Αρχική Ρυθμίσεις για τη δέσμευση, χρήση, μεταφορά και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα...ΜΕΡΟΣ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Β΄ (άρθρα 44-67)Σχόλιο του χρήστη ΕΛΕΤΑΕΝ | 18 Νοεμβρίου 2025, 22:10
|
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θέμα: Νομοθετικές ρυθμίσεις για τις Α.Π.Ε. με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση για το Νομοσχέδιο αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα κλπ. Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Αξιότιμε Κύριε Υφυπουργέ, Στο εν θέματι νομοσχέδιο περιέχονται διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές, ορισμένες από τις οποίες σχολιάζουμε ακολούθως. Δυστυχώς όμως δεν περιέχονται κρίσιμες και επείγουσες διατάξεις από αυτές που είχαμε προτείνει με τις από 18.9.2025 και 19.5.2025 επιστολές μας. Μάλιστα με την από 18.9.2025 επιστολή, επισυνάψαμε αναλυτικό πίνακα όλων των προτεινόμενων μέτρων με βαθμολόγησή τους ανά βαθμό σπουδαιότητας και ανά βαθμό ευκολίας εφαρμογής. Με την παρούσα επαναφέρουμε τρεις από τις σημαντικότερες προτάσεις μας για νέες νομοθετικές ρυθμίσεις. Πιο αναλυτικά: Α] Με τα άρθρα 61-63 του υπό διαβούλευση σχεδίου, δίνονται διάφορες παρατάσεις προθεσμιών. Α.1.] Στο άρθρο 61 προτείνεται το προβλεπόμενο αίτημα του κατόχου των σταθμών για την αναβίωση και παράταση των προθεσμιών των αδειών που καταλαμβάνονται, να μπορεί να υποβληθεί άμεσα με τη θέση σε ισχύ του νόμου έως και το πέρας του αμέσως επόμενου κύκλου υποβολής αιτήσεων. Προτείνεται επίσης, σε περίπτωση που έχει υποβληθεί ήδη και είναι εκκρεμής αίτηση για χορήγηση Βεβαίωσης Παραγωγού στην ίδια ή επικαλυπτόμενη θέση, οι δύο αιτήσεις να αξιολογούνται συγκριτικά. Α.2.] Λόγω των μεγάλων και αδικαιολόγητων καθυστερήσεων που εμφανίζονται από τη Διοίκηση σε όλα τα επίπεδα, κατά την εξέταση των αιτήσεων χορήγησης ή τροποποίησης αδειών έργων Α.Π.Ε., κάθε παράταση -όπως αυτές που περιέχονται στο σχέδιο- είναι θετική. Όμως δεν αντιμετωπίζει ριζικά το πρόβλημα, το οποίο τείνει να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Για αυτό επαναφέρουμε τις σχετικές προτάσεις που σας έχουμε ήδη υποβάλει και που είναι απολύτως αναγκαίες προκειμένου να δοθεί κάποια διέξοδος και να μην παραμένουν οι επιχειρήσεις όμηροι ποινών χωρίς να ευθύνονται: Α.2.1.] Αλλαγή αρμοδίου οργάνου επί αιτημάτων χορήγησης ή τροποποίησης Α.Ε.Π.Ο. Για να αντιμετωπιστεί μέρος των προβλημάτων που εμφανίζονται κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, προτείνεται στις περιπτώσεις αιτημάτων για χορήγηση ή τροποποίηση Α.Ε.Π.Ο. αιολικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που κατατάσσεται στην κατηγορία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ο ενδιαφερόμενος φορέας να έχει δικαίωμα να επιλέξει η έκδοση της απόφασης επί του αιτήματός του να γίνει από το όργανο που είναι αρμόδιο για τη χορήγηση Α.Ε.Π.Ο. για τα έργα της κατηγορίας Α1, υπό την προϋπόθεση ότι έχει παρέλθει τουλάχιστον ένα έτος από την υποβολή του πλήρους αιτήματος χορήγησης ή τροποποίησης της Α.Ε.Π.Ο. και δεν έχει εκδοθεί απόφαση επ’ αυτού. Α.2.2.] Παράταση προθεσμιών λόγω καθυστερήσεων της Διοίκησης Όλες οι προθεσμίες που αφορούν πολίτες πρέπει να αναστέλλονται όταν η εκπλήρωσή τους καθίσταται αδύνατη για τον πολίτη εξαιτίας σφάλματος της Διοίκησης. Την ενσωμάτωση και εφαρμογή της αυτονόητης αυτής δημοκρατικής αρχής στη νομοθεσία Α.Π.Ε. έχουμε ζητήσει πολλές φορές και το ζητούμε εκ νέου με την παρούσα. H προτεινόμενη διάταξη, η οποία είναι εξαιρετικά μετριοπαθής: δεν αποζητάει να καταλογίσει ευθύνες στη Διοίκηση ούτε την σιωπηρή αποδοχή των αιτημάτων που δεν απαντώνται. Αποζητάει απλά να μην ποινολογούνται οι επιχειρήσεις όταν αδυνατούν να τηρήσουν τις προθεσμίες τους για λόγους που οφείλονται σε καθυστέρηση της Διοίκησης. Β] Χορήγηση ΟΠΣ με βάση την αναλογία ισχύος των τεχνολογιών στο ΕΣΕΚ Εξίσου κρίσιμο θέμα είναι η μεγάλη ανισορροπία στο μείγμα τεχνολογιών. Η ανάγκη να αποκατασταθεί η ισορροπία των τεχνολογιών Α.Π.Ε. έχει τεκμηριωθεί και υποστηριχθεί σε διαδοχικά κείμενα, μελέτες και παρεμβάσεις μας. Επαναφέρουμε λοιπόν την πρότασή μας για τήρηση του μείγματος του ΕΣΕΚ κατά τη χορήγηση των ΟΠΣ. Με δεδομένη την υπαραδειοδότηση φωτοβολταϊκών, στην πράξη απαιτείται η χορήγηση από εδώ και πέρα ΟΠΣ μόνο στις άλλες τεχνολογίες. Συγκεκριμένα προτείνουμε, κατά την εφαρμογή του άρθρου 89 του ν.4951/2022 και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού απόφασης του ΥΠΕΝ όπως κάθε φορά ισχύει, οι Διαχειριστές του Συστήματος και του Δικτύου να χορηγούν Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης σε σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., διασφαλίζοντας ότι η ανά τεχνολογία αναλογία του συνόλου της ισχύος των εν ισχύ ΟΠΣ, Συμβάσεων Σύνδεσης και εν λειτουργία σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ασχέτως μεγέθους και ένταξης σε οποιοδήποτε καθεστώς ενίσχυσης, είναι συνεχώς ίση με την αναλογία ισχύος ανά τεχνολογία Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που προβλέπεται για το 2030 στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Η πρόταση αυτή δεν αποκαθιστά πλήρως την αναγκαία ισορροπία αλλά είναι τουλάχιστον ένα σημαντικό βήμα προς την ορθή κατεύθυνση που οδηγεί σε μείωση των περικοπών ενέργειας, σε μειωμένες ανάγκες αποθήκευσης και σε ακόμα μεγαλύτερη μείωση του συνολικού κόστους ενέργειας για τους καταναλωτές από την ενεργειακή μετάβαση.