Άρθρο 7 Βεβαίωση και είσπραξη οφειλών υπόχρεων προς δήμους σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης αναγκαίων στοιχείων ή υποβολής δήλωσης με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 166Α ν. 3463/2006

 

Η παρ. 2 του άρθρου 166Α του ν. 3463/2006 (Α’ 114) τροποποιείται με την προσθήκη των λέξεων «αλλά όχι πέραν της δεκαετίας» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Αν οι υπόχρεοι δεν έχουν υποβάλει δήλωση αναγκαίων στοιχείων ή υπέβαλαν δήλωση με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία βεβαιώνονται σε βάρος τους οι οφειλές από τη γένεση της υποχρέωσής τους αλλά όχι πέραν της δεκαετίας και τα πρόστιμα που τους αναλογούν κατά περίπτωση επί των οφειλών των πέντε (5) τελευταίων ετών».

  • 4 Απριλίου 2023, 08:50 | ΤΑΡΑΖΩΝΑ

    Επί του άρθρου 7 προτείνουμε να αφαιρεθεί ο όρος της διάταξης «…από γένεση της υποχρέωσης τους….» διότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 του Ν. 4915/2022 η εκκαθάριση του ΤΑΠ στις περιπτώσεις μεταβίβασης ακινήτων ανατρέχει σε βάθος πενταετίας, το οποίο καλό είναι το ίδιο χρονικό διάστημα να ισχύσει τόσο για τα δημοτικά τέλη όσο και για τον δημοτικό φόρο, ως μια πιο ορθολογική προσέγγιση χρέωσης των πολιτών σε βάθος πενταετίας με πρόστιμα. Στην πράξη έχει παρατηρηθεί ότι οι υπέρογκες χρεώσεις για δημοτικά τέλη και δημοτικό φόρο, λόγω διαφοράς τμ, καθίστανται ανεπίδεκτες είσπραξης και σε κάθε περίπτωση δεν διευκολύνουν τις μεταβιβάσεις ακινήτων και την ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ. Συνεπώς προτείνουμε το ίδιο καθεστώς εκκαθάρισης να ισχύσει και στις περιπτώσεις διόρθωσης τμ των ακινήτων, ή διαφορετικά να λειτουργήσει εκ νέου η πλατφόρμα, δίνοντας εκ νέου την ευκαιρία στους πολίτες να διορθώσουν/δηλώσουν τα σωστά τμ των ακινήτων τους με πιο ευνοϊκούς όρους.

  • 3 Απριλίου 2023, 14:24 | Μουτσουγιάννης Γεώργιος

    Να απαλειφθεί η διάταξη «…από γένεση της υποχρέωσης τους….».
    Με τις διατάξεις του αρθρ. 19 του Ν. 4915/2022 η εκκαθάριση του ΤΑΠ στις περιπτώσεις μεταβίβασης ακινήτων ανατρέχει σε βάθος πενταετίας. Προτείνουμε το ίδιο χρονικό διάστημα να ισχύσει και για τα δημοτικά τέλη και τον δημοτικό φόρο. Με την υποχρέωση κατάθεσης Πιστοποιητικού Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου/Διηρημένης Ιδιοκτησίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων, σύμφωνα με τον Ν.5028/2023, παρατηρείται στο μεγαλύτερο ποσοστό των αιτήσεων που κατατίθενται για χορήγηση βεβαίωσης μη οφειλής ΤΑΠ, ασυμφωνία μεταξύ Πιστοποιητικού και λογαριασμού ηλεκτρ. ρεύματος στα τμ. Επομένως θα πρέπει να υπάρχει μια ορθολογική χρέωση των πολιτών σε βάθος 5ετίας με πρόστιμα, όπως ισχύει για το ΤΑΠ. Εχει αποδειχθεί στην πράξη ότι υπέρογκες χρεώσεις για δημοτικά τέλη και δημοτικό φόρο, λόγω διαφοράς τμ, καθίστανται ανεπίδεκτες είσπραξης και σε κάθε περίπτωση δεν διευκολύνουν τις μεταβιβάσεις ακινήτων και την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των ΟΤΑ. Επίσης προτείνουμε η εκκαθάριση σε βάθος πενταετίας με πρόστιμο να ισχύσει και στις περιπτώσεις διόρθωσης τμ των ακινήτων, ή εναλλακτικά να λειτουργήσει εκ νέου η πλατφόρμα, δίνοντας εκ νέου την ευκαιρία στους πολίτες να διορθώσουν/δηλώσουν τα σωστά τμ των ακινήτων τους με ευνοϊκούς όρους.

