Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη ΠΟΜΙΔΑ | 6 Ιουλίου 2025, 20:07
Άρθρο 210 Πληρωμή μισθωμάτων μέσω τραπεζικού λογαριασμού H έως τώρα ισχύουσα υποχρέωση τραπεζικής καταβολής των επαγγελματικών μισθωμάτων δεν είχε πρόβλημα στην εφαρμογή της καθόσον η τήρηση της διάταξης εξασφαλίζεται από τον μη συνυπολογισμό της δαπάνης αυτής στις αφαιρούμενες από τα κέρδη δαπάνες των επαγγελματιών. H ΠΟΜΙΔΑ δεν έχει κατ΄αρχήν αντίρρηση για την επέκτασή της από 1.1.2026 στα μισθώματα κατοικιών, όμως ο συνδυασμός της με αυτόματη οικονομική κύρωση («ποινή») σε βάρος εκατοντάδων χιλιάδων ιδιοκτητών ακινήτων, την αποστέρησή τους από την λόγω αποσβέσεων έκπτωση 5% επί των ενοικίων, θα προσκρούσει σε ανυπέρβλητα προβλήματα κατά την προσπάθεια εφαρμογής της, τα οποία ουδόλως έχουν λάβει υπόψη τους οι συντάκτες της. Συγκεκριμένα η υπό διαβούλευση διάταξη του άρθρου 210 προβλέπει ότι αν όλα τα μισθώματα δεν καταβληθούν μέσω Τραπέζης, "δεν εκπίπτουν οι δαπάνες για το εισόδημα που αποκτά ο εκμισθωτής"!!! Για να αποφύγει την βαρύτατη αυτή κύρωση ο κάθε ιδιοκτήτης θα πρέπει να έχει ενοικιαστές οι οποίοι θα καταβάλουν τραπεζικά και στην ώρα τους όλα τα μισθώματα, σε 12 ισόποσες καταβολές, που κάθε μια τους θα ισούται επακριβώς με το μηνιαίο μίσθωμα. Το "μοντέλο" αυτό όμως του τέλειου ενοικιαστή δεν υφίσταται παρά ελάχιστα στην πράξη. Συνεπώς κάθε μη κανονική και έγκαιρη μηνιαία εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων του ενοικιαστή θα οδηγεί σε αυτόματη προσαύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης του ιδιοκτήτη του, σε ένα πραγματικό νέο «χαράτσι» σε βάρος τους, όπως προκύπτει από τις παρακάτω περιπτώσεις-χαρακτηριστικά παραδείγματα: 1η περίπτωση: Ο μισθωτής αρνείται κάθετα για δικούς του λόγους να καταβάλει τραπεζικά τα μισθώματα, π.χ. γιατί το μίσθωμα υπερβαίνει το όριο των 800€ και δεν δικαιούται επιστροφή ενοικίου, ή γιατί δεν θέλει να φαίνονται οι κινήσεις του στο τραπεζικό σύστημα κλπ. Αποτέλεσμα: Ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να εισπράξει τα ενοίκια και θα τιμωρείται και με απώλεια του 5%! Επειδή αυτό είναι άδικο και παράλογο, και θα δημιουργήσει τεράστιο θέμα συνεχούς διαμάχης μεταξύ ιδιοκτητών, ενοικιαστών και υπουργείου, για να μπορεί ο ιδιοκτήτης να αμυνθεί αποτελεσματικά εναντίον μιας τέτοιας παράνομης πλέον συμπεριφοράς, θα πρέπει να προστεθεί ρητά τρίτη παράγραφος στο άρθρο 210 του υπό διαβούλευση σ.ν. με το εξής περιεχόμενο: «Η άρνηση του μισθωτή για προσήκουσα τραπεζική καταβολή του μισθώματος εξομοιώνεται με μη καταβολή του και δίνει στον εκμισθωτή το δικαίωμα να καταγγείλει τη μίσθωση και να ζητήσει την απόδοση του μισθίου με κάθε νόμιμη διαδικασία.» 2η περίπτωση: Ο μισθωτής καταβάλει τα μισθώματα τραπεζικά αλλά πάντοτε με καθυστέρηση 1-2 μηνών. Δηλαδή καταβάλει π.χ. τα μισθώματα Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου κατά τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο του επομένου έτους. Συνηθισμένο φαινόμενο, το σύστημα όμως «βλέποντας» μόνον τα μισθώματα 10 μηνών, θα θεωρεί ότι ο ιδιοκτήτης εισέπραξε τα υπόλοιπα δύο μισθώματα σε μετρητά και θα τον τιμωρεί με απώλεια της έκπτωσης του 5%! 3η περίπτωση: Ο μισθωτής καταβάλει τα μισθώματα με καθυστέρηση, με δόσεις, σε άτακτες ημερομηνίες και ποσά, συχνά μαζί και με καταβολές κοινοχρήστων. Ακόμη πιο συνηθισμένο φαινόμενο, το σύστημα όμως και εδώ δεν θα μπορεί να ταυτοποιήσει τις τραπεζικές πληρωμές και ο ιδιοκτήτης θα τιμωρείται και εδώ με απώλεια της έκπτωσης του 5%! Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις (2η και 3η), εξ αιτίας της δύστροπης συμπεριφοράς των ενοικιαστών τους, οι ιδιοκτήτες θα χάνουν όχι μόνον τα ενοίκια, αλλά θα πληρώνουν και το «χαράτσι» του 5% !!! Επειδή δεν φαίνεται να υπάρχει πρακτική λύση στο νέο και σοβαρότατο αυτό πρόβλημα, τα θύματα-ιδιοκτήτες ως μόνο μέσον άμυνας θα έχουν τη συνεχή προσφυγή στα δικαστήρια… 4η περίπτωση: Ο μισθωτής καταβάλει τα μισθώματα κανονικά προς Γραφείο Είσπραξης Μισθωμάτων ή προς Επιχείρηση Διαχείρισης Ακινήτων, ή προς το δικηγόρο του εκμισθωτή γιατί ο εκμισθωτής είναι κάτοικος επαρχίας ή εξωτερικού όπως δεκάδες χιλιάδες άλλοι, ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο. Το σύστημα όμως και εδώ δεν θα «βλέπει» τις τραπεζικές καταβολές σε λογαριασμό του ιδιοκτήτη και θα τον τιμωρεί με απώλεια του 5%. Εδώ θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί ότι η κατάθεση μπορεί να γίνεται και σε λογαριασμό εξουσιοδοτημένου φυσικού ή νομικού προσώπου. 5η περίπτωση: Ο μισθωτής καταβάλει τα μισά ή και κανένα από μισθώματα του προηγουμένου έτους, πράγμα που αναγκάζει τον εκμισθωτή να αναθέσει στο δικηγόρο του την αποβολή του, και στον φοροτεχνικό του την αναβολή φορολόγησης των ανείσπρακτων ενοικίων. Ζημιώνει δηλαδή ο ενοικιαστής και τον ιδιοκτήτη διπλά ως προς τα απλήρωτα ενοίκια και το χαράτσι του 5%, αλλά και το Κράτος ως προς τα χαμένα φορολογικά έσοδα! Το σύστημα όμως αδιαφορεί για την μη καταβολή των ενοικίων και τον «επιβραβεύει» καταβάλλοντας του «τυφλά» την επιστροφή του ενοικίου, επιδοτώντας δηλαδή στην πράξη χιλιάδες «μπαταχτσήδες» με χρήματα των φορολογουμένων!!! Γι΄αυτό θα πρέπει να γίνει προσθήκη υποπαραγράφου υπό στοιχείο γ) στην παρ.6 (Προυπόθεση για την χορήγηση της ενίσχυσης είναι:) του άρθρου 70 του σ.ν. με τίτλο «Διασφάλιση Δημοσιονομικής Ισορροπίας …κλπ.» του οποίου η διαβούλευση ολοκληρώθηκε προ ημερών, που να αναφέρει τα εξής: «γ) να έχουν καταβληθεί τραπεζικά όλα τα μισθώματα του προηγουμένου έτους και να μην έχει εγκριθεί από την ΑΑΔΕ αίτημα του εκμισθωτή για αναβολή της φορολόγησής τους ως ανείσπρακτων». Η αυτονόητη θεσμική αυτή προσέγγιση στο θέμα θα αυξήσει τη συνέπεια στις συναλλαγές και την προθυμία των ιδιοκτητών να εκμισθώνουν τις κατοικίες τους, θα μειώσει τις οφειλές προς τους ιδιοκτήτες αλλά και την ετήσια απώλεια σημαντικών φορολογικών εσόδων του Δημοσίου. Επειδή είναι απαράδεκτο οι ιδιοκτήτες να γίνουν θύματα της αντισυμβατικής συμπεριφοράς των ενοικιαστών τους, θα πρέπει οπωσδήποτε να διαγραφεί από την ανωτέρω διάταξη η αυτόματη απώλεια της έκπτωσης του 5% υπέρ των ιδιοκτητών, ως κύρωση λόγω της ασυνέπειας των ενοικιαστών τους!!! Επί της ουσίας προτείνουμε και πάλι, αφενός την εξαίρεση των μηνιαίων ενοικίων έως 500€, τουλάχιστον για μια διετή μεταβατική περίοδο έως 31.12.2028, προκειμένου μέχρι τότε να έχουν επισημανθεί και επιλυθεί τα προβλήματα, όπως επίσης και το ακατάσχετο των ενοικίων μέχρι το ποσό που προβλέπεται για τις συντάξεις. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει ρητά να εξαιρεθούν όσοι στον Κ.Φ.Εισοδήματος (Ν. 4172/2013) εξαιρούνται από το μέτρο των δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, ήτοι τουλάχιστον ιδιοκτήτες και ενοικιαστές που έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ό) έτος της ηλικίας τους η ΑμΕΑ με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω. Επί της διαδικασίας προτείνουμε, σε ότι αφορά την ευχέρεια αλλά και το κόστος των τραπεζικών καταβολών, να μπορούν να γίνονται μέσω του συστήματος των άμεσων και ανέξοδων πληρωμών του IRIS, αφού πρώτα οι Τράπεζες το ενσωματώσουν στο Web Banking τους, διαφορετικά ενοικιαστές και ιδιοκτήτες θα είναι εκτεθειμένοι σε ανεξέλεγκτες μηνιαίες τραπεζικές προμήθειες.