• Σχόλιο του χρήστη 'Αραμπατζής Πασχάλης' | 28 Μαρτίου 2025, 13:10

    Μετεξέλιξη της Σχολής Μονίµων Υπαξιωµατικών Αεροπορίας (ΣΜΥΑ) και ένταξή της στην τριτοβάθμια τυπική ακαδημαϊκή εκπαίδευση. 1. Σκοπός του παρόντος είναι η κατάθεση πρότασης για την Μετεξέλιξη της ΣΜΥΑ µέσω της αναγκαιότητας-σκοπιµότητας ίδρυσης µιας νέας Σχολής, Πανεπιστηµιακού επιπέδου, µε πυρήνα τη σηµερινή Σχολή, διάδοχο σχήµα των ΣΤΥΑ-ΣΥΔ-ΣΙΡ, µε 70ετή παρουσία στην εκπαίδευση δοκίµων που στελέχωσαν την Πολεµική Αεροπορία (ΠΑ). 2. Ειδικότερα αναφέρονται τα κάτωθι ιστορικά στοιχεία: α. Με τον ιδρυτικό Νόµο 5121/10-7-1921 η Πολεµική Αεροπορία γίνεται ανεξάρτη- τος κλάδος των Ενόπλων Δυνάµεων.Το γεγονός αυτό οδηγεί την ηγεσία της Αεροπορίας στην ίδρυση της πρώτης Σχολής Τεχνικών Αεροπορίας (ΣΤΑ). β. Μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσµίου Πολέµου, η ηγεσία της Αεροπορίας, διαβλέ- ποντας τη ραγδαία εξέλιξη της αεροπορικής τεχνολογίας, αποφασίζει και µε τον Α.Ν. 969/1946 «Περί Συγκροτήσεως και Οργανώσεως του Προσωπικού της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ)», επανιδρύει τη Σχολή Τεχνικών Αεροπορίας (ΣΤΑ). Έδρα της ΣΤΑ ορί-ζεται το Αεροδρόµιο Δεκέλειας, µε διοικητική υπαγωγή της στα Τεχνικά Εκπαιδευτικά Κέντρα Αεροπορίας (ΤΕΚΑ). Με το Ν.Δ. 596/1948 και τη Γνωµάτευση 434/1948 του Συµ-βουλίου της Επικρατείας ορίζεται η διαδικασία και τα προσόντα εισαγωγής µαθητών στη ΣΤΑ. Οι απόφοιτοι της ΣΤΑ ονοµάζονται σµηνίες «Β» και ύστερα από εξάµηνη ευδόκιµη υπηρεσία σε µονάδες της ΕΒΑ προάγονται σε Σµηνίες. γ. Με τον Α.Ν. 1553/1950 η ΣΤΑ µετονοµάζεται σε Σ.Τ.Υ.Α. (Σχολή Τεχνικών Υπα-ξιωµατικών Αεροπορίας) και κατατάσσεται στην κατηγορία των Μέσων Τεχνικών Σχο-λών. Ως βαθµός εξόδου ορίζεται ο Σµηνίας «Β». Με σχετικό Βασιλικό Διάταγµα, σύµφωνα µε τις διατάξεις του παραπάνω Α.Ν. 1553/1950, την υπ’ αριθ. 95/1950 απόφαση του Ανωτάτου Συµβουλίου Αέρος και το υπ’ αριθ. 112/1951 Πρακτικό Γνωµοδότησης του Συµβουλί-ου της Επικρατείας, τα κριτήρια / προσόντα των υποψηφίων για συµµετοχή τους στις γραπτές εισαγωγικές εξετάσεις της ΣΤΥΑ είναι η επιτυχής υγειονοµική εξέταση και δοκιµασία σε σωµατική ικανότητα / αγωγή. Η διάρκεια εκπαίδευσης ορίζεται σε δυο (2) εκπαιδευτικά έτη. δ. Οι πρώτοι απόφοιτοι της ΣΤΥΑ καθώς και παλαιότεροι Τεχνικοί Αξκοί και Υπαξ- κοί της Σιβιτανιδείου Σχολής, αλλά και οι πρώτοι απόφοιτοι Αξκοί της ΣΜΑ, αναλαµβάνουν εκείνη την εποχή το έργο της τεχνικής υποστήριξης της ΠΑ. ε. Οι απόφοιτοι της Σχολής έως το 1959 µπορούσαν να εγγράφονται και να πα-ρακολουθούν το 4ο έτος σπουδών του Μικρού Πολυτεχνείου (Προσαρτηµένες Σχολές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Ανώτερης Εκπαίδευσης). στ. Με το Ν.