Αρχική Χάρτης Μετάβασης των Ενόπλων Δυνάμεων στη Νέα Εποχή (Σταδιοδρομία και εξέλιξη Αξιωματικών, Υπαξιωματικών και Επαγγελματιών Οπλιτών των Ενόπλων Δυνάμεων...ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ ΜΟΝΙΜΩΝ ΥΠΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ (άρθρα 32-56)Σχόλιο του χρήστη Αριάδνη Παπαδοπούλου | 21 Νοεμβρίου 2025, 17:20




Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι Βουλευτές, Οι Ανώτερες Σχολές Υπαξιωματικών (ΣΜΥ/ΣΜΥΝ/ΣΜΥΑ) αποτελούν την για πολλές δεκαετίες πηγή του τεχνικού και επιχειρησιακού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων ενώ η προαγωγή (με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα) σε αξιωματικούς, προβλέπεται βάση νομοθετικού διατάγματος από το 1969. Σε αντίθεση με τα ψεύδη του κου Δένδια περί προαγωγής κάποιων Υπαξιωματικών σε αξιωματικούς για την αποχουντοποίηση των ΕΔ το 1974, το Νομοθετικό Διάταγμα αυτό δεν είχε καμία σχέση με όσα διατείνεται ο ίδιος περί κατ' εξαίρεσης προαγωγών. Τα τελευταία χρόνια, μετά και την εφαρμογή των μνημονιακών νόμων (αναλογία 1 πρόσληψη / 10 απολύσεις), παρατηρείται διαρκής πτώση εισακτέων, αύξηση παραιτήσεων και συρρίκνωση του δυναμικού, παράγοντες που συνδέονται με χαμηλούς μισθούς, δυσμενείς συνθήκες εργασίας, το 40ετές πλαίσιο παραμονής και την εικόνα αποψίλωσης προοπτικών εξέλιξης εντός του στρατεύματος. Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία που προωθεί το ΥΠΕΘΑ, με το «Σώμα Υπαξιωματικών», την «ψευδο-ανωτατοποίηση» κ.λπ., θα προσθέσει δομικά εμπόδια στην προσέλκυση και την εξέλιξη νέων στελεχών, με αποτέλεσμα τεχνολογικό και επιχειρησιακό ρίσκο και αύξηση εξαρτήσεων από ιδιώτες και αναθέσεις. Πώς λειτουργούσαν και λειτουργούν σήμερα οι ΑΣΣΥ. Εισαγωγή: Οι σχολές ΑΣΣΥ (ΣΜΥ - Στρατός, ΣΜΥΝ - Ναυτικό, ΣΜΥΑ - Αεροπορία) δέχονται υποψήφιους με πανελλήνιες εξετάσεις. Η φοίτηση είναι τριετής (τριετής/τριετής + ειδικές κατευθύνσεις) σε συνθήκες στρατιωτικής εκπαίδευσης και απόλυτης πειθαρχίας (πλήρης εσωκλείστου διαβίωσης), με υψηλά ακαδημαϊκά και τεχνικά προγράμματα σπουδών και οι απόφοιτοι κατατάσσονται ως μόνιμοι Υπαξιωματικοί. Εξελίξεις: Παραδοσιακά, τα ΑΣΣΥ προβλέπουν είσοδο στην επετηρίδα των αξιωματικών, με βραδεία και απαιτητική εξέλιξη, καθώς χρειάζονται 19 χρόνια ευδοκίμου υπηρεσίας για να καταστούν αξιωματικοί, με προοπτική έως και το βαθμό του Συνταγματάρχη/Αντιπλοιάρχου/Σμηνάρχου. Αυτό είναι κρίσιμο καθώς πολλοί εισήλθαν σε αυτές τις σχολές με την προσδοκία συγκεκριμένης εξέλιξης. (Ιστορικοί νόμοι: ν.2439/1996, ν.3883/2010, ν.4472/2017, ν.5018/2023) Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο: Το προτεινόμενο «Σώμα Υπαξιωματικών» και οι νέες μισθολογικές κλίμακες (Υ1–Υ12), περιορίζουν την βαθμολογική εξέλιξη (καταληκτικός βαθμός Ανθυπασπιστή), βάζουν όριο στην απονομή βαθμών και περιλαμβάνουν ρυθμίσεις αναδρομικότητας που πλήττουν ήδη υπηρετούντες αξιωματικούς από ΑΣΣΥ (απώλεια/καθήλωση βαθμών). Αυτό