Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ, ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣΜΕΡΟΣ Γ’ ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ, ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΝΟΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Άρθρο 18 Δικαιώματα τριτέκνων – Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006Σχόλιο του χρήστη ΧΑΡΕΛΑ ΦΑΝΗ | 31 Ιουλίου 2025, 16:54
Η πρόβλεψη για την υπαγωγή των τρίτεκνων εκπαιδευτικών στις ειδικές κατηγορίες μεταθέσεων και αποσπάσεων αποτελεί αναγκαίο και απολύτως τεκμηριωμένο αίτημα, στηριζόμενο σε κοινωνικά, νομικά, παιδαγωγικά και δημογραφικά κριτήρια, χωρίς να προκαλεί καμία επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Καταρχάς, οι τρίτεκνες οικογένειες αντιμετωπίζουν αυξημένες ανάγκες καθημερινής στήριξης, τόσο υλικής όσο και ψυχολογικής. Η παρουσία και ενεργή συμμετοχή του γονέα – και δη του εκπαιδευτικού – στη ζωή των παιδιών του είναι κρίσιμη για τη σταθερότητα και εύρυθμη λειτουργία της οικογένειας. Η δυνατότητα ευνοϊκής μετάθεσης ή απόσπασης συμβάλλει στην εξισορρόπηση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, αποτρέποντας φαινόμενα διάσπασης των οικογενειών λόγω απομακρυσμένων τοποθετήσεων. Η στήριξη των τρίτεκνων εκπαιδευτικών έχει και σημαντική δημογραφική διάσταση. Σε μια περίοδο δημογραφικής συρρίκνωσης, είναι χρέος της Πολιτείας να ενισχύσει με κάθε δυνατό τρόπο τις οικογένειες που συμβάλλουν στην αντιστροφή της υπογεννητικότητας. Η έμπρακτη υποστήριξη των γονιών με τρία παιδιά, ιδίως στον δημόσιο τομέα, στέλνει ένα σαφές μήνυμα υπέρ της ενίσχυσης της οικογένειας και της γεννητικότητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πληθώρα άλλων ρυθμίσεων – όπως διορισμοί μέσω ΑΣΕΠ, παροχές και επιδόματα – οι τρίτεκνοι ήδη τυγχάνουν ειδικής μεταχείρισης, όντας αναγνωρισμένοι σε αρκετές περιπτώσεις ως «πολύτεκνοι εξομοιούμενοι». Κατά συνέπεια, η απουσία αντίστοιχης πρόβλεψης στο σύστημα μεταθέσεων και αποσπάσεων αποτελεί αντίφαση και άνιση μεταχείριση, η οποία μπορεί να χαρακτηριστεί ακόμη και ως σιωπηρή αδικία εις βάρος τους. Επιπλέον, το αίτημα στηρίζεται στο πνεύμα του άρθρου 21 του Συντάγματος, το οποίο προβλέπει ρητά τη μέριμνα του Κράτους για την οικογένεια και ειδικά για όσες έχουν πολυμελή σύνθεση. Οι τρίτεκνες οικογένειες πληρούν ουσιαστικά αυτή την προϋπόθεση και χρήζουν αντίστοιχης μέριμνας, κάτι που έχει επιβεβαιωθεί και από την ελληνική νομολογία. Σε παιδαγωγικό επίπεδο, η ένταξη των τρίτεκνων στις ειδικές κατηγορίες δεν αποσκοπεί σε προνόμια, αλλά στη διευκόλυνση των εκπαιδευτικών ώστε να επιτελούν αποτελεσματικά τόσο τον γονεϊκό όσο και τον εκπαιδευτικό τους ρόλο. Εκπαιδευτικοί που εργάζονται κοντά στην οικογένειά τους είναι περισσότερο αποδοτικοί, συγκεντρωμένοι στο διδακτικό τους έργο και συμβάλλουν στη σταθερότητα της σχολικής κοινότητας. Αντιθέτως, η χρόνια ανασφάλεια και οι συχνές μετακινήσεις πλήττουν όχι μόνο την οικογενειακή ζωή αλλά και τη λειτουργία του σχολείου. Τέλος, η πρόβλεψη για ένταξη των τρίτεκνων εκπαιδευτικών στις ειδικές κατηγορίες δεν επιφέρει καμία οικονομική επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό. Η ρύθμιση αφορά διοικητικά κριτήρια και προτεραιότητες εντός του υφιστάμενου πλαισίου μεταθέσεων και αποσπάσεων και δεν συνεπάγεται πρόσθετο κόστος ή ανάγκη δημιουργίας νέων θέσεων. Για όλους τους παραπάνω λόγους, η Πολιτεία οφείλει να εξετάσει με θετική προδιάθεση το εύλογο αίτημα των τρίτεκνων εκπαιδευτικών για ένταξη στις ειδικές κατηγορίες μεταθέσεων και αποσπάσεων, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο τόσο στη στήριξη της οικογένειας όσο και στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.