ΜΕΡΟΣ Γ’: ΑΝΑΔΙΟΡΓΩΝΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ» (άρθρα 26-48)

ΜΕΡΟΣ Γ’

ΑΝΑΔΙΟΡΓΩΝΩΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΩΝΥΜΙΑ «ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 26

Επωνυμία – Εποπτεία – Έδρα – Προνόμια

  1. To νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» και τον διακριτικό τίτλο MOMus, που ιδρύθηκε με τον ν. 4572/2018 (Α’ 188), αναδιοργανώνεται και διέπεται εφεξής από το παρόν μέρος. Για τις διεθνείς σχέσεις της η επωνυμία αποδίδεται στην αγγλική γλώσσα ως «Metropolitan Organisation of Museums of Visual Arts of Thessaloniki». Για τους σκοπούς του παρόντος, το ως άνω νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου αναφέρεται ως «Οργανισμός».
  2. Ο Οργανισμός έχει την έδρα του στη Θεσσαλονίκη και τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργού Πολιτισμού. Ο Οργανισμός έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, λειτουργεί χάριν του δημόσιου συμφέροντος, και απολαμβάνει τις ατέλειες, καθώς και τα δικαστικά, δικονομικά και ουσιαστικά προνόμια του Δημοσίου, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών και διοικητικών ατελειών. Ως προς τον φόρο προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), εφαρμόζεται ο Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α’ 162).

 

Άρθρο 27

Σκοπός και μέσα εκπλήρωσης

  1. Σκοπός του Οργανισμού είναι η ανάπτυξη και προβολή των εικαστικών τεχνών, της φωτογραφίας, του βιομηχανικού και αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, της αισθητικής καλλιέργειας, της ιστορικής μελέτης και επιστημονικής έρευνας, καθώς και η ενίσχυση πειραματικών και εναλλακτικών προτάσεων για τις τέχνες.
  2. Ο σκοπός της παρ. 1 εκπληρώνεται με κάθε πρόσφορο μέσο και ιδίως με:

α) τη συνεργασία με το εποπτεύον Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και με φορείς του δημόσιου τομέα όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), πολιτιστικούς οργανισμούς, όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεθνείς οργανισμούς και κάθε άλλο φορέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής που δραστηριοποιείται σε τομείς σχετικούς με τον σκοπό του Οργανισμού και μπορεί να συμβάλλει στην προώθησή τους,

β) την ανάπτυξη σχέσεων με άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και με τρίτες χώρες για τη συνεργασία σε θέματα αρμοδιότητάς της και τη μέριμνα για την ενεργό συμμετοχή της χώρας σε προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνών οργανισμών,

γ) τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, προγραμματικών συμφωνιών και μνημονίων συνεργασίας,

δ) τη συγκρότηση μουσειακών συλλογών και αρχείων και τη φύλαξη και ανάδειξη των συλλογών αυτών, σύμφωνα με τις πιο σύγχρονες και αποτελεσματικές μουσειολογικές προδιαγραφές,

ε) την τεκμηρίωση και αρχειοθέτηση των συλλογών με τη βοήθεια ηλεκτρονικών μέσων και την έκθεση σε μόνιμη βάση τμημάτων όλων των συλλογών στον κατά την περίσταση κατάλληλο χώρο ή χώρους,

στ) τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων, αυτοτελώς ή σε συνδιοργάνωση με διακεκριμένα μουσεία και κέντρα σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό,

ζ) τη διάσωση και ανάδειξη έργων Ελλήνων και ξένων δημιουργών,

η) την προαγωγή της καλλιτεχνικής παιδείας του κοινού,

θ την προσβασιμότητα όλων των κοινωνικών ομάδων στις τέχνες,

ι) την οργάνωση ειδικού προγράμματος επαγγελματικής κατάρτισης και εξειδίκευσης των επιμελητών του Οργανισμού,

ια) την εκπόνηση και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για σχολικές και άλλες ομάδες, όπως καλλιτεχνικών εργαστηρίων για παιδιά και εφήβους μαθητές, ξεναγήσεων, σεμιναρίων για τους εκπαιδευτικούς και επιμορφωτικών σεμιναρίων, μετά από έγκριση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και

ιβ) την παραγωγή έντυπων και ηλεκτρονικών εκδόσεων για το κοινό, καθώς και την υποστήριξη και την οργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων, όπως διαλέξεων, συνεδρίων, κινηματογραφικών προβολών, θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών και άλλων αφιερωμάτων διακαλλιτεχνικού και διεπιστημονικού χαρακτήρα, αυτοτελώς ή σε συνδιοργάνωση με διακεκριμένους πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

 

Άρθρο 28

Πόροι

Οι πόροι του Οργανισμού είναι:

α) η ετήσια επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Πολιτισμού και το εθνικό ή συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων,

β) χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλους διεθνείς οργανισμούς,

γ) χρηματοδοτήσεις από τη συμμετοχή σε πάσης φύσεως προγράμματα, εθνικά, διεθνή ή ευρωπαϊκά,

δ) επιχορηγήσεις από δημόσιους ή μη φορείς και οργανισμούς,

ε) έσοδα από δωρεές, κληρονομίες, κληροδοσίες, καταπιστεύματα και λοιπές παροχές από χαριστική αιτία,

στ) έσοδα από χορηγίες πάσης φύσεως και κάθε είδους κοινωνικούς πόρους,

ζ) έσοδα από την πώληση εισιτηρίων για τις εκθέσεις και τις λοιπές εκδηλώσεις και διοργανώσεις του Οργανισμού,

η) έσοδα από τις πωλήσεις εκδόσεων του Οργανισμού ή άλλων εκδοτικών οίκων της Ελλάδας ή του εξωτερικού, καθώς και από την πώληση αναπαραγωγών έργων και αντικειμένων τέχνης, αφισών, χρηστικών και αναμνηστικών αντικειμένων ή ενδυμάτων που διατίθενται από το πωλητήριο, είτε απευθείας είτε μέσω μίσθωσης, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων του κυλικείου,

θ) έσοδα από εμπορικές συνεργασίες με φορείς, ιδιωτικούς ή δημόσιους, εθνικούς ή διεθνείς, με στόχο την αξιοποίηση των πνευματικών δικαιωμάτων επί των έργων των συλλογών που διαθέτει, κατέχει και διαχειρίζεται ο Οργανισμός,

ι) έσοδα από τον δανεισμό έργων σε αναγνωρισμένα μουσεία και φορείς πολιτισμού, εθνικούς ή διεθνείς, και την εκμετάλλευση έργων που παράγονται κατά παραγγελία του Οργανισμού,

ια) έσοδα από διοργάνωση πάσης φύσεως εκδηλώσεων πολιτισμού, ιδίως συναυλιών, κινηματογραφικών προβολών, θεατρικών και άλλων παραστάσεων,

ιβ) έσοδα από την παραχώρηση χώρων και εγκαταστάσεων,

ιγ) έσοδα από ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράμματα και κύκλους σεμιναρίων που διοργανώνονται από τον Οργανισμό και απευθύνονται σε διάφορες ομάδες του πληθυσμού,

ιδ) έσοδα από τις συνδρομές μελών κλειστού ομίλου ή λέσχης δωρητών του μουσείου ή από τον σύλλογο φίλων ή από δωρεές, χορηγίες και ενισχύσεις που διενεργούνται για την υλοποίηση συγκεκριμένων εκθέσεων ή εκδηλώσεων πολιτισμού, τα οποία αποτελούν έσοδα της αντίστοιχης Διεύθυνσης ή του αυτοτελούς τμήματος, και

ιε) έσοδα από οποιαδήποτε άλλη πηγή.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ

 

Άρθρο 29

Όργανα διοίκησης

Όργανα διοίκησης του Οργανισμού είναι ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, το Διοικητικό Συμβούλιο και ο Γενικός Διευθυντής.