μεταφράζεται σε απώλεια κεκτημένων και σε μαζικές νομικές προσφυγές (συνταγματικά/διοικητικά ζητήματα). Οι εγκύκλιοι εισαγωγής κάθε στελέχους, προβλέπουν τα δικαιώματα και τις δυνατότητες εξέλιξης τους, τα οποία σήμερα η κυβέρνηση προτίθεται να καταργήσει με έναν νόμο. Δήθεν «ανωτατοποίηση» των ΑΣΣΥ: Η συγκεκριμένη «μεταρρύθμιση» είναι στην πραγματικότητα επίφαση, καθώς το ΥΠΕΘΑ δεν διαθέτει νομική αρμοδιότητα για την απονομή πανεπιστημιακών τίτλων ή την ακαδημαϊκή αναγνώριση σχολών. Η πανεπιστημιακή αναγνώριση και η κατάταξη σχολών σε επίπεδα σπουδών ανήκουν αποκλειστικά στο Υπουργείο Παιδείας και μόνο αυτό μπορεί να καθορίσει αν ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα εντάσσεται στην ανώτατη εκπαίδευση ή όχι. Ως εκ τούτου, καμία υπουργική απόφαση του ΥΠΕΘΑ δεν μπορεί να απονείμει πανεπιστημιακό κύρος ή να αναγνωρίσει επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από πτυχία τεχνικών ειδικοτήτων. Η χρήση του όρου «ανωτατοποίηση» είναι λοιπόν παραπλανητική και οδηγεί σε σύγχυση της κοινής γνώμης καθώς επιχειρεί να παρουσιάσει ως ακαδημαϊκή μεταρρύθμιση μια εσωτερική διοικητική ρύθμιση. Σε ότι αφορά την εξέλιξη των αξιωματικών εξ ΑΣΣΥ, το Υπουργείο διαρρέει ότι οι αξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ “έβρισκαν μπροστά τους” τους αντίστοιχους από ΑΣΕΙ. Δεν είναι όμως έτσι. Η επετηρίδα των εξ ΑΣΣΥ αξιωματικών, δεν έχει καμία σχέση με αυτή των εξ ΑΣΕΙ. Κάθε επετηρίδα έχει το δικό της career path και δεν υπάρχει καμία σύγχυση αρμοδιοτήτων. Οι εξ ΑΣΕΙ, μετά τα πρώτα χρόνια τις καριέρας τους, υπηρετούν κυρίως σε θέσεις ευθύνης και διοίκησης ενώ οι εξ ΑΣΣΥ συνεχίζουν σε θέσεις μάχιμες και επί του έργου, στο αντικείμενο κάθε Όπλου των ΕΔ. Επιπλέον, οι εξ ΑΣΣΥ αξιωματικοί συχνά γίνονται προϊστάμενοι ή τμηματάρχες, ανάλογα με τη μονάδα και την υπηρεσία. Οι αρμοδιότητες των υπαξιωματικών ήταν πάντα σαφείς και διακριτές και η πραγματική δουλειά, η παραγωγή έργου, γινόταν και γίνεται από αυτούς. Η ΣΜΥΑ, σε ότι αφορά την Πολεμική Αεροπορία, έχει υπάρξει η ραχοκοκαλιά της ΠΑ. Οι τεχνικοί, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, οι διαχειριστές υλικού, οι ηλεκτρονικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι οπλουργοί, οι μηχανικοί επίγειων μέσων, προέρχονται κατά 90 % από τις ΑΣΣΥ. Πτώση εισακτέων & κρίση προσέλκυσης νέων. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται κατακόρυφη μείωση ενδιαφέροντος για τις στρατιωτικές σχολές. Αυτό δεν είναι εκτίμηση αλλά προκύπτει από τα ίδια τα στοιχεία των βάσεων εισαγωγής και των προκηρύξεων. Αναλύσεις δείχνουν ότι από το 2010 έως 2025 έχουν «χαθεί» χιλιάδες θέσεις εισακτέων συνολικά και όχι μόνο από τις σχολές υπαξιωματικών αλλά και από τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ). Οι μεταβολές προς τα κάτω, στα βαθμολογικά επίπεδα υποψηφίων αλλά και οι παραιτήσεις εντός των σχολών ή στην πρώτη 9ετία υπηρεσίας (προβλέπεται υποχρεωτική καταβολή προστίμου αποχώρησης πριν τη συμπλήρωση 9 ετών παραμονής στις ΕΔ), δείχνουν ότι οι νέοι αντιλαμβάνονται από πολύ νωρίς ότι με τις παρούσες συνθήκες, δεν είναι δυνατή η επιβίωση. Παράγοντες μείωσης εισακτέων. Χαμηλοί μισθοί, νεοεισερχομένων (καθαρά ~850–950 €). Οι νέοι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί δυσκολεύονται να καλύψουν βασικές ανάγκες διαβίωσης. Ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ), Το 2021 οδήγησε σε δραματική πτώση υποψηφίων. Υποχρεωτική παραμονή 40 ετών (Ν. 3883/2010), χωρίς δυνατότητα αποχώρησης. Σκληρές συνθήκες διαβίωσης στις σχολές (3,5 χρόνια εγκλεισμού τουλάχιστον, έντονη φυσική και ψυχολογική πίεση). Ανασφάλεια και αδικία, Το νέο πολυνομοσχέδιο πλέον, θα «παγώσει» κάθε προοπτική εξέλιξης, αφαιρώντας τους έξι βαθμούς αξιωματικών που μέχρι σήμερα αποκτούσαν. Ανυπαρξία κινήτρων, ίδιος σχεδόν μισθός με εισαχθέντες μέσω του θεσμού των ΕΠΟΠ (+30 € διαφορά), παρά τις πανελλαδικές εξετάσεις και τα χρόνια εκπαίδευσης. Απουσία ακαδημαϊκής αναγνώρισης ενημέρωση, χαμηλό κύρος, οι νέοι βλέπουν το επάγγελμα ως «κλειστό», χωρίς ακαδημαϊκή αναγνώριση και κοινωνική εξέλιξη. Οι δεξιότητες των τεχνικών ΑΣΣΥ είναι αποδεδειγμένα χρήσιμες στην ιδιωτική αγορά (αυξημένη ζήτηση για τεχνικούς, μηχανικούς, ηλεκτρονικούς). Με καλύτερες αμοιβές εκτός, πολλοί προτιμούν να μη μπαίνουν στη μακροχρόνια δέσμευση των ΕΔ. Για παράδειγμα, οι βάσεις της ΣΜΥΑ δείχνουν υποχώρηση από 17.785 (2023) → 16.825 (2024) → 16.030 (2025), μια τάση πτώσης που αντανακλά μειωμένη ζήτηση ή μετατοπισμένες προτιμήσεις υποψηφίων. Η πτώση βάσεων σημαίνει ότι λιγότεροι υποψήφιοι υψηλού επιπέδου δηλώνουν τη σχολή είτε ότι όπως ήδη συμβαίνει τα κενά θα αυξηθούν. Φέτος, οι πρωτοετείς σπουδαστές που ολοκλήρωσαν την βασική εκπαίδευση τους, ήταν μόλις 98 άτομα, συμπεριλαμβανομένων και των Κυπρίων. Και τα δύο είναι ανησυχητικά. Η βάση εισαγωγής για τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (ΣΣΕ) το 2025, ήταν 10.865 μόρια. Αναλογιστείτε ότι θα έχουμε μελλοντικούς ηγήτορες του στρατού ξηράς με γενικό βαθμό 10.865 και δεν χρειάζεται να πούμε περισσότερα. Σε όλα αυτά, προστίθενται οι αυξημένες παραιτήσεις (ειδικά σε τεχνικές ειδικότητες) και παραδείγματα στελεχών που φεύγουν στο εξωτερικό. Αυτό σε συνδυασμό με μικρές/μηδαμινές αυξήσεις μισθών και τις αυξημένες απαιτήσεις (ώρες, ευελιξία), οδηγεί σε αποθάρρυνση νέων. Τα ΓΕΣ / ΓΕΝ / ΓΕΑ είχαν προκηρύξει για το 2025 σημαντικές προσλήψεις ΕΠΟΠ (π.χ. 1.100 θέσεις στον ΣΞ, 600 στο ΠΝ κ.ά.), αλλά οι επιτυχόντες καταταγέντες δεν κάλυψαν επαρκώς τις θέσεις και έγιναν επαναπροκηρύξεις κυρίως στο ΠΝ. Το 2023 και 2024, οι προκηρύξεις ΕΠΟΠ στο Ναυτικό και στην Αεροπορία δεν κάλυψαν καν το 60 % των θέσεων ενώ σε ορισμένα Όπλα έφτασαν μόλις το 45%. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν αποτελούν πλέον ελκυστικό εργοδότη, ειδικά για νέους υψηλών προσόντων. Η συνολική εικόνα είναι ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις παλεύουν να προσελκύσουν νέο αίμα αλλά η κοινωνία έχει απομακρυνθεί. Η οικονομική και θεσμική υποβάθμιση έχει οδηγήσει σε κρίση εμπιστοσύνης προς το στρατιωτικό επάγγελμα. Ανακρίβειες και στρέβλωση της πραγματικότητας - Ανάποδη βαθμολογική πυραμίδα. Οι Συνταγματάρχες και οι αντίστοιχοι τους σε ΠΝ και ΠΑ, ήταν αρκετά περισσότεροι λόγω παραμονής κάποιων εκτός οργανικών θέσεων (ΕΟΘ), ρουσφέτια του ίδιου του Υπουργείου δηλαδή, τους οποίους αποστράτευσε άρον άρον εντός του 2025 (Οκτ. 2025), για να παρουσιάσει εξοικονόμηση πόρων. Δηλαδή δεν μας είπε κάτι που ανακάλυψε ο ίδιος ως Υπουργός, μας είπε κάτι που επέτρεπε να συμβαίνει. Και στη συνέχεια το παρουσίασε με στόμφο και ύφος “αναμορφωτή”: «Εγώ είμαι το καινούργιο», ενώ κρατά τα κλειδιά του πιο παλιού συστήματος. Κυβερνούν και παριστάνουν τους καταγγέλλοντες. Είναι κομμάτι του προβλήματος και ξαφνικά μας λένε ότι θέλουν να το επιλύσουν. Τα νούμερα που δίνει το ΥΠΕΘΑ στη δημοσιότητα είναι παραπλανητικά. Η έλλειψη υπαξιωματικών δεν οφείλεται στην μέχρι σήμερα βαθμολογική εξέλιξη των στελεχών εξ ΑΣΣΥ, σε αξιωματικούς. Οφείλεται στην πλέον μηδαμινή προσέλευση νέων στις ΕΔ. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής της κας Κεραμέως το 2021, σε πρώτη φάση δεν επέτρεπε την εισαγωγή σε μαθητές με μέτριες βαθμολογίες. Μετέπειτα, όλοι όσοι σκόπευαν να δώσουν πανελλήνιες για στρατιωτικές σχολές, πληροφορούνταν τα 40 χρόνια υποχρεωτικής παραμονής στο στράτευμα (ν.3883/2010), τους χαμηλούς μισθούς των νεοεισερχόμενων στις τάξεις των ΕΔ (είτε ως Λοχίες είτε ως Ανθυπολοχαγοί) που δεν βγάζουν τον μήνα χωρίς τη βοήθεια των γονιών τους και φυσικά τις άθλιες και αναξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης και ταλαιπωρίας τους καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας τους (πολλαπλά καθήκοντα, πάρεργα των ΕΔ όπου το κράτος είναι ανεπαρκές κλπ.). Σε ό,τι αφορά τις φερόμενες αυξήσεις και πάλι το ΥΠΕΘΑ προσπαθεί να αποσπάσει την προσοχή από την υποβάθμιση των στελεχών, με τυμπανοκρουσίες για ενίσχυση των μισθών. Το νομοσχέδιο πλασάρεται ως «μισθολογική αναβάθμιση» αλλά οι πραγματικές αυξήσεις πάνε κυρίως στους αποφοίτους ΑΣΕΙ (μισθολογική κατηγορία Α). Η Β μισθολογική κατηγορία (ΑΣΣΥ) μένει στο περιθώριο, εγκλωβισμένη σε χαμηλά κλιμάκια. Πρόκειται ουσιαστικά για παραπλανητικό αφήγημα που διευρύνει το χάσμα αντί να το κλείνει. Για στέλεχος με 25 έτη υπηρεσίας, η αύξηση που υπόσχονται θα είναι 60 ευρώ καθαρά/μήνα. Ο Υπουργός εξήγγειλε ότι δεν θα υπάρξει απώλεια μισθολογικών κλιμακίων όμως και πάλι τα ψεύδη δεν μπορούν να κρυφτούν. Το νέο νομοσχέδιο καθιερώνει κλιμάκια και συντελεστές προσαύξησης του κάθε βασικού μισθού, τα οποία ναι μεν ανεβάζουν το τελικό ποσό αλλά ο βασικός μισθός πριν την προσαύξηση από τον συντελεστή (Υ1-Υ12), είναι αυτός που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό της σύνταξης και πλέον θα είναι χαμηλότερος ανά κλιμάκιο και έτη υπηρεσίας από τα σημερινά δεδομένα. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι οι νέοι βασικοί μισθοί τελικά θα υστερούν σε σχέση με τους υφιστάμενους, με αρνητική φυσικά επίπτωση και στις συντάξεις και τις εφάπαξ παροχές που τελικά θα λάβει το προσωπικό με την αποστρατεία του. Ουσιαστικά γίνεται μια εμπροσθοβαρής μεταφορά αμοιβών, χωρίς αληθινές αυξήσεις, οι οποίες τελικώς θα αφαιρεθούν σε βάθος χρόνου και τα στελέχη τελικώς θα έχουν μόνο απώλειες και όχι οφέλη. Επιπτώσεις, «ανθρώπινο» αλλά επιχειρησιακό και εθνικό ζήτημα - Κίνδυνος διάλυσης των ΕΔ. Αποδόμηση ραχοκοκαλιάς: Οι ΑΣΣΥ αποτελούν τη βάση τεχνικών και επιχειρησιακών ειδικοτήτων. Με τον νέο νόμο, χιλιάδες στελέχη οδηγούνται σε στασιμότητα, απογοήτευση και πρόωρες παραιτήσεις. Το υπό κατάθεση πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ, αντί να διορθώσει τις αιτίες της απαξίωσης, τιμωρεί τους ήδη υπηρετούντες αποφοίτους ΑΣΣΥ, περιορίζοντας τη βαθμολογική τους εξέλιξη και καταργώντας δικαιώματα που είχαν εξασφαλιστεί με ισχύοντες εδώ και δεκαετίες νόμους. Καταρράκωση ηθικού: Όταν το προσωπικό νιώθει προδομένο, καμία επιχείρηση, καμία αποστολή δεν θα εκτελείται με το ίδιο πάθος. Η κοινωνική αποδοχή και το κύρος εντός της υπηρεσίας, το είδος των υπηρεσιών που θα εκτελούν και τα λεγόμενα πάρεργα που αναλαμβάνει το στράτευμα και επωμίζονται τα στελέχη, εξαρτώνται άλλωστε από τον βαθμό που φέρει ο καθένας. Αδυναμία προσέλκυσης νέων: Οι σχολές υπαξιωματικών σιγά σιγά θα αδειάσουν και θα τεθούν σε αναστολή λειτουργίας και τελικά κατάργηση. Αναρωτηθείτε: ποιος θα δώσει πανελλήνιες για τρία χρόνια εγκλεισμού, χωρίς αναγνωρισμένο πτυχίο, χωρίς προοπτική, με αμοιβή ίση σχεδόν με του ΕΠΟΠ που εισέρχεται με έναν απλό διαγωνισμό; Αυτή είναι μια ξεκάθαρα σταδιακή μεθόδευση του Υπουργείου καθότι ένα απότομο κλείσιμο των σχολών, δεν θα μπορούσε να δικαιολογηθεί με κανέναν άλλο τρόπο. Ιδιωτικοποίηση κρίσιμων λειτουργιών: Με το προσωπικό απογοητευμένο και λιγοστό, η συντήρηση αεροσκαφών, μηχανημάτων και υποδομών θα περάσει σε ιδιώτες εργολάβους. Αυτοί δεν υπηρετούν την Πατρίδα, υπηρετούν συμβόλαια. Χάνεται έτσι το άμεσο «εθνικό απόθεμα» τεχνογνωσίας, ελέγχου ποιότητας και ετοιμότητας. Οι ιδιώτες εκτελούν συμβόλαια, δεν έχουν λόγους να θυσιαστούν (όπως κάνουν τα στελέχη) με υπερωρίες για την άμεση αποκατάσταση βλαβών εκτός ωραρίου και εργασία υπό αντίξοες συνθήκες οποιαδήποτε ημέρα του έτους. Απώλεια εθνικής τεχνογνωσίας: Η εμπειρία των τεχνικών της ΣΜΥΑ δεν αντικαθίσταται από outsourcing. Είναι γνώση συσσωρευμένη επί δεκαετίες, που θα χαθεί αν δεν μεταδοθεί από τους έμπειρους στους νεότερους. Δημιουργία «πελατειακού» συστήματος γέμισμα θέσεων με μη-επιλεγμένους: Αν οι σχολές γίνουν μη ελκυστικές, οι θέσεις μπορεί να καλυφθούν από πολιτικές προσλήψεις/ΕΠΟΠ με χαμηλότερα προσόντα ή από εργολαβικό προσωπικό με συνέπεια την επιδείνωση ποιότητας/ασφάλειας. Δικαστικές / δημοσιονομικές επιπτώσεις: Η αναδρομική