ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ Απαιτήσεις προσβασιμότητας και ελεύθερη κυκλοφορία Άρθρο 5 Απαιτήσεις προσβασιμότητας (άρθρο 4 Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882)

1. Όλα τα προϊόντα τηρούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας των Τμήματων I και ΙΙ του Παραρτήματος I, εξαιρουμένων των τερματικών αυτοεξυπηρέτησης, ως προς το Τμήμα ΙΙ του ως άνω Παρατήματος.
2. Με την επιφύλαξη της παρ. 4, όλες οι υπηρεσίες τηρούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας των Τμημάτων ΙΙΙ και IV του Παραρτήματος I, εξαιρουμένων των αστικών και προαστιακών υπηρεσιών μεταφορών και περιφερειακών υπηρεσιών μεταφορών, ως προς το Τμήμα III του ως άνω Παραρτήματος.
3. Το δομημένο περιβάλλον που χρησιμοποιούν οι πελάτες των υπηρεσιών που καλύπτονται από τον παρόντα, συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας, σύμφωνα με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία.
4. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες απαλλάσσονται από την τήρηση των απαιτήσεων προσβασιμότητας της παρ. 2, καθώς και από οποιανδήποτε υποχρέωση σχετικά με την τήρηση των εν λόγω απαιτήσεων.
5. Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας εξασφαλίζουν ότι η απάντηση στις επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης προς τον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης «112» από το κέντρο λήψης κλήσεων έκτακτης ανάγκης «PSAP» τηρεί τις ειδικές απαιτήσεις προσβασιμότητας του Τμήματος V του Παραρτήματος I.

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 19:30 | Vodafone – ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ

    Άρθρο 5 παρ. 5 – Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 227 του ν.4727/2020: «Οι κλήσεις, τα μηνύματα μέσω της υπηρεσίας γραπτών μηνυμάτων (SMS) και της υπηρεσίας μηνυμάτων πολυμέσων (MMS), καθώς και οι κλήσεις και τα μηνύματα από οχήματα μέσω του συστήματος eCall, με χρήση του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού κλήσης έκτακτης ανάγκης «112», πραγματοποιούνται για εξερχόμενες εθνικές κλήσεις και μηνύματα μέσω οποιασδήποτε επιχείρησης παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ατελώς στο σύνολό τους και χωρίς υποχρέωση χρήσης οποιουδήποτε μέσου πληρωμής.

    Σε συνέχεια των ως άνω και σε συμμόρφωση με τα οριζόμενα στο άρθρο 109 της Οδηγίας (Ε.Ε) 2018/1972, τα κράτη μέλη πρέπει να λάβουν ειδικά μέτρα προκειμένου να διασφαλίσουν ότι στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένου του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112», έχουν εξίσου πρόσβαση οι τελικοί χρήστες με αναπηρίες.

    Σε αναλογική εφαρμογή, το Τμήμα V επί του παραρτήματος I του παρόντος προβλέπει ρητά ότι οι επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης προς τον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης «112» πρέπει να λαμβάνουν κατάλληλη απάντηση, με τον τρόπο που αρμόζει καλύτερα στην εθνική οργάνωση των συστημάτων έκτακτης ανάγκης, στο πλέον κατάλληλο PSAP, χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα επικοινωνίας με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν για τη λήψη, δηλαδή με τη χρήση συγχρονισμένης φωνής και κειμένου (συμπεριλαμβανομένου κειμένου σε πραγματικό χρόνο), ή, όταν παρέχεται βίντεο, φωνής, κειμένου (συμπεριλαμβανομένου κειμένου σε πραγματικό χρόνο) και βίντεο συγχρονισμένων ως πλήρη συνομιλία.

    Στο πλαίσιο αυτό, και προκειμένου οι Πάροχοι να είναι σε θέση να καλύψουν με πλήρη και αποτελεσματικό τρόπο το σύνολο των απαιτήσεων θα πρέπει προηγουμένως οι αρμόδιες δημόσιες αρχές να προβούν στις απαραίτητες παραμετροποιήσεις/αναβαθμίσεις επί του κέντρου λήψεων κλήσεων έκτακτης ανάγκης βάσει των υφιστάμενων Ευρωπαϊκών Προτύπων. Περαιτέρω , κρίνουμε αναγκαία την διεξαγωγή διακριτής έτερης διαβούλευσης κατά την οποία θα εξεταστεί η επάρκεια και συμβατότητα των υφιστάμενων Ευρωπαϊκών προτύπων και προδιαγραφών σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες που καλούμαστε να καλύψουμε ανά τύπο αναπηρίας, αλλά και περιπτώσεις σύνθετων ζητημάτων όπως τελικοί χρήστες με περισσότερες από μία αναπηρίες ή ειδικές ανάγκες (όπως π.χ. με προβλήματα ομιλίας και κινητικής δυσκολίας ή τελικούς χρήστες που πάσχουν συγχρόνως από κώφωση και τύφλωση).

