• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΕΓΚΤΗΣ ΣΔΟΕ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ' | 8 Ιουλίου 2025, 12:59

    ΠΟΙΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΔΟΕ, ΚΑΤ΄ ΕΥΦΗΜΙΣΜΟ "ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ. Καλούμε την πολιτική ηγεσία να ακυρώσει τα σχέδια διάλυσης του ΣΔΟΕ και να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις της για ενίσχυση της υπηρεσίας ως έναν ισχυρό ελεγκτικό μηχανισμό, με βάση τις πολύ σοβαρές αρμοδιότητες που του έχουν ήδη ανατεθεί. Κατάργηση του ΣΔΟΕ σημαίνει και τυπική αδρανοποίηση των μέχρι σήμερα αρμοδιοτήτων του και απώλεια πλήθους σημαντικών υποθέσεων που που αφορούν το σοβαρό οικονομικό έγκλημα. Η μεταφορά του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, αλλά μία υπερσυγκέντρωση εξουσίας σεμία αρχή, χωρίς τα εχέγγυα επαρκούς κοινοβουλευτικού, κοινωνικού και θεσμικού ελέγχου. Χωρίς τα αντίβαρα που δημιουργεί η διάχυση του ελέγχου σε διαφορετικούς φορείς αυξάνεται το περιθώριο αυθαιρεσίας, οδηγώντας σε οπισθοδρόμηση σε ό,τι αφορά την εξειδίκευση, τη διαφάνεια και τηναποτελεσματικότητα των ελεγκτικών διαδικασιών. H κατάργηση του ΣΔΟΕ και η μεταφορά του στην ΑΑΔΕ βαφτίζεται επικοινωνιακά ως μια απαραίτητη«μεταρρύθμιση», ενώ στην πραγματικότητα αποτελεί το αποτέλεσμα μιας μεθοδευμένης απαξίωσης, τηνοποία παρακολουθούμε να εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια. Το αφήγημα της πολιτικής ηγεσία είναι: • ότι το ΣΔΟΕ αναβαθμίζεται και ενσωματώνεται στην ΑΑΔΕ • ότι η ενσωμάτωση του ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ ενισχύει τους φορολογικούς ελέγχους • ότι η ενοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών με στόχο τον εντοπισμό της διακίνησης «μαύρου»χρήματος του οικονομικού εγκλήματος, της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου έχει ως στόχο τηνενίσχυση και τη «θωράκιση» των ελέγχων, αποδεσμεύοντάς τους από την εκάστοτε πολιτική εξουσία Το ΣΔΟΕ είναι μία συμπαγής δομή η οποία λειτουργεί ως ο βασικός μοχλός θωράκισης του Κράτους καιτων πολιτών απέναντι στο οργανωμένο οικονομικό έγκλημα τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό καιδιεθνές επίπεδο. Είναι διαρθρωμένο σε δύο επιμέρους Επιχειρησιακές Διευθύνσεις σε Αττική καιΜακεδονία, των οποίων η αρμοδιότητα καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας. Αρμοδιότητες ΣΔΟΕ: απάτη, διαφθορά, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες,έλεγχος κοινοτικών επιδοτήσεων και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, έλεγχος διαχειριστικώνατασθαλιών ιδρυμάτων, συλλόγων και σωματίων, δίωξη ναρκωτικών και λοιπών ελεγχόμενωνπροϊόντων, λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων, πάταξη φαινομένων αδήλωτης και μερικώς καιπλημμελώς δηλωθείσας εργασίας, προστασία δημόσιας περιουσίας, του αιγιαλού και της παραλίας,προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, των συγγενικών δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων πουενσωματώνουν τα εμπορικά διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τα προϊόντα ονομασίας προέλευσης καιγεωγραφικών ενδείξεων, καταπολέμηση της κατοχής, εμπορίας και διακίνησης παραποιημένων,απομιμητικών και πειρατικών προϊόντων, αντιμετώπιση των «ελληνοποιήσεων», έλεγχος των οδικώνεμπορευματικών μεταφορών και της νόμιμης κυκλοφορίας ελληνικών και