• Σχόλιο του χρήστη 'Παπαδόπουλος Δημήτρης' | 31 Μαρτίου 2025, 21:44

    Σχόλια επί του Νομοσχεδίου του ΥΠΕΘΑ με τίτλο «Ρύθμιση Υγειονομικών θεμάτων των ΕΔ και λοιπές Διατάξεις» Άρθρο 4 Προτείνεται προσθήκη παραγράφου: Οι εν αποστρατεία ειδικοί στρατιωτικοί ιατροί να δύνανται, κατόπιν απόφασης του Διοικητή του Νοσοκομείου, μετά από εισήγηση του Επιστημονικού Συμβουλίου και έγκρισης της ΔΥΓ του οικείου Κλάδου, να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ως άμισθοι επιστημονικοί συνεργάτες και να συμμετέχουν επ΄ αμοιβή στην πέραν του ωραρίου λειτουργία του Νοσοκομείου, με βάση τις δυνατότητες καθώς και σε όλες τις επιστημονικές δραστηριότητες του Νοσοκομείου. Άρθρο 10 Προτείνεται η δημιουργία δύο (2) Διακλαδικών Κέντρων Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος με έδρες την ΣΣΑΣ και την ΣΑΝ. Η σύσταση στην έδρα της ΣΣΑΣ υπαγορεύεται από τους παρακάτω λόγους: 1. Εκπαίδευση του συνόλου των Μαθητών της ΣΣΑΣ (820 άτομα) 2. Βασική εκπαίδευση των τελειόφοιτων Μαθητών (ΥΙ) σε επίπεδο ΙΙ-ΙΙΙ (TCCC) 3. Tο μείζον των επιχειρησιακών μονάδων των ΕΔ εδρεύει στην Βόρεια Ελλάδα Άρθρο 13 Η διοίκηση των ΔΥΓ των Κλάδων, των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, των ΛΥΓ, των ΤΥΓ, των ΚΙΧΝΕ και των ΚΥΜΕΑ θα πρέπει υποχρεωτικά να ασκείται από Αξκούς (ΥΙ) προελεύσεως ΣΣΑΣ, καθόσον το μείζον έργο, σε ειρηνική περίοδο και κατά τις επιχειρήσεις, είναι ιατρικό και εκτιμάται ότι ο Δκτης είναι απαραίτητο να έχει την ιδιότητα Ιατρού, διότι μόνο έτσι έχει άμεση γνώση του απαιτούμενου έργου και των ιδιαιτεροτήτων του. Άρθρο 16, παράγραφος 3 Να δοθεί η δυνατότητα για περισσότερες θητείες Δντου κλινικής, εφόσον δεν υπάρχει ενδιαφέρον από άλλο ιατρό για την κάλυψη της θέσης. Άρθρο 16, παράγραφος 4 Διευθυντές-Δκτές Στρατιωτικών Νοσοκομείων θα πρέπει να ορίζονται μόνο Αξκοι ΥΙ. Άρθρο 26 Η ημερομηνία ορκωμοσίας των τελειοφοίτων Μαθητών /-τριών υγειονομικών τμημάτων στο ΑΠΘ δεν είναι κοινή και είναι δυνατό να πραγματοποιούνται έως και τρεις (3) ορκωμοσίες, ιδίως στην Ιατρική Σχολή. Το γεγονός αυτό καθιστά αδύνατη την ταυτόχρονη έναρξη της Βασικής Εκπαίδευσης. Κατόπιν τούτου προτείνονται τα ακόλουθα: 1. Πραγματοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης στην έδρα της ΣΣΑΣ και ΣΑΝ αντίστοιχα για τους αποφοίτους τους, ανεξαρτήτως του Κλάδου στον οποίο έχουν κατανεμηθεί 2. Η διάρκεια του Τμήματος Βασικής Εκπαίδευσης να είναι έως έξι (6) μήνες, προκειμένου να μπορεί να υλοποιηθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών. 3. Η έναρξη φοίτησης να γίνεται ταυτόχρονα για όλους τους αποφοίτους, σε δύο εκπαιδευτικές σειρές ετησίως με ημερομηνία έναρξης την 1η Σεπτεμβρίου και 1η Μαρτίου εκάστου έτους 4. Η εκπαίδευση για τους αποφοίτους της ΣΣΑΣ να λαμβάνει χώρα στο 424 ΓΣΝΕ (ιατροί, οδοντίατροι, φαρμακοποιοί, ψυχολόγοι) και στο Γ΄ΚΝΟ (κτηνίατροι) Άρθρο 59, παράγραφος 9 Να προβλεφθεί και για τη ΣΣΑΣ η δυνατότητα τροποποίησης του Οργανισμού της, ώστε να καθοριστούν επακριβώς τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Διακλαδικού Κέντρου Εκπαίδευσης Πολεμικού Τράυματος. Άρθρο 64 Η διατύπωση της εν λόγω ρύθμισης και συγκεκριμένα η φράση «λογίζονται ως αξιωματικοί από την ημερομηνία απόκτησης του συνόλου των προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την απόκτηση της ιδιότητας του πτυχιούχου του πανεπιστημιακού τμήματος στο οποίο φοιτούν» ενέχει σοβαρά ζητήματα ερμηνευτικής προσέγγισης. ΠΑΡΑΔΟΧΕΣ 1. Το άρθρο 71 του ΠΔ 61/2021 ΦΕΚ Α 147/20.8.2021 «Οργανισμός Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων», ορίζει ότι οι Μαθητές-τριες της ΣΣΑΣ λαμβάνουν την ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση από την αντίστοιχη Σχολή ή Τμήμα του ΑΠΘ, σύμφωνα με τον ετήσιο οδηγό σπουδών. 2. Το άρθρο 74 του ΠΔ 61/2021 ορίζει ότι ηκανονική διάρκεια φοίτησης των μαθητών στη ΣΣΑΣ είναι ανάλογη με τα έτη σπουδών, που απαιτούνται για την απόκτηση του πτυχίου, σύμφωνα με τους κανονισμούς προπτυχιακών σπουδών των οικείων σχολών τμημάτων του ΑΠΘ. 3. Στη Σχολή φοιτούν Μαθητές-τριες, οι οποίοι-ες: α. συμμετέχουν σε διαφορετικές εξεταστικές περιόδους και με διαφορετικά σε κάθε περίοδο μαθήματα, αν και ανήκουν στην ίδια τάξη ή/και τμήμα. Η δήλωση δηλαδή των μαθημάτων που γίνεται μέσω των αντίστοιχων Γραμματειών του ΑΠΘ, δίνει την δυνατότητα σε κάθε Μαθητή-τρια να διαφοροποιεί, ως ένα μεγάλο βαθμό, τόσο τα προς παρακολούθηση μαθήματα, όσο και τα προς εξέταση. β. προ της εισόδου τους στη ΣΣΑΣ, φοιτούσαν για 1 ή/και 2 έτη στα αντίστοιχα Τμήματα ή Σχολές του ΑΠΘ ή άλλων ΑΕΙ και ενώ, επί παραδείγματι, εντός της Σχολής είναι πρωτοετείς ή δευτεροετείς, εντούτοις παρακολουθούν μαθήματα επόμενων ετών, με αποτέλεσμα να συγκεντρώνουν το σύνολο των προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την απόκτηση της ιδιότητας του πτυχιούχου πολύ νωρίτερα, χωρίς όμως να έχουν την δυνατότητα να ονομαστούν Αξιωματικοί προ της συμπλήρωσης του χρόνου φοίτησης του άρθρου 74 του ΠΔ 61/2021 γ. αν και ανήκουν στο ίδιο έτος και στο ίδιο Τμήμα, δεν συγκεντρώνουν το σύνολο των προϋποθέσεων που είναι απαραίτητες για την απόκτηση της ιδιότητας του πτυχιούχου την ίδια χρονική στιγμή, καθώς διαφέρει η ημερομηνία εξέτασης μεταξύ των μαθημάτων. Έτσι π.χ. 6ετής του Ιατρικού Τμήματος που οφείλει το μάθημα «α», ως τελευταίο για να λάβει πτυχίο, εξετάζεται την 10/6/2025, ενώ συμμαθητής του,που οφείλει το μάθημα «β» , ως τελευταίο για να λάβει πτυχίο, εξετάζεται την 22/5/2025. δ. αξιοποιώντας την δυνατότητα που τους δίνουν οι οδηγοί σπουδών των Σχολών και των Τμημάτων του ΑΠΘ, κατόπιν επικοινωνίας τους με την αντίστοιχη Γραμματεία, αν και έχουν προβιβάσιμο βαθμό σε κάποιο μάθημα (5 και άνω), επιλέγουν να το ξαναδώσουν, προκειμένου να τύχουν καλύτερης βαθμολογίας και επομένως καλυτέρου βαθμού πτυχίου. 4. Σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 91 του ΠΔ 61/2021 ΦΕΚ Α 147/20.8.2021 «Οργανισμός Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων», Οι μαθητές, μετά την ορκωμοσία τους ως πτυχιούχων στην οικεία Σχολή-Τμήμα του ΑΠΘ και την επιτυχή ολοκλήρωση της στρατιωτικής τους εκπαίδευσης, ονομάζονται, αναλόγως της κατανομής τους, Ανθυπολοχαγοί, Σημαιοφόροι, Ανθυποσμηναγοί ή Υπαστυνόμοι Β΄. 5. Σύμφωνα με το άρθρο 22 του ν. 4361 ΦΕΚ Α΄10/1.2.2016 ορίζονται τα κάτωθι: Η παρ. 5, που προστέθηκε στο άρθρο 21 του ν.δ. 562/ 1970 (Α΄ 127) με την παρ. 2 του άρθρου 30 του ν. 1947/1991 (Α΄ 70), αντικαθίσταται ως εξής: «5. Οι μαθητές που είναι τέκνα θανόντων στρατιωτικών των Ενόπλων Δυνάμεων στον πόλεμο ή στην ειρήνη κατά την εκτέλεση διατεταγμένης υπηρεσίας και ένεκα αυτής, κατανέμονται ή επανακατανέμονται έως την ονομασία τους σε Αξιωματικούς στον Κλάδο που υπηρετούσε ο θανών γονέας τους, εφόσον το επιθυμούν, άλλως υπόκεινται στις παραπάνω διαδικασίες.». 6. Σύμφωνα με τις παραγράφους 7 και 20 του άρθρου 36 του ν.3883/2010 ΦΕΚ Α΄167/24.9.2010 ορίζονται ότι: «7.Η αρχαιότητα των Αξιωματικών σε κάθε βαθμό προσδιορίζεται από την ημερομηνία κτήσης του βαθμού αυτού πλην των ειδικών περιπτώσεων που καθορίζονται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου. Ως ημερομηνία κτήσης του βαθμού λογίζεται η ημερομηνία υπογραφής του προεδρικού διατάγματος με το οποίο απονεμήθηκε ο βαθμός ή, γι` αυτούς που προάγονται αναδρομικά, η αναδρομική ημερομηνία κτήσης του βαθμού, που καθορίζεται στο προεδρικό διάταγμα.» και «20. Η αρχαιότητα μεταξύ ομοιόβαθμων Αξιωματικών των Σωμάτων ή γενικών ειδικοτήτων Σωμάτων του ΣΞ, των Σωμάτων και Ειδικοτήτων του ΠΝ, των Αξιωματικών της ΠΑ πλην Ιπταμένων και των Αξιωματικών ΚΣ, καθορίζεται από τη χρονολογία ονομασίας τους ως Αξιωματικών. Σε περίπτωση ταυτόχρονης ονομασίας τους ως Αξιωματικών, η αρχαιότητα καθορίζεται με βάση τη σειρά των Σωμάτων ή γενικών ειδικοτήτων, όπως αναγράφονται στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου». ΣΧΟΛΙΑ – ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 1. Λαμβάνοντας υπόψη το άρθρο 26 του σχεδίου νόμου, όπου στην παράγραφο 1 ορίζει ότι «1. Η εκπαίδευση στο Τμήμα Βασικής Εκπαίδευσης Ανθυπολοχαγών και αντιστοίχων των υπολοίπων Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων του υγειονομικού σώματος, προέλευσης Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων και Σχολής Αξιωματικών Νοσηλευτικής, εκκινεί την πρώτη (1η) του επόμενου από τη λήψη του πτυχίου μήνα. Ως λήψη πτυχίου κατά την έννοια του προηγούμενου