• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΕΕΠ) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) (ήδη Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων - ΕΑΔΗΣΥ)' | 18 Ιουνίου 2025, 09:27

    Τα σχόλια του Σωματείου μας επί του προτεινόμενου, με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, άρθρου 81 του Κεφαλαίου Β’ του Μέρους Η’, με το οποίο τροποποιείται η παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023, είναι τα εξής: Το άρθρο 58 του ν. 5043/2023, που αφορά – μεταξύ άλλων Ανεξάρτητων Αρχών – και στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), και, συγκεκριμένα, η παρ. 1 αυτού ορίζει ότι «...Το προσωπικό της Αρχής, που δύναται να είναι αποσπασμένο σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο, δεν δύναται να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής...». Η ανωτέρω πρόβλεψη αντίκειται στην αρχή της ίσης μεταχείρισης σε σχέση με τις διατάξεις που ισχύουν για τους φορείς εν γένει του δημόσιου τομέα, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4440/2016, που ορίζει ότι «...για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης το ποσοστό κάλυψης των θέσεων στον φορέα προέλευσης του κλάδου στον οποίο ανήκει ο υπάλληλος, κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για τη διαδικασία επιλογής, καθώς και κατά τον χρόνο έκδοσης της απόφασης, πρέπει να ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εν λόγω κλάδου, στο οποίο ποσοστό δεν συμπεριλαμβάνονται υπάλληλοι, οι οποίοι απουσιάζουν με μακροχρόνια άδεια, όπως ιδίως, άνευ αποδοχών, υπηρεσιακής εκπαίδευσης ή είναι αποσπασμένοι σε άλλον φορέα...». Περαιτέρω, η ανωτέρω πρόβλεψη της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023, περί απαίτησης στελέχωσης σε ποσοστό 95% επί του συνόλου των οργανικών θέσεων της ΕΑΔΗΣΥ, λειτουργεί και ως αντικίνητρο για την προσέλκυση νέου προσωπικού, είτε μέσω μετάταξης είτε μέσω νέων προσλήψεων. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι από την ψήφιση της ως άνω διάταξης, σε διάστημα δηλαδή άνω των δύο (2) ετών, έχει πραγματοποιηθεί μόνο μία (1) μετάταξη υπαλλήλου προς την ΕΑΔΗΣΥ. Ως εκ τούτου, η – με το προτεινόμενο άρθρο 81 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου – προσθήκη μίας (1) ακόμη εξαίρεσης στην παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023 από την ανωτέρω πρόβλεψη της παρ. 1 περί απαίτησης στελέχωσης σε ποσοστό 95% επί του συνόλου των οργανικών θέσεων της ΕΑΔΗΣΥ, δεν αποτελούν την «εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα», αλλά την «εξαίρεση που απογυμνώνει τον κανόνα», ειδικότερα δε, αν συνδυαστεί με τις αποσπάσεις υπαλλήλων της ΕΑΔΗΣΥ σε ιδιαίτερα γραφεία Υπουργών, τόσο με την παροχή σύμφωνης γνώμης εκ μέρους της Αρχής (ΑΔΑ: Ρ79Ψ6-93Ι, ΑΔΑ: ΨΘΠ646ΜΓΨ7-ΩΑΕ, ΑΔΑ: 9Χ9Δ46ΜΔΨΟ-Υ6Φ), όσο και με την απευθείας έκδοση κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΑΔΑ: ΨΟΞ746ΝΚΟΤ-3ΩΔ, ΑΔΑ: 9Ψ5Β46ΝΛ2Α-Ω41), αγνοώντας και παραβλέποντας τον ανωτέρω περιορισμό στελέχωσης, καθότι η ίδια παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023 ορίζει ότι «...δεν επιτρέπεται νέα απόσπαση έως ότου ο αριθμός των υπαλλήλων που τελούν σε απόσπαση εναρμονίζεται προς το όριο του τρίτου εδαφίου [δλδ να μην να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των οργανικών θέσεων της Αρχής]...». Δέον επισημανθεί ότι σε ορισμένες εκ των ανωτέρω αποφάσεων απόσπασης υπαλλήλων της ΕΑΔΗΣΥ δεν πραγματοποιείται καν μνεία στο άρθρο 58 του ν. 5043/2023, ενώ, όπως μπορεί οιοσδήποτε να διαπιστώσει, ουδεμία εκ των ανωτέρω αποφάσεων απόσπασης λαμβάνει υπόψη την πρόβλεψη της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, που ορίζει ότι «Αποσπάσεις και μετατάξεις ... διενεργούνται ... με κοινή απόφαση του ανώτατου συλλογικού οργάνου διοίκησης της Αρχής και του κατά περίπτωση αρμόδιου οργάνου του φορέα υποδοχής, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης...», εγείροντας ζητήματα νομιμότητας και εγκυρότητας των εν λόγω αποφάσεων. Μετά την εφαρμογή του άρθρου 58 του ν. 5043/2023, ένα σημαντικό ποσοστό