Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (Άρθρα 206-266)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΣΙΔΙ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΙΣΤΙΟΦΟΡΩΝ | 8 Ιουλίου 2025, 15:08
Αναφορικά με το άρθρο 240, δεν είναι κατανοητό πως συμπεριλαμβάνονται στις ρυθμίσεις φορολογίας πλοίων τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, δεδομένου ότι αυτά δεν παρέχουν έσοδα στον πλοιοκτήτη από την εκμετάλλευσή τους ενώ ήδη είναι υποκείμενα σε άλλους φόρους όπως ο φόρος πολυτελείας, το τέλος πλόων (ΤΕΠΑΗ), ΦΠΑ κατά την αγορά τους, τεκμήριο φορολόγησης κλπ. Πέραν των ανωτέρω, ακόμη και αν τα παραπάνω σκάφη συμπεριληφθούν (αναιτίως και αδικαιολόγητα) στην εν λόγω ρύθμιση θα έπρεπε τουλάχιστον να ληφθούν υπόψη οι κάτωθι παράγοντες: Α) Δεν υφίσταται αναλογικότητα της φορολόγησης των σκαφών ανάλογα με το μέγεθος και την ηλικία τους, όπως ισχύει ακόμη και για τα φορτηγά πλοία. Σημειώνεται δε ότι το μέγεθος ενός σκάφους, υπό όρους χωρητικότητας που αποτελεί βασική παράμετρο φορολόγησης των πλοίων, δεν είναι ανάλογο του μήκους του. Η χωρητικότητα ενός πλοίου έχει περίπου κυβική σχέση με το μήκος. Δηλαδή ο διπλασιασμός του μήκους ενός σκάφους μπορεί να αντιστοιχεί σε οκταπλασιασμό ή και παραπάνω της χωρητικότητάς του (και του εκτοπίσματός του). Προτείνονται τροποποιήσεις που να ενισχύουν την αναλογικότητα της ρύθμισης, όπως εξειδικεύονται παρακάτω. Β) Ακόμη και στην περίπτωση των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής η ρύθμιση προβλέπει μία κλιμακωτή μείωση του φορολογικού συντελεστή από τα μεγαλύτερα σε μήκος προς τα μικρότερα. Αντίθετα για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ο συντελεστής φορολόγησης είναι ο ίδιος (5) για όλα τα σκάφη μήκους μεγαλύτερου των 12 μέτρων. Δηλαδή ένα ιδιωτικής χρήσης mega yacht μήκους 24 μέτρων ή και μεγαλύτερου, αξίας πολλών εκατομμυρίων, υπόκειται σε ετήσια φορολογία 1000 ευρώ, ακριβώς την ίδια με ένα σκάφος 12 μέτρων, αξίας ίσως και κάτω των 10 με 20 χιλιάδων ευρώ (εφόσον είναι και μεγάλης ηλικίας). Προτείνουμε ο μέγιστος συντελεστής (5) να ισχύει για ιδιωτικά σκάφη μήκους 24 και άνω ενώ για σκάφη μεταξύ 12 και 24 μέτρων ο συντελεστής να προκύπτει γραμμικά μεταξύ (1) για μήκος 12 μέτρων και (5) για μήκος 24 μέτρων. Γ) Δεν λαμβάνεται υπόψη η ηλικία σε όλες τις περιπτώσεις των σκαφών αναψυχής, ενώ ως γνωστόν η ηλικία αποτελεί βασική παράμετρο διαμόρφωσης της φορολογίας των εμπορικών πλοίων (μειώνεται με την αύξηση της ηλικίας). Η αξία μεταπώλησης αλλά και το ύψος των ναύλων στην περίπτωση των επαγγελματικών σκαφών) είναι συνάρτηση της ηλικίας. Θα προτείναμε ο συντελεστής φορολόγησης να είναι κλιμακωτός και να μειώνεται κατά 50% σε όλα τα σκάφη (επαγγελματικά ή ιδιωτικά) από 5 έως 10 έτη και κατά 70% για σκάφη πάνω των δέκα ετών. Δ) Δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ των μηχανοκινήτων και των ιστιοφόρων σκαφών. Ένα ιστιοφόρο σκάφος έχει κατά τεκμήριο πολύ χαμηλότερη αξία αγοράς σε σχέση με ένα μηχανοκίνητο ίδιου μήκους, ενώ τόσο το κόστος λειτουργίας του όσο και οι ναύλοι του είναι πολύ μικρότεροι από ένα μηχανοκίνητο ίδιου μήκους. Και ακόμη περισσότερο, η περιβαλλοντική επιβάρυνση ενός ιστιοφόρου είναι προφανώς πολύ μικρότερη από ένα μηχανοκίνητο σκάφος ιδίου μεγέθους, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στις εκπομπές καυσαερίων (διοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου και του θείου κλπ) καθώς το ιστιοφόρο βασίζεται κυρίως στα ιστία του για την πρόωσή του. Η εξίσωση των δύο τύπων σκαφών αντίκειται σε κάθε έννοια προστασίας του περιβάλλοντος και στις πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέσπιση κινήτρων (και αντικινήτρων) περιορισμού της ρύπανσης του περιβάλλοντος και κυρίως των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Προτείνουμε περαιτέρω μείωση των όποιων φορολογικών συντελεστών κατά τουλάχιστον 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη (επαγγελματικά και ιδιωτικά).