  • 3 Απριλίου 2023, 10:42 | ΜΑΝΩΛΗΣ

    Για το άρθρο 39 ν 5027/2023 σε συνδυασμό με τα άρθρα 72 και 73 του ιδίου νόμου χρειάζεται να υπάρξει πλήρης αποσαφήνιση σε ότι αφορά τις προυποθέσεις διαγραφών -παραγραφών βεβαιωμένων οφειλών προς τους Δήμους που ανάγονται χρονικά ακόμα και πριν την έναρξη λειτουργίας των Καλλικρατικών Δήμων. Απαιτήσεις οι οποίες αφενός μεν είναι απολύτως επισφαλείς αφετέρου η μη διαγραφή τους επιβαρύνει την εικόνα των ισολογισμών των Δήμων. Το σχέδιοτου παραπάνω νόμου πριν τη τελική ψήφιση του νόμου προσδιόριζε χρονικά τα ζητήματα αυτά. Ωστόσο μετά τη ψήφιση του έχουν δημιουργηθεί πλήστες όσες απορίες που χρειάζονται αποσαφήνιση και αυτό πρέπει να γίνει με τη τροποποίηση του άρθρου 72 ν 5027/23 ειδικότερα σε ότι αφορά βεβαιωμένες οφειλές πριν την έναρξη εφαρμογής του 3852/2010.

  • 31 Μαρτίου 2023, 23:24 | ΜΑΚΑΡΑΤΖΗ

    Όταν αναφέρεται στο Ν. 5027/23 άρθρο 72 μεταβατικές διατάξεις: «Οφειλές προς τους δήμους, από οποιαδήποτε αιτία, που γεννήθηκαν μέχρι και τις 31.12.2018, αν σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 73, μπορούσαν να αναζητηθούν-βεβαιωθούν, εξακολουθούν να αναζητούνται και να βεβαιώνονται για δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος» τι εννοείτε; ότι εξακολουθούμε για 2 ακόμη έτη να χρεώνουμε βεβαιώνουμε τις οφειλές με τις διατάξεις που καταργούνται με το αρθ. 73; Πώς αντιμετωπίζονται οι τρέχουσες υποθέσεις και πως η προηγούμενες πριν την ψήφιση του Ν. 5027/23; Πρέπει να υπάρξει διευκρίνηση.

  • 31 Μαρτίου 2023, 11:18 | Παναγιώτης Κεσίσογλου

    Επί του άρθρου 7- Βεβαίωση και είσπραξη οφειλών υπόχρεων προς δήμους σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης αναγκαίων στοιχείων ή υποβολής δήλωσης με ανακριβή ή ελλιπή στοιχεία – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 166Α ν. 3463/2006

    1. Στην τροποποιούμενη διάταξη αναφέρεται πως προστίθενται οι λέξεις «αλλά όχι πέραν της δεκαετίας» στην παρ. 2 του άρθρου 166Α του ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με την αιτιολογική έκθεση του ν. 5027/23 που ορίζει πως: «Με την αξιολογούμενη διάταξη προτείνεται η ενιαία αντιμετώπιση του θέματος με τη θέσπιση μίας ρύθμισης που να ορίζει ειδικά και μόνο για τους δήμους, α) τους όρους βεβαίωσης των εσόδων, β) μία προθεσμία ταμειακής βεβαίωσης (πενταετία από το επόμενο έτος της βεβαίωσης υπό ευρεία έννοια) και γ) ενιαία, πενταετή προθεσμία είσπραξης που αρχίζει από το επόμενο έτος της ταμειακής βεβαίωσης. Η σύντμηση αυτή της προθεσμίας είσπραξης καθίσταται αναγκαία, λόγω των σύγχρονων αντιλήψεων για ταχεία εκκαθάριση των οικονομικών εκκρεμοτήτων, των ευρέων δυνατοτήτων χρήσης ψηφιακών εφαρμογών, που διευκολύνουν τις συναλλαγές, και εναρμονίζεται με τη γενικότερη λογική που επικρατεί για μία πενταετή προθεσμία σε όλες τις οφειλές προς το κράτος.»
    Επομένως, πως προκύπτει η δεκαετία;

