνητα καθαριότητος και πυροσβεστικά τ’ανήκοντα κατά κυριότητα εις Δήμους, Κοινότητας, Λιμενικούς Οργανισμούς και Λιμενικά Ταμεία ως και τα ανήκοντα κατά κυριότητα εις Οργανισμούς Δημοσίου Δικαίου υδροφόρα αυτοκίνητα».
    Με βάση το προηγούμενο άρθρο, εξαιρούνται της καταβολής των τελών κυκλοφορίας όλα τα απορριμματοφόρα και υδροφόρα οχήματα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και έτσι εφαρμόζεται έως σήμερα.

    Σύμφωνα με τα ανωτέρω θεωρούμε ότι πρέπει να τύχουν απαλλαγής τελών κυκλοφορίας και τα απορριμματοφόρα των Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), ανεξαρτήτως μορφής, δεδομένου ότι εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό, ήτοι μεταφορά απορριμμάτων, από τους Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (Σ.Μ.Α.) στους χώρους τελικής διάθεσης απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α.).

    Ως εκ τούτου προτείνουμε στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο να γίνει προσθήκη στο άρθρο 17 παρ.1 του Ν. 2367/1953 ως κατωτέρω :
    «Οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), ανεξαρτήτως νομικής μορφής, των Δήμων, απολαμβάνουν τις απαλλαγές από τα τέλη κυκλοφορίας της περίπτωσης ε) της παρ.1 του άρθρου 17 του Ν.2367/1953 όπως ισχύει, τις οποίες απολαμβάνουν και οι Δήμοι. Απαλλάσσονται δε οφειλές προηγούμενων ετών που οφείλονται στην ίδια αιτία».