• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΑΕΘΩΝ' | 19 Νοεμβρίου 2025, 08:38

    Επί του άρθρου 59 – Συμμετοχή νομικών προσώπων σε ενεργειακές κοινότητες Το προτεινόμενο άρθρο 59, με τον αιφνιδιαστικό τρόπο που εισάγει αναδρομικές αλλαγές στη σύνθεση υφιστάμενων ενεργειακών κοινοτήτων, ιδιαίτερα αν αυτές έχουν ήδη υλοποιήσει την επένδυση τους, έχουν ενδεχομένως δανειοδοτηθεί, έχουν παράσχει εξασφαλίσεις για την δανειοδότηση ή έχουν ήδη συνάψει σύμβαση με τον ΔΑΠΕΕΠ, αναζωπυρώνει το διαχρονικό πρόβλημα της έλλειψης σταθερότητας των κανόνων που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επενδυτές –ιδίως οι μικροεπενδυτές– στην Ελλάδα. Η ξαφνική μεταβολή ενός θεσμικού πλαισίου, πάνω στο οποίο στηρίχθηκαν νόμιμες επιλογές και επενδυτικές αποφάσεις, οδηγεί σε κατάσταση ανασφάλειας και αβεβαιότητας, υπονομεύοντας την ομαλή εξέλιξη ώριμων έργων. Ενεργειακές κοινότητες οι οποίες: οργανώθηκαν βάσει του τότε ισχύοντος πλαισίου, ελέγχθηκαν κατά την ίδρυση τους, και όχι μόνο, από το ΓΕΜΗ, ελέγχθηκαν επίσης από τον ΔΑΠΕΕΠ και συνήψαν Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης καθώς και από τον ΔΕΔΔΗΕ με τον οποίο συνήψαν Σύμβασης Σύνδεσης, είχαν εύλογη προσδοκία ότι η εταιρική τους δομή δεν θα μεταβαλλόταν εκ των υστέρων με τρόπο που να θέτει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα των έργων τους. Η επιβολή νέων περιορισμών στις ήδη συμβεβλημένες κοινότητες συνιστά ουσιαστικά δυσμενή αναδρομικότητα. Φανταστείτε πλήθος Ενεργειακών Κοινοτήτων να αναζητούν ταυτόχρονα στην αγορά νέα μέλη τα οποία θα αποκτήσουν τις συνεταιριστικές μερίδες των συνδεδεμένων νομικών προσώπων εισφέροντας κεφάλαια και αντικαθιστώντας τις εγγυήσεις τους. Και όλα αυτά με τις ευλογίες των τραπεζών που έχουν χρηματοδοτήσει τα έργα Τραγικό!!! 1. Αίτημα εξαίρεσης από το άρθρο 59 για τις ενεργειακές κοινότητες με υφιστάμενη σύμβαση με ΔΑΠΕΕΠ Ζητείται η κατάργηση του άρθρου 59 ή, τουλάχιστον, η εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής του όλων των ενεργειακών κοινοτήτων που έχουν ήδη συνάψει Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης με τη ΔΑΠΕΕΠ. Η διατήρηση της εταιρικής τους δομής, όπως αυτή εγκρίθηκε και συμβατικά κατοχυρώθηκε, αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την ομαλή εξέλιξη των έργων και για την αξιοπιστία του θεσμού. Αν ο νομοθέτης επιμείνει σε νέους κανόνες σχετικά με τη σύνδεση νομικών προσώπων, προτείνεται οι κανόνες αυτοί να ισχύουν μόνο για μελλοντικές μεταβολές και όχι για την ήδη υφιστάμενη κατάσταση των συμβεβλημένων κοινοτήτων. 2. Εναλλακτική πρόταση για όσες κοινότητες δεν έχουν συνάψει Σύμβαση Λειτουργική Ενίσχυσης: ειδικός κανόνας καταμέτρησης για τα συνδεδεμένα νομικά πρόσωπα Αντί της οριζόντιας απαγόρευσης συμμετοχής συνδεδεμένων νομικών προσώπων, προτείνεται μια πιο στοχευμένη και αναλογική λύση: a) Να επιτρέπεται η συμμετοχή συνδεδεμένων νομικών προσώπων. b) Για την τήρηση του ελάχιστου αριθμού μελών (15, 30 ή 60 ανάλογα με την περίπτωση), τα συνδεδεμένα νομικά πρόσωπα να προσμετρώνται ως ένα μέλος. c) Να θεσπιστεί ένα όριο στο κεφάλαιο (>20%) που μπορεί να συγκεντρώνει κάθε ομάδα συνδεδεμένων νομικών προσώπων, π.χ 50% ή έστω 35%. Παράδειγμα: - Ενεργειακή κοινότητα του ν. 4513/2018 έχει 20 μέλη ενώ σύμφωνα με το νόμο απαιτεί τουλάχιστον15. - Αν υπάρχουν δύο ομάδες συνδεδεμένων νομικών προσώπων: ομάδα Α (3 μέλη), ομάδα Β (2 μέλη), τότε κάθε ομάδα προσμετράται ως μία μονάδα και ο αριθμός μελών γίνεται 17 (>15) αντί 20, οπότε δεν προκύπτει ζήτημα. - Αν προστεθεί και τρίτη ομάδα συνδεδεμένων νομικών προσώπων Γ (5 μέλη) τότε και η ομάδα αυτή προσμετράται ως μία μονάδα, οπότε ο αριθμός μελών μειώνεται σε 13 (<15), επομένως θα χρειαστεί προσαρμογή. Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζονται περιπτώσεις τεχνητής πολυδιάσπασης, χωρίς να αποκλείονται υγιείς εταιρικές δομές που δεν αλλοιώνουν τον θεσμό. 3. Συμπέρασμα Η σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου αποτελεί προϋπόθεση για την πραγματική ανάπτυξη των ενεργειακών κοινοτήτων. Η προτεινόμενη ρύθμιση, όπως εισάγεται, κινδυνεύει να ανατρέψει υφιστάμενες επενδύσεις και να πλήξει την αξιοπιστία της Πολιτείας απέναντι στους πολίτες και στις επιχειρήσεις.