αλλοδαπών φορτηγώνοχημάτων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, έλεγχος των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων καιστεγασμένου, πλανόδιου και στάσιμου εμπορίου. Η ΑΑΔΕ είναι ένας καθαρά φοροεισπρακτικός μηχανισμός, που σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσενα αφομοιώσει το σύνολο των αρμοδιοτήτων του ΣΔΟΕ. Αυτό σημαίνει ότι οι αρμοδιότητες που δενσυνάδουν με το αντικείμενο της ΑΑΔΕ θα πάψουν να ασκούνται. • Εισαγγελικές παραγγελίες: το ΣΔΟΕ χειρίζεται μεγάλο όγκο εισαγγελικών παραγγελιών προερχόμενωναπό τον Οικονομικό Εισαγγελέα, τον Ευρωπαίο Εισαγγελέα και τις λοιπές εισαγγελικές αρχές τηςχώρας. Ερωτάται: τί μέλει γενέσθαι με τις εισαγγελικές παραγγελίες που έχουν ανατεθεί στους ελεγκτές τουΣΔΟΕ και αφορούν σημαντικότατες υποθέσεις και σκάνδαλα. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμής το ΣΔΟΕέχει χειριστεί υποθέσεις δισεκατομμυρίων όπως Λίστα Λαγκάρντ, απάτες σε ευρωπαϊκές επιχορηγήσεις,απευθείας αναθέσεις, λαθρεμπορίας κλπ. Θα επιστραφούν στις εισαγγελικές αρχές διακινδυνεύοντας νααχρηστευτεί η έρευνα που έχει ήδη πραγματοποιηθεί, να χαθεί πολύτιμος χρόνος και να παραγραφούνεντέλει υποθέσεις; Ποιος εγγυάται ότι δεν θα «χαθούν» υποθέσεις; Ποια άλλη αρχή έχει τα εχέγγυα, τηνεμπειρία και την τεχνογνωσία να αναλάβει τέτοιου επιπέδου υποθέσεις; Η ΑΑΔΕ ως γνωστόν δεν εκτελείεισαγγελικές παραγγελίες. • Έλεγχος κοινοτικών επιδοτήσεων και επιχορηγήσεων: το ΣΔΟΕ έχει αποκαλύψει μεγάλες υποθέσειςπαράνομων κοινοτικών επιχορηγήσεων και κυκλωμάτων εικονικών/πλαστών τιμολογίων οδηγώνταςστην ανάκτηση σημαντικών ποσών στον εθνικό και ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. Να σημειωθεί ότι στοπροωθούμενο σχέδιο νόμου η αρχικά εξαγγελθείσα υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ περιορίστηκεσε πρόσβαση της ΑΑΔΕ στα δεδομένα του ΟΠΕΚΕΠΕ κατόπιν αντιρρήσεων που εκφράστηκαν από τηνΕυρωπαϊκή Επιτροπή. Ερωτάται: τί θα γίνει με τον έλεγχο των επιδοτήσεων και των επιχορηγήσεων που κατεξοχήν διενεργείταιαπό το ΣΔΟΕ με ουσιαστικό έλεγχο των προϋποθέσεων επιχορήγησης και συχνά σε συνεργασία με τηνOLAF και την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία; • Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM): το ΣΔΟΕ έχει οριστεί ως Εθνική ΑρχήCBAM στην Ελλάδα. Ήδη από 31.3.2025 σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει ξεκινήσει η αδειοδότηση τωνεισαγωγέων προϊόντων CBAM, η οποία θα είναι απαραίτητη για την εισαγωγή σχετικών προϊόντων(χάλυβα, σίδηρο, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια, τσιμέντο) στην ΕΕ από 1.1.2026. Στην Ελλάδα όχιαπλά δεν έχει ξεκινήσει η αδειοδότηση, παρά τις συνεχείς οχλήσεις προς την πολιτική ηγεσία για τον καθορισμό της αρμόδιας δομής εντός του ΣΔΟΕ και τη συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου, αλλάκαταργείται ο ίδιος ο φορέας! Ερωτάται: υπάρχει άραγε κάποιος σχεδιασμός για το πως θα αδειοδοτηθούν οι περίπου 500εγκατεστημένες στην Ελλάδα οντότητες (μεταξύ των οποίων τσιμεντοβιομηχανίες, μεγάλεςκατασκευαστικές εταιρίες και λοιπές βιομηχανίες) μέχρι το τέλος του χρόνου; • Φορέας Διαχείρισης Δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των δημευμένων, περιουσιακώνστοιχείων: το ΣΔΟΕ με το ν. 5042/2023 έχει οριστεί Φορέας Διαχείρισης και έχει ήδη ξεκινήσει ησυγκρότηση των Ομάδων Εργασίας για την έκδοση