• Σχόλιο του χρήστη 'Ελευθέριος Καλογιάννης' | 19 Νοεμβρίου 2025, 09:33

    Παρατηρήσεις επί της Παραγράφου 4 του άρθρου 56: Αιτιολόγηση: Η παρούσα διατύπωση εξισώνει τους σταθμούς Α.Π.Ε. που μετατρέπονται σε σταθμούς Α.Π.Ε. των ορισμών των περ. 11Α και 11Β του άρθρου 10 του ν. 4685/2020, ανεξαρτήτως με αν προκαλείται υπέρβαση της στάθμης βραχυκύκλωσης ή όχι. Το παρόν αντιτάσσεται στο νόμο 4951/2022 και συγκεκριμένα στην περ. ζ) της παρ. 19 του άρθρου 5. Με βάση την παράγραφο ζ), οι σταθμοί Α.Π.Ε. που μετατρέπονται σε σταθμό Α.Π.Ε. των ορισμών των περ. 11Α και 11Β του άρθρου 10 του ν. 4685/2020 και με την προσθήκη του συστήματος αποθήκευσης δεν προκαλείται υπέρβαση της στάθμης βραχυκύκλωσης υποχρεούνται σε απλή γνωστοποίηση στον αρμόδιο διαχειριστή και δεν απαιτείται τροποποίηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης. Ο λόγος είναι ότι δεν επιβαρύνουν περαιτέρω το δίκτυο, πέρα από την υπολογισμένη επιβάρυνση που ήδη είχε δεσμευτεί κατά την έκδοση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης. Στο ίδιο πλαίσιο, οι σταθμοί της περ. ζ) της παρ. 19 του άρθρου 5 του ν. 4951/2022, δεν καθίσταται ανταγωνιστικοί ως προς τον ηλεκτρικό χώρο με τους ΣΑΗΕ για τις Ομάδες Έργων ΕΔΔΗΕ Α’, Β’, Γ’ και Δ’, σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/28255/1143/13.3.2025, και θα πρέπει ρητώς να εξαιρεθούν από τις διατάξεις της παρούσας. Επιπλέον, σημειώνεται ότι οι σταθμοί της περ. ζ) της παρ. 19 του άρθρου 5 του ν. 4951/2022 αφορούν σταθμούς που συμμετέχουν απευθείας στην αγορά και δεν λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση ή σταθμούς αυτοκατανάλωσης και συνεπώς η βιωσιμότητά τους είναι συνυφασμένη με την προσθήκη αποθήκευσης. Αρκετοί εν λόγω σταθμοί έχουν αποδεχθεί οριστικές προσφορές σύνδεσης βασιζόμενοι στις ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις του ν. 4951/2022, όπως ισχύει και του ν. 4685/2020, όπως ισχύει, με αποτέλεσμα να προσβάλλεται η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης (άρθρο 25 §1 Συντ., άρθρο 6 ΕΣΔΑ, νομολογία ΣτΕ) που προστατεύει τους διοικούμενους από αιφνίδιες μεταβολές κανόνων που διέπουν νόμιμα αποκτηθέντα δικαιώματα. Τέλος, για τους παραπάνω σταθμούς, κατ’ αναλογία της πρόβλεψης που υπάρχει για τους σταθμούς που συνδέονται σε κοινό σημείο σύνδεσης με το Δίκτυο ή το Σύστημα, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τους περιορισμούς έγχυσης. Για όλα τα παραπάνω προτείνεται η εξής προσθήκη μετά το τελευταίο εδάφιο της παρ. 4: «….. Ειδικά για το Ελληνικό Δίκτυο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ), οι αιτήσεις για τροποποιήσεις των Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης των φωτοβολταϊκών σταθμών της παρούσας για την προσθήκη μονάδων αποθήκευσης,εξετάζονται μετά τη χορήγηση των Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης και την εξάντληση του ορίου ισχύος Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης των εννιακοσίων μεγαβάτ (900MW) που μπορούν να χορηγηθούν από τον Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ για μεμονωμένους Σ.Α.Η.Ε. για τις Ομάδες Έργων ΕΔΔΗΕ Α’, Β’, Γ’ και Δ’, σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/28255/1143/13.3.2025 κοινή απόφαση του Υπουργού και της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Διαδικασία υποβολής αιτημάτων για τη χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για εγκατάσταση μεμονωμένων σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 11Δ του ν. 4685/2020 (Α’ 92)» (Β΄ 1248). Προσθήκη: Εξαιρούνται από τον παρόν οι σταθμοί της περ. ζ) της παρ. 19 του άρθρου 5 του Ν. 4951/2022, για τους οποίους δεν απαιτείται τροποποίηση της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης για την προσθήκη συστήματος αποθήκευσης και οι αιτήσεις προσθήκης αποθήκευσης αξιολογούνται κατά απόλυτη προτεραιότητα. Οι σταθμοί της παρούσας που λαμβάνουν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης ή τροποποιούν τη Σύμβαση Σύνδεσης για την προσθήκη συστήματος αποθήκευσης πριν από την έκδοση της απόφασης της παρ. 6, εφαρμόζουν τα διαλαμβανόμενα στην απόφαση της παρ. 6 όταν αυτή εκδοθεί.» Εκ μέρους της Dragosta Energy