Δ. 445/1974 (ΦΕΚ Α’ 160/10-6-1974, «Περί ιεραρχίας και προαγωγών των Ανθστών – Μόνιµων και Εθελοντών οπλιτών Ενόπλων Δυνάµεων») δηµιουργήθηκε ο θεσµός του Εθελοντή από Ανακατάταξη, όπου, µετά την παρέλευση της τριετίας ή της πενταετίας κατά περίπτωση, το προσωπικό που ήταν εντεταγµένο στη συγκεκριµένη προέλευση, µονιµοποιήθηκε και τοποθετήθηκε ταυτόχρονα πίσω από σειρές Παραγωγικών Σχολών, αναλόγως το έτος κατάταξής του. Το εν λόγω προσωπικό, βάσει των διατάξεων των άρθρων 5 και 46 του ανωτέρου Νοµοθετικού Διατάγµατος, µετά τη µονιµοποίησή του, ακολουθεί την εξέλιξη των Μονίµων Υπξκών εκ Παραγωγικών Σχολών. ζ. Με τον Ν.1513/1985 (ΦΕΚ Α’ 12/8-2-1985, «Οπλίτες του Στρατού Ξηράς και άλ-λες διατάξεις») και εφαρµόστηκε στο Στρατό Ξηράς το 1985, στο Πολεµικό Ναυτικό το 1989 και στην Πολεµική Αεροπορία το 1990, ως ανεξάρτητη προέλευση µε ξεχωριστή επετηρίδα, σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 13 του Ν.1848/1989 (ΦΕΚ Α’ 112/8-5-1989, «Προέλευση των µονίµων Αξκών του Οικονοµικού και του Στρατολογικού Σώµατος των Ενόπλων Δυνάµεων και άλλες διατάξεις»). η. Ο παραδοσιακός τρόπος εισαγωγής µαθητών µε εξετάσεις από ειδική εξετα- στική επιτροπή του ΓΕΑ ισχύει µέχρι και το 1991. Από το 1992, η εισαγωγή µαθητών εντάσσεται στην Α’ Δέσµη (Ανώτερη Εκπαίδευση) του συστήµατος των Γενικών Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας. Οι υποψήφιοι υπόκεινται, σε µεταγενέστερη φάση, σε πρόσθετες προκαταρκτικές εξετάσεις / δοκιµασίες (ψυχοµετρικές, δοκιµασίες, ιατρικές εξετάσεις και αθλητικές δοκιµασίες) από ειδική στρατιωτική επιτροπή της Αεροπορίας (ΔΑ-Ε). θ. Με τον Ν.2913/01 , άρθρο 19, παρ.5 η Σχολή - µαζί και οι αντίστοιχες σχολές των άλλων δύο όπλων – εντάσσεται στην Ανώτερη βαθµίδα της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης, όπου ανήκουν και τα ΤΕΙ. Η επιλογή των µαθητών συνεχίζει να γίνεται µε το σύστηµα των Γενικών Εξετάσεων του ΥΠ.Ε.Π.Θ για την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Οι σχολές αυτές αποκαλούνται έκτοτε Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωµατικών (Α.Σ.Σ.