Αρχική Ρυθμίσεις για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα...ΜΕΡΟΣ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ (άρθρα 44-67)Σχόλιο του χρήστη ΔΕΣΜΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ | 16 Νοεμβρίου 2025, 11:44




Αξιότιμοι / Αξιότιμες, Στον δικτυακό τόπο διαβουλεύσεων, στις 04 Νοεμβρίου 2025, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το Σ/Ν με τίτλο «Ρυθμίσεις για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα – Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2009/31/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009 σχετικά με την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα σε γεωλογικούς σχηματισμούς και για την τροποποίηση της οδηγίας 85/337/ΕΟΚ του Συμβουλίου, των οδηγιών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2000/60/ΕΚ, 2001/80/ΕΚ, 2004/35/ΕΚ, 2006/12/ΕΚ και 2008/1/ΕΚ, και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1013/2006 (L 140)». Στο ανωτέρω Σ/Ν, περιλαμβάνεται το Άρθρο 59 με τίτλο «Συμμετοχή νομικών προσώπων ως μελών σε ενεργειακές κοινότητες του ν. 4513/2018, σε κοινότητες ανανεώσιμης ενέργειας του ν. 3468/2006 και σε ενεργειακές κοινότητες πολιτών του ν. 4001/2011» και σύμφωνα με το οποίο: «Νομικά πρόσωπα που συμμετέχουν ως μέλη σε ενεργειακή κοινότητα του ν. 4513/2018 (Α΄9), σε κοινότητα ανανεώσιμης ενέργειας του ν. 3468/2006 (Α΄129) ή σε ενεργειακή κοινότητα πολιτών του ν. 4001/2011 (Α΄179) (εφεξής ενεργειακές κοινότητες), οι οποίες έχουν συνάψει ή πρόκειται να συνάψουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης Α.Ε.» (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.) δεν επιτρέπεται να συνδέονται μεταξύ τους μέσω φυσικού ή νομικού προσώπου που μετέχει, άμεσα ή έμμεσα, στη διοίκησή τους ή κατέχει ποσοστό συμμετοχής, ανεξαρτήτως ύψους, ως μέτοχος, εταίρος ή μέλος νομικού προσώπου. Ο έλεγχος των μελών διενεργείται από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) κατά τη σύσταση των ενεργειακών κοινοτήτων ή την τροποποίηση της σύνθεσής τους, ή κατόπιν ενημέρωσης που λαμβάνει από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) στην περίπτωση σχετικής καταγγελίας. Οι ενεργειακές κοινότητες που έχουν ήδη συσταθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος και οι οποίες έχουν συνάψει ή συνάπτουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., εντός έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, τροποποιούν τη σύνθεσή τους, ώστε να πληρούν την προϋπόθεση του πρώτου εδαφίου. Αν διαπιστωθεί ότι οι ενεργειακές κοινότητες του τρίτου εδαφίου, μετά το πέρας της προθεσμίας των έξι (6) μηνών, δεν πληρούν τη προϋπόθεση του πρώτου εδαφίου, τότε, μέχρι να προβούν σε τροποποίηση της σύνθεσής τους: α) αν έχουν συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., τίθενται αυτοδικαίως σε αναστολή καταχώρησης από το Γ.Ε.ΜΗ. και αναστέλλεται η χορήγηση λειτουργικής ενίσχυσης από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και β) αν δεν έχουν συνάψει, αλλά πρόκειται να συνάψουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., τίθενται αυτόματα σε αναστολή καταχώρισης από το Γ.Ε.ΜΗ. και δεν επιτρέπεται η σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης με τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..». Σύμφωνα με το κείμενο «Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης» (σελ.25), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσω του προτεινόμενου Άρθρου 59, επιδιώκει τον περιορισμό της ιδιοκτησιακής σύνδεσης μεταξύ των μελών των Ενεργειακών Κοινοτήτων (Ε.ΚΟΙΝ.) που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης με τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. προς αποφυγή στρέβλωσης του θεσμού των Ε.