• Άρθρο 13 Προσωπικό Με το άρθρο αυτό δίνεται η δυνατότητα στις Δ.Ε.Υ.Α. να προσλαμβάνουν προσωπικό με βάση τον ετήσιο προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού του άρθρου 51 του ν. 4622/2019. Επομένως, δεν επιλύεται το πρόβλημα της υποστελέχωσης των Δ.Ε.Υ.Α. παρά το ότι είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα και δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού η διαδικασία του ετήσιου προγραμματισμού είναι χρονοβόρα και δεν καλύπτει το σύνολο των αναγκών των Δ.Ε.Υ.Α. Παραπέρα, επειδή με το συγκεκριμένο άρθρο προβλέπεται η ρύθμιση ζητημάτων προσωπικού και λαμβανομένων υπόψη των διαχρονικών προβλημάτων, που έχουν ανακύψει, προτείνονται τα ακόλουθα: Α) Στην παρ. 4 του προτεινόμενου σχεδίου αναφέρεται, πως «Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται τα άρθρα 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176)». Επειδή ως προς το μισθολογικό καθεστώς των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α έχει ιδιαίτερα μεγάλος αριθμός δικαστικών αποφάσεων όλων των βαθμίδων της Ελληνικής Δικαιοσύνης (ενδεικτικά: Πρακτικά Συν. Ολομέλειας Ελ.Συν. της 17.09.2014, ΑΠ 113/2017, ΟλΑΠ 5/2022) αλλά και εξαιτίας της ασαφοούς διατύπωσης του άρθρου 31 παρ. 1α και 3 του ν. 4024/2011, της μεταγενέστερης τροποποίησης του άρθρου 31 με την τροποποίηση της παρ. 4 σε αυτό και της απουσίας ερμηνευτικών οδηγιών για την εφαρμογή της τροποποιημένης παρ. 4 του άρθρου 31 ν. 4024/2011 μπορούν να προκύψουν ζητήματα ως προς τον υπολογισμό της «προσωπικής διαφοράς». Επίσης, λόγω δικαστικών αποφάσεων, που έχουν, έως σήμερα, εκδοθεί και έχουν καταστεί αμετάκλητες παρατηρείται διαφοροποίηση ως προς το ύψος των αποδοχών των εργαζομένων στις Δ.Ε.Υ.Α. Για αυτόν τον λόγο και σε αντιστοιχία με την περιεχόμενο στο άρθρο 66 παρ. 5 του ίδιου σχεδίου προτείνεται η ρύθμιση να τροποποιηθεί ως εξής: «Ως προς τις αποδοχές του προσωπικού, που υπηρετεί στις Δ.Ε.Υ.Α., εφαρμόζονται οι παρ. 7 έως 34 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Οι καταβαλλόμενες κατά την ημερομηνία ισχύος του παρόντος, πάσης φύσεως, επιπλέον μισθολογικές διαφορές και επιδόματα διατηρούνται ως προσωπική διαφορά λογιζόμενες ως νόμιμες για κάθε συνέπεια. Δεν αναζητούνται ως αχρεωστήτως και τυχόν καταλογισμοί αίρονται». Β) Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του ν. 1069/1980 (άρθρο 7 παρ. 7) έχουν υπάρξει αρκετές αποσπάσεις για λόγους υγείας ή συνυπηρέτησης εργαζομένων από Δ.Ε.Υ.Α. σε άλλες Δ.Ε.Υ.Α., οι οποίες (αποσπάσεις) διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επειδή σε αυτές τις περιπτώσεις παραμένει, πρακτικά, κενή η οργανική θέση του εργαζομένου στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης ενώ από την άλλη ο εργαζόμενος ικανοποιεί ανάγκες τις Δ.Ε.Υ.Α. υποδοχής, προτείνεται η πρόβλεψη μεταβατικής διάταξης, με την οποία να δίδεται η δυνατότητα διατήρησης του εργαζομένου στον τόπο πραγματικής παροχής εργασίας και από την άλλη η δυνατότητα στην Δ.Ε.Υ.