Υ) και έτσι απεικονίζονται στα πτυχία που αποδίδουν. ι. Με τον Ν.3549/2007 ορίστηκε ότι τα ΤΕΙ εντάσσονται στην ανώτατη τριτοβάθµια εκπαίδευση ως πανεπιστήµια τεχνολογικού τοµέα. ια. Με τον Ν. 4610/2019 - ΦΕΚ 70/Α/7-5-2019 τα ΑΤΕΙ είτε µετασχηµατίστηκαν είτε ενσωµατώθηκαν στα ΑΕΙ. 3. Λαµβάνοντας υπόψη το ανωτέρω νοµικό πλαίσιο, συµπεραίνεται ότι: α. Οι αρχικές ανάγκες της ΠΑ ήταν η στελέχωση της τεχνικής υποστήριξης µε προσωπικό προερχόµενο από δυο (2) προελεύσεις, ήτοι εκ ΣΜΑ και ΣΤΥΑ, µε αντίστοιχη βαθµολογική εξέλιξη για τη δηµιουργία επαρκούς τεχνικής βάσης λόγω της πενίας τεχνικής µόρφωσης εξαιτίας του καινοφανούς της ίδρυσης της αλλά και της πρόσφατης εξόδου από τον Β΄ ΠΠ. β. Στην πορεία των χρόνων κρίθηκε σκόπιµο από την Ηγεσία της ΠΑ η αναβάθ- µιση της εκπαίδευσης των αποφοίτων ΣΤΥΑ λόγω και της συνεχούς εξέλιξης του αεροπορικού όπλου. γ. Μετά τη µεταπολίτευση η Ηγεσία των ΕΔ αποφάσισε την ενίσχυση του στρα- τεύµατος µε στελέχη εταίρων προελεύσεων. δ. Η πολιτική και στρατιωτική Ηγεσία έκρινε σκόπιµο και αναγκαίο η ΣΤΥΑ να ενταχθεί στην Ανώτερη βαθµίδα της Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης διαβλέποντας την ανα-γκαιότητα για την αναγνώριση του υψηλού επιπέδου των αποφοίτων, οι οποίοι εισάγονται µε υψηλότατη βαθµολογία µέσω Πανελλαδικών εξετάσεων και τον διαχωρισµό τους από τα υπόλοιπα κατώτερα στελέχη εταίρων προελεύσεων. ε. Η ανωτατοποίηση των ΤΕΙ και ουσιαστικά η έκλειψη της ανώτερης τεχνικής εκπαίδευσης κατέστησε την αναβάθµιση της ΣΤΥΑ σε ανώτερη, κενή ουσίας εφόσον δεν ακολούθησε η περαιτέρω ανωτατοποίησή της. 4. Επιπρόσθετα, ο σχεδιασµός στον τοµέα της Εθνικής Άµυνας πρέπει να στοχεύει σε µια ορθολογική και αποδοτική στελέχωση των Μονάδων σε τεχνικό, διοικητικό και επιχει- ρησιακό προσωπικό. Για παράδειγµα, είναι αδιαπραγµάτευτη, υπό το πρίσµα της σύγχρονης διοικητικής της τεχνικής υποστήριξης, η τοποθέτηση στις Μονάδες, Δκτών Σµηνών µε το κατάλληλο ακαδηµαϊκό υπόβαθρο για να ηγηθούν του τεχνικού προσωπικού, καθώς και να διαχειριστούν τις διάφορες τεχνικές λειτουργίες. 5. Είναι επιτακτικός, επίσης, ο διαχωρισµός αφενός βαθµολογικά και αφετέρου ακαδηµαϊκά από τα στελέχη που δεν προέρχονται από παραγωγικές Σχολές των ΕΔ για να αµβλυνθούν οι αντιθέσεις που προέκυψαν από την εισαγωγή στο στράτευµα ΕΠΟΠ µε ανώτερα ακαδηµαϊκά προσόντα από αποφοίτους ΑΣΣΥ. 6. Επιπλέον, σηµειώνεται η ανάγκη δηµιουργίας στελεχών µεσαίας βαθµολογικής κλίµακας, µε τα απαραίτητα ακαδηµαϊκά προσόντα που θα συµβαδίζουν µε τις τεχνολογικές προόδους και θα συµβάλλουν στην προσαρµογή της ΠΑ στις σύγχρονες απαιτήσεις. Θα αποτελέσουν δε παράγοντα προστιθέµενης ποιοτικής αξίας µε τη