• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΤΕΛΩΝΙΣΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ' | 8 Ιουλίου 2025, 12:21

    ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ «ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΡΘΡΑ 135-158» ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 138 (ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΕΠΙΒΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΧΡΗΣΗΣ) Στον τίτλο του άρθρου αυτού να προστεθεί η λέξη «νεκροφόρες και ασθενοφόρα» γιατί, οι μεν νεκροφόρες είναι επαγγελματικά αυτοκίνητα και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζονται φορολογικά, τα δε ασθενοφόρα που προορίζονται αποκλειστικά για επαγγελματική χρήση των μονάδων υγείας. Μέσα σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο, όπου τα θέματα υγείας καταλαμβάνουν ιδιαίτερη θέση και προτεραιότητα, λαμβάνονται μέτρα για τη διευκόλυνση της περίθαλψης και διακίνησης των ασθενών, με δομές και νομοθεσίες για περιορισμό του κόστους νοσηλείας, με μειώσεις φορολογικών συντελεστών και φορολογικές απαλλαγές (ΦΠΑ κλπ), στην ελληνική τελωνειακή νομοθεσία εξακολουθεί να ισχύει το αναχρονιστικό φορολογικό καθεστώς κατά την εισαγωγή των ασθενοφόρων οχημάτων. Συγκεκριμένα: Με τους δασμολογικούς κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Τελωνείων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα ασθενοφόρα οχήματα κατατάσσονται στην δασμολογική κλάση 87.03 όπου κατατάσσονται και τα επιβατικά αυτοκίνητα. Στην ίδια δασμολογική κλάση κατατάσσονται τα ΕΔΧ αυτοκίνητα, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα καθώς και ορισμένα διπλοκάμπινα οχήματα που προορίζονται για μεταφορά προσώπων και εμπορευμάτων. Για όλα τα παραπάνω ισχύουν μειωμένοι φορολογικοί συντελεστές σε σχέση με τα ΕΙΧ αυτοκίνητα. Το τέλος ταξινόμησης, είναι ένας εθνικός φόρος που θεσπίστηκε προ πολλών δεκαετιών κυρίως για τα επιβατικά αυτοκίνητα, την εποχή που αυτά θεωρούνταν είδος πολυτελείας και όχι είδος πρώτης ανάγκης. Τα μεγάλα οχήματα - όπως είναι και τα ασθενοφόρα - υποβάλλονται σε υπέρογκο τέλος ταξινόμησης λόγω μεγάλης αξίας και πολλών ρύπων που εκφράζονται σε γραμμάρια CO2. Στον τομέα της υγείας, θεσπίστηκαν διατάξεις βάσει των οποίων προβλέπεται χαμηλός φορολογικός συντελεστής ΦΠΑ (ιατροφαρμακευτικό υλικό κλπ) ή απαλλαγή από ΦΠΑ (παροχή υπηρεσιών υγείας κλπ). Το σκεπτικό του νομοθέτη για τον μειωμένο φορολογικό συντελεστή ΦΠΑ και την ατέλεια, κινείται στο πνεύμα της λογικής, γιατί οποιαδήποτε φορολογική επιβάρυνση στον τομέα αυτό μετακυλύετε στον ασθενή, ο οποίος υποβάλλεται στην δαπάνη αυτή παρά τη θέλησή του και στις περισσότερες περιπτώσεις ο ασθενής αδυνατεί να ανταπεξέλθει στο κόστος αυτό. Συνεπώς, η υγεία των πολιτών και κατ΄ επέκταση η παραγωγικότητα αυτών εξαρτάται από το χαμηλό κόστος περίθαλψης, η δε πολιτεία έχει την συνταγματική επιταγή να φροντίσει προς την κατεύθυνση αυτή. ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 139 (ΤΕΛΟΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗΣ ΦΟΡΤΗΓΩΝ) Κατά το παρελθόν, οι βάσεις φορτηγών αυτοκινήτων της δ.