Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη KE | 5 Ιουλίου 2025, 19:34
Σχόλιο επί του άρθρου 266 – Συσχέτιση με το άρθρο 253 Η κατάργηση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), μιας εμβληματικής και επιτυχημένης διωκτικής και ελεγκτικής υπηρεσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων του στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), όπως προβλέπεται στο άρθρο 253, δημιουργεί σημαντικά νομικά και διοικητικά ζητήματα που επηρεάζουν αρνητικά την αποτελεσματικότητα της καταπολέμησης του οικονομικού εγκλήματος. Η διατύπωση του άρθρου 266 — και ειδικότερα η κατάργηση διατάξεων που αποτέλεσαν θεμελιώδεις νομοθετικούς πυλώνες για τη λειτουργία του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) — εγείρει σοβαρά ζητήματα ουσίας και θεσμικής συνέπειας. Δεν συνάδουν δε με τα αναφερόμενα στο άρθρο 253. Δεν είναι πλήρως κατανοητή η πρόθεση του νομοθέτη. Πάντως η μεταφορά του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ όπως αναφέρεται στο άρθρο 253 θα δημιουργήσει κενά στη συνεργασία με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς αρχές επιβολής του νόμου καθώς και με τις εθνικές και ευρωπαϊκές εισαγγελικές αρχές , καθώς οι υπάλληλοι της ΑΑΔΕ δεν έχουν προανακριτικά καθήκοντα και δεν δέχονται εισαγγελικές παραγγελίες. Η πλήρης μεταφορά της Γενικής Διεύθυνσης του ΣΔΟΕ από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με όλο το εύρος των αρμοδιοτήτων, οργανικών θέσεων, μονάδων και υποδομών συνιστά ουσιαστική τροποποίηση της κανονιστικής φυσιογνωμίας και του πλαισίου λογοδοσίας του ΣΔΟΕ. Για ποιο λόγο προβαίνει ο νομοθέτης σε αυτή την αλλαγή αφού το ΣΔΟΕ είναι διαχρονικά ένας ισχυρός και αξιόπιστος ελεγκτικός μηχανισμός του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με πολύ σημαντικά αποτελέσματα στην πάταξη του οικονομικού εγκλήματος και όλων των εκφάνσεών του διασφαλίζοντας παράλληλα τα συμφέροντα της ελληνικής οικονομίας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης με διακριτό αποτύπωμα στη συνείδηση του κοινωνικού συνόλου και με βασικούς πυλώνες την αποτελεσματικότητα, τη λογοδοσία και τη διαφάνεια. Μάλιστα, αναγνωρίζοντας τον ρόλο του ΣΔΟΕ, η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών του ανέθεσε νέες αρμοδιότητες γνωρίζοντας ότι θα ανταποκριθεί επάξια στις νέες προκλήσεις παρά τη σημαντική έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού που αντιμετωπίζει. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι υπάλληλοι της ΓΔ ΣΔΟΕ δεν λαμβάνουν καμία πρόσθετη αμοιβή σε αντίθεση με άλλες υπηρεσίες και Αρχές του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Ελληνικού Δημοσίου για το ελεγκτικό και διωκτικό έργο που επιτελούν. Επίσης, η διάταξη του άρθρου 253 για τη μεταφορά του προσωπικού του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ έχει χαρακτήρα υποχρεωτικής μετάταξης σε άλλη Υπηρεσία και δη σε Ανεξάρτητη Αρχή. Η αναγκαστική αυτή μετάταξη, όπως επιχειρείται με το άρθρο 253, δεν λαμβάνει υπόψη τη βούληση των υπαλλήλων, όταν μάλιστα η πλειοψηφία των υπαλλήλων, είτε μέσω της συμμετοχής τους σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, είτε μέσω του συστήματος κινητικότητας, είτε με επιλογή του φορέα τοποθέτησής τους μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της φοίτησης στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, έχουν επιλέξει τον διορισμό τους στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Συμπερασματικά : Ζητείται η αναθεώρηση του άρθρου 266, με επανεξέταση των καταργούμενων διατάξεων και η διατήρηση του ΣΔΟΕ ως αυτοτελούς, ελεγκτικής και διωκτικής υπηρεσίας, υπό τη θεσμική εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η καταπολέμηση του οικονομικού εγκλήματος και όλων των εκφάνσεών του καθώς και φαινομένων κοινωνικής και ποινικής απαξίας απαιτεί ενίσχυση, όχι αποδυνάμωση, των εξειδικευμένων μηχανισμών ελέγχου. Προτείνεται η ενίσχυση του ΣΔΟΕ υπό την θεσμική εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόσο με στελεχιακό δυναμικό (προσλήψεις, μετατάξεις, αποσπάσεις) όσο και σε υλικοτεχνική υποδομή και παροχή προσβάσεων σε πληροφοριακά συστήματα που θα διευκολύνουν το έργο τους, ήτοι θέσπιση νομοθετικής ρύθμισης ως εξής : «Οι υπάλληλοι της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ στο πλαίσιο εκτέλεσης του ελεγκτικού και διωκτικού τους έργου, έχουν πρόσβαση στα πληροφοριακά συστήματα σύμφωνα με τους κανόνες ιχνηλασιμότητας και πρόσβασης στα πληροφοριακά συστήματα, και λαμβάνουν οποιαδήποτε πληροφορία ή στοιχείο που αφορά ή είναι χρήσιμο για τη συγκεκριμένη υπόθεση που ερευνούν. Η πρόσβαση αφορά σε πληροφορίες ή στοιχεία προσδιορισμένων φυσικών και νομικών προσώπων και κάθε είδους νομικών οντοτήτων με εντοπισμένο αριθμό φορολογικού μητρώου. Η προαναφερθείσα πρόσβαση των ελεγκτών της Υπηρεσίας δεν υπόκειται σε περιορισμούς διατάξεων περί φορολογικού απορρήτου, υποχρεούνται, όμως, αυτοί στην τήρηση των διατάξεων περί εχεμύθειας του άρθρου 26 του Υπαλληλικού Κώδικα». Να επανεξεταστούν οι διατάξεις του άρθρου 253 και 266, έτσι ώστε να ισχυροποιηθούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Υπουργείου Εθνική Οικονομίας και Οικονομικών για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και του οικονομικού εγκλήματος εν γένει, με στόχο τη στήριξη των δημοσιονομικών στόχων και την εμπέδωση του αισθήματος δικαιοσύνης και ισονομίας των πολιτών.