 

Άρθρο 30

Συγκρότηση και θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου

  1. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) του Οργανισμού αποτελείται από επτά (7) μέλη, τα οποία ορίζονται για θητεία τριών (3) ετών με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με όμοια απόφαση είναι δυνατή η ανανέωση της θητείας.
  2. Ο Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. επιλέγονται σύμφωνα με τις διαδικασίες του Μέρους Α’ του ν. 5062/2023 (Α’ 183), περί επιλογής διοικήσεων στο δημόσιο τομέα.
  3. Τα λοιπά πέντε (5) μέλη του Δ.Σ. επιλέγονται ως εξής:

α) δύο (2) μέλη επιλέγονται από τον εποπτεύοντα Υπουργό μεταξύ προσωπικοτήτων αναγνωρισμένου κύρους στον χώρο των τεχνών, των γραμμάτων και των επιστημών, νομικούς και οικονομολόγους,

β) ένα (1) μέλος υποδεικνύεται από το κοινωφελές ίδρυμα «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης», προερχόμενο από τα μέλη του Δ.Σ. αυτού, που έχουν εκλεγεί στη θέση αυτή, όπως προβλέπεται στο άρθρο 4 του π.δ. 28/1994 (Β’ 469),

γ) ένα (1) μέλος είναι ο εκάστοτε Πρόεδρος της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης Α.Ε. ή ο εκπρόσωπος που αυτός υποδεικνύει,

δ) ένα (1) μέλος υποδεικνύεται από τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης.

  1. Αν μέλος του Δ.Σ. απουσιάζει από τις συνεδριάσεις ή κωλύεται για οποιονδήποτε λόγο για διάστημα πέραν των τριών (3) μηνών συνεχόμενα, εκπίπτει αυτοδικαίως και αντικαθίσταται με απόφαση του εποπτεύοντα Υπουργού, με την επιφύλαξη του άρθρου 10 του ν. 5062/2023.
  2. Αν για οποιονδήποτε λόγο κενωθούν μία (1) ή περισσότερες θέσεις μελών του Δ.Σ., η πλήρωση αυτών γίνεται για τον υπόλοιπο χρόνο της θητείας του Δ.Σ, με την επιφύλαξη του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 5062/2023. Μέχρι την πλήρωση αυτών, το Δ.Σ. συνέρχεται νόμιμα και αποφασίζει έγκυρα, όχι όμως για διάστημα μεγαλύτερο από τρεις (3) μήνες, και εφόσον ο αριθμός των μελών του δεν έχει μειωθεί κάτω των πέντε (5).
  3. Η θητεία των μελών του Δ.Σ. παρατείνεται με απόφαση του εποπτεύοντος Υπουργού μετά τη λήξη της μέχρι να ορισθούν νέα μέλη, όχι όμως για διάστημα μεγαλύτερο από τρεις (3) μήνες, με την επιφύλαξη του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 5062/2023.
  4. Ο Γραμματέας του Δ.Σ. και ο αναπληρωτής του επιλέγονται μεταξύ των υπαλλήλων του Οργανισμού και ορίζονται με απόφαση του Προέδρου του Δ.Σ.

 

Άρθρο 31

Κωλύματα και ασυμβίβαστα των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου

  1. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου δεν επιτρέπεται, επί ποινή ακυρότητας της σχετικής σύμβασης, να συμβάλλονται με τον Οργανισμό. Η ίδια απαγόρευση ισχύει και για τους συζύγους ή συμβιούντες, κατά την έννοια του ν. 4356/2015 (Α’ 181), των μελών του Δ.Σ., καθώς και για τους συγγενείς αυτών, εξ αίματος μέχρι τρίτου βαθμού και εξ αγχιστείας μέχρι δεύτερου βαθμού.
  2. Άκυρη είναι και κάθε σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ του Οργανισμού και νομικών προσώπων, των οποίων η διοίκηση ελέγχεται, άμεσα ή έμμεσα, από τα μέλη του Δ.Σ.. Ο έλεγχος του πρώτου εδαφίου απορρέει από δικαιώματα, συμβάσεις ή άλλα μέσα, τα οποία, είτε μεμονωμένα είτε από κοινού με άλλα και λαμβανομένων υπόψη των σχετικών πραγματικών ή νομικών συνθηκών, παρέχουν τη δυνατότητα καθοριστικής επιρροής στη δραστηριότητα μιας επιχείρησης, και ιδίως από: α) δικαιώματα κυριότητας ή επικαρπίας επί του συνόλου ή μέρους των περιουσιακών στοιχείων της επιχείρησης και β) δικαιώματα ή συμβάσεις που παρέχουν δυνατότητα καθοριστικής επιρροής στις αποφάσεις των οργάνων μιας επιχείρησης. Ο έλεγχος αποκτάται από το πρόσωπο ή τα πρόσωπα ή τις επιχειρήσεις, που: α) είναι υποκείμενα αυτών των δικαιωμάτων ή δικαιούχοι από τις συμβάσεις αυτές ή β) χωρίς να είναι υποκείμενα των δικαιωμάτων ή δικαιούχοι από τις συμβάσεις αυτές, δικαιούνται να ασκούν τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτές.
  3. Σε κάθε περίπτωση, ως προς τα μέλη του Δ.Σ., εφαρμόζεται συμπληρωματικά το Κεφάλαιο Α’ του Μέρους Δ’ του ν. 4622/2019 (Α’ 133), περί κωλυμάτων, ασυμβιβάστων και κανόνων αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων.

 

 

 

Άρθρο 32

Σύγκληση και λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου

  1. Το Διοικητικό Συμβούλιο συνεδριάζει μία (1) τουλάχιστον φορά τον μήνα στην έδρα του Οργανισμού και έχει απαρτία αν είναι παρόντα τέσσερα (4) τουλάχιστον μέλη, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος ή ο Αντιπρόεδρος. Επιτρέπεται, με έγγραφη εξουσιοδότηση, η αντιπροσώπευση ενός (1) μόνο μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου ανά συνεδρίαση από άλλο μέλος, όχι όμως από τον Πρόεδρο ή τον Αντιπρόεδρο, αν αυτός ασκεί χρέη Προέδρου. Το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί, επίσης, να συνεδριάζει με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων (τηλεδιάσκεψη).
  2. Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου συγκαλεί το Διοικητικό Συμβούλιο, προεδρεύει των συνεδριάσεών του και καταρτίζει την ημερήσια διάταξη, αφού λάβει υπόψη του τις προτάσεις και απόψεις των μελών του. Δύο (2) τουλάχιστον ημέρες πριν από κάθε συνεδρίαση ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου απευθύνει στα μέλη πρόσκληση, στην οποία αναγράφονται η ημέρα και η ώρα της συνεδρίασης, καθώς και τα θέματα της ημερήσιας διάταξης. Για τις συνεδριάσεις τηρούνται από τον Γραμματέα πρακτικά που υπογράφονται από αυτόν και τα παρόντα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
  3. Στις συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου μετέχει, χωρίς δικαίωμα ψήφου, ο Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού, ο οποίος εκτελεί χρέη εισηγητή στο Διοικητικό Συμβούλιο για θέματα της αρμοδιότητάς του. Ως εισηγητές, για θέματα των αρμοδιοτήτων τους, καθώς και κάθε άλλη φορά που το κρίνει αναγκαίο το Διοικητικό Συμβούλιο, μπορεί να καλούνται και οι Διευθυντές.
  4. Οι αποφάσεις του Δ.Σ. λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου. Οι αποφάσεις καταχωρούνται σε πρακτικό, το οποίο συντάσσεται από τον γραμματέα και επικυρώνεται από τον προεδρεύσαντα.