του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού που είχε προσληφθεί στην (πρώην) Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών μέσω της προκήρυξης ΑΣΕΠ 2Ε/2018 και αποσπάστηκε σε άλλες Υπηρεσίες, έχει ήδη παραιτηθεί από την ΕΑΔΗΣΥ, καθώς ήταν πασίδηλο ότι με την επιστροφή του θα εγκλωβιζόταν εσαεί στην ΕΑΔΗΣΥ και μάλιστα θα εκτελούσε αλλότρια καθήκοντα, που δεν συνάδουν με τους όρους πρόσληψής του. Τα αλλότρια καθήκοντα αφορούν σε γραμματειακή υποστήριξη Κλιμακίων ΕΑΔΗΣΥ, στα οποία ακόμα και σήμερα απασχολείται Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό υψηλών προσόντων, με ειδική εμπειρία στις δημόσιες συμβάσεις, για την οποία αξιολογήθηκε και πιστοποιήθηκε από το ΑΣΕΠ για την πρόσληψή του. Συναφώς, σημειώνεται ότι από το σύνολο των εβδομήντα δύο (72) θέσεων Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού που προέβλεπε η προκήρυξη ΑΣΕΠ 2Ε/2018, έχουν απομείνει επί του παρόντος υπηρετούντες στην ΕΑΔΗΣΥ μόλις 15 Ειδικοί Επιστήμονες προερχόμενοι από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, ενώ άλλοι 11 υπηρετούν ως Μέλη στην Αρχή και άλλοι 7 είναι αποσπασμένοι. Από τα παραπάνω πραγματικά δεδομένα γεννώνται σοβαρά ερωτήματα για την αληθινή πρόθεση του νομοθέτη που συνέλαβε και συνέταξε την υπό διαβούλευση τροποποίηση της παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023: στόχευε πραγματικά στην αντιστροφή της υποστελέχωσης της ΕΑΔΗΣΥ ή η βούλησή του ήταν εκ διαμέτρου αντίθετη κι επεδίωκε την αποψίλωσή της από υπαλλήλους υψηλών προσόντων; Οι σωρηδόν παραιτήσεις του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού από τον Απρίλιο του 2023 (ΑΔΑ: ΨΔ7Β46Μ4Χ7-ΖΛΘ, ΑΔΑ: Ω80446Μ4Χ7-ΝΒΒ, ΑΔΑ: 63ΦΘ46Μ4Χ7-ΓΕΤ, ΑΔΑ: ΨΕΧ146Μ4Χ7-ΧΡΒ, ΑΔΑ: Ψ04Ι46Μ4Χ7-ΖΜΥ, ΑΔΑ: ΨΩΙΟ46Μ4Χ7-49Θ, ΑΔΑ: ΨΨΨ746Μ4Χ7-Ζ3Β) γέρνουν την ζυγαριά μάλλον προς την δεύτερη απάντηση. Κι ενώ γίνεται αντιληπτή η πρόθεση των εισαγομένων με την παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023 εξαιρέσεων σε ό,τι αφορά τις αποσπάσεις, προκειμένου να αξιοποιηθεί το ιδιαίτερα αυξημένων προσόντων στελεχιακό δυναμικό των Ανεξάρτητων Αρχών σε νευραλγικές θέσεις που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, και με την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», ωστόσο, η μή παροχή σύμφωνης γνώμης για οποιαδήποτε άλλη απόσπαση, ακόμη και μεταξύ των Ανεξάρτητων Αρχών του Κεφαλαίου Β’ του ν. 5043/2023, αποστερεί τόσο από τους υπαλλήλους όσο και από τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα την δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και την εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού των υπόψη Αρχών, προς όφελος τόσο των Υπηρεσιών, όσο και του ίδιου του στελεχιακού δυναμικού. Συμπερασματικά, πάγια θέση του Συλλόγου μας είναι να θεραπευτεί και να αποκατασταθεί η προεκτεθείσα στρεβλή και προβληματική κατάσταση στην ΕΑΔΗΣΥ, με την επαναφορά του ποσοστού της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4440/2016 περί απαίτησης στελέχωσης στο ποσοστό 65% επί του συνόλου των οργανικών θέσεων του εκάστοτε κλάδου για τη διενέργεια μετάταξης ή απόσπασης, όπως ισχύει σε όλον τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα, χωρίς εξαιρέσεις και αστερίσκους για τις Ανεξάρτητες Αρχές, και όχι να εισαχθεί ακόμη μία (1) εξαίρεση στην παρ. 5 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023, κατακερματίζοντας και πρακτικά ακυρώνοντας έναν ήδη στρεβλό κανόνα. Αυτή η τροποποίηση θα διασφαλίσει την ορθή εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης, η οποία αποτελεί βασικό πυλώνα νομιμότητας και διαφάνειας στο Διοικητικό Δίκαιο. Η προαναφερθείσα διάκριση της παρ. 1 του άρθρου 58 του ν. 5043/2023 αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας που καθιερώνει το άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος, που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση προσώπων που τελούν υπό τις αυτές ή παρόμοιες συνθήκες και αποκλείει την έκδηλα άνιση μεταχείριση, κάτι που έχει αποδεχθεί και το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ 3396/2014, σκ. 7).