Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣΜΕΡΟΣ Β΄ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ (άρθρα 11-16)Σχόλιο του χρήστη Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης-Αποχέτευσης | 27 Φεβρουαρίου 2025, 09:35
Άρθρο 12 Αρμοδιότητες Γενικού Διευθυντή Η περ. η της παρ. 1 του άρθρου αναφέρει ότι ο Γενικός Διευθυντής ασκεί τα καθήκοντα αποφαινομένου οργάνου αναθέτουσας αρχής κατά το στάδιο που προηγείται της σύναψης των συμβάσεων έργων, μελετών, υπηρεσιών και προμηθειών, εφόσον ο προϋπολογισμός της δαπάνης δεν υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ. Το Δ.Σ. κάθε Δ.Ε.Υ.Α. , με απόφασή του μπορεί να αυξήσει το ποσό αυτό μέχρι του ποσού των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, εφαρμοζομένου του ν. 4412/2016 (Α’ 147). Η αρμοδιότητα του Γενικού Διευθυντή στο αρ. 13 παρ.1 εδ.η΄ αντίκειται στη διάταξη που προβλέπει τη διοίκηση των ΝΠ των ΟΤΑ από συλλογικά όργανα αιρετών, ενώ η ευθύνη ενός προσώπου ως αποφαινόμενου οργάνου στο νέο σχήμα των Δ.Ε.Υ.Α. χωρίς να έχει δικαίωμα ψήφου στο ΔΣ και καμία αποφασιστική αρμοδιότητα προσκρούει και στην αρχή της αναλογικότητας (αρ.25 παρ.2 Σ). Επίσης, έχει κριθεί ότι και η αρμοδιότητα των Γενικών Διευθυντών σύμφωνα με το αρ.παρ.5 εδ. Α΄ του 1069/1980 υπόκειται στην έγκριση του ΔΣ σύμφωνα με πράξεις του Ε.Σ. Με βάση τα παραπάνω προτείνεται η απόσυρση της παραπάνω διάταξης. Επίσης, στο άρθρο αυτό και ειδικότερα στην περ. ιε΄ προβλέπεται, πως στις αρμοδιότητες του Γενικού Διευθυντή περιλαμβάνεται και ο έλεγχος και διασφάλιση, πως η αρμόδια οικονομική υπηρεσία της Δ.Ε.Υ.Α. προβαίνει στην εμπρόθεσμη και πλήρη αποπληρωμή των οφειλών της Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Η συγκεκριμένη ρύθμιση συνδυάζεται με το άρθρο 25 του προτεινόμενου σχεδίου, στην παρ. 2 του οποίου προβλέπεται, πως: «Αν για τρία (3) συνεχόμενα τρίμηνα διαπιστώνεται απόκλιση σε ποσοστό μεγαλύτερο από δέκα τοις εκατό (10%), αναφορικά με την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της οικείας Δ.Ε.Υ.Α. προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως του εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, ο Γενικός Διευθυντής της οφειλέτιδος Δ.Ε.Υ.Α. παύεται αυτοδικαίως από την άσκηση των καθηκόντων του. Ο πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ενημερώνει τον κατά τόπον αρμόδιο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές ή την παράλειψη τήρησης της ρύθμισης και ακολούθως εκδίδεται πράξη του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με την οποία διαπιστώνεται η παύση του Γενικού Διευθυντή» ενώ τέλος, κατ’ άρθρο 10 του ιδίου σχεδίου «1. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) εκάστης Δ.Ε.Υ.Α. διοικεί την επιχείρηση, διαχειρίζεται την περιουσία και τους πόρους αυτής και αποφασίζει για το σύνολο των θεμάτων και των υποθέσεων της επιχείρησης, εκτός αν ορίζεται ειδικότερα στον παρόντα. 2. Το Δ.Σ. έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) [...]. β) [...] γ) εγκρίνει τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της επιχείρησης και ελέγχει τον βαθμό επίτευξης των στόχων του στρατηγικού προγράμματος. δ) [...]. ε) [...]. στ) [...]. ζ) εγκρίνει την τιμολογιακή πολιτική σύμφωνα με τον παρόντα, [...] ιβ) αποφασίζει για τη σύναψη πάσης φύσεως δανείων της επιχείρησης [...], [...], ιζ) αποφασίζει για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών των οφειλετών της, σύμφωνα με το άρθρο 26, [...]». Από τις ανωτέρω ρυθμίσεις και μολονότι κυρίαρχο όργανο διοίκησης της επιχείρησης είναι το Δ.Σ. αυτής επιλέγεται, σε περίπτωση μη τήρησης ρύθμισης οφειλής προς παρόχους ενέργειας, ως κύρωση, η παύση του Γεν. Διευθυντή αυτής. Η συγκεκριμένη ρύθμιση μεταθέτει το βάρος ευθύνης σε όργανο, το οποίο δεν διαθέτει αποφασιστική αρμοδιότητα (εκτός από τις προβλεπόμενες στο άρθρο 12) και προβλέπει την παύση με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ο οποίος κατά τις ρυθμίσεις του ν. 3852/2010 (άρθρα 214 επ.) διαθέτει δυνατότητα επιβολής πειθαρχικών κυρώσεων μόνον επί αιρετών προσώπων (άρθρα 233 επ) και έπειτα από την τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας ή συνδρομή ιδιαίτερων προϋποθέσεων (βλ. άρθρο 236). Δεν προβλέπεται, όμως, δυνατότητα επιβολής εκ μέρους του Συντονιστή κύρωσης σε βάρος υπαλλήλου των νομικών προσώπων, που υπάγονται στο πεδίο του ασκούμενου από τον ίδιο ελέγχου. Πλέον, επομένως, προβλημάτων αντίθεσης της προβλεπόμενης στο άρθρο 25 παρ. 2 κύρωσης με την αρχή της αναλογικότητας, μπορεί και να προκύψουν ζητήματα αρμοδιότητας του Συντονιστή επέμβασης σε σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, η οποία έχει συναφθεί μεταξύ διαφορετικών προσώπων (Δ.Ε.Υ.Α. και Γεν. Διευθυντής). Με βάση τα παραπάνω προτείνεται να αποσυρθεί η περ. ιε της παρ. 1 του άρθρου 12.