 

Άρθρο 33

Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου

  1. Το Διοικητικό Συμβούλιο είναι αρμόδιο για όλα τα θέματα που αφορούν τη διοίκηση, τη διαχείριση και τη λειτουργία του Οργανισμού, εκτός από εκείνα που ρητώς, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, εμπίπτουν στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Προέδρου ή του Γενικού Διευθυντή.
  2. Στις αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου ανήκουν ιδίως:

α) η χάραξη της γενικής πολιτιστικής πολιτικής και στρατηγικής του Οργανισμού, σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της παρ. 2 του άρθρου 43 και τις οικονομικές δυνατότητες του Οργανισμού,

β) η έγκριση, ύστερα από εισήγηση του Γενικού Διευθυντή και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, του γενικού σχεδιασμού, του ετήσιου καλλιτεχνικού και εκπαιδευτικού προγραμματισμού και των επιμέρους προϋπολογισμών υλοποίησης των σχετικών δράσεων από τις Διευθύνσεις του Οργανισμού,

γ) η αποδοχή δωρεών, εισφορών και χορηγιών και η εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού στο πλαίσιο των σκοπών του,

δ) η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων, προγραμματικών συμφωνιών και μνημονίων συνεργασίας με Ανώτατα Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας ή της αλλοδαπής, για την ανάπτυξη δράσεων έρευνας ή διδασκαλίας σε αντικείμενα συναφή με την αποστολή του Οργανισμού,

ε) η έγκριση, ύστερα από εισήγηση του Γενικού Διευθυντή, του ετήσιου προϋπολογισμού, της ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων και του οικονομικού απολογισμού, που υποβάλλει στη συνέχεια στον Υπουργό Πολιτισμού,

στ) η απόφαση, μετά από εισήγηση του Γενικού Διευθυντή, για την πρόσληψη του πάσης φύσεως προσωπικού και των συνεργατών του Οργανισμού, καθώς και για τις μεταβολές στους όρους απασχόλησής τους ή την απόλυσή τους,

ζ) η διενέργεια ελέγχου νομιμότητας επί των πράξεων του Γενικού Διευθυντή και των Διευθυντών,

  1. Το Δ.Σ. υποβάλλει δια του Προέδρου του στον εποπτεύοντα Υπουργό ετήσια έκθεση για τις δραστηριότητες και τους στόχους του Οργανισμού.
  2. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου μπορεί να ανατίθεται σε εξωτερικό συνεργάτη – σύμβουλο ο συντονισμός της λειτουργίας και των δραστηριοτήτων ομίλου δωρητών του Οργανισμού, που έχει συσταθεί και οργανωθεί για τη συγκέντρωση δωρεών.
  3. Το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να αναθέτει σε οποιοδήποτε από τα μέλη του ειδικά καθήκοντα, σχετικά με τις αρμοδιότητες του Συμβουλίου. Δύναται, επίσης, να μεταβιβάζει την άσκηση συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων σε μέλος του, κατόπιν εισήγησης του Προέδρου. Με όμοια απόφασή του δύναται να μεταβιβάζει στον Γενικό Διευθυντή και τους Προϊσταμένους των Διευθύνσεων του Οργανισμού επιμέρους αρμοδιότητες και, ιδίως, την αρμοδιότητα της εντολής δαπανών έως του ποσού μέχρι του οποίου επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α’ 147). Η απόφαση μεταβίβασης αρμοδιοτήτων ανακαλείται ελευθέρως με νεότερη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.

 

Άρθρο 34

Έκπτωση μέλους Διοικητικού Συμβουλίου

Εκπίπτει από το Διοικητικό Συμβούλιο το μέλος, στο πρόσωπο του οποίου συντρέχουν οι προϋποθέσεις έκπτωσης δημόσιου υπαλλήλου σύμφωνα με το άρθρο 149 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α` 26) ή καταδικάζεται αμετάκλητα για αδίκημα που αναφέρεται στις ποινικές διατάξεις του Τμήματος ΙΧ του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α’ 220).

 

 

Άρθρο 35

Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου

  1. Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και έχει, ιδίως, τις εξής αρμοδιότητες:

α) συγκαλεί το Δ.Σ., καταρτίζει την ημερήσια διάταξη και προεδρεύει στις συνεδριάσεις του,

β) υποβάλλει προς το Δ.Σ. προτάσεις, εισηγήσεις και έγγραφα που απαιτούνται για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου του Οργανισμού,

γ) λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα και μεριμνά για την εφαρμογή των αποφάσεων του Δ.Σ., επικουρούμενος από τις αρμόδιες υπηρεσίες του,

δ) υπογράφει όλες τις διενεργούμενες δαπάνες και κινεί όλους τους τηρούμενους τραπεζικούς λογαριασμούς του Οργανισμού,

ε) συνομολογεί, υπογράφει και εκτελεί κάθε σύμβαση που έχει εγκρίνει το Δ.Σ.,

στ) υπογράφει κάθε σύμβαση και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο σχετικά με την πρόσληψη και απόλυση του προσωπικού και τη σύναψη ή καταγγελία συμβάσεων των συνεργατών και δικηγόρων του Οργανισμού, μετά από έγκριση του Δ.Σ.,

ζ) είναι πειθαρχικός προϊστάμενος του πάσης φύσεως προσωπικού του Οργανισμού,

η) εκπροσωπεί τον Οργανισμό δικαστικώς και εξωδίκως,

θ) διαμορφώνει και καταρτίζει σχέδια προγραμμάτων, επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, τα οποία εισηγείται στο Δ.Σ. προς έγκριση,

ι) υπογράφει πρωτόκολλα συνεργασίας με τρίτους και συμφωνίες, που αφορούν στην πολιτική και στους στρατηγικούς στόχους του Οργανισμού, μετά από έγκριση του Δ.Σ. και

ια) ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα, που ανατίθεται σε αυτόν ρητά από τον παρόντα ή άλλους νόμους και ασκεί τις αρμοδιότητες που του μεταβιβάζεται με απόφαση του Δ.Σ.

