• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ' | 17 Νοεμβρίου 2025, 15:50

    Το άρθρο 64 κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο η προτεινόμενη παράταση της προσαύξησης +25% έως τις 31.12.2025 δεν επαρκεί για τη βιωσιμότητα του κλάδου του βιοαερίου. Ζητούμε η ενίσχυση να παραταθεί τουλάχιστον έως το τέλος του 2026, με δυνατότητα επέκτασης έως το 2028. Η έκτακτη προσαύξηση +25% δεν αποτελεί πρόσθετο κέρδος, αλλά αντισταθμιστικό μέτρο επιβίωσης ενός κλάδου με εξαιρετικά υψηλό λειτουργικό κόστος (περίπου 70% του συνολικού κόστους παραγωγής), όπως τεκμηριώνεται και στα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία των σταθμών βιοαερίου. Η ενίσχυση κάλυψε το έλλειμμα βιωσιμότητας του 2023, ενώ το 2022 ήταν έντονα ζημιογόνο. Παράλληλα, η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας δημιουργεί πλέον δομικούς κινδύνους για τους σταθμούς: Πολύ συχνές μηδενικές και αρνητικές τιμές στην Αγορά Επόμενης Ημέρας, που μηδενίζουν την αποζημίωση. Η διακοψιμότητα, που αυξάνει το λειτουργικό κόστος και επιβαρύνει περαιτέρω τις μονάδες. Ο εσφαλμένος υπολογισμός της Ειδικής Τιμής Αναφοράς (FIP), που οδηγεί σε πρόσθετη απώλεια 3–5%. Ο ιδιαίτερα χαμηλός συντελεστής παραγωγικότητας (μόλις 52%), λόγω των δυσκολιών στη νόμιμη και επαρκή προμήθεια πρώτης ύλης, στοιχεία που δεν αναμένεται να βελτιωθούν πριν από τα μέσα του 2026. Οι παραπάνω παράγοντες έχουν οδηγήσει σε ζημίες 10–15% για τις μονάδες, και η λήξη της ενίσχυσης το 2025 θα προκαλέσει οικονομική ασφυξία και ενδεχόμενη παύση λειτουργίας πολλών σταθμών. Επιπλέον, δεν έχει ακόμη θεσπιστεί πλαίσιο στήριξης για το βιομεθάνιο, ενώ η χώρα οφείλει να συμμορφωθεί με τους ευρωπαϊκούς στόχους για την πράσινη μετάβαση, την κυκλική οικονομία και τη μείωση των εκπομπών από τον αγροτικό τομέα. Οι μονάδες βιοαερίου αποτελούν αναντικατάστατο κρίκο στην ορθολογική διαχείριση αγροκτηνοτροφικών και βιομηχανικών αποβλήτων· διαχειρίζονται ήδη 2,2 εκατ. τόνους ετησίως και μπορούν να ξεπεράσουν τα 4 εκατ. τόνους, υποστηρίζοντας την κυκλική οικονομία, την αποκεντρωμένη παραγωγή ενέργειας και τη βιώσιμη γεωργία. Ζητείται η τροποποίηση του άρθρου 64 ώστε: Η προσαύξηση +25% να παραταθεί τουλάχιστον έως 31.12.2026, Με πρόβλεψη επέκτασης έως το 2028, έως ότου θεσπιστούν: 1) Μόνιμες ρυθμίσεις για διακοψιμότητα και μηδενικές τιμές, 2) Ορθός μηχανισμός υπολογισμού της Ειδικής Τιμής Αναφοράς, 3) Πλαίσιο για το βιομεθάνιο, Και μέχρι να μειωθεί το σταθμισμένο κόστος παραγωγής. Η πρόταση αυτή εξασφαλίζει τη συνέχεια λειτουργίας των μονάδων, την προστασία της κυκλικής οικονομίας και την επίτευξη των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων για το κλίμα.