συνδροµή τους στην αποτελεσµατικότητα της αλυσίδας διοίκησης. Κρίνεται σκόπιµο επίσης να αναφερθεί ότι στις ευρωπαϊκές χώρες οι Αξκοι των ΕΔ, πέρα από πολυετή εµπειρία, κατέχουν τίτλους σπουδών εφάµιλλους του αντικειµένου τους. 7. Επιπρόσθετα, επιβάλλεται η αναγνώριση του υψηλότατου επιπέδου των εισα-κτέων στη ΣΜΥΑ µε την ουσιαστική αναβάθµιση των σπουδών τους και την απονοµή πτυχίου ισότιµου µε ΑΕΙ όπως οι Σχολές Αξκών εφόσον οι απόφοιτοι της ΣΜΥΑ εξελίσσονται ως Αξκοι στην καριέρα τους. Συνεπώς η κατοχή ανάλογου επιπέδου σπουδών πτυχίου εί-ναι αναγκαία για την ισότιµη µεταχείριση του προσωπικού στα καθήκοντα και τις αρµοδιότητες κατά την εξέλιξή τους. 8. Καθίσταται µε αυτόν τον τρόπο σαφές ότι η συνολική µετεξέλιξη της ΣΤΥΑ και των αποφοίτων της είναι αναγκαία και σκόπιµη, εφόσον είναι γνωστό ότι η µετεξέλιξη στις Ενόπλες Δυνάµεις είναι µια αέναη διαδικασία βελτιστοποίησης των στρατιωτικών δυνατοτήτων, µέσω της ανάπτυξης καινοτόµων θεµελιωδών αντιλήψεων και πειραµατισµού και της εκµετάλλευσης των επιτευγµάτων της τεχνολογίας µε σκοπό την προσαρµογή τους στις απαιτήσεις του Γεωστρατηγικού Περιβάλλοντος, προς επίτευξη των στόχων της Πολιτικής Εθνικής Άµυνας. Στόχος δε της Μετεξέλιξης θα πρέπει να είναι η απόκτηση ποιοτικής υπεροχής και αποτελεσµατικότητας των Ενόπλων Δυνάµεων. 9. Στο πλαίσιο της έννοιας της µετεξέλιξης προτείνω τα ακόλουθα: α. Τον µετασχηµατισµό της ΣΜΥΑ µέσω της ίδρυσης Τµήµατος Τεχνολογικών Ε-πιστηµών, Τµήµατος Οικονοµικών και Διοίκησης και Τµήµατος Θετικών Επιστηµών. Στα Τµήµατα θα ενταχθούν οι αντίστοιχοι Τοµείς οι οποίοι θα αποτελέσουν τον µετασχηµατισµό των σηµερινών ειδικοτήτων, µε την πρόσθεση στο Τµήµα Θετικών Επιστηµών του Τοµέα Χηµείας για την ικανοποίηση των αναγκών της ΠΑ για στελέχη µε µορφωτικό υπόβαθρο στον εν λόγω Τοµέα. β. Την αναβάθµιση του επιπέδου σπουδών σε Ανώτατο είτε µέσω της ένταξης / ανάθεσης της ακαδηµαϊκής εκπαίδευσης ανά Τµήµα σε αντίστοιχο ΑΕΙ, εν προκειµένω για τα Τµήµατα Τεχνολογικών Επιστηµών και Οικονοµικών και Διοίκησης στο ΠΑΔΑ και το Τµήµα Θετικών Επιστηµών στο ΕΚΠΑ, είτε µέσω της εκλογής µελών ΔΕΠ κατ’ αντιστοιχία της ΣΙ, µε ανάλογα προγράµµατα σπουδών. γ. Η φοίτηση στη Σχολή να αλλάξει από 3ετής σε 4ετής µε προσθήκη ενός (1) ε-πιπλέον χρόνου κατά τον οποίο θα πραγµατοποιείται εκπόνηση πτυχιακής εργασίας και πρακτική άσκηση ως εξής: (1) Σε Εργοστασιακούς Φορείς της ΠΑ (ΚΕΑ, ΕΤΗΜ, ΕΡ. ΜΜκΕΕ, ΥΠΗΔ) για τους σπουδαστές του Τµήµατος Τεχνολογικών Επιστηµών (2) Στην 124ΠΒΕ, στο 201ΚΕΦΑ, στο ΟΛΚΑ, στην ΥΠ/ΠΑ για τους σπουδαστές του Τµήµατος Οικονοµικών και Διοίκησης (3) Στην ΕΜΥ, στη ΔΑΚ και στο ΚΕΑ/Χηµείο για τους σπουδαστές του Τµή- µατος Θετικών Επιστηµών. δ. Διατήρηση του πυρήνα της ΣΜΥΑ µέσω της Στρατιωτικής και Επιχειρησιακής αλλά και Ακαδηµαϊκής, όπου κρίνεται αναγκαίο, εκπαίδευσης για τη συνδροµή στην παραγωγή/επιµόρφωση στελεχών κατάλληλων για την ΠΑ. ε. Απονοµή Πτυχίου Ανώτατης Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης (Επιπέδου 6) ισότιµο µε τα Πανεπιστήµια Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (πρώην ΤΕΙ) και παροχή δυνατότητας συ-νέχισης σπουδών σε ΑΕΙ, σε µεγαλύτερο έτος, για την απόκτηση τίτλου σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης αλλά και συµµετοχής σε µεταπτυχιακά. στ. Οι απόφοιτοι να ονοµάζονται Ανθστές µε παραµονή στον βαθµό για 10ετία και εξέλιξη έως το βαθµό του Σµηνάρχου, µε καταληκτικό βαθµό Ταξιάρχου (µια θέση) για τα στελέχη µε πτυχίο ΑΕΙ συναφές µε την ειδικότητά τους. ζ. Σταδιοδροµία αποφοίτων ως στελέχη µεσαίας κλίµακας µε στόχο να αποτε-λέσουν την ενδιάµεση βαθµίδα µεταξύ των ΕΠΟΠ και των αποφοίτων της ΣΙ, µε ρόλο που προσιδιάζει τους Μηχανικούς ΤΕ ή τους Λογιστές ΤΕ, µε ανάλογα καθήκοντα και αρµοδιότητες, και σαφή πρόβλεψη ανάληψης θέσεων ευθύνης για στελέχη µε αυξηµένα ακαδηµαϊκά και επαγγελµατικά προσόντα. Τέλος η πολιτεία, οφείλει κ. Υπουργέ, σε ένα κράτους δικαίου, να στέκεται ίση απέναντι σε όλους τους πολίτες της. Στην προκειμένη, οι Έλληνες πολίτες που φοιτούν σε ΑΣΣΥ των Ε.Δ. και εισήλθαν μέσω πανελληνίων εξετάσεων στο επόμενο ακαδημαϊκό επίπεδο εκπαίδευσης, στερούνται τυπικού ακαδημαϊκού προγράμματος σπουδών και διδακτικού ακαδημαϊκού προσωπικού. Εν αντιθέσει, η πολιτεία παρέχει σε όλους τους υπόλοιπους πολίτες που εισήλθαν στο επόμενο ακαδημαϊκό επίπεδο και ανταγωνίστηκαν με αυτούς που εισήλθαν στις ΑΣΣΥ, τυπικό ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών και διδακτικό ακαδημαϊκό προσωπικό. Έτσι για τους μεν σπουδαστές των ΑΣΣΥ, δεν τους παρέχεται το δικαίωμα στην Ανώτατη εκπαίδευση, ούτε το αντίστοιχο ακαδημαϊκό προσωπικό, ενώ για τους υπόλοιπους σπουδαστές όλων των ακαδημαϊκών Σχολών και Τμημάτων συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, εν μέσω της ίδιας διαδικασίας εισαγωγής και των μεν και των δε. Αν μη τι άλλο καταστρατηγείται η αρχή της μη διάκρισης. Σγος ε.α. Αραμπατζής Πασχάλης Απόφοιτος ΣΤΥΑ Απόφοιτος Σχολής ΚΟΕ ΑΠΘ/Τμ. Πολιτικών Επιστημών