Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη Νίκος Γεωργακόπουλος | 8 Ιουλίου 2025, 13:16
Η προτεινόμενη ρύθμιση παρουσιάζει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας: 1. Αναδρομική φορολόγηση: Η ρύθμιση είναι αντισυνταγματική ως προς το σκέλος της αναδρομικής φορολόγησης. Σύμφωνα με το άρθρο 78 παρ. 2 του Συντάγματος, «Φόρος ή άλλο οποιοδήποτε οικονομικό βάρος δεν μπορεί να επιβληθεί με νόμο αναδρομικής ισχύος που εκτείνεται πέρα από το οικονομικό έτος το προηγούμενο εκείνου κατά το οποίο επιβλήθηκε». Επομένως, η επιβολή φόρου με αναδρομική ισχύ παραβιάζει ευθέως τη συνταγματική αυτή διάταξη. 2. Διάκριση και ανισότητα μεταξύ φορολογουμένων: Η ρύθμιση δημιουργεί αδικαιολόγητη διάκριση και ανισότητα μεταξύ των φορολογουμένων, εξομοιώνοντας τεχνητά ένα ακίνητο-μίσθιο με υποκατάστημα επιχείρησης, όπως τράπεζα, σούπερ μάρκετ, ξενοδοχείο κ.λπ. Με την ίδια λογική, θα έπρεπε οι εταιρείες διαχείρισης κοινοχρήστων να ανοίγουν υποκατάστημα για κάθε πολυκατοικία που διαχειρίζονται. Επιπλέον, το τέλος επιτηδεύματος επιβάλλεται μόνο σε νομικά πρόσωπα, γεγονός που ενισχύει τη φορολογική ανισότητα. Συνολικά, η συγκεκριμένη ρύθμιση λειτουργεί ως αντικίνητρο για τη συνεργασία εταιρειών βραχυχρόνιας μίσθωσης με ιδιώτες ιδιοκτήτες, αυξάνοντας παράλληλα τον κίνδυνο φοροδιαφυγής.