  1. Ο Πρόεδρος του Οργανισμού δύναται, με απόφασή του, να μεταβιβάζει το σύνολο ή μέρος των αρμοδιοτήτων του στον Αντιπρόεδρο ή άλλο μέλος του Δ.Σ., έχοντας τη δυνατότητα να ορίσει ότι εξακολουθεί και ο ίδιος να ασκεί παράλληλα τις μεταβιβαζόμενες αρμοδιότητες, καθώς και να εξουσιοδοτεί τα ως άνω όργανα να υπογράφουν, με εντολή του, πράξεις ή άλλα έγγραφα της αρμοδιότητάς του. Οι αποφάσεις της παρούσας είναι ελευθέρως ανακλητές.
  2. Σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. αναπληρώνεται από τον Αντιπρόεδρο του Δ.Σ..

 

 

Άρθρο 36

Γενικός Διευθυντής

  1. Στον Οργανισμό συστήνεται μία (1) θέση Γενικού Διευθυντή, ο οποίος επιλέγεται, ύστερα από διεθνή πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού και διορίζεται, με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, για θητεία τεσσάρων (4) ετών που μπορεί να ανανεωθεί μία (1) φορά. Για τον διορισμό του Γενικού Διευθυντή εφαρμόζεται η διαδικασία της παρ. 8 του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133). Η Καλλιτεχνική Επιτροπή μπορεί, αν κρίνεται αναγκαίο από το Διοικητικό Συμβούλιο, να γνωμοδοτεί σε αυτό για την επιλογή του Γενικού Διευθυντή. Η επίδοση του Οργανισμού στην επίτευξη των ειδικότερων στόχων που τίθενται με τα ανωτέρω σχέδια λαμβάνεται υπόψη για την ανανέωση της θητείας του Γενικού Διευθυντή.
  2. Η θέση του Γενικού Διευθυντή είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.
  3. Τον Γενικό Διευθυντή, όταν απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνει ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μοντέρνας Τέχνης.

 

 

Άρθρο 37

Προσόντα διορισμού Γενικού Διευθυντή

  1. Ο Γενικός Διευθυντής διαθέτει τα εξής προσόντα:

α) πτυχίο Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, αναγνωρισμένο με πράξη αρμοδίου οργάνου ή με αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (Σ.Α.Ε.Π.) ή το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (Α.Τ.Ε.Ε.Ν.) σύμφωνα με το π.δ. 38/2010 (Α` 78),

β) έναν (1) τουλάχιστον τίτλο μεταπτυχιακών σπουδών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, κατά προτίμηση στο πεδίο της πολιτιστικής διοίκησης ή της μουσειολογίας ή της πολιτιστικής διαχείρισης ή σε άλλα συναφή πεδία,

γ) πενταετή τουλάχιστον οργανωτική και διοικητική εμπειρία, καθώς και εμπειρία σε θέματα διοίκησης και οικονομικής διαχείρισης οργανισμών μεγάλης εμβέλειας της Ελλάδας ή του εξωτερικού,

δ) πολύ καλή γνώση της ελληνικής και της αγγλικής και γνώση μίας (1) τουλάχιστον τρίτης γλώσσας.

Το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να εξειδικεύει περαιτέρω τα ως άνω προσόντα στην πρόσκληση που εκδίδει.

  1. Στη θέση του Γενικού Διευθυντή του Οργανισμού μπορεί να διορίζεται και υπάλληλος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β` της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), εφόσον διαθέτει τα προσόντα της παρ. 1. Στην περίπτωση αυτή, θεωρείται αυτοδίκαια αποσπασμένος στη θέση του Γενικού Διευθυντή για χρονικό διάστημα ίσο με τη διάρκεια της θητείας του και μέχρι την ανανέωση αυτής ή την τοποθέτηση νέου Γενικού Διευθυντή, μετά δε από τη λήξη της θητείας του, επανέρχεται αυτοδικαίως στην υπηρεσία του. Ο χρόνος υπηρεσίας που διανύεται στη θέση αυτή λογίζεται, για όλες τις συνέπειες, ως πραγματική υπηρεσία στην οργανική θέση του υπαλλήλου.

 

 

Άρθρο 38

Αρμοδιότητες Γενικού Διευθυντή

  1. Ο Γενικός Διευθυντής:

α) ασκεί τη γενική διεύθυνση και εποπτεία του Οργανισμού και των διευθύνσεών του και είναι υπεύθυνος για την εύρυθμη λειτουργία τους

β) καθορίζει το επιχειρησιακό σχέδιο δράσης του,

γ) ορίζει τη στοχοθεσία των διευθύνσεων, συντονίζει το έργο τους και προεγκρίνει τις δράσεις τους,

δ) επιβλέπει την εκτέλεση των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου και την τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας,

ε) εξειδικεύει, σε συνεργασία με την Καλλιτεχνική Επιτροπή, τη γενική πολιτιστική πολιτική και στρατηγική που χαράσσει το Διοικητικό Συμβούλιο και εισηγείται τους επιμέρους στόχους και τα μέσα που απαιτούνται για την υλοποίηση της αποστολής του Οργανισμού και, ιδίως, τρόπους και μέσα διασφάλισης της βιωσιμότητας του Οργανισμού, προώθησης της οικονομικής του ανάπτυξης, καθώς και αποτελεσματικής προσέλκυσης χορηγών και δωρητών,

στ) συντάσσει τον ετήσιο προϋπολογισμό, την ετήσια έκθεση πεπραγμένων και τον οικονομικό απολογισμό του Οργανισμού και τους υποβάλλει προς έγκριση στο Διοικητικό Συμβούλιο,

ζ) εισηγείται στο Διοικητικό Συμβούλιο τα προγράμματα επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, και

η) κατανέμει και τοποθετεί το προσωπικό στις διευθύνσεις και υπηρεσιακές μονάδες του Οργανισμού, ύστερα από γνώμη του κατά περίπτωση αρμόδιου Διευθυντή, και λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αναβάθμιση και πληρέστερη αξιοποίησή του.

  1. Το αργότερο μέσα σε τρεις (3) μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Γενικός Διευθυντής, επικουρούμενος από την Καλλιτεχνική Επιτροπή, συντάσσει και υποβάλλει στο Διοικητικό Συμβούλιο στρατηγικό σχέδιο δράσης για τη συνολική διάρκεια της θητείας του, ενώ, το αργότερο εντός του Δεκεμβρίου κάθε έτους, υποβάλλει, με την ίδια διαδικασία, επιχειρησιακό σχέδιο για το επόμενο έτος.
  2. Με απόφαση του Γενικού Διευθυντή, ύστερα από εισήγηση της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, μπορεί να ανατίθενται σε εξωτερικό συνεργάτη υπηρεσίες συμβούλου για εικαστικά θέματα, καθώς και σε ειδικούς επιστήμονες η πραγματογνωμοσύνη για τη γνησιότητα ή την αποτίμηση προσφερόμενων ή αγοραζόμενων έργων. Η αμοιβή του συμβούλου και των πραγματογνωμόνων καθορίζεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, λαμβανομένων υπόψη των οικονομικών δυνατοτήτων του Οργανισμού.
  3. Δεν επιτρέπεται η άσκηση από τον Γενικό Διευθυντή καλλιτεχνικού έργου στον Οργανισμό.

 

 

Άρθρο 39

Καλλιτεχνική Επιτροπή

  1. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή απαρτίζεται από τους Διευθυντές Μοντέρνας Τέχνης, Σύγχρονης Τέχνης και Φωτογραφίας και της Διεύθυνσης του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών.
  2. Έργο της Καλλιτεχνικής Επιτροπής είναι να επικουρεί τον Γενικό Διευθυντή, ιδίως μέσα από την εξέταση τρόπων που διευκολύνουν συνολικά το καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό πρόγραμμα και γενικότερα τους στόχους του Οργανισμού και την υποβοήθηση του επιστημονικού, διοικητικού, τεχνικού και βοηθητικού προσωπικού του. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή εισηγείται, επίσης, στο Διοικητικό Συμβούλιο τον εμπλουτισμό των συλλογών του Οργανισμού με αγορές, καθώς και την αποδοχή δωρεών, χορηγιών, κληρονομιών, κληροδοσιών και παραχωρήσεων. Στην περίπτωση του εμπλουτισμού των συλλογών με αγορές, γνωμοδοτεί υποχρεωτικά ο Γενικός Διευθυντής.
  3. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή συγκαλείται από τον Γενικό Διευθυντή και συνεδριάζει μία (1) φορά τον μήνα τουλάχιστον, καθώς και όποτε το ζητήσει ένα (1) από τα μέλη της.
  4. Στα μέλη της Καλλιτεχνικής Επιτροπής δεν καταβάλλεται αποζημίωση.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ – ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ

 

Άρθρο 40

Διοικητική διάρθρωση

  1. Ο Οργανισμός διαρθρώνεται ως εξής:

α) Διεύθυνση Μοντέρνας Τέχνης, στην οποία υπάγονται τα ακόλουθα δύο (2) Τμήματα: α. Τμήμα Συλλογών, β. Τμήμα Έρευνας και Ιστορικού-Καλλιτεχνικού Αρχείου,

β) Διεύθυνση Σύγχρονης Τέχνης, στην οποία υπάγονται τα ακόλουθα τρία (3) Τμήματα: α. Τμήμα Συλλογών, β. Τμήμα Έρευνας και Ιστορικού-Καλλιτεχνικού Αρχείου, γ. Τμήμα Σύγχρονης Γλυπτικής «Μουσείο Άλεξ Μυλωνά»,

γ) Διεύθυνση Φωτογραφίας, στην οποία υπάγονται τα ακόλουθα δύο (2) Τμήματα: α. Τμήμα Συλλογών, β. Τμήμα Έρευνας και Ιστορικού-Καλλιτεχνικού Αρχείου,

δ) Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, το οποίο λειτουργεί σε επίπεδο Διεύθυνσης,

ε) Διεύθυνση Διοικητικών, Οικονομικών και Τεχνικών Υπηρεσιών, στην οποία υπάγονται τα ακόλουθα τέσσερα (4) Τμήματα: α. Τμήμα Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, β. Τμήμα Τεχνικών Υπηρεσιών, γ. Τμήμα Συντήρησης Έργων Τέχνης και δ. Τμήμα Έρευνας και Εκπαίδευσης,

στ) Αυτοτελές Γραφείο Ποιότητας,

ζ) Αυτοτελές Τμήμα Τύπου, Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας,

η) Αυτοτελές Γραφείο Νομικής Υποστήριξης,

θ) Αυτοτελές Γραφείο Ιατρού.

  1. Οι Διευθύνσεις α) Μοντέρνας Τέχνης, β) Σύγχρονης Τέχνης, γ) Φωτογραφίας διατηρούν, στο πλαίσιο της δημόσιας επικοινωνίας και παρουσίας τους, τον τίτλο «Μουσείο», ενώ το Πειραματικό Κέντρο Τεχνών αναφέρεται ως έχει. Το Τμήμα «Μουσείο Άλεξ Μυλωνά» αναφέρεται ως έχει.

 

Άρθρο 41

Στελέχωση – Θέματα προσωπικού

  1. Στον Οργανισμό συστήνονται εκατόν επτά (107) θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, μία (1) θέση δικηγόρου με έμμισθη εντολή, μία (1) θέση νομικού συμβούλου, μία (1) θέση ιατρού, μία (1) θέση Τεχνικού Ασφαλείας, μία (1) θέση Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων και μία (1) θέση Υπευθύνου Ποιότητας. Οι τέσσερις (4) τελευταίες θέσεις μπορούν να καλύπτονται, είτε από υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, είτε από εξωτερικούς συνεργάτες. Στις θέσεις ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου συμπεριλαμβάνονται και οι θέσεις Διευθυντών.
  2. Η κατανομή των θέσεων του προσωπικού κατά εργασιακή σχέση, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα καθορίζεται με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Οργανισμού.
  3. Η πλήρωση των θέσεων του προσωπικού διενεργείται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.), κατόπιν εισήγησης του Γενικού Διευθυντή, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α’ 6) και το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), περί ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων. Για την κάλυψη επειγουσών, εποχικών ή απρόβλεπτων αναγκών δύναται να προσλαμβάνεται προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 και το άρθρο 51 του ν. 4622/2019, περί ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων.
  4. Για την υλοποίηση προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από ενωσιακούς πόρους, ο Οργανισμός δύναται να απασχολεί προσωπικό με σύμβαση μίσθωσης έργου, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν. 2527/1997 (Α’ 206) περί συμβάσεων μίσθωσης έργου.
  5. Για την κάλυψη αναγκών εξειδικευμένου ή τεχνικού χαρακτήρα, το σχετικό έργο ή η υπηρεσία μπορεί, με απόφαση του Δ.Σ., ύστερα από εισήγηση του Προϊσταμένου του Τμήματος Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, να ανατίθεται σε ανάδοχο ή πάροχο υπηρεσιών, σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α’ 147).
  6. Τα προσόντα για την πρόσληψη του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου καθορίζονται σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 (Α’ 232).
  7. Το προσωπικό που υπηρετεί στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης» που ιδρύθηκε με το ν. 4572/2018 (Α’ 188) συνεχίζει να υπηρετεί στον Οργανισμό με την ίδια εργασιακή σχέση και καταλαμβάνει θέσεις της παρ. 1 σε κατηγορίες, κλάδους και ειδικότητες αντίστοιχες με τα προσόντα του, με απόφαση του Δ.Σ.
  8. Πάσης φύσεως συμβάσεις εργασίας ή εντολής ή ανάθεσης έργου ή υπηρεσίας που έχει συνάψει ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης που ιδρύθηκε με τον ν. 4572/2018 (Α’ 188) συνεχίζονται από τον Οργανισμό.
  9. Διοικητικές διαδικασίες ή ρυθμίσεις που έχουν εκκινήσει ή με οποιονδήποτε τρόπο προβλεφθεί ή δρομολογηθεί σχετικά με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού ή προσωπικού ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για την κάλυψη αναγκών του Οργανισμού συνεχίζονται χωρίς άλλη διαδικασία από τα αρμόδια όργανα και με τους ίδιους όρους.

 

Άρθρο 42

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία του Οργανισμού, όπως η λειτουργία των συλλογικών οργάνων του Οργανισμού, η ειδικότερη διάρθρωση των υπηρεσιών, η διάρθρωση των τμημάτων σε γραφεία, οι αρμοδιότητες κάθε οργανικής μονάδας του Οργανισμού, ο τρόπος επιλογής των Προϊσταμένων των Διευθύνσεων και των Τμημάτων, οι θέσεις κατά ειδικότητα του αναγκαίου ανά υπηρεσιακή μονάδα προσωπικού, η κατανομή των καθηκόντων του προσωπικού και η εν γένει υπηρεσιακή του κατάσταση, τα πειθαρχικά παραπτώματα και οι ποινές, καθώς και η πειθαρχική διαδικασία, οι ειδικότεροι τρόποι προσπορισμού εσόδων και η κατά κατηγορία διαδικασία διαχείρισής τους. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας μπορεί να προβλέπεται η ίδρυση νέων οργανικών μονάδων.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’

ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ -ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ – ΕΛΕΓΧΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ

 

Άρθρο 43

Περιουσιακά στοιχεία

  1. Στα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού περιλαμβάνονται, χωρίς οποιαδήποτε διατύπωση:

α) oι συλλογές έργων τέχνης, καθώς και τα μεμονωμένα έργα ή αντικείμενα τέχνης, όπως έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης και των Τμημάτων του, καθώς και τα περιουσιακά δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί αυτών που είχαν παραχωρηθεί σε αυτό,

β) κάθε δικαίωμα επί του πάσης φύσεως σταθερού ή κινητού εξοπλισμού που εξυπηρετούσε λειτουργικές του ανάγκες,

γ) το σύνολο των βιβλίων και περιοδικών που συγκροτούσαν τις βιβλιοθήκες του, καθώς και ο εξοπλισμός και τα αντικείμενα που διέθετε προς πώληση στα οικεία πωλητήρια,

δ) οι ιστοσελίδες και οι ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων που είχαν ως διαχειριστή τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης,

ε) κάθε δικαίωμα κατοχής και εγκατάστασης ή άλλης χρήσης επί των ακινήτων, στα οποία είναι εγκατεστημένα ή τα οποία χρησιμοποιούν οι υπηρεσίες του, κατόπιν μίσθωσης ή παραχώρησης από τρίτο δημόσιο φορέα ή ιδιώτη. Στα εν λόγω δικαιώματα συμπεριλαμβάνονται και τα προερχόμενα από τον Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης ως προς τη χρήση του διατηρητέου κτιρίου επί της οδού Αναγεννήσεως, ιδιοκτησίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τους όρους της περ. θ` της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 2557/1997 (Α΄271).

  1. Στα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού περιλαμβάνονται, επίσης, απαλλαγμένα από περαιτέρω υποχρεώσεις ή βάρη, τα εξής:

α) τα δικαιώματα χρήσης της κτιριακής εγκατάστασης που έχει παραχωρηθεί στο Ίδρυμα «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» εντός του χώρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης Α.Ε., δυνάμει της από 14.2.2000 σύμβασης, όπως αυτή ισχύει, καθώς και τα δικαιώματα χρήσης της κτιριακής εγκατάστασης που έχει ανεγερθεί εντός του χώρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης και παραπλεύρως της με επιχορήγηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δυνάμει της σύμβασης που έχει συναφθεί τον Νοέμβριο 1999 μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων,

β) τα δικαιώματα χρήσης του πάσης φύσεως σταθερού ή κινητού εξοπλισμού που εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες της διαχείρισης των συλλογών και μεμονωμένων έργων και αντικειμένων τέχνης που ανήκουν στο «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης»,

γ) τα δικαιώματα χρήσης των συλλογών έργων τέχνης, των μεμονωμένων έργων και των αντικειμένων τέχνης που ανήκουν κατά κυριότητα στο «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης», τα δικαιώματα χρήσης του σχετικού εξοπλισμού, υλικού τεκμηρίωσης, αρχειακού υλικού και της βιβλιοθήκης τέχνης, καθώς και τα υφιστάμενα περιουσιακά δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των προαναφερθεισών συλλογών, έργων ή αντικειμένων,

δ) τα δικαιώματα κυριότητας επί των εμπορευμάτων, βιβλίων, περιοδικών και αναπαραγωγών έργων ή αντικειμένων τέχνης που διαθέτει σε απόθεμα το πωλητήριο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Οι περ. α) έως δ) εφαρμόζονται αναλόγως και ως προς τα παραχωρούμενα στον Οργανισμό δικαιώματα χρήσης των συλλογών, του εξοπλισμού και των εγκαταστάσεων του Μουσείου Άλεξ Μυλωνά.

  1. Οι συλλογές, τα μεμονωμένα έργα και αντικείμενα τέχνης, οι βιβλιοθήκες, τα οικεία υλικά αρχείου και οι εξοπλισμοί τεκμηρίωσης που περιέρχονται στην περιουσία του Οργανισμού σύμφωνα με το παρόν, εξακολουθούν να στεγάζονται και να εκτίθενται στις εγκαταστάσεις όπου διατελούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.

 

Άρθρο 44

Οικονομική διαχείριση – Έλεγχος

  1. Ο Οργανισμός καταρτίζει ενιαίο προϋπολογισμό, αυτοτελή κεφάλαια του οποίου αποτελούν οι επιμέρους προϋπολογισμοί των Διευθύνσεων Σύγχρονης Τέχνης, Φωτογραφίας και Μοντέρνας Τέχνης, καθώς και του Πειραματικού Κέντρου Τεχνών.
  2. Τα αυτοτελή κεφάλαια για τις Διευθύνσεις Σύγχρονης Τέχνης, Φωτογραφίας και Μοντέρνας Τέχνης, καθώς και για το Πειραματικό Κέντρο Τεχνών προέρχονται από τα ποσά που προκύπτουν μετά την αφαίρεση από τα πάσης φύσεως έσοδα των δαπανών για την:

α) κάλυψη των πάγιων λειτουργικών αναγκών,

β) καταβολή της μισθοδοσίας και των αμοιβών του πάσης φύσεως προσωπικού,

γ) εκκαθάριση των οικείων κοινωνικοασφαλιστικών εισφορών και φορολογικών υποχρεώσεων,

δ) αντιμετώπιση σημαντικής ανάγκης, που ανάγεται στη λειτουργία του συνόλου του Οργανισμού ή της υποδομής του που κρίνει με απόφασή του το Διοικητικό Συμβούλιο.

  1. Τα αυτοτελή κεφάλαια της παρ. 2 κατανέμονται στις Διευθύνσεις βάσει των κατωτέρω ποσοστών:

(α) Διεύθυνση Μοντέρνας Τέχνης σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%),

(β) Διεύθυνση Σύγχρονης Τέχνης σε ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%),

(γ) Διεύθυνση Φωτογραφίας σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%),

(δ) Διεύθυνση Πειραματικού Κέντρου Τεχνών σε ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%).

Επιπλέον, κάθε Διεύθυνση διαχειρίζεται για τον εκθεσιακό προγραμματισμό της από τα έσοδα ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) που αφορά σε έσοδα εισιτηρίων και πωλήσεων και ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) που αφορά σε δανεισμό έργων. Τα λοιπά έσοδα αποδίδονται στον Οργανισμό για την κάλυψη των γενικών οριζόντιων εξόδων.