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 19:44 | Vodafone – ΠΑΝΑΦΟΝ Α.Ε.Ε.Τ

    Άρθρο 5 παρ. 1 – Επί της αρχής η Εταιρείας μας κρίνει ότι προκειμένου να θέσει εμπεριστατωμένη γνώμη επί της πληρότητας και αποτελεσματικότητας του προτεινόμενου ειδικού εξοπλισμού/ειδικών τερματικών συσκευών και υπηρεσιών, καθίσταται αναγκαία η διεξαγωγή διακριτής διαβούλευσης με την συμμετοχή αρμόδιων σωματείων/Φορέων εκπροσώπησης ατόμων με Αναπηρίες και ενώσεις κατασκευαστών, προκειμένου να αξιολογηθούν επισταμένως οι ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν σε αντιπαραβολή με τις αντίστοιχες δυνατότητες υλοποίησης που υπάρχουν βάσει της υφιστάμενης τεχνολογίας και ακολούθως να προσδιοριστούν σαφώς και τα όρια ευθύνης κατασκευαστών και παρόχων υπηρεσίας.
    Στο πλαίσιο αυτό, βασικός παράγοντας που πρέπει να αξιολογηθεί σε πρώτο επίπεδο είναι οι συνθήκες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων ενεργειών εκ μέρους των κατασκευαστών/εισαγωγέων προκειμένου να προβούν σε αντίστοιχες υλοποιήσεις – εισαγωγές και μάλιστα να τις διαθέσουν σε προσιτό κόστος.
    Σημειώνουμε δε ότι στη παρούσα τουλάχιστον φάση δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε βασικές τεχνικές, εμπορικές και οικονομικές παραμέτρους των προτεινόμενων προβλέψεων επί των τερματικών εξοπλισμών καθώς σ τα στοιχεία αναφοράς του εναρμονισμένου ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ 301 549 V1.1.2 (2015-04) δεν έχουν επικαιροποιηθεί και αντίστοιχα δημοσιευθεί.

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 18:10 | Παναγιώτης Γκίκας

    Άρθρο 5 παρ. 1 – Επί της αρχής η Εταιρείας μας κρίνει ότι προκειμένου να θέσει εμπεριστατωμένη γνώμη επί της πληρότητας και αποτελεσματικότητας του προτεινόμενου ειδικού εξοπλισμού/ειδικών τερματικών συσκευών και υπηρεσιών, καθίσταται αναγκαία η διεξαγωγή διακριτής διαβούλευσης με την συμμετοχή αρμόδιων σωματείων/Φορέων εκπροσώπησης ατόμων με Αναπηρίες και ενώσεις κατασκευαστών, προκειμένου να αξιολογηθούν επισταμένως οι ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν σε αντιπαραβολή με τις αντίστοιχες δυνατότητες υλοποίησης που υπάρχουν βάσει της υφιστάμενης τεχνολογίας και ακολούθως να προσδιοριστούν σαφώς και τα όρια ευθύνης κατασκευαστών και παρόχων υπηρεσίας.

    Στο πλαίσιο αυτό, βασικός παράγοντας που πρέπει να αξιολογηθεί σε πρώτο επίπεδο είναι οι συνθήκες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων ενεργειών εκ μέρους των κατασκευαστών/εισαγωγέων προκειμένου να προβούν σε αντίστοιχες υλοποιήσεις – εισαγωγές και μάλιστα να τις διαθέσουν σε προσιτό κόστος.
    Σημειώνουμε δε ότι στη παρούσα τουλάχιστον φάση δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε βασικές τεχνικές, εμπορικές και οικονομικές παραμέτρους των προτεινόμενων προβλέψεων επί των τερματικών εξοπλισμών καθώς σ τα στοιχεία αναφοράς του εναρμονισμένου ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ 301 549 V1.1.2 (2015-04) δεν έχουν επικαιροποιηθεί και αντίστοιχα δημοσιευθεί.

