Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη Γιαννης Α | 3 Ιουλίου 2025, 16:42
Με το Άρθρο 242 του Σχεδίου Νόμου ,το οποίο έχει τεθεί σε διαβούλευση, τροποποιείται εν μέρει το Αρθ.19 του Ν.27/1975 σχετικά με την βεβαίωση που απαιτείται από την οικεία Δ.O.Y. σε περίπτωση μεταβίβαση μικρού σκάφους. Σε πρόσφατες ερωτήσεις λοιπόν προς τη ΑΑΔΕ σχετικά με τον συντελεστή, όσον αφορά τα μικρά επαγγελματικά σκάφη που δραστηριοποιούνται σύμφωνα με τον Γ.Κ.Λ.20, και αν αυτός είναι ο ίδιος με τα μεγάλα επαγγελματικά πλοία αναψυχής (δηλαδή συντελεστής 5 ), η απάντηση της ΑΑΔΕ ήταν ΝΑΙ. Επιπλέον σε πρόσφατες ερωτήσεις προς την ΑΑΔΕ σχετικά με την Παρ.1 του Άρθρ.19 ,όπως αντικαταστάθηκε με την Παρ.1 του Άρθρ.47, Ν. 5036/2023 , για βεβαιώσεις που χορηγούνται σε περίπτωση μεταβίβασης μικρού επαγγελματικού σκάφους, που είναι γραμμένο στα Λεμβολόγια-Β.Ε.Μ.Σ., αναζητούνται και καταβάλλονται ποσά από τον έτος 2020 και έντευθεν . Ωστόσο αυτή η ερμηνεία που υιοθετείται μέχρι σήμερα από την ΑΑΔΕ είναι κατά την εκτίμηση μας αυθαίρετη και αβάσιμη αφού η υποχρέωση δήλωσης φόρου Β΄ κατηγορίας για τα μικρά σκάφη που είναι γραμμένα στο Λεμβολόγιο / Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ) εφαρμόζεται από την έναρξη ισχύος του Ν.5036/2023 δηλαδή από 01/07/2023 και έπειτα. Ανεξάρτητα από το παραπάνω νομικό ζήτημα σας γνωρίζουμε μετά βεβαιότητα ότι καμία επιχείρηση του κλάδου μας (φυσικό ή νομικό πρόσωπο) δεν έχει υποβάλλει δήλωση φόρου πλοίων Β’ κατηγορίας για τα οικονομικά έτη 2020-2021-2022,δεδομένου ότι κάτι τέτοιο δεν προβλεπόταν από διάταξη Νόμου. Αντίθετα όλες οι επιχειρήσεις του κλάδου μας είχαν υποβάλλει και έχουν φορολογηθεί σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Επομένως είναι άδικο να ζητείται αναδρομικά διπλή φορολόγηση για το ίδιο εισόδημα. Για παράδειγμα σας αναφέρουμε ότι ένα μικρό σκάφος 5 μέτρων για να μεταβιβαστεί ζητείται από τον ιδιοκτήτη του να καταβάλλει 5.000 € (1.000 € ανα έτος από το 2020 εώς σήμερα) ποσό αδιανόητο που υπερβαίνει κατά πολύ την αξία του σκάφους. Εάν η πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να λυθεί αυτό το ζήτημα ,εισάγοντας στο παρόν Σχέδιο Νόμου μια τροποιητική διάταξη , θεωρούμε ότι πρέπει να συμπληρωθεί στο παρόν Άρθρο μια πρόταση με την οποία θα γίνεται σαφές ότι για τα επαγγελματικά μικρά σκάφη που είναι γραμμένα στα Λεμβολόγια / Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ) η υπαγωγή τους στα πλοία Β’ κατηγορίας και συνακόλουθα η υποχρέωση των ιδιοκτητών τους για την υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων Β΄ κατηγορίας να αρχίζει από το οικονομικό έτος 2023 και μετά. Προς θεμελίωση των ισχυρισμών μας σας υπενθυμίζουμε ότι με το παρόν Σχέδιο Νόμου τροποποιούνται οι συντελεστές προσαύξησης για τα μικρά επαγγελματικά σκάφη και μειώνονται σε 2 και 3 αντίστοιχα εαν είναι ταχύπλοο ή όχι. Επομένως η βούληση του Νομοθέτη είναι ότι τα μικρά επαγγελματικά σκάφη δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών αναψυχής και ημερόπλοιων αλλά αποτελούν μια ξεχωριστή και διακριτή κατηγορία. Συναφώς επισημαίνεται ότι μέχρι το έτος 2023 οι Λιμενικές Αρχές για τα σκάφη που ήταν εγγεγραμμένα στα Λεμβολόγια / Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ) δεν απαιτούσαν για την μεταβίβαση τους βεβαίωση του Αρθρ.19 του Ν.27/1975 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Κατά συνέπεια δημιουργείται μια άνιση μεταχείριση των πολιτών η οποία συνίσταται στο ότι εάν κάποιος είχε κάνει την μεταβίβαση μέχρι και το 2023 δεν αναζητούταν τέτοια βεβαίωση και αν κάποιος το επιχειρήσει τώρα του ζητείτε αναδρομική καταβολή φόρου πλοίων Β’ κατηγορίας από το έτος 2020.