Τα ανωτέρω ποσοστά μπορούν να διαφοροποιηθούν έως και δέκα τοις εκατό (10%) για κάθε Διεύθυνση σε έκτακτες περιπτώσεις μεγάλων διοργανώσεων που δεν καλύπτονται οικονομικά από ειδική χρηματοδότηση, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Γενικής Διεύθυνσης και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής.

  1. Κατανομή των ποσών κατ` απόκλιση της παρ. 3 επιτρέπεται με αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, ύστερα από εισήγηση του Γενικού Διευθυντή, για την κάλυψη απρόβλεπτων αναγκών.
  2. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού ορίζεται τριμελής εξελεγκτική επιτροπή με ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη. Ο Πρόεδρος και τα μέλη της εξελεγκτικής επιτροπής είναι ορκωτοί ελεγκτές. Η εξελεγκτική επιτροπή ενεργεί τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης του Οργανισμού. Η θητεία των μελών της εξελεγκτικής επιτροπής είναι πενταετής και μπορεί να ανανεώνεται.
  3. Η αμοιβή των μελών της εξελεγκτικής επιτροπής ορίζεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Ο Υπουργός Πολιτισμού δύναται να παραγγέλλει οποτεδήποτε έκτακτο έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο, το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ή ορκωτοί ελεγκτές. Αν η συγκρότηση της εξελεγκτικής επιτροπής της παρ. 5 δεν καθίσταται εφικτή για λόγους που δεν ανάγονται σε υπαιτιότητα του Οργανισμού, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, ύστερα από προηγούμενη ενημέρωση των αρμόδιων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, μπορεί να ανατίθεται ο κατ’ έτος έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης του Οργανισμού σε κατάλληλα πιστοποιημένους εξωτερικούς ορκωτούς ελεγκτές.
  4. Ο Οργανισμός υπόκειται στις υποχρεώσεις εσωτερικού ελέγχου στις οποίες υπάγονται οι δημόσιες επιχειρήσεις και λοιπά δημόσια Ν.Π.Ι.Δ. σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 3429/2005 (Α` 314).

 

Άρθρο 45

Απαλλαγές

Συλλογές τέχνης και φωτογραφίας, αρχειακό υλικό, καθώς και άλλα αντικείμενα ή έργα τέχνης που σχετίζονται με τους σκοπούς του Οργανισμού και εισάγονται από το εξωτερικό, απαλλάσσονται από φόρους, τέλη και δασμούς υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων. Ειδικά ως προς τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας εφαρμόζεται ο Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 5144/2024, Α΄ 162).

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ-ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ-ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 46

Εξουσιοδοτικές διατάξεις

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Πολιτισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 22 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), οι αποδοχές που καταβάλλονται στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού του άρθρου 35, οι οποίες δεν δύνανται να υπερβαίνουν τις αποδοχές του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου. Με ίδια απόφαση καθορίζεται η αποζημίωση των μελών του Δ.Σ. του Οργανισμού για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις αυτού.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, κατόπιν εισήγησης του Γενικού Διευθυντή και πρότασης του Δ.Σ. του Οργανισμού, εγκρίνεται ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Οργανισμού σύμφωνα με το άρθρο 42.
  3. Mε κοινή απόφαση των Υπουργών Πολιτισμού, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών, που εκδίδεται κατόπιν πρότασης του Δ.Σ. του Οργανισμού, δύνανται να ιδρύονται νέες οργανικές μονάδες του Οργανισμού, που φέρουν τον τίτλο «Μουσείο» και έχουν ως στόχο τη διαχείριση σημαινουσών συλλογών έργων τέχνης που περιέρχονται με οποιονδήποτε τρόπο στον Οργανισμό και εμπίπτουν σε μορφές εικαστικής καλλιτεχνικής δημιουργίας που απουσιάζουν από τις υφιστάμενες συλλογές του Οργανισμού ή δεν αντιπροσωπεύονται επαρκώς σ` αυτές, όπως, ενδεικτικά, η κεραμεική, το αρχιτεκτονικό και βιομηχανικό σχέδιο ή τα κόμικς.

 

Άρθρο 47

Μεταβατικές διατάξεις

  1. Έως τη συγκρότηση του Δ.Σ. βάσει του άρθρου 30 του παρόντος, ο Οργανισμός διοικείται από το υφιστάμενο Δ.Σ. του Οργανισμού, το οποίο ασκεί τις αρμοδιότητες του άρθρου 33 έως τη λήξη της θητείας των μελών του.
  2. Η Γενική Διευθύντρια και οι Διευθυντές του Οργανισμού που επελέγησαν και διορίστηκαν βάσει του ν. 4572/2018 (Α’ 188) εξακολουθούν, αυτοδικαίως, να ασκούν τα καθήκοντά τους, μέχρι τη λήξη της θητείας τους.
  3. Έως την έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Οργανισμού, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 46, τα θέματα του δεύτερου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 45 ρυθμίζονται με απόφαση του Δ.Σ. του Οργανισμού.
  4. Έως τη θέση σε ισχύ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Οργανισμού, το Διοικητικό Συμβούλιο δύναται, με απόφασή του, να τοποθετεί αναπληρωτές Προϊσταμένους των Διευθύνσεων και των Τμημάτων του. Οι Προϊστάμενοι Διευθύνσεων και Τμημάτων λαμβάνουν τα επιδόματα που προβλέπονται στον ν. 4354/2015 (Α` 176). Αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου που έχουν ληφθεί και αφορούν στο χρονικό διάστημα από την 5η.11.2018 έως τη θέση σε ισχύ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας κατά την παρ. 2 παράγουν όλες τις έννομες συνέπειες και τα επιδόματα θέσεων ευθύνης που έχουν καταβληθεί σύμφωνα με αυτές, δεν αναζητούνται.

 

 

Άρθρο 48

Καταργούμενες διατάξεις

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, καταργούνται τα άρθρα 2 έως 13 του ν. 4572/2018 (Α’ 188), περί του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης.

  • 31 Ιανουαρίου 2025, 15:23 | ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

    ΙΔΡΥΜΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
    Εγνατία 154
    54636, Θεσσαλονίκη
    Τ.: 6932706863
    E : xanthi@arch.auth.gr
    Ε : ma.ke.sy.te.1979@gmail.com
    Ε : mmcart@mmca.org.gr

    Θεσσαλονίκη, 30-1-2025

    Προς την Αξιότιμη Υπουργό Πολιτισμού
    Κυρία Λίνα Μενδώνη
    ΥΠΠΟ, Μπουμπουλίνας 20-22,
    10682, Αθήνα
    Τ.: 21313 22648
    Ε: minoff@culture.gr

    Θέμα: ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ-
    Σχέσεις του Ιδρύματος ΜΜΣΤ και του ΜΚΣΤ με το MOMus

    Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
    Τα μέλη των δυο Δ.Σ., αφενός του ιδρύματος «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» και αφετέρου του ιδρυτικού σωματείου «Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης» συνήλθαν σε έκτακτη συνεδρίαση προκειμένου να διατυπωθεί η άποψή τους επί των διατάξεων του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου που αφορούν το MOMus, όπως έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
    Η συμμετοχή στο Δ.Σ. του MOMuS δυο μελών προερχόμενων από τα ΜΜΣΤ/ΚΜΣΤ και η συμμετοχή τριών μελών μας στην Εφορεία αποτέλεσαν ουσιώδεις όρους της από 19-4-2017 Σύμβασης μεταξύ του τότε Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του ΜΜΣΤ διότι, μετά από πολύμηνη ασφυκτική διαπραγμάτευση, υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις το ΜΜΣΤ συναίνεσε να παραχωρήσει στο νέο Οργανισμό για ορισμένη διάρκεια τα δικαιώματα χρήσεως των συλλογών έργων τέχνης καθώς και τμήμα των κτιριακών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, με το άρθρο 15 του Ν. 4572/2018 κυρώθηκε αυτούσιο το κείμενο της Σύμβασής μας.
    Κατά την απόφαση των Δ.Σ. μας, το Ίδρυμα οφείλει να μην συναινέσει να τροποποιηθούν οι δεσμευτικοί συμβατικοί όροι μας καθόσον έτσι διασφαλίζει στοιχειωδώς την προστασία της περιουσίας του και τη συμμετοχή του στις δράσεις του MOMuS.
    Έχουμε τη βεβαιότητα, Κυρία Υπουργέ, ότι κατανοείτε τις νόμιμες υποχρεώσεις μας καθώς και την ευαισθησία μας, έτσι ώστε το Ίδρυμα να μην απεμπολήσει αυτά τα δυο βασικά δικαιώματα που κατόρθωσε να διατηρήσει έναντι της παραχώρησης χρήσης της περιουσίας μας, της ανιδιοτελούς προσφοράς μας στη συνεχή ανάπτυξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα και τις πρωτοβουλίες μας για τη δημιουργία συνθηκών εξωστρέφειας.
    Με βαθιά εκτίμηση
    Η Πρόεδρος του Δ.Σ./ΜΜΣΤ Η Γεν. Γραμματέας του Δ.Σ./ΜΜΣΤ
    Ξανθίππη Χόιπελ Κατερίνα Καμάρα
    Η Πρόεδρος του Δ.Σ./ΜΚΣΤ Η Γεν. Γραμματέας του Δ.Σ./ΜΚΣΤ
    Eλζα Γυιόκα Μαρία Τριανταφυλλίδου

  • 31 Ιανουαρίου 2025, 15:23 | ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ / ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗς ΤΕΧΝΗΣ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

    ΙΔΡΥΜΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
    ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
    Εγνατία 154
    54636, Θεσσαλονίκη
    Τ.: 6932706863
    E : xanthi@arch.auth.gr
    Ε : ma.ke.sy.te.1979@gmail.com
    Ε : mmcart@mmca.org.gr

    Θεσσαλονίκη, 30-1-2025

    Προς την Αξιότιμη Υπουργό Πολιτισμού
    Κυρία Λίνα Μενδώνη
    ΥΠΠΟ, Μπουμπουλίνας 20-22,
    10682, Αθήνα
    Τ.: 21313 22648
    Ε: minoff@culture.gr

    Θέμα: ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ-
    Σχέσεις του Ιδρύματος ΜΜΣΤ και του ΜΚΣΤ με το MOMus

    Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
    Τα μέλη των δυο Δ.Σ., αφενός του ιδρύματος «Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» και αφετέρου του ιδρυτικού σωματείου «Μακεδονικό Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης» συνήλθαν σε έκτακτη συνεδρίαση προκειμένου να διατυπωθεί η άποψή τους επί των διατάξεων του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου που αφορούν το MOMus, όπως έχουν αναρτηθεί στο διαδίκτυο.
    Η συμμετοχή στο Δ.Σ. του MOMuS δυο μελών προερχόμενων από τα ΜΜΣΤ/ΚΜΣΤ και η συμμετοχή τριών μελών μας στην Εφορεία αποτέλεσαν ουσιώδεις όρους της από 19-4-2017 Σύμβασης μεταξύ του τότε Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του ΜΜΣΤ διότι, μετά από πολύμηνη ασφυκτική διαπραγμάτευση, υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις το ΜΜΣΤ συναίνεσε να παραχωρήσει στο νέο Οργανισμό για ορισμένη διάρκεια τα δικαιώματα χρήσεως των συλλογών έργων τέχνης καθώς και τμήμα των κτιριακών εγκαταστάσεων. Επιπλέον, με το άρθρο 15 του Ν. 4572/2018 κυρώθηκε αυτούσιο το κείμενο της Σύμβασής μας.
    Κατά την απόφαση των Δ.Σ. μας, το Ίδρυμα οφείλει να μην συναινέσει να τροποποιηθούν οι δεσμευτικοί συμβατικοί όροι μας καθόσον έτσι διασφαλίζει στοιχειωδώς την προστασία της περιουσίας του και τη συμμετοχή του στις δράσεις του MOMuS.
    Έχουμε τη βεβαιότητα, Κυρία Υπουργέ, ότι κατανοείτε τις νόμιμες υποχρεώσεις μας καθώς και την ευαισθησία μας, έτσι ώστε το Ίδρυμα να μην απεμπολήσει αυτά τα δυο βασικά δικαιώματα που κατόρθωσε να διατηρήσει έναντι της παραχώρησης χρήσης της περιουσίας μας, της ανιδιοτελούς προσφοράς μας στη συνεχή ανάπτυξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα και τις πρωτοβουλίες μας για τη δημιουργία συνθηκών εξωστρέφειας.
    Με βαθιά εκτίμηση
    Η Πρόεδρος του Δ.Σ./ΜΜΣΤ Η Γεν. Γραμματέας του Δ.Σ./ΜΜΣΤ
    Ξανθίππη Χόιπελ Κατερίνα Καμάρα
    Η Πρόεδρος του Δ.Σ./ΜΚΣΤ Η Γεν. Γραμματέας του Δ.Σ./ΜΚΣΤ
    Eλζα Γυιόκα Μαρία Τριανταφυλλίδου

  • 24 Ιανουαρίου 2025, 12:50 | Π.

    Στο άρθρο 40, στη διοικητική διάρθρωση του οργανισμού, δεν υπάρχει καμία λογική η Διεύθυνση Διοικητικών, Οικονομικών και Τεχνικών Υπηρεσιών να συμπεριλαμβάνει το τμήμα Έρευνας και Εκπαίδευσης. Η Έρευνα και η Εκπαίδευση δε σχετίζεται ή δε θα έπρεπε να σχετίζεται με κάτι διοικητικό, οικονομικό ή τεχνικό.

  • 20 Ιανουαρίου 2025, 11:46 | Μ.

    Εξαιρετική η διασφάλιση 107 μόνιμων θέσεων εργασίας, από τα 30 άτομα που έχει τώρα ο φορέας. Θα επιτρέψει την βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας και θα βελτιώσει τη βιωσιμότητα του φορέα.

  • 20 Ιανουαρίου 2025, 11:04 | Κ.

    Το νομοσχέδιο βελτιώνει πολλά θέματα λειτουργίας των φορέων της Θεσσαλονίκης. Πολλές μικρές αλλαγές με πολύ σημαντικό αποτύπωμα.

  • 20 Ιανουαρίου 2025, 11:39 | Μ.

    Εξαιρετική η διασφάλιση 107 μόνιμων θέσεων εργασίας, από τα 30 άτομα που έχει τώρα ο φορέας. Θα επιτρέψει την βελτίωση του περιβάλλοντος εργασίας και θα βελτιώσει τη βιωσιμότητα του φορέα.