εδαφίου νοείται η πλήρωση του συνόλου των προϋποθέσεων, που είναι απαραίτητες για την απόκτηση της ιδιότητας του πτυχιούχου του οικείου πανεπιστημιακού τμήματος, ανεξάρτητα από την ορκωμοσία. Η έναρξη της εκπαίδευσης λαμβάνει χώρα πριν από την απονομή της ιδιότητας του αξιωματικού, ενόσω τα στελέχη φέρουν την ιδιότητα του μαθητή της αντίστοιχης παραγωγικής Σχολής…»,με ποιο τρόπο νομικά θα ξεπεραστούν οι δυσκολίες που ανακύπτουν από τις με α/α 1 έως 3 παραδοχές;Πότε θα ξεκινά η εκπαίδευση στο Τμήμα Βασικής Εκπαίδευσης Ανθυπολοχαγώντου υγειονομικού σώματος; 2. Από την με α/α 4 παραδοχή προκύπτει ότι με την διάταξη του άρθρου 91 του ΠΔ 61/2021, τίθεται ένα σαφές χρονικό σημείο, από το οποίο, και με την απαραίτητη, ρητή προϋπόθεση της υπογραφής του ανάλογου ΠΔ, οι απόφοιτοι της ΣΣΑΣ ονομάζονται Αξιωματικοί. Στο υπόψη σχέδιο νόμου δεν υφίσταται διάταξη που να τροποποιεί ή να καταργεί τις συγκεκριμένες διατάξεις του Οργανισμού της ΣΣΑΣ. Θα συμπεριληφθούν; 3. Ως προς την με α/α 5 παραδοχή, θα υπάρξει νέα νομοθετική ρύθμιση που θα προσδιορίζει ακριβώς τα χρονικά όρια, εντός των οποίων θα λάβει χώρα η διαδικασία επανακατανομής; Παρ΄ όλα αυτά, λαμβάνοντας υπόψη και τις διατάξεις του άρθρου 91 του ΠΔ 61/2021, γίνεται κατανοητό ότι ο νομοθέτης εδώ έθεσε ως χρονικό ορίζοντα επανακατανομής την υπογραφή και την έκδοση του προεδρικού διατάγματος ονομασίας των αποφοίτων της Σχολής σε αξιωματικούς και όχι την πλήρωση του συνόλου των προϋποθέσεων, που είναι απαραίτητες για την απόκτηση της ιδιότητας του πτυχιούχου του οικείου πανεπιστημιακού τμήματος. 4. Ως προς την με α/α 6 παραδοχή, η διατύπωση της διάταξης του άρθρου 64 εγείρει, σύμφωνα με τις ως άνω αναγραφόμενες διατάξεις του ν. 3883/2010, πολλά ερωτηματικά αναφορικά με την αρχαιότητα των «λογιζομένων» αξιωματικών. Αν δηλαδή ο Αρχηγός Σχολής εξετάζεται στο τελευταίο του μάθημα αργότερα από κάποιον συμμαθητή του, θα διατηρήσει την αρχαιότητά του; Ποια νομική δικλείδα ασφαλείαςθα πρέπει να τεθεί, ώστε να διασφαλιστεί η αρχαιότητα; 5. Στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης αποτυπώνεται το σκεπτικό της υπ’ αρ. 448/2002 Γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ). Από μια προσεκτική μελέτη της ανωτέρω γνωμοδότησης, συμπεραίνει κανείς ότι αυτή προέκυψε κατόπιν υποβολής ερωτήματος από το ΓΕΕΘΑ. Το ερώτημα όμως που υποβλήθηκε ουδόλως σχετίζεται με το πότε λογίζεται ως Αξιωματικός ο Μαθητής μιας Παραγωγικής Σχολής των ΕΔ, αλλά συγκεκριμένα αναφέρεται στην δυνατότητα της Διοίκησης να αποδεχθεί ή όχι την αίτηση παραίτησης από Μαθητή της ΣΣΑΣ που είχε ήδη ορκιστεί στο Πανεπιστήμιο και ανέμενε την ορκωμοσία του ως Αξιωματικός. Επομένως,η χρήση της ως άνω γνωμοδότησης ως ισχυρό – πειστικό επιχείρημα απάδει προς τον επιδιωκόμενο σκοπό της διάταξης