ΚΟΙΝ. Ως Δέσμη Ενεργειακών Κοινοτήτων, που είναι ο πανελλαδικός φορέας εκπροσώπησης αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων, θα θέλαμε να σας συγχαρούμε για τη «διάγνωση» του προβλήματος και τις πρωτοβουλίες που λαμβάνετε για τη «θεραπεία» του. Η στρέβλωση που έχει υπάρξει στον θεσμό των Ενεργειακών Κοινοτήτων (μέσω χρήσης του νομικού σχήματος από κλειστές και ολιγομελής ενεργειακές ομάδες), είναι θέμα που έχει επισημανθεί από τον φορέα μας (αποτελεί άλλωστε και έναν από τους σημαντικότερους λόγους που οδήγησε στην ίδρυση του), ο οποίος έχει προτείνει και λύσεις σχετικά με τη επίλυση του προβλήματος. Ωστόσο, εκτιμούμε πως το Άρθρο 59 κινείται σε λάθος κατεύθυνση. Αισθανόμαστε πως με την οριζόντια λογική του, το Άρθρο 59 «Μαζί με τα ξερά καίει και τα χλωρά», δημιουργώντας σοβαρό λειτουργικό πρόβλημα και θέτοντας ανυπέρβλητα εμπόδια στην δραστηριότητα πραγματικών ενεργειακών κοινοτήτων. Πιο συγκεκριμένα μεταξύ των μελών μας, που επισημαίνουμε ξανά πως είναι αυθεντικές ενεργειακές κοινότητες, έχουμε περιπτώσεις που εντάσσονται στο Άρθρο 59 και πλήττονται αδίκως από τυχόν ψήφιση του. Ενδεικτικά αναφέρουμε: α) Ενεργειακές κοινότητες, οι οποίες μεταξύ των μελών τους έχουν αστικούς συνεταιρισμούς του Ν.1667/1986 αλλά και θυγατρικές τους, που επομένως εκ των πραγμάτων συνδέονται μεταξύ τους. β) Ενεργειακές κοινότητες ομοιοεπαγγελματιών οι οποίες μεταξύ των μελών τους έχουν μικρές επιχειρήσεις που συνδέονται μεταξύ τους μέσω φυσικού προσώπου. γ) Ενεργειακές κοινότητες, οι οποίες έχουν ένα ή περισσότερα μέλη που έχουν συμμετάσχει στην κοινότητα για αυτοπαραγωγή/αυτοκατανάλωση αλλά παράλληλα έχουν και έργο πώλησης μέσω δικιάς τους εταιρείας. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για την μεθοδευμένη συμμετοχή των ΟΤΑ σε ενεργειακές κοινότητες. Δεν επιτρέπεται οι ΟΤΑ να λειτουργούν ως επενδυτές. Ούτε επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται ως «όχημα» για να παρακάμπτονται οι απαιτήσεις του αριθμού των μελών και να αποκτούν ιδιώτες αθέμιτα πλεονεκτήματα. Οι πρακτικές αυτές παραβιάζουν τη φιλοσοφία της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, υπονομεύουν τον θεσμό και στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό εις βάρος των αυθεντικών ενεργειακών κοινοτήτων. Στην περίπτωση αυτή, οι δήμοι χρησιμοποιούνται ώστε ο ιδιώτης να αποκτήσει αθέμιτα τα προνόμια των Ε.ΚΟΙΝ, χωρίς να πληροί τις αναγκαίες προϋποθέσεις συμμετοχής πολιτών. Πρόκειται για πρακτική που αλλοιώνει τον θεσμό, παρακάμπτει τον νόμο, υπονομεύει το δημόσιο συμφέρον και δεν συμβιβάζεται με τον ρόλο των ΟΤΑ. Πιστεύουμε, πως θα πρέπει να υπάρξει βελτίωση του Άρθρου 59 ώστε να μην αποκλείσει αδίκως τις αυθεντικές ενεργειακές κοινότητες (π.χ. εξαιρώντας τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και τους αστικούς συνεταιρισμούς του ν.1667/1986 καθώς και ενεργειακές κοινότητες κλαδικού χαρακτήρα, ενώ η συμμετοχή των ΟΤΑ να προϋποθέτει πραγματικό και αποδεδειγμένο όφελος για την τοπική κοινωνία, το περιβάλλον και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες κάτω από το όριο της ενεργειακής φτώχειας). Σαν αυθεντικές ενεργειακές κοινότητες μπορούμε να ορίσουμε αυτές που είναι ανοιχτές στην ελεύθερη και εθελοντική συμμετοχή φυσικών προσώπων, μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αστικών συνεταιρισμών του Ν.1667/1986, δήμων, τηρούν τις 7 συνεταιριστικές αρχές, δραστηριοποιούνται κυρίως σε έργα αυτοπαραγωγής / αυτοκατανάλωσης χωρίς κερδοσκοπικό χαρακτήρα και στις οποίες ΔΕΝ συμμετέχουν νομικά πρόσωπα με κύρια δραστηριότητα την παραγωγή / πώληση / αποθήκευση ενέργειας από ΑΠΕ. Θα επιθυμούσαμε να μας δώσετε το γρηγορότερο δυνατό την ευκαιρία συνάντησης με το τεχνικό επιτελείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο κατάρτισε το ανωτέρω νομοσχέδιο, προκειμένου να παρέχουμε εκτενέστερη πληροφόρηση και να βοηθήσουμε στην εύρεση μιας δίκαιης λύσης. ΔΕΣΜΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΦΜ 996494579