• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΜΙΛΟΣ CNI' | 19 Νοεμβρίου 2025, 09:08

    Άρθρο 63 Παράταση προθεσμιών ηλέκτρισης σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας – Τροποποίηση περ. α) παρ. 2 άρθρου 126 ν. 5106/2024 Στην περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 126 του ν. 5106/2024 (Α΄ 63), περί ενεργειακών προθεσμιών, στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «δώδεκα (12) μήνες» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι τέσσερις (24) μήνες», β) στο τελευταίο εδάφιο: βα) οι λέξεις «μετά την παράταση των τριών (3) μηνών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «από τον τέταρτο έως τον δωδέκατο μήνα», ββ) οι λέξεις «για κάθε μήνα καθυστέρησης και μέχρι ανώτατου συνολικού ορίου δέκα τοις εκατό (10%)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «για κάθε μήνα παράτασης και αν ενεργοποιηθεί μετά τον δωδέκατο μήνα, η Τιμή Αναφοράς που καταλαμβάνει τον σταθμό αυτό απομειώνεται περαιτέρω κατά ένα τοις εκατό (1%), για κάθε εξάμηνο παράτασης», γ) προστίθεται νέα περίπτωση υπό στοιχείο αα), και η περ. α) διαμορφώνεται ως εξής: «α) Παρατείνονται μέχρι και είκοσι τέσσερις (24) μήνες οι προθεσμίες για την ενεργοποίηση της σύνδεσης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. που επιλέγονται για ένταξη σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή λειτουργικής ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α’ 149), εφόσον τουλάχιστον έναν (1) μήνα πριν από τη λήξη των ως άνω προθεσμιών, οι κάτοχοι αυτών υποβάλλουν στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), τις συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την προμήθεια του κύριου εξοπλισμού του έργου. Στην περίπτωση υποβολής των συμβάσεων του πρώτου εδαφίου, η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ενημερώνει τον κάτοχο για παράταση, την οποία κοινοποιεί στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης και στον αρμόδιο Διαχειριστή. Αν σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ενταχθεί στις ευνοϊκές προβλέψεις της παρούσας για παράταση των προθεσμιών ενεργοποίησης, η Τιμή Αναφοράς που καταλαμβάνει τον σταθμό αυτό απομειώνεται κατά ποσοστό τρία τοις εκατό (3%) με παράλληλη παράταση των προθεσμιών για την ενεργοποίηση των σταθμών του πρώτου εδαφίου κατά τρεις (3) μήνες. Αν η σύνδεση του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ενεργοποιηθεί από τον τέταρτο έως τον δωδέκατο μήνα, η Τιμή Αναφοράς που καταλαμβάνει τον σταθμό αυτό απομειώνεται περαιτέρω κατά ένα τοις εκατό (1%), για κάθε μήνα παράτασης και αν ενεργοποιηθεί μετά τον δωδέκατο μήνα, η Τιμή Αναφοράς που καταλαμβάνει τον σταθμό αυτό απομειώνεται περαιτέρω κατά ένα τοις εκατό (1%), για κάθε εξάμηνο παράτασης. αα) Οι ως άνω απομειώσεις της Τιμής Αναφοράς δεν εφαρμόζονται για εκείνους τους σταθμούς για τους οποίους υφίσταται ή υφίστατο εκκρεμοδικία, κατόπιν ασκήσεως αιτήσεως ακυρώσεως της άδειας εγκατάστασης ή της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και στην περίπτωση σταθμών, οι οποίοι περιλαμβάνουν κοινά συνοδά έργα (κοινά έργα επέκτασης Υ/Σ, έργα οδοποιίας, έργα δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας κ.ά.) με άλλους σταθμούς, για τους οποίους υφίσταται ή υφίστατο εκκρεμοδικία σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο. Στις ως άνω περιπτώσεις, οι κάτοχοι των σταθμών, υποβάλλουν στην Ρ.Α.Α.Ε.Υ. τα έγγραφα (δικόγραφα, δικαστικής αποφάσεις, πιστοποιητικά Δικαστηρίου κ.λπ.) από τα οποία προκύπτει η ως άνω εκκρεμοδικία και η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. τους ενημερώνει για την μη εφαρμογή των ως άνω απομειώσεων, κοινοποιώντας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στον Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης και στον αρμόδιο Διαχειριστή.». ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑΣ ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΜΕΙΩΣΕΩΝ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΣΕ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΠΟΥ ΥΦΙΣΤΑΤΟ ΕΚΚΕΜΟΔΙΚΙΑ 1. Οι ρυθμίσεις του άρθρου 63 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου πρέπει να τροποποιηθούν. Πιο συγκεκριμένα πρέπει να προβλεφθεί ότι οι απομειώσεις της Τιμής Αναφοράς λόγω παράτασης των προθεσμιών για την ενεργοποίηση της σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. που επιλέγονται για ένταξη σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή λειτουργικής ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, δεν καταλαμβάνουν και σταθμούς ΑΠΕ για τους οποίους υφίστατο ή υφίσταται εκκρεμοδικία, κατόπιν ασκήσεως αιτήσεως ακυρώσεως κατά της ισχύος της άδειας εγκαταστάσεως ή της ΑΕΠΟ ή οποιασδήποτε βεβαίωσης, άδειας έγκρισης απαιτείται για την έκδοση της άδειας εγκατάστασης του σταθμού. 2. Οι ως άνω ρυθμίσεις επιβάλλονται διότι: (α) Η παράταση της προθεσμίας ενεργοποίησης δεν οφείλεται σε αδράνεια ή υπαιτιότητα του κατόχου του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά σε ένα γεγονός που δεν βρίσκεται στη σφαίρα επιρροής του. (β) Πιο συγκεκριμένα, κατά λογική παραδοχή και κατά την κοινή πείρα, η εκκρεμοδικία κατά πράξεων που αφορούν την αδειοδότηση των σταθμών ΑΠΕ συνεπάγεται άμεσα σημαντικές καθυστερήσεις, ι ειδικά όσον αφορά τη χρηματοδότησή τους από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Και αυτό διότι, ενόψει της ιδιαίτερης πολυπλοκότητας και του σημαντικού κόστους των σταθμών ΑΠΕ, τα πιστωτικά ιδρύματα σε περίπτωση ύπαρξης οποιασδήποτε εκκρεμοδικίας λόγω ασκήσεως αιτήσεως ακυρώσεως (χωρίς καν να απαιτείται η έκδοση απόφασης αναστολής), δεν προχωρούν στη χρηματοδότηση των σταθμών από ΑΠΕ. Η εκκρεμοδικία συνεπάγεται επισφάλεια και αβεβαιότητα για τις τράπεζες, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η υλοποίηση ενός σταθμού μέχρι και την έκδοση δικαστικής απόφασης επί της αιτήσεως ακυρώσεως. (γ) Άλλωστε, η εκκρεμοδικία που δημιουργείται, δεν αφορά σε κάποια ενέργεια ή διένεξη του επενδυτή. Αντιθέτως, αφορά στον έλεγχο της νομιμότητας της δράσης της δημόσιας διοίκησης, η οποία εξέδωσε την πράξη που έχει προσβληθεί με αίτηση ακυρώσεως. Στο πλαίσιο αυτό, ο επενδυτής-κάτοχος του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας καλείται να υπερασπισθεί την πράξη που εξέδωσε η Διοίκηση προκειμένου να διασφαλίσει ότι μπορεί να ικανοποιήσει τα δικαιώματά του που απορρέουν από αυτήν. Η ως άνω διαδικασία επιφέρει σημαντική καθυστέρηση και αβεβαιότητα στην υλοποίηση ενός έργου, καθώς ο επενδυτής καλείται αρχικά να υπερασπισθεί τη νομιμότητα της δράσης της διοίκησης που εξέδωσε την πράξη προκειμένου εν συνεχεία, αφού περατωθεί η εκκρεμοδικία με την έκδοση της δικαστικής απόφασης, να μπορέσει να καταφέρει να χρηματοδοτήσει το έργο. (δ) Πέραν των καθυστερήσεων λόγω των εκκρεμοδικιών, υπενθυμίζεται ότι η εκτέλεση των εργασιών για την κατασκευή των σταθμών ΑΠΕ (ιδίως των ΑΣΠΗΕ) πραγματοποιείται συνηθέστατα εντός δασών ή δασικών εκτάσεων, με αποτέλεσμα, εξαιτίας των όρων που επιβάλλονται με τις ΑΕΠΟ, να μην μπορούν να πραγματοποιηθούν οι εργασίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους (π.χ. απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών κατά την περίοδο φωλεοποίησης 1.3.-31.7, και κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών μηνών για τη αποδημία των πτηνών κ.λπ.). Ως αποτέλεσμα, το χρονικό διάστημα υλοποίησης του σταθμού περιορίζεται και πάλι για λόγους που δεν οφείλονται στον κάτοχο του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. (ε) Επιπλέον, η παράλειψη παράτασης της παραπάνω προθεσμίας χωρίς απομείωση έρχεται σε αντίθεση και με την αρχή της ίσης μεταχείρισης. Πιο συγκεκριμένα, με το άρθρο 56 παράγραφος 4 του ν. 4903/2022 είχε χορηγηθεί οριζόντια παράταση χωρίς καμμία επιβολή απομείωσης στους σταθμούς παραγωγής ΑΠΕ που είχαν ενταχθεί στο καθεστώς της λειτουργικής ενίσχυσης κατά την έναρξη ισχύος του εν λόγω νόμου στο πλαίσιο προηγούμενων διαγωνιστικών διαδικασιών της ΡΑΑΕΥ. 3. Για τους ίδιους λόγους παρίστανται αναγκαίες και οι ρυθμίσεις για τη μη εφαρμογή των απομειώσεων της Τιμής Αναφοράς και σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή λειτουργικής ενίσχυσης, οι οποίοι περιλαμβάνουν κοινά συνοδά έργα με άλλους σταθμούς για τους οποίους υφίσταται εκκρεμοδικία.