• Σχόλιο του χρήστη 'Λεωνίδας' | 21 Νοεμβρίου 2025, 17:07

    Η αιφνίδια αλλαγή του ορίου ηλικίας από τα 33 στα 40 έτη, χωρίς καμία μεταβατική διάταξη για το ηλικιακό όριο, εγείρει σοβαρά ζητήματα νομιμότητας, δικαιοσύνης και ασφάλειας δικαίου. Ιδιαίτερα προβληματικό είναι ότι υπάρχει μεταβατική διάταξη μόνο για το ποσό εξαγοράς, αλλά όχι για το ίδιο το ηλικιακό όριο, με αποτέλεσμα να δημιουργείται άνιση και αναίτια επιβάρυνση για όσους έχουν ήδη συμμορφωθεί πλήρως με τον ισχύοντα νόμο. Η πρακτική αυτή είναι άδικη και τιμωρητική για όσους βρίσκονται νόμιμα εκτός στρατεύσιμης κατάστασης, π.χ. λόγω αναβολής για διδακτορικές σπουδές ή ερευνητική δραστηριότητα. Οι πολίτες αυτοί δεν απέφυγαν τη θητεία αυθαίρετα· ακολούθησαν ακριβώς τις προβλέψεις της Πολιτείας και είχαν κάθε λόγο να θεωρούν ότι η ρύθμιση που ακολουθούν θα παρέμενε σε ισχύ έως την ηλικία των 33 ετών. Η ξαφνική αλλαγή χωρίς μεταβατική ρύθμιση έχει ουσιαστικά αναδρομικό και τιμωρητικό αποτέλεσμα, πλήττοντας εκείνους που συμμορφώθηκαν με το νόμο. Πολύ περισσότερο, υπάρχουν πολίτες που είναι σήμερα 32 ετών και κλείνουν τα 33 τον επόμενο στρατολογικό μήνα, καθώς και άλλοι που βρίσκονται ήδη στα 33. Όλοι αυτοί έχουν προγραμματίσει τη ζωή τους —εργασία, σπουδές, οικογένεια, οικονομικά— με βάση το ισχύον όριο. Η αλλαγή του ορίου χωρίς μεταβατικές διατάξεις διαταράσσει βίαια αυτόν τον σχεδιασμό, δημιουργώντας ανασφάλεια και δυσανάλογες επιβαρύνσεις. Η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, η αρχή της νομικής ασφάλειας και η αρχή της αναλογικότητας απαιτούν την ύπαρξη μεταβατικών διατάξεων για οποιαδήποτε σημαντική αλλαγή σε ρυθμίσεις που αφορούν πολίτες. Το κράτος δεν μπορεί να αναγνωρίζει την ανάγκη μεταβατικότητας για το οικονομικό σκέλος (την εξαγορά), ενώ ταυτόχρονα να αφήνει πλήρως απροστάτευτους όσους επηρεάζονται από την αλλαγή του ηλικιακού ορίου. Αυτό δημιουργεί μια σαφή αντίφαση και διακριτική μεταχείριση που δεν δικαιολογείται. Οι πρακτικές συνέπειες για όσους πλήττονται περιλαμβάνουν: 1.Αναβολή ή ακύρωση συμβολαίων εργασίας ή ερευνητικών θέσεων, 2.Ανάγκη αναπροσαρμογής ακαδημαϊκών ή ερευνητικών προγραμμάτων, 3.Ανατροπή οικογενειακών ή προσωπικών σχεδιασμών, 4.Οικονομική και επαγγελματική ανασφάλεια λόγω ξαφνικής αλλαγής των κανόνων. Επιπλέον, αν και αφορά μόνο μειοψηφία πολιτών που είναι νόμιμα εκτός στρατεύσιμης κατάστασης, αυτό δεν αναιρεί την ανάγκη ίσης μεταχείρισης και προστασίας των δικαιολογημένων προσδοκιών τους. Δεν ζητείται προνόμιο ή εξαίρεση· ζητείται η στοιχειώδης προστασία όσων έχουν συμμορφωθεί με το νόμο και ρύθμισαν τη ζωή τους βάσει του ισχύοντος πλαισίου. Προτεινόμενη λύση Για την αποφυγή άδικων και τιμωρητικών επιπτώσεων, προτείνεται: 1.Θεσμοθέτηση μεταβατικής περιόδου 6–12 μηνών για όσους βρίσκονται ήδη κοντά στο όριο των 33 ετών. 2.Διατήρηση του ισχύοντος ορίου των 33 ετών για όσους έχουν νόμιμη αναβολή ή κλείνουν τα 33 εντός του έτους. Μια τέτοια ρύθμιση διασφαλίζει την ισότητα, την αναλογικότητα, τη νομιμότητα και τη δικαιοσύνη, ενώ προστατεύει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς την Πολιτεία.