Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη Υπάλληλος ΣΔΟΕ | 2 Ιουλίου 2025, 11:17
Η κατάργηση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), μιας εμβληματικής και επιτυχημένης Υπηρεσίας και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), όπως προβλέπεται στο άρθρο 253, δημιουργεί σημαντικά νομικά και διοικητικά ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά την αποτελεσματικότητα και τη νομιμότητα της καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος. Εξειδικευμένες διωκτικές αρμοδιότητες του ΣΔΟΕ Το ΣΔΟΕ έχει την αρμοδιότητα διερεύνησης και δίωξης σοβαρών οικονομικών εγκλημάτων, τον έλεγχο της κίνησης κεφαλαίων, της κατοχής και διακίνησης απαγορευμένων ή υπό ειδικό καθεστώς ειδών και ουσιών, τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής των διατάξεων που σχετίζονται με τις εθνικές και κοινοτικές επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις, την αποκάλυψη περιπτώσεων διαφθοράς και απάτης, καθώς και την προστασία γενικότερα των οικονομικών συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου, της εθνικής οικονομίας, του κοινωνικού συνόλου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ενσωμάτωση αυτών των διωκτικών αρμοδιοτήτων σε έναν φορέα, όπως η ΑΑΔΕ, που έχει κυρίως φοροεισπρακτικό χαρακτήρα, αποδυναμώνει την εξειδίκευση και δημιουργεί σύγκρουση αρμοδιοτήτων. Περιορισμός της ανεξαρτησίας των διωκτικών ενεργειών Το ΣΔΟΕ λειτουργεί βάσει αυστηρών διαδικασιών και με διακριτή ανεξαρτησία από τη φορολογική διοίκηση, ώστε να διασφαλίζεται η αμεροληψία και η νομιμότητα των ερευνών. Η μεταφορά αρμοδιοτήτων στην ΑΑΔΕ, που υπάγεται στον ίδιο φορέα με φορολογικούς ελέγχους και είσπραξη, ενδέχεται να θίξει τη διάκριση των λειτουργιών, αυξάνοντας τον κίνδυνο σύγκρουσης συμφερόντων και παραβίασης διαδικαστικών δικαιωμάτων. Έλλειψη νομοθετικού πλαισίου για τη διεύρυνση αρμοδιοτήτων της ΑΑΔΕ Η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το ν. 4174/2013, έχει ως βασικό ρόλο τη διοικητική διαχείριση και είσπραξη των δημοσίων εσόδων, χωρίς να διαθέτει ρητή αρμοδιότητα για ποινικές διώξεις ή διενέργεια ανακριτικών πράξεων, όπως προβλέπεται για το ΣΔΟΕ (άρθρο 11 ν. 3691/2008). Η αιφνιδιαστική μεταφορά αυτών των αρμοδιοτήτων στερείται επαρκούς θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο τη νομιμότητα των ερευνών. Προβλήματα λειτουργικής και οργανωτικής συνέχειας Η κατάργηση του ΣΔΟΕ αποσυνδέει τη λειτουργία της δίωξης οικονομικού εγκλήματος από την εξειδικευμένη διοικητική δομή και τους εξειδικευμένους αξιωματικούς που διαθέτει. Η μεταφορά των αρμοδιοτήτων σε ένα φορέα με διαφορετική αποστολή (ΑΑΔΕ) δημιουργεί λειτουργικά κενά, καθυστερήσεις και μειωμένη αποτελεσματικότητα στην καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος. Ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις Το ΣΔΟΕ αποτελεί κεντρικό σημείο επαφής και συνεργασίας με ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς για την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος (π.χ. OLAF, Europol). Η κατάργησή του και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων σε μη εξειδικευμένη δομή δυσχεραίνει τη συμμόρφωση με τις διεθνείς υποχρεώσεις και την αποτελεσματική συνεργασία. Συνοψίζοντας, η κατάργηση του ΣΔΟΕ και η μεταφορά των εξειδικευμένων διωκτικών του αρμοδιοτήτων στην ΑΑΔΕ, χωρίς επαρκή θεσμικό πλαίσιο και διαχωρισμό των ρόλων, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη νομιμότητα, την αποτελεσματικότητα και την ανεξαρτησία της δίωξης οικονομικού εγκλήματος.