του άρθρου 64 του σχεδίου νόμου, ο οποίος προδήλως είναι η δημιουργία ισχυρής νομικής υποχρέωσης στον Μαθητή της ΣΣΑΣ να παραμένει στις τάξεις των ΕΔ. Εξάλλου, σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 9 του ν. 4831/2021 (ΦΕΚ Α΄ 170)], όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 106 του ν. 5104/2024 «Η γνωμοδότηση, μετά την υπογραφή της, σύμφωνα με την παρ. 2, διαβιβάζεται στο αρμόδιο για την αποδοχή της όργανο. Η αποδοχή ή μη της γνωμοδότησης διατυπώνεται ρητά στο σώμα του αντιτύπου της, με επισημειωματική πράξη η οποία φέρει ημερομηνία και υπογραφή. Το αρμόδιο προς αποδοχή όργανο επιστρέφει τη γνωμοδότηση με την παραπάνω επισημειωματική πράξη στο Γραφείο ΝΣΚ που χειρίστηκε το ερώτημα. Ειδικά στην περίπτωση ερωτήματος με μισθολογικό περιεχόμενο γενικότερου ενδιαφέροντος ή επί ζητήματος που μπορεί να έχει ευρύτερες δημοσιονομικές συνέπειες για τον κρατικό προϋπολογισμό, η σχετικώς εκδιδόμενη γνωμοδότηση, εφόσον γίνει αποδεκτή από το αρμόδιο προς τούτο όργανο, διαβιβάζεται από το τελευταίο και στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο Υπουργός διατυπώνει την αποδοχή ή μη της γνωμοδότησης ρητά στο σώμα του αντιτύπου της, με επισημειωματική πράξη του που φέρει ημερομηνία και υπογραφή. Στη συνέχεια το αντίτυπο αυτό με τις επισημειωματικές πράξεις επιστρέφεται στο Γραφείο ΝΣΚ που χειρίστηκε το ερώτημα. Η γνωμοδότηση αποτελεί πράξη δεσμευτική για τη Διοίκηση, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τις Ανεξάρτητες Αρχές, μόνο μετά την αποδοχή της από το αρμόδιο προς τούτο όργανο, στην περίπτωση δε που εκδόθηκε σε ερώτημα με μισθολογικό περιεχόμενο γενικότερου ενδιαφέροντος ή επί ζητήματος με ευρύτερες δημοσιονομικές συνέπειες για τον κρατικό προϋπολογισμό και από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Μετά την αποδοχή της, η γνωμοδότηση αναρτάται στο διαδίκτυο και επιτρέπεται η χορήγηση αντιγράφου αυτής». Για την ως άνω Γνωμοδότηση όμως, από την φόρμα αναζήτησης της ιστοσελίδας του ΝΣΚ, προκύπτει ότι εκκρεμεί εισέτι η αποδοχή της από το αρμόδιο όργανο και ως εκ τούτου η κατάσταση αυτή δεν προσδίδει στην γνωμοδότηση εκτελεστό χαρακτήρα και επομένως αυτήστερείται δεσμευτικότητας. 6. Από τα ως άνω διαλαμβανόμενα, καθίσταται αδήριτη η ανάγκη καταρχάς εννοιολογικής προσέγγισηςτης φράσης «λογίζονται ως αξιωματικοί» και επιπλέον χρήζουν απάντησης ερωτήματα που αβίαστα δύνανται να υποβληθούν, όπως: - Η διάταξη μεταβάλλει επί της ουσίας την νομική υπόσταση του Μαθητή Παραγωγικής Σχολής των ΕΔ; - Αν ναι, η μεταβολή αυτή μέχρι πού εκτείνεται; - Άπτεται ζητημάτων που αφορούν στο συνταξιοδοτικό, ασφαλιστικό και οικονομικό καθεστώς που διέπει καιτους Αξιωματικούς των ΕΔ; - Το ν.δ 1400/1973, όπως ισχύει σήμερα, θα αποτελεί το θεσμικό κείμενο που θα τον διέπει;