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 18:19 | Παναγιώτης Γκίκας

    Άρθρο 5 παρ. 5 – Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 227 του ν.4727/2020: «Οι κλήσεις, τα μηνύματα μέσω της υπηρεσίας γραπτών μηνυμάτων (SMS) και της υπηρεσίας μηνυμάτων πολυμέσων (MMS), καθώς και οι κλήσεις και τα μηνύματα από οχήματα μέσω του συστήματος eCall, με χρήση του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού κλήσης έκτακτης ανάγκης «112», πραγματοποιούνται για εξερχόμενες εθνικές κλήσεις και μηνύματα μέσω οποιασδήποτε επιχείρησης παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ατελώς στο σύνολό τους και χωρίς υποχρέωση χρήσης οποιουδήποτε μέσου πληρωμής.

    Σε συνέχεια των ως άνω και σε συμμόρφωση με τα οριζόμενα στο άρθρο 109 της Οδηγίας (Ε.Ε) 2018/1972, τα κράτη μέλη πρέπει να λάβουν ειδικά μέτρα προκειμένου να διασφαλίσουν ότι στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένου του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού έκτακτης ανάγκης «112», έχουν εξίσου πρόσβαση οι τελικοί χρήστες με αναπηρίες.

    Σε αναλογική εφαρμογή, το Τμήμα V επί του παραρτήματος I του παρόντος προβλέπει ρητά ότι οι επικοινωνίες έκτακτης ανάγκης προς τον ενιαίο ευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης «112» πρέπει να λαμβάνουν κατάλληλη απάντηση, με τον τρόπο που αρμόζει καλύτερα στην εθνική οργάνωση των συστημάτων έκτακτης ανάγκης, στο πλέον κατάλληλο PSAP, χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα επικοινωνίας με αυτά που χρησιμοποιήθηκαν για τη λήψη, δηλαδή με τη χρήση συγχρονισμένης φωνής και κειμένου (συμπεριλαμβανομένου κειμένου σε πραγματικό χρόνο), ή, όταν παρέχεται βίντεο, φωνής, κειμένου (συμπεριλαμβανομένου κειμένου σε πραγματικό χρόνο) και βίντεο συγχρονισμένων ως πλήρη συνομιλία.

    Στο πλαίσιο αυτό, και προκειμένου οι Πάροχοι να είναι σε θέση να καλύψουν με πλήρη και αποτελεσματικό τρόπο το σύνολο των απαιτήσεων θα πρέπει προηγουμένως οι αρμόδιες δημόσιες αρχές να προβούν στις απαραίτητες παραμετροποιήσεις/αναβαθμίσεις επί του κέντρου λήψεων κλήσεων έκτακτης ανάγκης βάσει των υφιστάμενων Ευρωπαϊκών Προτύπων. Περαιτέρω , κρίνουμε αναγκαία την διεξαγωγή διακριτής έτερης διαβούλευσης κατά την οποία θα εξεταστεί η επάρκεια και συμβατότητα των υφιστάμενων Ευρωπαϊκών προτύπων και προδιαγραφών σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες που καλούμαστε να καλύψουμε ανά τύπο αναπηρίας, αλλά και περιπτώσεις σύνθετων ζητημάτων όπως τελικοί χρήστες με περισσότερες από μία αναπηρίες ή ειδικές ανάγκες (όπως π.χ. με προβλήματα ομιλίας και κινητικής δυσκολίας ή τελικούς χρήστες που πάσχουν συγχρόνως από κώφωση και τύφλωση),

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 17:08 | Παναγιώτης Γκίκας

    Άρθρο 5 παρ. 1 – Επί της αρχής η Εταιρείας μας κρίνει ότι προκειμένου να θέσει εμπεριστατωμένη γνώμη επί της πληρότητας και αποτελεσματικότητας του προτεινόμενου ειδικού εξοπλισμού/ειδικών τερματικών συσκευών και υπηρεσιών, καθίσταται αναγκαία η διεξαγωγή διακριτής διαβούλευσης με την συμμετοχή αρμόδιων σωματείων/Φορέων εκπροσώπησης ατόμων με Αναπηρίες και ενώσεις κατασκευαστών, προκειμένου να αξιολογηθούν επισταμένως οι ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν σε αντιπαραβολή με τις αντίστοιχες δυνατότητες υλοποίησης που υπάρχουν βάσει της υφιστάμενης τεχνολογίας και ακολούθως να προσδιοριστούν σαφώς και τα όρια ευθύνης κατασκευαστών και παρόχων υπηρεσίας.

    Στο πλαίσιο αυτό, βασικός παράγοντας που πρέπει να αξιολογηθεί σε πρώτο επίπεδο είναι οι συνθήκες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων των αντίστοιχων ενεργειών εκ μέρους των κατασκευαστών/εισαγωγέων προκειμένου να προβούν σε αντίστοιχες υλοποιήσεις – εισαγωγές και μάλιστα να τις διαθέσουν σε προσιτό κόστος.
    Σημειώνουμε δε ότι στη παρούσα τουλάχιστον φάση δεν είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε βασικές τεχνικές, εμπορικές και οικονομικές παραμέτρους των προτεινόμενων προβλέψεων επί των τερματικών εξοπλισμών καθώς σ τα στοιχεία αναφοράς του εναρμονισμένου ευρωπαϊκού προτύπου ΕΝ 301 549 V1.1.2 (2015-04) δεν έχουν επικαιροποιηθεί και αντίστοιχα δημοσιευθεί

  • Η Ε,Σ.Α.μεΑ. προτείνει να συμπληρωθεί/τροποποιηθεί ως εξής:
    «1. Όλα τα προϊόντα τηρούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας των Τμήματων I και ΙΙ του Παραρτήματος I, εξαιρουμένων των τερματικών αυτοεξυπηρέτησης, ως προς το Τμήμα ΙΙ του ως άνω Παρατήματος.
    2. Με την επιφύλαξη της παρ. 4, όλες οι υπηρεσίες τηρούν τις απαιτήσεις προσβασιμότητας των Τμημάτων ΙΙΙ και IV του Παραρτήματος I. (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: προτείνεται η διαγραφή του εξής: «εξαιρουμένων των αστικών και προαστιακών υπηρεσιών μεταφορών και περιφερειακών υπηρεσιών μεταφορών, ως προς το Τμήμα III του ως άνω Παραρτήματος»).
    3. Το δομημένο περιβάλλον (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: προτείνεται η διαγραφή του εξής: «που χρησιμοποιούν οι πελάτες των υπηρεσιών που καλύπτονται από τον παρόντα,») συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας σύμφωνα με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία, επιπρόσθετα δε της παραπάνω συμμόρφωσης η προσβασιμότητα των επιχειρήσεων που παρέχουν προσβάσιμα προϊόντα και υπηρεσίες, που καλύπτονται από τον παρόντα, πιστοποιείται με το Ελληνικό Σήμα Προσβασιμότητας ή άλλο παρόμοιο, βάσει του εθνικού προτύπου ΕΛΟΤ 1439 «Οργανισμός φιλικός σε πολίτες με αναπηρία -Απαιτήσεις και συστάσεις».
    4. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες, απαλλάσσονται από την τήρηση των απαιτήσεων προσβασιμότητας της παρ. 2 (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: προτείνεται η διαγραφή του εξής: «καθώς και από οποιανδήποτε υποχρέωση σχετικά με την τήρηση των εν λόγω απαιτήσεων») υποχρεούνται όμως να συμμορφώνονται με την Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699 «Τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» (ΦΕΚ Β΄2998/20.07.2020), Κεφάλαιο Α’, άρθρο 4, Πίνακας 1, περίπτωση 1 και την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία.
    5. […]
    6. Όλα τα τμήματα εξυπηρέτησης – υποστήριξης του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα αποδέχονται την υπηρεσία εξ αποστάσεως διερμηνείας (RELAY SERVICE) του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών ως τρόπο επικοινωνίας, δίχως να υπάρχει κώλυμα λόγω προστασίας προσωπικών δεδομένων, εφόσον ο ίδιος ο κωφός-βαρήκοος χρήστης/καταναλωτής έχει επιλέξει αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας.
    Σε σημεία εξυπηρέτησης δημοσίων και ιδιωτικών φορέων τοποθετούνται tablets με εγκατεστημένη την εφαρμογή IRIS (https://www.myiris.gr/) της υπηρεσίας εξ αποστάσεως διερμηνείας (RELAY SERVICE) του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών.»
    ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
