Αρχική Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265...ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟϔΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟϔΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ (άρθρα 48-62)Σχόλιο του χρήστη Βασίλειος Συμεωνίδης | 11 Ιουνίου 2025, 12:19
Στο άρθρο Άρθρο 62 "Κυρώσεις σε φορείς της Κεντρικής Διοίκησης – Αντικατάσταση άρθρου 172 ν. 4270/2014", προβλέπεται, μεταξύ άλλων : "Εάν δεν υποβληθούν έγκαιρα προβλέψεις για τον Π.Δ.Π. ή σχέδια συνοπτικών ετήσιων προϋπολογισμών κατά τις παρ. 8 και 9 του άρθρου 54 ή οι εκθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 45, περί κατάρτισης του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού και της παρ. 12 του άρθρου 54 περί διαδικασίας κατάρτισης του Κρατικού Προϋπολογισμού και των ενοποιημένων προϋπολογισμών των υποτομέων της Γενικής Κυβέρνησης περικόπτεται ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) από το ανώτατο ποσό του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (ΚΕΔΣ) που δικαιούται η οικονομική υπηρεσία του εποπτεύοντος Υπουργείου για το ίδιο έτος, όπως ορίζεται στην υπουργική απόφαση που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 25 του ν. 4940/2022 (Α’ 112), περί Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων. Η κύρωση του πρώτου εδαφίου μπορεί να επιβληθεί σε περίπτωση ενεργοποίησης της παρ. 5 του άρθρου 48, περί δεσμευτικών επιπτώσεων του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού" Τούτο πρακτικά σημαίνει, ότι θα περικόπτεται κατά 20% το επίδομα που καταβάλλεται στις ΓΔΟΥ, σε περίπτωση για παράδειγμα που ένας εκ των δεκάδων εποπτευόμενων φορέων ενός Υπουργείου δεν αποστείλει έως 31 Ιουλίου σχέδιο συνοπτικού προϋπολογισμού. Προφανώς η όποια κύρωση θα έπρεπε να αφορά άμεσα στο Νομικό Πρόσωπο που δε συμμορφώνεται με τις προβλέψεις του Νόμου και των εγκύκλιων οδηγιών του Υπουργείου Οικονομικών. Επίσης, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο του άρθρου, το επίδομα που καταβάλλεται στη ΓΔΟΥ θα περικόπτεται κατά 20% σε περίπτωση ενεργοποίησης της παρ. 5 του άρθρου 48. Στην εν λόγω παράγραφο, αναφέρεται ότι "5. Αν σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεν τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική βιωσιμότητα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και δεν προκαλείται απόκλιση από τον καθορισμένο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο, η απαγόρευση της παραγράφου 4 δεν εφαρμόζεται όταν συντρέχουν, διαζευκτικά, τα ακόλουθα: α. Οι μακροοικονομικές ή δημοσιονομικές προβλέψεις στις οποίες βασίζεται το Μ.Π.Δ.Σ. που ψηφίστηκε το προηγούμενο έτος χρειάζεται να αλλάξουν στο πλαίσιο ενός προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής που καθορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 472/2013, με τρόπο που επηρεάζει το Μ.Π.Δ.Σ. που πρόκειται να υποβληθεί στο τρέχον έτος. β. Η επικαιροποίηση του Μ.Π.Δ.Σ. γίνεται λόγω αλλαγής στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 47. γ. Επικρατούν εξαιρετικές περιστάσεις ή διανύεται περίοδος εφαρμογής σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων κατά την έννοια του άρθρου 14." Δηλαδή, σύμφωνα με την προτεινόμενη τροπολογία, σε περίπτωση για παράδειγμα που για λόγους μίας σημαντικής διαθρωτικής μεταρρύθμισης απαιτηθεί επικαιροποίηση του ΜΠΔΣ ενός Υπουργείου, θα υπάρχει περικοπή του ΚΕΔΣ που καταβάλλεται σε όσους υπηρετούν στις οικονομικές υπηρεσίες; Εν κατακλείδι, η τροπολογία που κατατέθηκε προς διαβούλευση, δίνει την δυνατότητα περικοπής του ΚΕΔΣ, σε περίπτωση που συμβούν γεγονότα που δε συνδέονται με πλημμελή άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων των ΓΔΟΥ. Εισάγεται με απλά λόγια μία "τιμωρία" προς τους υπαλλήλους που απασχολούνται σε ΓΔΟΥ, χωρίς να υπάρχει κάποια λογική διασύνδεση, χωρίς να τους δίνεται επιλογή / δυνατότητα αποτροπής των αιτιών που μπορούν να οδηγήσουν σε μία τέτοια περικοπή. Σε κάθε ετήσια έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επισημαίνεται η υποστελέχωση των οικονομικών υπηρεσιών των Υπουργείων καθώς και η σημαντικότητα τους στην εύρυθμη λειτουργία της Κεντρικής Διοίκησης. Νομοθετικές ρυθμίσεις όπως η συγκεκριμένη, δρουν ουσιαστικά αποτρεπτικά στην προσπάθεια ενδυνάμωσή αυτών των Υπηρεσιών.