Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις»ΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ, ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΟΠΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ (άρθρα 62-73)Σχόλιο του χρήστη ΑΓΓΕΛΟΣ | 25 Μαρτίου 2025, 08:02
Το Άρθρο 21 του σχεδίου νόμου που αφορά το Στρατιωτικό Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (Σ.Δ.Ε.Π.) και το Στρατιωτικό Διδακτικό Προσωπικό (Σ.Δ.Π.) παρουσιάζει σοβαρές στρεβλώσεις και αδικίες σε βάρος συγκεκριμένων κατηγοριών προσωπικού. Οι διατάξεις του είναι σαφώς διακριτικές και αναχρονιστικές, δημιουργώντας αδικαιολόγητα εμπόδια για την αξιοποίηση ικανών και καταρτισμένων στελεχών, ανεξαρτήτως βαθμού ή προέλευσης. Πρώτον, τίθεται ένα αυθαίρετο και αδικαιολόγητο κριτήριο βαθμολογικής ιεραρχίας, καθώς απαιτείται ο υποψήφιος να φέρει τον βαθμό τουλάχιστον του Λοχαγού ή αντίστοιχου. Είναι απορίας άξιον γιατί στελέχη με χαμηλότερο βαθμό, όπως για παράδειγμα κατώτεροι αξιωματικοί (υπολοχαγοί ή ανθυπολοχαγοί) ή και υπαξιωματικοί, αποκλείονται από το να διεκδικήσουν θέση στο Σ.Δ.Ε.Π., ακόμα κι αν διαθέτουν τα απαιτούμενα ακαδημαϊκά προσόντα. Η λογική αυτή υπονοεί ότι η ακαδημαϊκή επάρκεια και η επιστημονική κατάρτιση εξαρτώνται από τον στρατιωτικό βαθμό, μια άποψη ξεκάθαρα εσφαλμένη και απαξιωτική για το προσωπικό με υψηλή επιστημονική εξειδίκευση. Η διάκριση αυτή οδηγεί στον αποκλεισμό ικανών στελεχών, τα οποία μπορεί να διαθέτουν διδακτορικά, μεταδιδακτορική έρευνα και πλούσιο ακαδημαϊκό έργο, αλλά δεν έχουν φτάσει στον βαθμό του Λοχαγού. Η επιστημονική επάρκεια δεν μετριέται με τα γαλόνια, και το να στερούνται τέτοιας ευκαιρίας ικανοί αξιωματικοί ή υπαξιωματικοί λόγω βαθμού είναι άδικο και ανορθολογικό. Είναι δε πιθανό, σε πολλές περιπτώσεις, ένας υπαξιωματικός με εκτεταμένα ακαδημαϊκά προσόντα να υπερτερεί σημαντικά, τόσο σε επιστημονικό επίπεδο όσο και σε ερευνητική ικανότητα, από έναν ανώτερο σε βαθμό αξιωματικό. Δεύτερον, το άρθρο αποκλείει εντελώς τα στελέχη προέλευσης Ανώτερων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.), επιτρέποντας μόνο σε αποφοίτους Α.Σ.Ε.Ι., Σ.Σ.Α.Σ. ή Σ.Α.Ν. να ενταχθούν στο Σ.Δ.Ε.Π. Η επιλογή αυτή είναι αδικαιολόγητα περιοριστική και αγνοεί την πραγματικότητα ότι πολλοί απόφοιτοι Α.Σ.Σ.Υ. έχουν εξελιχθεί ακαδημαϊκά, κατέχοντας μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους, αλλά και σημαντικό ερευνητικό έργο. Για ποιον λόγο στερείται η δυνατότητα σε αυτά τα στελέχη να αξιοποιηθούν στο διδακτικό και ερευνητικό έργο των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων; Είναι παράλογο να θεωρείται πως η προέλευση από μία συγκεκριμένη στρατιωτική σχολή καθορίζει την ικανότητα ή την καταλληλότητα για τη θέση. Ο αποκλεισμός των υπαξιωματικών με σημαντικά ακαδημαϊκά προσόντα καταδεικνύει μια ελιτίστικη και παρωχημένη αντίληψη, η οποία αντί να ενθαρρύνει την αριστεία και την αξιοκρατία, αναπαράγει στερεότυπα και διαιωνίζει αδικίες. Ένας υπαξιωματικός με διδακτορικό ή μεταδιδακτορική έρευνα γιατί να θεωρείται λιγότερο ικανός από έναν αξιωματικό μόνο λόγω της αρχικής του προέλευσης; Η συγκεκριμένη διάταξη αναδεικνύει μια ξεκάθαρη διάκριση και άνιση μεταχείριση μεταξύ των στελεχών, βασισμένη αποκλειστικά στον βαθμό και την προέλευση. Αντί να αξιοποιείται το πιο καταρτισμένο και επιστημονικά εξειδικευμένο προσωπικό ανεξαρτήτως βαθμού ή προέλευσης, υιοθετείται μια πολιτική που αποκλείει άξια στελέχη και στερεί από τα στρατιωτικά ιδρύματα πολύτιμη γνώση και εμπειρία. Η αναθεώρηση του άρθρου είναι επιτακτική και θα πρέπει να διαμορφωθεί με κριτήρια που θα εστιάζουν αποκλειστικά στα ακαδημαϊκά προσόντα και την επιστημονική επάρκεια, ανεξαρτήτως στρατιωτικού βαθμού ή σχολής προέλευσης. Το ζητούμενο θα πρέπει να είναι η αξιοκρατία και η αξιοποίηση του καλύτερου διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού προς όφελος των Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και της εθνικής άμυνας εν γένει.