    2. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 166Α του ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23 αναφέρεται πως: «3.Οι δήμοι εξασφαλίζουν την είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων εντός αποσβεστικής προθεσμίας πέντε (5) ετών, που αρχίζει από τη λήξη του έτους της ταμειακής τους βεβαίωσης.». Η ανωτέρω διάταξη παραπέμπει σε παραγραφή και όχι σε αποσβεστική προθεσμία η οποία αφορά τη βεβαίωση των εσόδων. Μήπως πρέπει να αναδιατυπωθεί στο ορθό;

    3. Επίσης, στην ίδια παράγραφο αναφέρεται πως : «Η προθεσμία του πρώτου εδαφίου παρατείνεται για ίσο χρονικό διάστημα με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης ή ατομικής ειδοποίησης εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο, ή σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου.». Η ατομική ειδοποίηση είναι κοινοποίηση αφότου έχει τελεστεί η ταμιακή βεβαίωση (βεβαίωση με τη στενή έννοια), επομένως τι εννοεί η διάταξη με την ευρεία έννοια; Δημιουργούνται ασάφειες ως προς τη σωστή λειτουργία του ταμείου και εν γένει του τμήματος εσόδων.

    Η ίδια διάταξη επαναλαμβάνεται και άρθρο 72: «Οφειλές προς τους δήμους, από οποιαδήποτε αιτία, που γεννήθηκαν μέχρι και τις 31.12.2018, αν σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 73, μπορούσαν να αναζητηθούν-βεβαιωθούν, εξακολουθούν να αναζητούνται και να βεβαιώνονται για δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης ή ατομικής ειδοποίησης, εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο, ή σε εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), παρατείνεται η αποσβεστική προθεσμία εντός της οποίας οι δήμοι εξασφαλίζουν την είσπραξη των βεβαιωθέντων εσόδων κατά πέντε (5) έτη.»

    4. Ακόμη, στην παράγραφο 4 του άρθρου 166Α του ν. 3463/06, όπως προστέθηκε από το άρθρο 39 του ν. 5027/23 αναφέρεται πως: «Για τα οφειλόμενα ποσά που έγιναν με οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο γνωστά στον δήμο αλλά δεν βεβαιώθηκαν εντός της προθεσμίας της παρ. 1, καθώς και για τα ανείσπρακτα έσοδα μετά το πέρας της προθεσμίας της παρ. 3, συντάσσεται, με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικής Υπηρεσίας, έκθεση για τους λόγους της μη βεβαίωσης και της μη είσπραξης. Η έκθεση υποβάλλεται, εντός του πρώτου μήνα κάθε έτους, στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών και αποστέλλεται στο αρμόδιο κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο ενεργεί σύμφωνα με τον ν. 4820/2021 (Α’ 130).» Ποιο είναι το αρμόδιο κλιμάκιο του Ελ. Συν;;

    5. Για τις ανείσπρακτες οφειλές που αποστέλλουν οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας στους Δήμους, σε πόσο χρονικό διάστημα πρέπει αυτές να βεβαιωθούν;

    6. Τέλος, το άρθρο 136 του ν. 4270/14 που αναφέρει κατηγορίες χρηματικών απαιτήσεων που παραγράφονται σε πενταετία ή εικοσαετία αντίστοιχα, συνεχίζει να ισχύει ως διάταξη υπερνομοθετικού χαρακτήρα;