Αρχική Ρυθμίσεις για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα...ΜΕΡΟΣ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ (άρθρα 44-67)Σχόλιο του χρήστη Βασίλης Σταμογιάννης | 17 Νοεμβρίου 2025, 15:39




Άρθρο 64: Η βιωσιμότητα των μονάδων βιοαερίου είναι οριακή και δεδομένου ότι βρισκόμαστε ήδη στα τέλη του 2025, η ημερομηνία παράτασης της προσαύξησης μέχρι 31/12/2025 κρίνεται ανεπαρκής. Η προσαύξηση θα πρέπει να παραταθεί και μετά το 2025, τουλάχιστον για το έτος 2026, και με εύλογη προοπτική επέκτασης για μία τριετία, έως ότου αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του κλάδου. Οι σχετικές ημερομηνίες στο άρθρο 64 θα πρέπει να τροποποιηθούν ανάλογα. Αιτιολόγηση: O κλάδος του βιοαερίου, σε αντίθεση με όλες τις άλλες μορφές ΑΠΕ, έχει σημαντικά λειτουργικά κόστη τα οποία αντιστοιχούν περίπου στο 70% του συνολικού κόστους παραγωγής, και συνεπώς επηρεάζεται άμεσα από την αύξηση του κόστους εργασίας, καυσίμων, της ενέργειας και των ανταλλακτικών.Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ, ο κλάδος εμφανίζει συντελεστή παραγωγικότητας μόλις 52%, ενώ η τιμή αναφοράς του 2016 για τη βιώσιμη λειτουργία προϋποθέτει συντελεστή της τάξης του 85%. Τα στατιστικά στοιχεία του 2024 δείχνουν ελάχιστη βελτίωση σε σχέση με το 2023 ενώ αντίστοιχα είναι και τα στοιχεία του 2025.Επιπρόσθετα, το 2025 ο κλάδος αντιμετωπίζει τρία ακόμη σημαντικά προβλήματα: - τις μηδενικές ή αρνητικές τιμές στην Αγορά Επόμενης Ημέρας, οι οποίες μηδενίζουν την αποζημίωση των σταθμών. Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να ενταθεί περαιτέρω, το 2026. - την εφαρμογή του μέτρου διακοψιμότητας, - και τον εσφαλμένο τρόπο υπολογισμού της ειδικής τιμής αναφοράς για την εκκαθάριση από τον ΔΑΠΕΕΠ, ο οποίος οδηγεί σε πραγματική αποζημίωση χαμηλότερη κατά 3% έως 5% για όλους τους σταθμούς με καθεστώς Feed-in Premium. Η συνδυασμένη επίδραση των παραπάνω παραγόντων έχει οδηγήσει σε σημαντικές ζημίες καθιστώντας τη λειτουργία πολλών μονάδων οριακή. Επιπλέον, μέχρι σήμερα δεν έχει διαμορφωθεί πλαίσιο στήριξης για το βιομεθάνιο, ούτε έχουν καθοριστεί σαφείς κανόνες μετάβασης. Υπό αυτές τις συνθήκες, είναι απολύτως αναγκαία η συνέχιση της έκτακτης ενίσχυσης κατά +25% και μετά το 2025, τουλάχιστον για το έτος 2026, και με εύλογη προοπτική επέκτασης για μία τριετία, έως ότου αντιμετωπιστούν τα προβλήματα του κλάδου.