Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη Χουνουζίδης Κωνσταντίνος | 4 Ιουλίου 2025, 21:13
για το άρθρο 253 (ΣΔΟΕ), καταθέτω την 1η ανακοίνωση-δελτίο τύπου του Συλλόγου Εργαζομένων (Εφοριακών) Νομών Αττικής και Κυκλάδων με ημερομηνία 18.06.2025 (σε επόμενο σχόλιο η 2η ανακοίνωση του Συλλόγου), με επιχειρήματα κατά της κατάργησης (παρόλο που ένεκα ευφημισμού χρησιμοποιείται η λέξη μεταφορά) του ΣΔΟΕ: Ξαφνικός θάνατος του ΣΔΟΕ - Χτύπημα στους Ελεγκτικούς Μηχανισμούς, ενώ το Οικονομικό Έγκλημα Οργιάζει Σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που διέρρευσε τις τελευταίες ημέρες και αναμένεται σύντομα να αναρτηθεί για διαβούλευση, προβλέπεται η κατάργηση του ΣΔΟΕ και η μεταφορά αρμοδιοτήτων και προσωπικού στην ΑΑΔΕ. Πρόθεση η οποία επιβεβαιώθηκε και απ’ τον υπουργό οικονομικών με δημόσιες τοποθετήσεις του. Πρόκειται για μια εξέλιξη η οποία έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις (προ εβδομάδων) διαβεβαιώσεις της πολιτικής ηγεσίας (σε συνάντηση με τον Σύλλογό μας) περί ισχυρής πολιτικής βούλησης για την ενίσχυση και αναβάθμιση του ΣΔΟΕ. Μια εξέλιξη που έρχεται σε πλήρη επίσης αντίθεση με πρόσφατη διαβεβαίωση του σημερινού αντιπροέδρου της κυβέρνησης και τότε υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ο οποίος παρουσία του συνόλου των εργαζομένων στο ΣΔΟΕ τόνισε τη μεγάλη σημασία ενίσχυσης της υπηρεσίας ως έναν ανεξάρτητο ελεγκτικό μηχανισμό, με απολύτως διακριτό ρόλο σε σχέση με αυτόν της ΑΑΔΕ και με στόχευση το διαρκώς εξελισσόμενο οικονομικό έγκλημα, τη διενέργεια εισαγγελικών παραγγελιών, τον έλεγχο επιδοτήσεων από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους κλπ. Βασικό άλλωστε επιχείρημα ‘’απόδειξης’’ της ύπαρξης (όπως δεσμεύονταν) ισχυρής πολιτικής βούλησης για την ενίσχυση του ΣΔΟΕ ήταν οι διαρκώς αυξανόμενες αρμοδιότητες που ανατίθεντο στην υπηρεσία, μέχρι και τις προηγούμενες εβδομάδες. Τα ερωτήματα λοιπόν που προκύπτουν (πέραν αυτών που σχετίζονται με την αξιοπιστία της πολιτικής ηγεσίας) είναι πολύ σοβαρά και απαιτούνται απαντήσεις. 1. Τι είναι αυτό που άλλαξε το σχεδιασμό της κυβέρνησης (εφόσον ήταν πραγματικός) και οδηγεί μια τόσο νευραλγική υπηρεσία με το πιο ισχυρό brand name στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, σε ξαφνικό θάνατο; 2. Πόσο τυχαία μπορεί τελικά να θεωρηθεί η διαρκής και επι σειρά ετών απαξίωση της υπηρεσίας, μέσω της μείωσης του προσωπικού, του αποκλεισμού των υπαλλήλων του ΣΔΟΕ απ’ την πρόσβαση σε πληροφοριακά δίκτυα του ΥΠΟΙΚ, τη μισθολογική υποβάθμιση των εργαζομένων με αποτέλεσμα να υπάρχει συνεχής διαρροή πολύ ικανών στελεχών, τη μη ολοκλήρωση (εδώ και 6 χρόνια) της διαδικασίας τοποθέτησης επικεφαλής στην υπηρεσία, τη μη ολοκλήρωση του οργανογράμματος κλπ; 3. Γιατί ορισμένες εκ των πολύ σοβαρών αρμοδιοτήτων που ανατέθηκαν στο ΣΔΟΕ όλα τα προηγούμενα χρόνια παραμένουν ανενεργές, με απόλυτη ευθύνη των πολιτικών ηγεσιών; 4. Πως θα μεταφερθούν οι αρμοδιότητες του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ όταν μέχρι σήμερα θεωρούνταν ασύμβατες με τη λογική και τα χαρακτηριστικά της Ανεξάρτητης Αρχής; 5. Πόσο εξυπηρετείται τελικά το Δημόσιο Συμφέρον μέσω της συγκέντρωσης του συνόλου των ελεγκτικών μηχανισμών κάτω απ’ την ίδια αρχή; 6. Ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη για το πλήθος των πολύ σοβαρών υποθέσεων (μεταξύ των οποίων και εκατοντάδες εισαγγελικές) οι οποίες βρίσκονται σε διαδικασία ελέγχου και οι οποίες (έχοντας νωπή την εμπειρία του παρελθόντος) είναι πολύ πιθανό να οδηγηθούν ουσιαστικά σε παραγραφή; Η κυβέρνηση αναλαμβάνει την ευθύνη κατάργησης του πιο εμβληματικού μεταξύ των ελεγκτικών μηχανισμών της χώρας. Μια υπηρεσία η οποία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει, με βάση και τα μέχρι πρόσφατα λεγόμενα της πολιτικής ηγεσίας, αλλά κυρίως με βάση το έργο, την τεχνογνωσία και την σημαντική εμπειρία που έχει αποκομίσει, την αιχμή του αγώνα κατά του σοβαρού οικονομικού εγκλήματος. Η πιθανή κατάργηση του ΣΔΟΕ θα αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό χτύπημα στους ήδη υποβαθμισμένους ελεγκτικούς μηχανισμούς, θέτοντας ταυτόχρονα πολύ σοβαρά ερωτηματικά για το αν ο έλεγχος του οικονομικού εγκλήματος αποτελεί προτεραιότητα. Η μεταφορά του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, αλλά μία υπερσυγκέντρωση εξουσίας σε μία αρχή, χωρίς τα εχέγγυα επαρκούς κοινοβουλευτικού, κοινωνικού και θεσμικού ελέγχου. Χωρίς τα αντίβαρα που δημιουργεί η διάχυση του ελέγχου σε διαφορετικούς φορείς αυξάνεται το περιθώριο αυθαιρεσίας, οδηγώντας σε οπισθοδρόμηση σε ό,τι αφορά την εξειδίκευση, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα των ελεγκτικών διαδικασιών. Καλούμε την πολιτική ηγεσία να ακυρώσει τα σχέδια διάλυσης του ΣΔΟΕ και να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για ενίσχυση της υπηρεσίας ως έναν ισχυρό ελεγκτικό μηχανισμό, με βάση τις πολύ σοβαρές αρμοδιότητες που του έχουν ήδη ανατεθεί. Κατάργηση του ΣΔΟΕ σημαίνει και τυπική αδρανοποίηση των μέχρι σήμερα αρμοδιοτήτων του και απώλεια πλήθους σημαντικών υποθέσεων που αφορούν το σοβαρό οικονομικό έγκλημα.