• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννης Σ. Λάμπρου' | 7 Μαΐου 2019, 08:56

    Η σοβαρότητα του ζητήματος οργάνωσης της Ελληνικής Διαποράς οφείλει να αντιμετωπιστεί με πιο συστηματικό τρόπο και με τη δέουσα προσοχή με τη μορφή ενός νόμου αποκλειστικά για το εν λόγω ζήτημα αυτό και όχι ως ουρά άλλων νομοθετημάτων. Σχόλιο για το άρθρο 160 Η πρόνοια σχετικά με τον ρόλο του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (Σ.Α.Ε), ως συμβουλευτικού οργάνου της Ελληνικής Πολιτείας « για θέματα που αφορούν στον απόδημο και ομογενειακό Ελληνισμό » ακυρώνει την αυτόνομη παρουσία την οποία ένας τέτοιος οργανισμός πρέπει να έχει. Ο στενός λειτουργικός δεσμός με την ελλαδική Πολιτεία θα εξάγει τις παθογένειες του εγχώριου πολιτικού συστήματος, όπως έγινε άλλωστε κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1990 και 2000. Δεν αναφέρεται η ακριβής νομική μορφή του νέου Σ.Α.Ε. και η θέση του στην ελληνική δικαιοταξία. Σχόλιο για το άρθρο 161 Η πρόνοια (παράγραφος 2) περί εκλογής των εκπροσώπων του «απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού» μέσω διαδικασιών αυτοοργάνωσης είναι θετική όπως επίσης και οι αναφορές αφ’ενός στην τρίτη παράγραφο περί καθορισμού της δομής του Σ.Α.Ε., σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, επίσης «με διαδικασίες αυτοοργάνωσης του απόδημου και ομογενειακού ελληνισμού», αφετέρου στο άρθρο 163 περί λειτουργίας με ιδίους πόρους. Οι παραπάνω θετικές αναφορές, όμως, σε ποιο βαθμό θα δημιουργήσουν ένα πλαίσιο αυτόνομης λειτουργίας και δεν θα καταστούν κενό γράμμα από την στιγμή κατά την οποία, το Σ.Α.Ε. προσδένεται στην ελλαδική πολιτεία, και ιδρύεται με πρωτοβουλία της Αθήνας, ως συμβουλευτικό όργανο της τελευταίας; Επίσης, οι διαδικασίες αυτοοργάνωσης σε κάθε Περιφέρεια θα πρέπει να παρουσιάζουν μια ομοιογένεια ώστε τυχόν ιδιαίτερες συνθήκες σε μια γεωγραφική περιοχή να μην χρησιμοποιηθούν ως άλλοθι ώστε να πληγεί η αξιοπιστία της διαδικασίας ή να μην επιτευχθεί ο στόχος της αντιπροσωπευτικότητας. Μια ομοιόμορφη, κοινή πρακτική θα πρέπει να συμφωνηθεί για την ανάδειξη των εκπροσώπων από τους ίδιους τους Ομογενείς. Παράλληλα, στην παράγραφο 2 περιορίζεται η ανάδειξη εκπροσώπων μόνο μέσω των αντιπροσωπευτικών οργανώσεων στερώντας το δικαίωμα συμμετοχής σε συμπατριώτες μας, οι οποίοι επέλεξαν αν μην μετέχουν σε κάποια οργάνωση. Υφίσταται συγκεκριμένη διαδικασία διασφάλισης της αντιπροσωπευτικότητας των ομογενειακών οργανώσεων μέσω εξακρίβωσης αριθμού ενεργών μελών βάσει επικαιροποιημένου μητρώου; Ο σχετικός έλεγχος που προβλέπεται στην παραγραφο 5α είναι ελλιπής και αναφέρεται στη συγκρότηση της πρώτης Γενικής Συνέλευσης και λαμβάνει χώρα εκ των υστέρων. Φρόνιμο, επίσης, είναι να διασφαλίζεται η εναλλαγή στις διοικητικές θέσεις των εν λόγω οργανώσεων ώστε να μην ανακυκλώνονται τα ίδια πρόσωπα. Κατά πόσο οι εν λόγω αντιπροσωπευτικές ομογενειακές οργανώσεις προσφέρουν ουσιαστικό έργο και δεν περιορίζονται σε εθιμοτυπικές εκδηλώσεις φολκλορικού χαρακτήρα; Οι τελευταίες εκδηλώσεις, φυσικά, επιτελούν ρόλο και έχουν αξία και θέση μεταξύ των ομογενειακών οργανώσεων αλλά το βάρος της εκπροσώπησης θα πρέπει να δοθεί από όσες οργανώσεις, ενεργά και ουσιαστικά, σφυρηλατούν δεσμούς μεταξύ των Ελλήνων της Διασποράς και αναδεικνύουν την ελληνική ταυτότητα. Παράλληλα, με ποιον τρόπο θα διασφαλιστούν οι ανοικτές διαδικασίες ώστε Έλληνες και Ελληνίδες όλων των ηλικιών, επαγγελματικών κατευθύνσεων, μορφωτικού επιπέδου και ύψους εισοδήματος να μετέχουν ισότιμα επιτυγχάνοντας παράλληλα, τη μέγιστη δυνατή γεωγραφική κατανομή σε περιφερειακό εθνικό και ηπειρωτικό επίπεδο; Μόνο τότε θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για αντιπροσωπευτικές ομογενειακές οργανώσεις. Παράλληλα με την διασφάλιση των όρων της αντιπροσωπευτικότητας μέσω συγκεκριμένων κριτηρίων (βλέπε παραπάνω) πρέπει να επιτραπεί η συμμετοχή μεμονωμένων ατόμων, πέραν των οργανώσεων - με μια ποσόστωση - στις αρχαιρεσίες για την εκλογή εκπροσώπων στις Περιφέρειες. Η λειτουργική εξάρτηση του νέου Σ.Α.Ε. από την ελλαδική πολιτεία καταφαίνεται από την πρόνοια, στην πέμπτη παράγραφο, πως η παρθενική συγκρότηση της Γενικής Συνέλευσης ελέγχεται από την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή της Διασποράς της Βουλής των Ελλήνων. Επίσης, η προβλεπόμενη εισήγηση της Γενικής Συνέλευσης για την τροποποίηση του αρχικού Προεδρικού Διατάγματος ( απουσία συμμετοχής ομογενών στη διαμόρφωσή του) που θα ρυθμίζει τη λειτουργία του παρόντος άρθρου θα είναι δεσμευτική ή η λέξη «κατόπιν» υποδεικνύει απλά ότι χρονικά προηγείται χωρίς περαιτέρω δεσμεύσεις; Οι παραπάνω πρόνοιες πως συμβιβάζονται με τις αναφερθείσες, στο κείμενο του σχεδίου νόμου, «διαδικασίες αυτοοργάνωσης»;