    i. Για τους λόγους που αναφέρθηκαν στην αιτιολόγηση των προτάσεων της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο άρθρο 3 (βλ. σημείο i της Αιτιολόγησης στο άρθρο αυτό) προτείνεται και από το παρόν άρθρο η διαγραφή του εδαφίου «εξαιρουμένων των αστικών και προαστιακών υπηρεσιών μεταφορών και περιφερειακών υπηρεσιών μεταφορών, ως προς το Τμήμα III του ως άνω Παραρτήματος.»
    ii. Ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (ν.4067/2012, όπως τροποποιήθηκε με τους ν.4759/2020 και 4782/2021 και ισχύει σήμερα) επιβάλλει όλα τα νέα κτίρια πλην κτιρίων κατοικίας (για την οποία υπάρχουν ειδικότερες προβλέψεις), καθώς και τα υφιστάμενα πριν από την έναρξη ισχύος του νόμου κτίρια, όπου στεγάζονται φορείς της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), ή έχουν χρήσεις συνάθροισης κοινού όπως χώροι συνεδρίων, εκθέσεων, μουσείων, συναυλιών, αθλητικών ή πολιτιστικών συγκεντρώσεων, ναοί, θέατρα, κινηματογράφοι, εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία, κέντρα διασκέδασης, αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, αίθουσες αναμονής επιβατών, τράπεζες, ανταλλακτήρια, χώροι προσωρινής διαμονής, εκπαίδευσης, υγείας και κοινωνικής πρόνοιας, δικαιοσύνης και σωφρονισμού, γραφείων και εμπορίου, βιομηχανίας και βιοτεχνίας, καθώς και στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων και πρατηρίων καυσίμων, να υλοποιήσουν τις απαραίτητες διαμορφώσεις, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα. Κατά συνέπεια η παράγραφος 3 του άρθρου 5 του παρόντος νόμου υπερκαλύπτεται από την εθνική νομοθεσία, οι δε προβλέψεις της θα πρέπει να επεκταθούν σε όλο το δομημένο περιβάλλον. Ειδικότερα όμως για τα κτίρια που στεγάζουν επιχειρήσεις, που κατασκευάζουν ή παρέχουν προϊόντα και υπηρεσίες που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, θεωρείται απόλυτα αναγκαία η πιστοποίηση της προσβασιμότητας της επιχείρησης με το Ελληνικό Σήμα Προσβασιμότητας ή άλλο παρόμοιο βάσει του εθνικού προτύπου ΕΛΟΤ 1439, το οποίο αξιολογεί όχι μόνο την προσβασιμότητα του δομημένου περιβάλλοντος της επιχείρησης αλλά και των υπηρεσιών που παρέχει αυτή και έχει αναπτυχθεί με στενή συνεργασία του ΕΛΟΤ και του ίδιου του αναπηρικού κινήματος. Η μέχρι σήμερα απουσία θεσμοθετημένης υποχρέωσης πιστοποίησης της προσβασιμότητας έχει οδηγήσει ως γνωστόν στον αποκλεισμό των πολιτών με αναπηρία από πλείστες δραστηριότητες.
    iii. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων (ΙΜΕ) της ΓΣΕΒΕΕ, οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις (0-49 άτομα προσωπικό) στη χώρα αποτελούν το 99,6% των ελληνικών επιχειρήσεων. Η απαλλαγή αυτών από την υποχρέωση διασφάλισης προσβασιμότητας στα άτομα με αναπηρία θα οδηγήσει στον πλήρη αποκλεισμό των ατόμων αυτών. Παράλληλα δε, στην Υ.Α. με αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699 «Τεχνικές οδηγίες προσαρμογής υφιστάμενων κτιρίων και υποδομών για την προσβασιμότητα αυτών σε άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία» (ΦΕΚ Β΄2998/20.07.2020), στο Κεφάλαιο Α’, άρθρο 4, αναφέρεται ότι «2. Επιπλέον των παραπάνω, για κτίρια Δημοσίων ή Ιδιωτικών Οργανισμών, βάσει του προτύπου ΕΛΟΤ 1439:2012 «Οργανισμός φιλικός σε πολίτες με αναπηρία – Απαιτήσεις και συστάσεις» οι απαιτούμενες προσαρμογές ως προς τις κτιριακές υποδομές των υφιστάμενων δομών που αναφέρονται στην παρ. 4 του άρθρου 26, του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού οφείλουν να ακολουθούν κατ’ ελάχιστον τις προδιαγραφές του Πίνακα 1» (Διαθέσιμος στο: https://www.amea.gov.gr/legislation/18/416 ).
    Όπως είναι εμφανές, η εθνική νομοθεσία ήδη έχει επιλύσει το θέμα της προσβασιμότητας των πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων επιβάλλοντας τη διασφάλιση συγκεκριμένων παρεμβάσεων, η δε πρόβλεψη του προτεινόμενου εδαφίου, εάν αυτό δε συμμορφωθεί στην υφιστάμενη ήδη παραπάνω νομοθεσία, θα αποτελεί σαφές παράδειγμα κακής νομοθέτησης και θα οδηγήσει σε μύρια προβλήματα εφαρμογής.
    iv. Στο άρθρο 4 -Γενικές υποχρεώσεις της Σύμβασης των ΗΕ προβλέπεται η υποχρέωση των Κρατών «ζ. Να αναλάβουν ή προάγουν την έρευνα και ανάπτυξη και να προάγουν τη διαθεσιμότητα και χρήση των νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων και των τεχνολογιών της πληροφορίας και των επικοινωνιών, των βοηθημάτων κινητικότητας, των συσκευών και υποβοηθητικών τεχνολογιών, τα οποία είναι κατάλληλα για τα άτομα με αναπηρίες, δίνοντας προτεραιότητα στις τεχνολογίες με προσιτό κόστος,[…]», στο άρθρο 9-Προσβασιμότητα «ε. να παρέχουν μορφές «ζωντανής» βοήθειας και ενδιαμέσων, συμπεριλαμβανομένων των οδηγών, των αναγνωστών και των επαγγελματιών διερμηνέων της νοηματικής γλώσσας, προκειμένου να διευκολύνουν την προσβασιμότητα στα κτίρια και σε άλλες εγκαταστάσεις που είναι ανοικτές στο κοινό,[…]», στο άρθρο 21 – Ελευθερία της έκφρασης και της γνώμης και πρόσβαση στην πληροφορία «να λαμβάνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν ότι τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να ασκούν το δικαίωμα τους στην ελευθερία της έκφρασης και της γνώμης, συμπεριλαμβανομένης και της ελευθερίας να αναζητούν, να δέχονται και να μεταδίδουν πληροφορίες και ιδέες, σε ίση βάση με τους άλλους ανθρώπους και μέσω όλων των μορφών επικοινωνίας της επιλογής τους, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της παρούσας Σύμβασης, συμπεριλαμβανόμενης και: α. της παροχής πληροφοριών που προορίζονται για το ευρύ κοινό στα άτομα με αναπηρίες, με προσιτές μορφές και τεχνολογίες, κατάλληλες για τα διαφορετικά είδη αναπηριών, κατά τρόπο έγκαιρο και χωρίς πρόσθετο κόστος, β. της αποδοχής και διευκόλυνσης της χρήσης των νοηματικών γλωσσών, της Μπράιγ, της συμπληρωματικής και εναλλακτικής επικοινωνίας και όλων των άλλων προσιτών μέσων, τρόπων και μορφών επικοινωνίας της επιλογής τους, από τα άτομα με αναπηρίες στις επίσημες επικοινωνίες τους, γ. της προτροπής των ιδιωτικών φορέων που παρέχουν υπηρεσίες στο ευρύ κοινό, συμπεριλαμβανόμενου και του Διαδικτύου, να παρέχουν πληροφορίες και υπηρεσίες με προσιτές και εύχρηστες μορφές για τα άτομα με αναπηρίες, δ. της ενθάρρυνσης των μέσων μαζικής επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων και των παρόχων πληροφοριών μέσω του Διαδικτύου, να καταστήσουν τις υπηρεσίες τους προσιτές στα άτομα με αναπηρίες, ε. της αναγνώρισης και προαγωγής της χρήσης των νοηματικών γλωσσών.» Παράλληλα, σύμφωνα με το άρθρο 65-Επικοινωνία Ατόμων με Αναπηρία με διοικητικές αρχές, γλώσσες και μορφές επικοινωνίας του ν.4488/2017 «2. Η ελληνική νοηματική γλώσσα αναγνωρίζεται ως ισότιμη με την ελληνική γλώσσα. Το κράτος λαμβάνει μέτρα για την προώθησή της, καθώς και για την κάλυψη όλων των αναγκών επικοινωνίας των κωφών και βαρήκοων πολιτών.»
    Στη βάση των παραπάνω προτείνεται η υιοθέτηση της υπηρεσίας εξ αποστάσεως διερμηνείας (RELAY SERVICE) του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών ως τρόπου επικοινωνίας αυτών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.