Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΗ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΙΣΘΩΣΗ, ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣΜΕΡΟΣ Γ’ ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ, ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΝΟΙΑΚΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Άρθρο 18 Δικαιώματα τριτέκνων – Προσθήκη άρθρου 1Α στον ν. 3454/2006Σχόλιο του χρήστη ΦΟΙΒΗ | 14 Αυγούστου 2025, 09:49




Απόφαση του Συμβουλίου Επικρτείας Ίση Μεταχείριση Τριτέκνων με Πολύτεκνων Οικογενειών – Αποχρών Λόγος η Αντιμετώπιση του Οξυμένου Δημογραφικού Προβλήματος της Χώρας ΣτΕ Ολομέλεια Απόφ. ……202304 Θέσπιση διατάξεων που συνιστούν ίση μεταχείριση τριτέκνων με πολυτέκνους συντρέχει παραδεκτά μόνο όταν υπάρχει αποχρών λόγος, που τελεί σε συνάφεια με τον σκοπό της συνταγματικής διάταξης, εφόσον δεν οδηγεί στον περιορισμό ή την υποβάθμιση της ειδικής φροντίδας που απαιτείται στις πολύτεκνες οικογένειες. Η διάταξη 21 παρ. 2 του Συντάγματος έχει ως κατευθυντήρια πολιτική την αντιμετώπιση του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος της χώρας οριοθετώντας τα κατάλληλα μέτρα φροντίδας υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών, στα πλαίσια ωστόσο που διαγράφουν άλλες συνταγματικές διατάξεις και αρχές. Τα απαραίτητα μέτρα φροντίδας υπέρ των πολύτεκνων οικογενειών καθορίζονται από τον νομοθέτη. Με την διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 21 του Συντάγματος, της οποίας η θέσπιση αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος της Χώρας, το Σύνταγμα απευθύνει στον κοινό νομοθέτη έντονη υπόδειξη για τη λήψη κατάλληλων μέτρων φροντίδας υπέρ των πολύτεκνων οικογενειών με βάση τις επικρατούσες συνθήκες και εντός των ορίων που διαγράφουν οι άλλες συνταγματικές διατάξεις και αρχές. Η λήψη των κατάλληλων αυτών μέτρων φροντίδας υπέρ των πολύτεκνων οικογενειών και ο ειδικότερος τρόπος εκπλήρωσης της υποχρέωσης προστασίας τους που απορρέει από το άρθρο 21 παρ. 2 του Συντάγματος ανήκει στην ευχέρεια του νομοθέτη, υπό την έννοια ότι η προστασία αυτή δεν έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο, αλλά οι ειδικότερες μορφές και η έκτασή της καθορίζονται από τον κοινό νομοθέτη και, κατ’ εξουσιοδότηση, από την κανονιστικώς δρώσα Διοίκηση. Ο νομοθέτης, έχει τη δυνατότητα, με νεότερη διάταξη, ίσης τυπικής ισχύος με την ως άνω, να θεσπίζει, γενικώς ή για ορισμένες μόνο έννομες σχέσεις, την ίδια μεταχείριση των τριτέκνων με εκείνους που έχουν περισσότερα τέκνα, εφόσον υπάρχει αποχρών λόγος, ο οποίος τελεί σε συνάφεια με τον σκοπό της συνταγματικής διάταξης. Τέτοιον αποχρώντα λόγο συνιστά η αντιμετώπιση του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος της Χώρας, στην επίλυση του οποίου συμβάλλουν ιδιαιτέρως οι τρίτεκνες οικογένειες, οι οποίες, κατά τα δεδομένα της κοινής πείρας, είναι περισσότερες από τις πολύτεκνες. Η μειοψηφία υποστήριξε ότι η συμπερίληψη των μελών τρίτεκνων οικογενειών στην ίδια κατηγορία με τα μέλη των πολύτεκνων οικογενειών παραβιάζει την προστατευτική για την κατηγορία των πολυτέκνων διάταξη του άρθρου 21 παρ. 2 του Συντάγματος. Εξάλλου, η αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος ως λόγος δημοσίου συμφέροντος δεν αποτελεί, κατά την ίδια γνώμη, αποχρώντα λόγο για τον περιορισμό ή υποβάθμιση της προστασίας των πολύτεκνων κατά τη λήψη από τον νομοθέτη μέτρων υπέρ των τρίτεκνων οικογενειών∙ και τούτο, διότι οι πολύτεκνες οικογένειες είναι κατ’ εξοχήν εκείνες που συμβάλλουν περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη οικογένεια στην εξυπηρέτηση του ίδιου ακριβώς σκοπού, στην αντιμετώπιση δηλαδή του δημογραφικού προβλήματος και του πληθυσμιακού μαρασμού της χώρας. https://esd.gr/ίση-μεταχείριση-τριτέκνων-με-πολύτεκ/