κ. 8704, απαλλάσονταν από το τέλος ταξινόμησης, αργότερα κατέβαλαν το τέλος ταξινόμησης που αντιστοιχούσε στην αξία αυτών και οποιαδήποτε υπερκατασκευή στο εσωτερικό της χώρας, απαλλάσσονταν από το τέλος ταξινόμησης. Λόγω της απαλλαγής αυτής είχαν δημιουργηθεί βιοτεχνικές και βιομηχανικές μονάδες υπερκατασκευών με αξιόλογες επιδόσεις, με εξαγωγές έτοιμων οχημάτων, δημιουργία θέσεων εργασίας κλπ. Πολλές από τις μονάδες αυτές σταμάτησαν την λειτουργία τους μετά την επιβολή του τέλους ταξινόμησης και επί του τελικού οχήματος που προέκυπτε με τις προσθήκες και τις πρόσθετες εργασίες. Θα πρέπει να εξεταστεί αν υπάρχει συμβατότητα με το ενωσιακό δίκαιο για την απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης επί της αξίας των υλικών και εργασιών που προστίθενται επί των βάσεων μετά τον τελωνισμό. ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 145 (ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΑΟ) Για τα οχήματα – αντίκες υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενες διατάξεις. Συγκεκριμένα σε εγκύκλιο αναφέρεται μεταξύ των άλλων ότι υποβάλλεται ΔΑΟ κατά την είσοδο, χωρίς να προβλέπεται από τον νόμο. Η § 1 του παραπάνω άρθρου, θα πρέπει να αναμορφωθεί ως εξής «Τα ενωσιακά οχήματα που αναφέρονται στα άρθρα 136, 137, 138, 139 και 140, οι βάσεις των δασμολογικών κλάσεων 87.02 και 87.06 καθώς και τα οχήματα – αντίκες της δ.κ. 97.05, τα οποία εισέρχονται στο εσωτερικό της χώρας, δηλώνονται αμέσως στην πλησιέστερη τελωνειακή αρχή». ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 146 Στην § 1 του άρθρου αυτού αναφέρεται: «1. Υπόχρεος στην καταβολή του τέλους ταξινόμησης είναι ο ιδιοκτήτης του οχήματος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του». Η διάταξη αυτή είναι αντιγραφή της § 1 του άρθρου 130 του Ν.2960/2001. Κατά το παρελθόν διαπιστώθηκε ότι χρεώθηκε σε εκτελωνιστή τέλος ταξινόμησης ως νόμιμος αντιπρόσωπος του ιδιοκτήτη του οχήματος ο οποίος (ιδιοκτήτης) αρνούνταν να καταβάλλει το τέλος ταξινόμησης. Για την αποκατάσταση της ενδεχόμενης άδικης επιβάρυνσης σε πρόσωπα που απλώς εκπροσωπούν τον ιδιοκτήτη στην κατάθεση των παραστατικών, θα πρέπει να απαλειφθεί η φράση «ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του» ή να αντικατασταθεί με τη φράση «ή ο παραλήπτης του οχήματος». ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 154 Με το άρθρο αυτό παραβιάζεται βάναυσα η Συνταγματική αρχή και η βασική αρχή του διοικητικού δικαίου περί αναλογικότητας των ποινών. Σύμφωνα με το άρθρο αυτό, για παράδειγμα, η παράνομη κυκλοφορία επιβατικού αυτοκινήτου μέχρι 1.400 κ.ε. επισύρει πρόστιμο 2.500 ευρώ κλπ. Ένα αυτοκίνητο 1.400 ευρώ έτους 2015 επιβαρύνεται με τέλος ταξινόμησης από 150 μέχρι 200 ευρώ. Στην περίπτωση παράνομης κυκλοφορίας επιβάλλεται πρόστιμο 15-20 φορές επί των οφειλόμενων επιβαρύνσεων, ενώ αν η πράξη αυτή χαρακτηρίζονταν ως λαθρεμπορία δεν θα υπερέβαινε το πενταπλάσιο των οφειλόμενων επιβαρύνσεων. Για ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο οι οφειλόμενες επιβαρύνσεις μπορεί να είναι μηδενικές το δε οφειλόμενο πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ. Παρόμοια παραδείγματα μπορούμε να αναφέρουμε για όλες τις κατηγορίες των οχημάτων που αναφέρονται στο ίδιο άρθρο. Για όλες τις παραβάσεις του άρθρου αυτού που δεν χαρακτηρίζονται ως λαθρεμπορίες, σε ένα κράτος δικαίου, λαμβάνοντας υπόψη την αρχή της αναλογικότητας των ποινών, τα πρόστιμα δεν μπορούν να ξεπερνούν το διπλάσιο των οφειλόμενων επιβαρύνσεων, με ένα ελάχιστο ποσό του μεγέθους των 500 ευρώ περίπου.