Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη ΓΠ | 2 Ιουλίου 2025, 13:16
Η διάταξη του άρθρου 253 για τη μεταφορά του προσωπικού του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ έχει χαρακτήρα υποχρεωτικής μετάταξης σε άλλη Υπηρεσία και δη σε Ανεξάρτητη Αρχή. Η αναγκαστική αυτή μετάταξη, όπως επιχειρείται με το άρθρο 253, δεν λαμβάνει υπόψη τη βούληση των υπαλλήλων, όταν μάλιστα η πλειοψηφία των υπαλλήλων, είτε μέσω της συμμετοχής τους σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, είτε μέσω του συστήματος κινητικότητας, είτε με επιλογή του φορέα τοποθέτησής τους μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, έχουν επιλέξει τον διορισμό τους στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Υπενθυμίζεται ότι το 2015, όταν μεταφέρθηκαν 500 οργανικές θέσεις της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΟΕ στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, αμφότερες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, δόθηκε η δυνατότητα στους υπαλλήλους να υποβάλουν δηλώσεις προτίμησης σχετικά με το εάν επιθυμούν να μετακινηθούν από τη μία Γραμματεία στην άλλη (βλ. άρθρο 2 υποπαρ. Δ7 περ. 1β i) N. 4336/2015 σε συνδ. με την υπ’ αρ. 2/58088/0004/17.9.2015 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών). Σε αντίστοιχη περίπτωση υποχρεωτικής μετάταξης υπαλλήλων από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στο Υπουργείο Εξωτερικών δόθηκε η δυνατότητα στους υπαλλήλους να αιτηθούν την επάνοδό τους στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης χωρίς γνώμη Υπηρεσιακού Συμβουλίου, θεραπεύοντας με αυτόν τον τρόπο την αναγκαστική μετάταξη που είχε προηγηθεί (βλ. παρ. 2 περ. α άρθρου 449 Ν. 4781/2021). Περαιτέρω, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η ανασφάλεια που δημιουργείται για τους υπαλλήλους που αυτή τη στιγμή υπηρετούν είτε στο κτίριο της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ στην Αθήνα, είτε σε αυτό της Θεσσαλονίκης και θα τοποθετηθούν σε κάποια από τις πολυάριθμες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, οι οποίες εδρεύουν σε διαφορετικές περιοχές και δήμους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Η αναγκαστική αυτή μεταβολή της υπηρεσιακής κατάστασης των υπαλλήλων επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό και τον οικογενειακό τους προγραμματισμό και ευημερία. Η δε πρόβλεψη στο άρθρο 266 παρ. 2 περί κατάργησης του άρθρου 88 του ν. 3842/2010 από την ημερομηνία μεταφοράς της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ, δεν μπορεί παρά να εκληφθεί ως βούληση κατάργησης των ίδιων των Υπηρεσιών του ΣΔΟΕ μετά τη μεταφορά τους στην ΑΑΔΕ. Κάτι τέτοιο θα συνεπάγεται και την κατάργηση των θέσεων ευθύνης για όσους εκ των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ με υπουργική απόφαση κατέχουν σήμερα θέσεις ευθύνης, όταν μάλιστα στον Υπαλληλικό Κώδικα με διάταξη αναγκαστικού δικαίου προβλέπεται ότι η μετακίνηση προϊσταμένων γίνεται σε αντίστοιχης βαθμίδας οργανική μονάδα (άρθρο 66 παρ. 2). Από το γεγονός μάλιστα ότι δεν προδιαγράφεται στην προωθούμενη διάταξη το περίγραμμα θέσης στο οποίο θα τοποθετηθεί το μεταφερόμενο από το ΣΔΟΕ προσωπικό και ως εκ τούτου οι υπάλληλοι του ΣΔΟΕ δύναται να τοποθετηθούν σε χαμηλό περίγραμμα θέσης που δεν θα επέτρεπε την διεκδίκηση θέσεων ευθύνης εντός της ΑΑΔΕ, προκύπτει σαφώς ότι η μεταβολή αυτή έχει δυσμενή χαρακτήρα. Υπό το ανωτέρω πρίσμα και λαμβανομένου υπόψη ότι για κάποιους υπαλλήλους η προωθούμενη μετάταξή τους στην ΑΑΔΕ θα οδηγήσει σε μονομερή βλαπτική μεταβολή της μισθολογικής, υπηρεσιακής και οικογενειακής τους κατάστασης, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να προβλεφθεί το δικαίωμα παραμονής στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με αίτηση που θα υποβάλλεται με πρωτοβουλία του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου. Προτείνεται δε να προστεθεί εδάφιο ως εξής: «Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στη Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ έχουν τη δυνατότητα να αιτηθούν την παραμονή τους στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αίτηση παραμονής υποβάλλεται με πρωτοβουλία του ενδιαφερόμενου υπαλλήλου εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος». Επιπρόσθετα, σύμφωνα και με αντίστοιχη πρόσφατη διάταξη του άρθρου 7 παρ. β του ν. 5167/2024, θα πρέπει να προστεθεί εδάφιο ως εξής: «Το προσωπικό της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ που κατέχει θέσεις ευθύνης τοποθετείται σε αντίστοιχη κενή θέση, εφόσον υφίσταται». Σε ό,τι δε αφορά την τοποθέτηση των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ληφθεί υπόψη η βούληση των ίδιων των υπαλλήλων σχετικά με την Υπηρεσία εντός της ΑΑΔΕ στην οποία πρόκειται να τοποθετηθούν, όπως άλλωστε συμβαίνει και όταν μέσω του συστήματος κινητικότητας πραγματοποιείται μετάταξη υπαλλήλων, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μια Αρχή που διαθέτει πλήθος Υπηρεσιών με διαφορετικό αντικείμενο. Ακόμη, θα πρέπει στη βάση αντικειμενικών κριτηρίων να γίνει η κατάταξη σε βαθμό θέσης εργασίας της ΑΑΔΕ (ήτοι περίγραμμα θέσης εργασίας) λαμβάνοντας υπόψη την αποδεδειγμένη εμπειρία των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ αναφορικά με την καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος, την εργασιακή τους προϋπηρεσία, καθώς και το γνωσιακό και εκπαιδευτικό υπόβαθρο αυτών. Τα παραπάνω θα πρέπει να αποτυπώνονται στο άρθρο 253 του παρόντος σχεδίου νόμου. Τέλος, προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη υποστήριξη των μεταφερόμενων υπηρεσιών θα πρέπει σε μεταβατική διάταξη του σχεδίου νόμου να οριστεί: «Η διοικητική και οικονομική υποστήριξη των μεταφερόμενων Υπηρεσιών εξακολουθεί να ασκείται, έως τις 31.12.2025, από τις υπηρεσίες που τις ασκούσαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος».