Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ, ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣΜΕΡΟΣ Γ’ ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ, ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΝΟΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Άρθρο 18 Δικαιώματα τριτέκνων – Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006Σχόλιο του χρήστη Ιωαννης Γ. | 5 Αυγούστου 2025, 15:39




Προτεινόμενη παράγραφος (να προστεθεί στο νέο άρθρο 1Α ή στο κατάλληλο άρθρο του νομοσχεδίου): «Οι γονείς που απέκτησαν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του ν. 3454/2006 (Α΄ 75), όπως και εκείνοι που την αποκτούν βάσει των διατάξεων του παρόντος, τη διατηρούν εφ’ όρου ζωής και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα· τα δε τέκνα τους προστατεύονται και απολαμβάνουν εφ’ όρου ζωής τα δικαιώματα των τέκνων τριτέκνων, όσο διαρκεί η τριτεκνική ιδιότητα έστω και του ενός γονέα.» Η προσθήκη της παραπάνω διάταξης αποκαθιστά την ίση μεταχείριση μεταξύ τριτέκνων και πολυτέκνων ως προς τη διαχρονική προστασία των τέκνων, συμπορεύεται με το συνταγματικό καθήκον προστασίας της οικογένειας και την αρχή της ίσης μεταχείρισης και εξυπηρετεί τη δημόσια πολιτική στήριξης της οικογένειας και της δημογραφίας. Επιπλέον, διασφαλίζει νομική σαφήνεια στην εφαρμογή των παροχών και αποφεύγει διοικητικές και δικαστικές αμφιβολίες. Προτείνεται να υιοθετηθεί άμεσα η προτεινόμενη διάταξη, προκειμένου: (α) να αποκατασταθεί πλήρης νομική ισονομία μεταξύ τριτέκνων και πολυτέκνων· (β) να εξασφαλιστεί νομική και διοικητική σαφήνεια για τα δικαιώματα των τέκνων τριτέκνων· και (γ) να ευθυγραμμιστεί το νομοθετικό κείμενο με την πρόσφατη πολιτική βούληση για ενίσχυση των τριτεκνικών οικογενειών. Νομικά επιχειρήματα υπέρ της προσθήκης διάταξης για τα τέκνα τριτέκνων: 1)Αρχή της ίσης μεταχείρισης (άρθρο 4 Σ/Ε). Η κατάλληλη προστασία των τέκνων τριτέκνων πρέπει να αποδίδεται με τον ίδιο τρόπο που παρέχεται στα τέκνα πολυτέκνων, εκτός αν υπάρχει βάσιμος και αναλογικός λόγος διαφοροποίησης. Η απουσία τεκμηριωμένης αιτιολογίας για τη διαφορετική μεταχείριση θα μπορούσε να θεωρηθεί παράβαση της αρχής αυτής. 2)Σκοπός της ρύθμισης και αναλογία με τους πολυτέκνους. Εφόσον ο σκοπός της εισαγωγής της τριτεκνικής ιδιότητας είναι η ενίσχυση της οικογένειας και της δημογραφικής πολιτικής, η πλήρης εξομοίωση δικαιωμάτων γονέων και τέκνων με το πολυτεκνικό πρότυπο υπηρετεί εντονότερα τον ίδιο σκοπό και αποφεύγει αντιφατικά αποτελέσματα (π.χ. γονείς με ισόβια ιδιότητα αλλά τέκνα που χάνουν προνόμια). 3)Νομική ασφάλεια και προβλεψιμότητα (legal certainty). Η ρητή νομική πρόβλεψη αποφεύγει δικαστικές διαμάχες και διοικητική ασάφεια σχετικά με την έκταση και διάρκεια των προνομίων για τα τέκνα, διευκολύνοντας τη διοικητική εφαρμογή και την προστασία της εμπιστοσύνης των πολιτών στη νομοθεσία. 4)Αρχή της αναλογικότητας και σκοπιμότητας. Η επέκταση της ισόβιας προστασίας και στα τέκνα τριτέκνων είναι αναλογική ως μέτρο: προστατεύει τον ίδιο δημογραφικό και κοινωνικό σκοπό χωρίς αδικαιολόγητη επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό (ή οποιαδήποτε τέτοια επιβάρυνση μπορεί να ποσοτικοποιηθεί και να αιτιολογηθεί). 5)Συνεπής ερμηνεία και νομοτεχνική ομοιογένεια. Η αντιγραφή/προσαρμογή της φρασεολογίας του άρθρου 6 παρ. 3 του ν.3454/2006 (πολυτεκνική ρύθμιση) εξασφαλίζει νομική συνέπεια και εύκολη ενσωμάτωση στους ισχύοντες μηχανισμούς απόδοσης και ελέγχου της ιδιότητας