εφαρμογή ρυθμίσεων σε ήδη υπηρετούντες, είναι άδικη, προδήλως αντισυνταγματική και θα προκαλέσει μαζικές προσφυγές, με τις αντίστοιχες δικαστικές δαπάνες για τα στελέχη (ΣτΕ / Διοικητικά Δικαστήρια). Σιωπηρή αποδόμηση της ραχοκοκαλιάς των ΕΔ - Πραγματικός σκοπός του πολυνομοσχεδίου. Η κυβέρνηση σκόπιμα απαξιώνει τους αποφοίτους ΑΣΣΥ για να ανοίξει τον δρόμο σε ιδιώτες και μισθοφορικά μοντέλα μέσα στις ΕΔ. Οι ήδη υπηρετούντες, με γνώση και κρίση, θα αντιδρούσαν αν το κράτος τους υποχρέωνε να συμμετάσχουν σε πολέμους που σχεδιάζουν παράγοντες εκτός της χώρας, γι’ αυτό χρειάζονται έναν στρατό αναλώσιμων, χωρίς βούληση, στα πρότυπα του αμερικανικού, όπου πολεμούν μόνο μισθοφόροι, μη ημεδαποί. Η χώρα μας είναι η μόνη παγκοσμίως που διατηρεί Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών με αξιοκρατική επιλογή μέσω εξετάσεων για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, σκληρή στρατιωτική και ακαδημαϊκή εκπαίδευση και δεν έχει καμία σχέση με τα ξένα μοντέλα που απλώς προσλαμβάνουν στελέχη χαμηλών βαθμών που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας το κυρίως έργο των ΕΔ. Η προσπάθεια που γίνεται για σύγκριση του μοντέλου λειτουργίας των ΕΔ μας, με το αμερικανικό μοντέλο, είναι το λιγότερο ατυχής και δόλια και μόνο σκοπό έχει την παραπλάνηση των πολιτών, για τους λόγους που ήδη αναφέρθηκαν. Το κρίσιμο που πρέπει να καταλάβει ο κάθε Έλληνας. Το Τεχνικό Σώμα των ΕΔ είναι αυτό που φροντίζει τον πιλότο, τον κυβερνήτη, τον πλοίαρχο. Τα μαχητικά που πετούν πάνω από τα χωριά και το Αιγαίο, τα τεθωρακισμένα σε όλη την επικράτεια, τα υποβρύχια στο Καστελόριζο και ό,τι βλέπετε σε άρτια παρουσία στις παρελάσεις, τα συντηρούν οι Τεχνικοί ΑΣΣΥ. Είναι εγκληματικό να αφήσουμε την τύχη των πιλότων, των ναυτικών και των μονάδων του ΣΞ μας σε ιδιώτες ή σε ανειδίκευτο προσωπικό. Με την απαξίωση και τελικά το κλείσιμο όπως φαίνεται των σχολών, οδηγούμαστε σε ένα πελατειακό στράτευμα όπου η πλειοψηφία θα εισέρχεται με πολιτικά «βύσματα» και οι κρίσιμες τεχνικές δεξιότητες θα μεταβιβαστούν σε ιδιώτες. Οι Υπαξιωματικοί νιώθουν ότι απαξιώνονται και οδηγούνται συνειδητά σε εργασιακή και ηθική εξόντωση. Παρουσιάζονται σαν φθηνό, αναλώσιμο προσωπικό χωρίς φωνή, την ώρα που αφαιρούνται δικαιώματα και προοπτικές δεκαετιών, όπως δεν έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν με καμία κατηγορία εργαζομένων. Η πραγματικότητα που ζούμε είναι τελείως διαφορετική απ’ αυτήν που παρουσιάζουν τα ΜΜΕ. Στις Μονάδες το ηθικό έχει αντικατασταθεί από θυμό και απόγνωση, η ψυχολογία έχει καταρρεύσει και η συνοχή των στελεχών δοκιμάζεται όσο ποτέ άλλοτε. Σας προτρέπω, να ζητήσετε από την κυβέρνηση την ουσιαστική επανεξέταση των άρθρων 32–56 και του Παραρτήματος Α, με πραγματικό διάλογο με τους θιγόμενους και τεκμηριωμένη προσέγγιση, ώστε το προσωπικό να συνεχίσει να υπηρετεί με αξιοπρέπεια και με την εμπιστοσύνη ότι η Πολιτεία σέβεται τον ρόλο και την προσφορά του.