Α. προέλευσης να καλύψει την κενή θέση, ώστε να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της. Σημειώνεται, πως λαμβανομένου υπόψη του αυτοχρηματοδοτούμενου χαρακτήρα των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, ως προς τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, ο οποίος (χαρακτήρας) διατηρείται και με το παρόν σχέδιο, δεν προκαλείται, από την προτεινόμενη ρύθμιση, πρόσθετη δαπάνη, καθώς η δαπάνη μισθοδοσίας των εργαζομένων, που θα μεταταχθούν ήδη καταβάλλεται από τον φορέα υποδοχής, ενώ η δαπάνη μισθοδοσίας των εργαζομένων, που θα προσληφθούν έχει ήδη δεσμευθεί στον φορέα προέλευσης. Με βάση τα παραπάνω προτείνεται να προστεθεί η ρύθμιση: «Κατά παρέκκλιση του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) υπάλληλοι Δ.Ε.Υ.Α. των άρθρων 3 και 4, επιτυχόντες της προκήρυξης 3Κ/2018, στις οποίες ανήκουν οργανικά με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και οι οποίοι υπηρετούν με απόσπαση για λόγους υγείας, ή λόγω συνυπηρέτησης σε άλλες Δ.Ε.Υ.Α., δύνανται, με αίτησή τους, που υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος, να μεταταγούν στις Δ.Ε.Υ.Α. που υπηρετούν. Η μετάταξη γίνεται σε κενή οργανική θέση αντίστοιχης κατηγορίας και ειδικότητας του φορέα υποδοχής, ή σε περίπτωση μη ύπαρξης κενής οργανικής θέσης με σύσταση προσωποπαγούς θέσης. Για την αποδοχή της αίτησης μετάταξης απαιτείται απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α. υποδοχής, στην οποία αναφέρεται η ύπαρξη αναγκών, που δικαιολογούν την αποδοχή της μετάταξης, καθώς και η ύπαρξη διαθεσίμων για την κάλυψη των μισθολογικών και κοινωνικοασφαλιστικών υποχρεώσεων, που επάγεται η θέση εργασίας.» Γ) Σε αρκετές Δ.Ε.Υ.Α. λόγω έλλειψης προσωπικού και προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες τους (λαμβανομένης υπόψη και της εικοσιτετράωρης λειτουργίας αυτών) θέτουν το τεχνικό προσωπικό αυτών σε κατάσταση απλής ετοιμότητας εργασίας (επιφυλακή), λόγω της οποίας υποχρεούται για χρόνο, εκτός του νόμιμου ωραρίου απασχόλησής του, να είναι διαθέσιμο σε πρώτη ζήτηση ενώ από την άλλη στις διατάξεις του ν. 4354/2015 δεν έχει προβλεφθεί η καταβολή αμοιβής για τέτοιες περιπτώσεις. Για αυτόν τον λόγο προτείνεται, όπως είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο σχέδιο, που είχε υποβληθεί από το ΥΠΕΝ προς την ΚΕΔΕ, να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση: «Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α., που καλείται να είναι σε ετοιμότητα, καταβάλλεται αμοιβή ίση με το ήμισυ της προβλεπόμενης στο άρθρο 20 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) για την παροχή υπερωριακής εργασίας αποζημίωση.» Δ) Να προστεθεί νέο τρίτο εδάφιο στην περ. θ΄ παρ. 7 του άρθρου 53 του ν. 4412/2016 (Α’ 147) (αφορά τον πόρο για τους επιβλέποντες μηχανικούς των Δ.Ε.Υ.Α.) και να διαμορφωθεί η περ. θ΄ ως ακολούθως: «θ. Στις τιμές του προϋπολογισμού και του τιμολογίου, τόσο της υπηρεσίας όσο και της προσφοράς, περιλαμβάνεται κάθε σχετική δαπάνη, καθώς και τα γενικά έξοδα και όφελος της εργοληπτικής επιχείρησης. Αν γίνεται ρητή μνεία στα έγγραφα της σύμβασης μπορεί να προστίθεται στην εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ποσοστό γενικών εξόδων και οφέλους, που ορίζεται σε δεκαοκτώ τοις εκατό (18%), ανεξαρτήτως πηγής χρηματοδότησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται η υπ` αρ. 8371/27.7.2016 συμφωνία μεταξύ εργοληπτικών ενώσεων και της ΠΟ-ΕΜΔΥΔΑΣ, όπως ισχύει ή τυχόν μελλοντικές συμφωνίες και ποσοστό δυόμισι τοις χιλίοις (2,5‰) υπέρ των Μηχανικών Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) της Π.Ο.ΜΗ.Τ.Ε.Δ.Υ. τακτικών υπαλλήλων (μόνιμων ή αορίστου χρόνου) που απασχολούνται στο δημόσιο, ν.