των αναγκαίων υπουργικών αποφάσεων για τηλειτουργία του. Ο Φορέας έπρεπε να λειτουργεί ήδη από 1.1.2024. Ερωτάται: Ποιος θα αναλάβει το Φορέα Διαχείρισης; • Διοικητική συνδρομή - Εθνικό Γραφείο Ανάκτησης Κεφαλαίων και Περιουσιακών Στοιχείων απόΕγκληματικές Δραστηριότητες (ARO - CARIN): στο ΣΔΟΕ λειτουργεί το Εθνικό Γραφείο ΑνάκτησηςΚεφαλαίων και Περιουσιακών Στοιχείων (ARO - CARIN). Το Εθνικό Γραφείο ARO συνεργάζεται με τιςαντίστοιχες υπηρεσίες των κρατών μελών της ΕΕ για την ανίχνευση και τον εντοπισμό στη χώρα μαςπροϊόντων και άλλων περιουσιακών στοιχείων από διασυνοριακές εγκληματικές δραστηριότητες πουενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο δικαστικής συνδρομής για τη δέσμευση, κατάσχεση ή δήμευση σεποινικές υποθέσεις. Ερωτάται: Έχει ληφθεί υπόψη ότι η ενδεχόμενη αποδυνάμωση και απορρόφηση του Εθνικού ΓραφείουARO από μη συναφείς δομές, θα προκαλέσει καίριο θεσμικό και επιχειρησιακό έλλειμμα,υποβαθμίζοντας τη διεθνή παρουσία της χώρας. • Έλεγχος και επιβολή προστίμων σε ανασφάλιστα οχήματα: με το ν. 5113/2024 η ΓΔ ΣΔΟΕ ορίζεταιαρμόδια για την επιβολή των προστίμων στα οχήματα που θα βρεθούν ανασφάλιστα κατόπινηλεκτρονικού διασταυρωτικού ελέγχου. Ο διασταυρωτικός έλεγχος σύμφωνα με τα δημοσιεύματα και τιςημερομηνίες που έχουν ανακοινωθεί από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θαπραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 16.6.2025. Οι πολίτες θα έχουν 10 ημέρες να καταθέσουν ένσταση και σε30 ημέρες θα πρέπει να εκδοθεί η σχετική απόφαση επί της ένστασης. Ερωτάται: Ποιος θα επιβάλει τα πρόστιμα και θα εξετάσει τις ενστάσεις; • Κατάργηση διεθνών συνεργασιών και τεχνογνωσίας: Το ΣΔΟΕ έχει αναπτύξει στενές σχέσεις καιδιαύλους συνεργασίας με την OLAF (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Κατά της Απάτης), την EUROPOL και τηνINTERPOL, συνδράμοντας σε διασυνοριακούς ελέγχους και σε υποθέσεις μεγάλης οικονομικήςεγκληματικότητας. Σε ό,τι αφορά μάλιστα την OLAF το ΣΔΟΕ λειτουργεί ως ο κατεξοχήν επιχειρησιακόςβραχίονας της στην Ελλάδα με συνεχείς συνδρομές σε ελέγχους σε όλη την επικράτεια. Με τηνκατάργησή του ως αυτόνομης οντότητας, το έργο αυτό κινδυνεύει να ατονήσει, αφού οι υφιστάμενεςσχέσεις και ο τεχνικός συντονισμός μπορεί να διαρραγούν, δυσκολεύοντας τόσο τηναποτελεσματικότητα των ερευνών όσο και την εικόνα της χώρας σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. • Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων (ΚΜΠΔ): το ΣΔΟΕ αποτελεί τον μοναδικό ελεγκτικόμηχανισμό για τη διακρίβωση της τήρησης και ακρίβειας των στοιχείων που καταχωρίζονται στο ΚΜΠΔ.Σκοπός του ΚΜΠΔ είναι η άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τον πραγματικό δικαιούχο, ήτοιτο φυσικό πρόσωπο το οποίο τελικά ασκεί έλεγχο ενός νομικού προσώπου μέσω ιδιοκτησίας ή με άλλοτρόπο, στο πλαίσιο της διαφάνειας των εταιρικών οντοτήτων και των παρεμφερών νομικώνμορφωμάτων, με στόχο την πρόληψη και καταπολέμηση της χρησιμοποίησής τους για ξέπλυμαχρήματος και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. Η σύσταση και τήρηση του ΚΜΠΔ αποτελεί ενωσιακή υποχρέωση για το σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ. Ο έλεγχος του ΚΜΠΔ είναι μια αρμοδιότητα πουασκείται αποκλειστικά από το ΣΔΟΕ. Ερωτάται: Με ποια λογική θα ανατεθεί ο έλεγχος του πραγματικού δικαιούχου σε έναν φορολογικόμηχανισμό όπως η ΑΑΔΕ