• Σχόλιο του χρήστη 'Κατερίνα Ρουσάκη' | 12 Ιουνίου 2025, 08:09

    Σχόλια επί της παρ. 3 του άρθρου 62: Η παρ. 3 του άρθρου 62 εξηγεί πρακτικά ότι επέρχεται περικοπή κατά 20% στο ΚΕΔΣ που καταβάλλεται στους υπαλλήλους των ΓΔΟΥ όταν λχ. κάποιος από τους δεκάδες εποπτευόμενους φορείς των εκάστοτε Υπουργείων (πχ με βάση το site του ΥΠΕΘΟΟ, το Υπ. Οικονομικών έχει ως εποπτευόμενους φορείς 7 Ν.Π.Δ.Δ., 5 Ν.Π.Ι.Δ., 12 Α.Ε. και 5 Ανεξάρτητες Αρχές) δεν αποστείλει έως 31 Ιουλίου του εκάστοτε έτους το σχέδιο συνοπτικού προϋπολογισμού στις αρμόδιες Δ/νσεις των ΓΔΟΥ. Τα σχέδια συνοπτικού προϋπολογισμού των εποπτευόμενων φορέων αποτελούν δομικά στοιχεία της εκτίμησης των προβλέψεων του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) και προφανώς του συνοπτικού ετήσιου προϋπολογισμού (άρθ. 8 και 9, Ν. 4270/2014). Η κύρωση λοιπόν θα έπρεπε να αφορά άμεσα το/-α Νομικό/-α Πρόσωπο/-α που δε συμμορφώνεται/-ονται με τις προβλέψεις του Νόμου και των εγκύκλιων οδηγιών του ΥΠΕΘΟΟ και όχι φυσικά τους υπαλλήλους των ΓΔΟΥ των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Επίσης, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3, το επίδομα που καταβάλλεται στη ΓΔΟΥ θα περικόπτεται κατά 20% σε περίπτωση ενεργοποίησης της παρ. 5 του άρθ. 48 του Ν. 4270/2014. Στην εν λόγω παράγραφο, αναφέρεται ότι: «…5. Αν σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης, δεν τίθεται σε κίνδυνο η δημοσιονομική βιωσιμότητα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και δεν προκαλείται απόκλιση από τον καθορισμένο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό στόχο, η απαγόρευση της παραγράφου 4 δεν εφαρμόζεται όταν συντρέχουν, διαζευκτικά, τα ακόλουθα: α. Οι μακροοικονομικές ή δημοσιονομικές προβλέψεις στις οποίες βασίζεται το Μ.Π.Δ.Σ. που ψηφίστηκε το προηγούμενο έτος χρειάζεται να αλλάξουν στο πλαίσιο ενός προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής που καθορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 472/2013, με τρόπο που επηρεάζει το Μ.Π.Δ.Σ. που πρόκειται να υποβληθεί στο τρέχον έτος. β. Η επικαιροποίηση του Μ.Π.Δ.Σ. γίνεται λόγω αλλαγής στο πρόσωπο του Πρωθυπουργού, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 47. γ. Επικρατούν εξαιρετικές περιστάσεις ή διανύεται περίοδος εφαρμογής σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων κατά την έννοια του άρθρου 14.» Δηλαδή, σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη: α. σε περίπτωση για παράδειγμα που για λόγους μίας σημαντικής διαθρωτικής μεταρρύθμισης απαιτηθεί επικαιροποίηση του ΜΠΔΣ ενός Υπουργείου, θα υπάρχει περικοπή του ΚΕΔΣ που καταβάλλεται σε όσους υπηρετούν στις οικονομικές υπηρεσίες; Πού έγκειται συμμετοχή ή ευθύνη των υπαλλήλων των ΓΔΟΥ στις επικαιροποιήσεις του ΜΠΜΣ των Υπουργείων τους; β. σε περίπτωση εκλογών ή έκτακτων πολιτικών περιστάσεων, γιατί να επωμιστούν οι υπάλληλοι των ΓΔΟΥ την περικοπή του ΚΕΔΣ; Οι εν λόγω διατάξεις αναφέρονται σε γεγονότα που δε συνδέονται επ’ ουδενί με το σκοπό και το αντικείμενο των εργασιών των υπαλλήλων των ΓΔΟΥ και άρα οι υπάλληλοι, δεν κατέχουν τη δυνατότητα λόγω των αρμοδιοτήτων τους, να αποτρέψουν τις αιτίες των κυρώσεων αυτών. Προς τί λοιπόν αυτή η τιμωρητική διάθεση από το νομοθέτη; Με αφορμή τα ανωτέρω, είναι καλό να υπενθυμίσει κανείς στην πολιτική ηγεσία και τους νομοθέτες ότι οι Διευθύνσεις Οικονομικών Υπηρεσιών των Υπουργείων και φορέων της Γενικής Κυβέρνησης αποτελούν οικονομικές υπηρεσίες, οι οποίες καλούνται να ασκήσουν αρμοδιότητες που συμβάλλουν στην επιτυχία των στόχων του ΕΣΚυΠ του φορέων τους. Καλούνται δηλαδή μεταξύ άλλων, να υλοποιήσουν μεταρρυθμιστικές δράσεις που αφορούν τη λογιστική μεταρρύθμιση, την επισκόπηση δαπανών, τους προϋπολογισμούς επιδόσεων, τις εφαρμογές δεικτών, τη χρήση ηλεκτρονικών τιμολογίων και πλείστες άλλες, πέραν από τις κάθε αυτού σημαντικές αρμοδιότητες των ΓΔΟΥ για την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους και την πληρωμή των δαπανών τους όπως πχ οικονομική διαχείριση, προμήθειες κοκ. Πρακτικά οι ΓΔΟΥ έχουν μετασχηματιστεί σε λογιστήρια και υπηρεσίες logistics με "διευρυμένες αρμοδιότητες". Για να εξυπηρετήσουν λοιπόν το σκοπό αλλά και τις ολοένα αυξανόμενες ρυθμιστικές απαιτήσεις που επιβάλλει η εκάστοτε ηγεσία ως μέτρο εξυγίανσης των δημοσιονομικών της χώρας και κατ' επέκταση της βελτιστοποίησης της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης, θα πρέπει οι ΓΔΟΥ να διατηρούν ένα σταθερό σε πλήθος και εξειδικευμένο σε γνώσεις και δεξιότητες, στελεχιακό δυναμικό. Οι τιμωρητικές πρακτικές αποθαρρύνουν τους υπάρχοντες υπαλλήλους των ΓΔΟΥ ως προς την απρόσκοπτη τέλεση των εργασιών τους και λειτουργούν αποτρεπτικά κατά την ανεύρεση νέων. Παρακαλούμε λοιπόν να αποσυνδεθεί η οποιαδήποτε ρυθμιστική υποχρέωση παροχής στοιχείων από τους εποπτευόμενους φορείς προς το ΓΛΚ, από τις αμοιβές και τα επιδόματα των υπαλλήλων των ΓΔΟΥ, οι οποίοι δε διαθέτουν κανένα μέσο ή αρμοδιότητα να ελέγξουν ή να επηρεάσουν με οποιοδήποτε τρόπο, τη σύννομη λειτουργία των εν λόγω φορέων.