π.δ.δ. και στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α` και β` βαθμού, που βαρύνει κάθε λογαριασμό πληρωμής έργου. Στους δικαιούχους των πόρων του προηγούμενου εδαφίου περιλαμβάνονται και οι Μηχανικοί Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, που απασχολούνται στις Δ.Ε.Υ.Α., αναφορικά με δημόσιες συμβάσεις, που εκτελούνται από τις Δ.Ε.Υ.Α. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, συλλογής και απόδοσης του ποσοστού, ο φορέας διακίνησης και απόδοσης στους δικαιούχους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια». Τονίζεται, ότι ο συγκεκριμένος πόρος ήδη παρακρατείται σε μελέτες και έργα, που εκτελούνται με ευθύνη των Δ.Ε.Υ.Α. αλλά δεν αποδίδεται στους κατά ίση μεταχείριση δικαιούχους μηχανικούς (Τ.Ε. ή Π.Ε.) εργαζομένους των Δ.Ε.Υ.Α. παρά το γεγονός, ότι αφενός ο συγκεκριμένος πόρος προβλέπεται στον προϋπολογισμό εκάστου έργου, παραμένει στους εργολήπτες αλλά αποδίδεται υπέρ μηχανικών (ΠΕ και ΤΕ), που δεν απασχολούνται σε Δ.Ε.Υ.Α. Πρόκειται για μια ρύθμιση, με την οποία επιδιώκεται η ισότιμη μεταχείριση της συγκεκριμένης κατηγορίας μισθωτών των Δ.Ε.Υ.Α. δίχως να επιβαρύνει οικονομικά, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, ο συγκεκριμένος πόρος προβλέπεται μεν στα έργα και μελέτες των Δ.Ε.Υ.Α., αποδίδεται από τους αναδόχους και δεν αποδίδεται. E) Λαμβανομένης υπόψη της ιδιαίτερης φύσης των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, της έντασης εργασίας, που απαιτείται για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων τους καθώς και των συνθηκών απασχόλησης του προσωπικού προτείνεται η προσθήκη ρύθμισης, με την οποία να αντιμετωπίζεται η μισθολογική μεταχείριση του προσωπικού, το οποίο έχει προσληφθεί μετά την 01.01.2013. Επισημαίνεται, πως αντίστοιχες ρυθμίσεις έχουν συμβεί με τα άρθρα 14 του ν. 4350/2015, 45 του ν. 4569/2018, 64 του ν. 5042/2023 και 91 του ν. 5043/2023. Προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση : «Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των Δ.Ε.Υ.Α., το οποίο έχει προσληφθεί σε Δ.Ε.Υ.Α. μετά την 01.01.2013, προωθείται, ανάλογα με την εκπαιδευτική κατηγορία εκάστου εργαζομένου κατά τρία (3) μισθολογικά κλιμάκια.» Ζ) Με τις ρυθμίσεις του άρθρου 13 του ν. 4483/2017 προωθήθηκε από το νομοθέτη η τακτοποίηση εργασιακών σχέσεων, οι οποίες από νομοτεχνική αβλεψία είχαν μείνει αρρύθμιστες από το άρθρο 109 του ν. 3852/2010. Προκειμένου να ενισχυθεί η τότε νομοθετική πρωτοβουλία και να ενισχυθεί η θέση της συγκεκριμένης κατηγορίας εργαζομένων των Δ.Ε.Υ.Α. – και σε περίπτωση συγχώνευσης - προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση: «Αποφάσεις Δ.Σ. των συγχωνευόμενων Δ.Ε.Υ.Α., που εκδόθηκαν δυνάμει του άρθρου 13 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107), διατηρούν την ισχύ τους και θεωρούνται νόμιμες ως προς όλες τις έννομες συνέπειες». H) Όπως είχε προβλεφθεί και στο προηγούμενο σχέδιο, που είχε υποβληθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος προς την ΚΕΔΕ, προτείνεται να προστεθεί η κάτωθι ρύθμιση: «Στο προσωπικό των Δ.Ε.Υ.Α. καταβάλλεται Κίνητρο Επίτευξης Στόχων (Κ.Ε.Σ.). Το Κ.Ε.Σ. υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου, δεν συμψηφίζεται με τυχόν προσωπική διαφορά, δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης του υπαλλήλου».